Návrh vlády Slovenskej republiky
na skrátené legislatívne konanie o vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa
zákon Slovenskej národnej rady
č. 310/1992 Zb. o stavebnom sporení v znení neskorších predpisov
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 310/1992 Zb. o stavebnom sporení v znení neskorších predpisov (ďalej len „vládny návrh zákona“) sa predkladá najmä z dôvodu priblíženia výnosovosti stavebného sporenia k úrovni výnosovosti z dlhodobých termínovaných vkladov v komerčných bankách a stabilizácie výdavkov štátneho rozpočtu.
Stabilizácia výdavkov štátneho rozpočtu a obmedzenie nekontrolovateľného zvyšovania schodku štátneho rozpočtu je základným predpokladom pre pokračovanie reformných opatrení, ktoré vláda Slovenskej republiky musí nevyhnutne uskutočniť v súvislosti s prístupovým procesom do EÚ. V prípade neprijatia novely zákona o stavebnom sporení by pokračoval trend neustáleho nárastu potreby výdavkov štátneho rozpočtu, ktorá vyplýva z postupného každoročného zvyšovania počtu prémiovo zvýhodnených zmlúv o stavebnom sporení.
Vzhľadom na súčasný rast schodku štátneho rozpočtu je od roku 2003 potrebné zlepšiť hospodárenie štátu v záujme jeho postupného znižovania. Preto je nevyhnutné ešte pred schválením zákona o štátnom rozpočte na rok 2003 prijať také koncepčné a legislatívne opatrenia, ktoré zabezpečia obmedzenie výdavkov štátneho rozpočtu. Jedným z týchto legislatívnych opatrení je práve novela zákona o stavebnom sporení, ktorá zároveň znížením výdavkov štátu na podporu stavebného sporenia priblíži úroveň pomoci štátu v tejto oblasti krajinám Európskej únie, ktoré systém stavebného sporenia využívajú na rozvoj bytovej výstavby.
V súlade s § 89 ods. 1 zákona č.350/1996 Z.z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov sa navrhuje, aby Národná rada Slovenskej republiky prijala uznesenie o skrátenom legislatívnom konaní o vládnom návrhu zákona z dôvodu nedostatku finančných prostriedkov na krytie výdavkov štátu. Aplikácia prijatého zákona v praxi je podmienená zabezpečením príslušného objemu finančných prostriedkov v štátnom rozpočte Slovenskej republiky na rok 2003, pričom takéto krytie nie je možné bez výrazného zvýšenia deficitu štátneho rozpočtu, čím by vznikli štátu značné hospodárske škody.