1
Dôvodová správa
A. Všeobecná časť
Úrad pre štátnu službu predkladá návrh novely zákona č. 312/2001 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov podľa bodu A.25. uznesenia vlády č. 1144 z 23. októbra 2002.
Podľa § 164, ktorý bol novelizovaný zákonom č. 143/2002 Z. z., štátnemu zamestnancovi patrí ďalší plat podľa § 95 v kalendárnom roku 2003 len v druhom polroku v sume funkčného platu. Nakoľko z tohto ustanovenia vyplývajúci objemovo značný medziročný rast nákladov v mzdovej oblasti nie je rozpočtovo únosný, predkladaný návrh zákona predstavuje zníženie potreby výdavkov na mzdy štátnych zamestnancov a poistné a príspevky zamestnávateľa do poisťovní v celkovej sume 912 mil. Sk.
Napriek skutočnosti, že predkladaný návrh novely nebol ku dňu predloženia návrhu na rokovanie vlády Slovenskej republiky prerokovaný s Ministerstvom financií Slovenskej republiky, je možné predpokladať, že uvedená právna úprava bude mať pozitívny dopad na štátny rozpočet.
Z hľadiska naliehavej potreby schválenia predkladaného návrhu v lehote ešte pred predložením návrhu zákona o štátnom rozpočte na rok 2003 navrhujeme, aby bol návrh novely predložený vládou do Národnej rady Slovenskej republiky s návrhom na prerokovanie v skrátenom legislatívnom konaní.
Návrh je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a inými zákonmi a medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republiky viazaná.
2
Doložka zlučiteľnosti
návrhu zákona
s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
l.Navrhovateľ zákona: vláda Slovenskej republiky
2.Názov návrhu zákona: zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 312/2001 Z. z.
o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
3.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám
a Európskej únii:
Problematika je upravená všeobecne v čl. 39 ods. 4 Zmluvy o založení ES
v amsterdamskom znení.
4.Problematika návrhu právneho predpisu:
a) Nepatrí medzi prioritné oblasti aproximácie práva uvedené v čl. 70 Európskej
dohody o pridružení.
b) Nepatrí medzi priority uvedené v Príprave asociovaných krajín strednej a
východnej Európy na integráciu do vnútorného trhu Európskej Únie (Biela kniha)
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskych
spoločenstiev a právom Európskej únie:
Vzhľadom na vnútroštátny charakter upravovanej problematiky je posudzovanie súladu návrhu zákona s právom Európskych spoločenstiev a Európskej únie bezpredmetné.
6.Gestor (spolupracujúce rezorty):
Úrad pre štátnu službu, spolupráca Ministerstva financií SR.
7.Účasť expertov pri príprave návrhu právneho predpisu a ich stanovisko
k zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie:
Pri vypracúvaní návrhu zákona nebola účasť expertov.
3
B. Osobitná časť
Čl. I:
V novele zákona sa navrhuje, aby sa § 164 odsek 1 a 2 zákona č. 312/2001 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov zmenil nasledovne:
Odsek 1 sa mení tak, že ďalší plat podľa § 95 ods. 1 nepatrí štátnemu zamestnancovi v rokoch 2002 a 2003.
V odseku 2 sa vypúšťa ustanovenie, podľa ktorého patrí štátnemu zamestnancovi v druhom polroku kalendárneho roku 2003 ďalší plat v sume funkčného platu.
Čl. II:
Vzhľadom na predpokladanú dĺžku legislatívneho procesu a nevyhnutnú potrebu zákona v praxi sa navrhuje, aby zákon nadobudol účinnosť dňom vyhlásenia.
Návrh zákona bol schválený vládou Slovenskej republiky dňa 30. októbra 2002.
Mikuláš Dzurinda v. r.
predseda vlády
Slovenskej republiky
Ľubomír Plai v. r.
predseda
Úradu pre štátnu službu