N Á R O D N Á R A D A S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y
III. volebné obdobie
Číslo:
N á v r h
skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
na vydanie
zákona, ktorým sa mení zákon č. 366/1999 Z. z. o daniach z príjmov v znení neskorších predpisov
Predkladajú: Návrh uznesenia:
Jirko Malchárek Národná rada Slovenskej republiky
Imrich Hamarčák schvaľuje
Ján Drgonec návrh skupiny poslancov Národnej rady
Vlastimil Ondrejka Slovenskej republiky na vydanie zákona,
ktorým sa mení zákon č. 366/1999 Z.z. o daniach z príjmov v znení neskorších predpisov
Bratislava november 2002
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
III. volebné obdobie
N á v r h
ZÁKON
z ...................... 2002,
ktorým sa mení zákon č. 366/1999 o daniach z príjmov v znení neskorších predpisov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 366/1999 Z. z. o daniach z príjmov v znení zákona č. 358/2000 Z. z., zákona č. 385/2000 Z. z., zákona č. 466/2000 Z. z., zákona č. 154/2001 Z. z., zákona č. 381/2001 Z. z., zákona č. 366/1999 Z. z., zákona č. 466/2000 Z. z, zákona č. 561/2001 Z. z., zákona č. 565/2001 Z. z, zákona č. 473/2002 Z. z., zákona č. 472/2002 Z. z., zákona č. 247/2002 Z. z., zákona č. 437/2002 Z.z. sa mení takto:
V § 48 odsek 9 druhá veta sa vypúšťa.
Čl. II
Tento zákon nadobúda účinnosť 15 dňom od vyhlásenia v Zbierke zákonov.
DÔVODOVÁ SPRÁVA
Všeobecná časť
Zákon č. 366/1999 Z.z. o daniach z príjmov sa novelizoval niekoľkokrát. Pri novelizácii zákonom č. 561/2001 Z.z. sa s účinnosťou od 1. januára 2002 okrem radu iných zmien zaviedla aj úprava § 48 ods. 9, ktorá v druhej vete upravila postavenie daňovníkov, ktorý majú preplatok na dani, pri použití podielu zaplatenej dane na osobitné účely. Táto veta znie: “Ak daňovníkovi vznikne preplatok na dani, o rozdiel medzi sumou poukázanou prijímateľovi a sumou zodpovedajúcou 1% upravenej daňovej povinnosti sa daňovníkovi zníži preplatok na dani.” Právne postavenie tejto skupiny daňovníkov je v dôsledku citovanej vety § 48 ods. 9 rozdielne od tých daňovníkov, ktorí preplatok na dani nemajú. Daňovníci bez preplatku na dani môžu urobiť vyhlásenie, v ktorom uvedú, že suma zodpovedajúca 1 % zaplatenej dane, ktorá nie je nižšia ako 20 Sk sa poukázať daňovníkom určenej právnickej osobe uvedenej v § 48 ods. 3 zákona č. 561/2001 Z.z. Daňovníci s preplatkom na dani v dôsledku úpravy druhej vety § 48 ods. 9 zákona č. 561/2001 Z.z. sú tohto práva zbavení.
Rozdiel v právnom postavení daňovníkov bez preplatku na dani a daňovníkov s preplatkom na dani nie je v súlade s rovnosťou ľudí v právach, ktorá sa zaručuje prvou vetou čl. 12 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky. Ustanovením druhej vety § 48 ods. 9 zákona č. 561/2001 Z.z. sa vytvára neodôvodnené rozlišovanie osôb podľa toho, či majú preplatok na dani, pričom osoby s preplatkom na dani z príjmu sa neodôvodnene diskriminujú voči osobám, ktoré preplatok na dani z príjmu nemajú. Uplatnením práva podľa druhej vety § 48 ods. 9 zák. č. 561/2001 Z.z. osoby s preplatkom na dani z príjmu v prospech verejných finančných prostriedkov v skutočnosti plnia dvakrát po prvý raz poskytnutím podielu zaplatením dane prijímateľovi ustanovenému v § 48 ods. 3 a nasl. zákona č. 561/2001 Z.z. Po druhý raz také plnenie poskytnú nepriamo, lebo štát im zrazí podiel zaplatenej dane z daňového preplatku. Na odstránenie tejto diskriminácie sa druhá veta § 48 ods. 9 zákona č. 561/2001 Z.z. ruší.
Návrh zákona nebude mať dopad na štátny rozpočet.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Navrhovaná právna úprava nebude mať dopad na štátny rozpočet, rozpočty obcí alebo rozpočty vyšších územných celkov.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona:
skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky.
2.Názov návrhu zákona:
Návrh skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie zákona, ktorým sa mení zákon č. 366/1999 Z. z. o daniach z príjmov v znení neskorších predpisov.
3.V práve Európskej únie je problematika návrhu zákona:
-neupravená.
4.Návrh zákona svojou problematikou
nepatrí medzi prioritné oblasti aproximácie práva uvedené v čl. 70 Európskej dohody o pridružení (doprava) a nie je predmetom odporúčaní v Príprave asociovaných krajín strednej a východnej Európy na integráciu do vnútorného trhu Európskej únie (Biela kniha) v 6. oblasti „Doprava“.
5.Charakteristika právnych noriem Európskej únie, ktorými je upravená
problematika návrhu zákona:
Problematika návrhu zákona nie je upravená právnymi normami Európskej únie.
6.Vyjadrenie stupňa kompatibility s právnou normou Európskej únie
bezpredmetné.
Osobitná časť
K čl. I
Účelom navrhovaného ustanovenia je odstrániť neodôvodnenú diskrimináciu v právnom postavení daňovníkov bez preplatku na dani z príjmov a daňovníkov s preplatkom na dani z príjmov.
K čl. II
Nadobudnutie účinnosti zákona sa navrhuje do 15 dní od jeho vyhlásenia v Zbierke zákonov Slovenskej republiky.