predložila návrh zákona, ktorý Národná rada SR schválila 4. apríla 2002. Zákon č. 233/2002 Z.z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Z.z. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov zrušil vyhlášku č. 495/2001 Z.z., aj opatrenie č. 496/2002. Podľa § 41a ods. 4 zák. č. 38/1991 Zb. v znení neskorších predpisov: „Ak preskúmavané právne predpisy stratia platnosť pred vyhlásením nálezu Ústavného súdu, konanie sa zastaví.“ Zákon č. 233/2002 Z.z. nadobudol účinnosť dňom vyhlásenia 8. mája 2002 v čiastke 100 Zbierky zákonov Slovenskej republiky. Ústavný súd SR konanie o návrhu skupiny poslancov zastavil (PL. ÚS 4/02-53. Uznesenie z 20. mája 2002 uverejnené 8. augusta 2002 v čiastke 174, č. 452/2002 Z.z.). To malo za následok zachovanie povinnosti predložiť majetkové priznanie podľa iného zákona, ale s prevažnou väčšinou ústavne sporných ustanovení, ktoré sa stali predmetom návrhu skupiny poslancov bez toho, aby Ústavný súd Slovenskej republiky mohol o nich rozhodnúť. Povinnosť predložiť majetkové priznanie podľa § 40 ods. 1 zák. č. 233/2002 Z.z. majú fyzické osoby, ktoré majú v Slovenskej republike trvalý pobyt alebo majú povolenie na trvalý pobyt. Výnimku zo zákonom ustanovenej povinnosti nemajú osoby pozbavené spôsobilosti na právne úkony, ani maloleté osoby. Za tieto kategórie fyzických osôb sa povinnosť predložiť majetkové priznanie ustanovuje zákonnému zástupcovi, opatrovníkovi alebo pestúnovi.
Ustanovenie zákonnej povinnosti predložiť majetkové priznanie má za následok, že povinná osoba musí o sebe uviesť množstvo osobných údajov, ktorých zhromažďovanie nie je opodstatnené skutočne verejným záujmom, ani záujmom štátu v oblasti výberu daní. Povinnosť ustanovená jednotlivými normami § 40 zák. č. 233/2002 Z.z. má šikanózny charakter. Tým je nezlučiteľná s ochranou, ktorá sa priznáva čl. 19 ods. 2 Ústavy Slovenskej republiky.
Splnenie zákonom ustanovenej povinnosti sa spája s radom právnych aj faktických ťažkostí. Druhou vetou § 40 ods. 1 sa taxatívne vymenovaným osobám (zákonný zástupca, opatrovník, pestún) ukladá povinnosť, ktorá nie je vždy zabezpečená takým právnym postavením, ktoré by im priznávalo právne dovolenú možnosť mať informácie potrebné na splnenie povinnosti predložiť majetkové priznanie za zastupovanú osobu.
Predpokladom vzniku povinnosti predložiť majetkové priznanie je ocenenie majetku, ktoré v mnohých prípadoch môže kvalifikovane vykonať iba znalec, pričom jedna osoba môže na ocenenie svojho majetku (nehnuteľnosť, zbierka známok, zbierka obrazov) potrebovať súčinnosť radu znalcov. Súčinnosť znalcov sa v zásade vzťahuje na fyzické osoby, ktoré majú povinnosť predložiť majetkové priznanie, aj na fyzické osoby, ktoré takú povinnosť nemajú, lebo kvalifikované vyjadrenie o tom, či majetok má vyššiu hodnotu, než 1,5 milióna Sk alebo nie, môže často urobiť iba znalec.
Podľa poslednej vety § 40 ods. 12 zák. č. 511/1992 Zb. v znení čl. I bod 3 zák. č. 233/2002 Z.z.: „Správca dane je oprávnený preveriť aj správnosť a úplnosť údajov uvedených v majetkovom priznaní, pričom sa primerane použije § 15.“ Toto ustanovenie určuje podmienky daňovej kontroly. Podľa prvej vety § 15 ods. 1 zák. č. 511/1992 Zb. v znení neskorších predpisov: “Daňovou kontrolou zamestnanec správcu dane zisťuje alebo preveruje základ dane alebo iné skutočnosti rozhodujúce pre správne určenie dane, alebo vznik daňovej povinnosti, a to u daňového subjektu alebo na mieste, kde to účel kontroly vyžaduje.” Na základe § 15 ods. 1 správca dane získava právo na miestne zisťovanie, ktoré je predmetom úpravy § 14 zákona č.