1
Návrh vlády
na skrátené legislatívne konanie o vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 387/1996 Z. z. o zamestnanosti v znení neskorších predpisov
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Vychádzajúc z napätosti zdrojov štátneho rozpočtu je potrebné prijať niektoré opatrenia na zníženie výdavkov štátneho rozpočtu aj prostredníctvom zmien zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 387/1996 Z. z. o zamestnanosti v znení neskorších predpisov.
Preto sa navrhuje zmeniť financovanie tvorby garančného fondu tak, že účelová dotácia zo štátneho rozpočtu bude poskytnutá v tom prípade, ak tak určí zákon o štátnom rozpočte na príslušný rozpočtový rok a u vybraných nástrojov aktívnej politiky trhu práce sa navrhuje zmeniť obligatórny charakter účelovej dotácie zo štátneho rozpočtu na jej fakultatívny charakter s možnosťou spoluúčasti financovania týchto vybraných nástrojov aktívnej politiky trhu práce z prostriedkov Národného úradu práce. Súčasne sa navrhuje aj sprísnenie podmienok evidovaných nezamestnaných občanov hľadajúcich zamestnanie na zotrvanie v evidencii vedenej okresným úradom práce. Ďalej sa navrhuje, aby obce spolupracovali s okresnými úradmi práce pri hľadaní možností pracovného uplatnenia evidovaných nezamestnaných občanov, najmä dlhodobo nezamestnaných občanov v rámci sezónnych prác a príležitostných prác v obci. Zapojením obcí do riešenia pracovného uplatnenia, predovšetkým rizikových účastníkov na trhu práce, ktorí spravidla poberateľmi dávky sociálnej pomoci, sa predpokladá aj eliminácia "nelegálnej práce" u týchto skupín občanov. V nadväznosti na navrhované kompetencie obcí sa navrhuje rozšíriť aj vykonávateľov politiky zamestnanosti a účastníkov právnych vzťahov o obce. Navrhuje sa tiež, aby Národný úrad práce poskytoval aj obciam údaje zo svojho informačného systému na účely spolupráce pri riešení pracovného uplatnenia evidovaných nezamestnaných bezplatne.
Priaznivá situácia v hospodárení Národného úradu práce umožňuje zníženie výdavkov štátneho rozpočtu vynakladaných na tvorbu garančného fondu a na zmenu obligatórnej participácie štátu na financovaní niektorých nástrojov aktívnej politiky trhu práce na fakultatívnu participáciu.
Navrhované úpravy podmieňujú vyvážené zostavenie štátneho rozpočtu a verejných rozpočtov tak, aby sa tento systém nedostal do nerovnováhy, nakoľko v opačnom prípade by schodok verejných rozpočtov negatívne ovplyvnil ekonomické podmienky Slovenskej republiky v roku 2003 s možným dopadom na menovú pozíciu Slovenskej republiky.
V súlade s § 89 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky sa navrhuje, aby Národná rada Slovenskej republiky prijala uznesenie o skrátenom legislatívnom konaní o vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 387/1996 Z. z. o zamestnanosti v znení neskorších predpisov z dôvodu nedostatku finančných prostriedkov na krytie výdavkov štátu. Aplikácia prijatého zákona v praxi je podmienená zabezpečením príslušného objemu finančných prostriedkov v štátnom rozpočte na rok 2003, pričom takéto krytie nie je možné bez výrazného zvýšenia deficitu štátneho rozpočtu, čím by vznikli štátu značné hospodárske škody.