NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
III. volebné obdobie
64
Vládny návrh
Zákon
z ....................... 2002,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 281/2002 Z. z. o prídavku na dieťa a o príspevku k prídavku na dieťa
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon č. 281/2002 Z. z. o prídavku na dieťa a o príspevku k prídavku na dieťa sa mení a dopĺňa takto:
1. V § 8 ods. 1 v písm. a) sa suma „480 Sk“ nahrádza sumou „280 Sk,“.
2. V § 8 ods. 1 v písm. b) sa suma „590 Sk“ nahrádza sumou „390 Sk,“.
3. V § 8 ods. 1 v písm. c) sa suma „620 Sk“ nahrádza sumou „420 Sk.“.
4. V § 8 odsek 2 znie:
„(2) Ak sa nezaopatrené dieťa po skončení povinnej školskej dochádzky sústavne pripravuje na povolanie štúdiom na strednej škole, suma podľa odseku 1 písm. c) sa zvyšuje o 200 Sk mesačne v školskom roku za september až jún.“.
5. V § 10 ods. 1 v písm. a) sa suma „200 Sk“ nahrádza sumou „400 Sk,“.
6. V § 10 ods. 1 v písm. b) sa suma „240 Sk“ nahrádza sumou „440 Sk,“.
7. V § 10 ods. 1 v písm. c) sa suma „270 Sk“ nahrádza sumou „470 Sk.“.
8. V § 10 sa za odsek 1 vkladá nový odsek 2, ktorý znie:
„(2) Ak sa nezaopatrené dieťa po skončení povinnej školskej dochádzky sústavne pripravuje na povolanie štúdiom na strednej škole, suma podľa odseku 1 písm. c) sa zvyšuje o 200 Sk mesačne v školskom roku za september až jún.“.
Doterajší odsek 2 sa označuje ako odsek 3.
9. V § 10 ods. 3 sa slová „odseku 1“ nahrádzajú slovami „odsekov 1a 2“.
10. V § 18 sa za odsek 1 vkladá nový odsek 2, ktorý znie:
„(2) Okresný úrad vydá rozhodnutie podľa odseku 1 aj v prípade, ak z informácie o školskej dochádzke poskytovanej školou vyplynie, že dieťa zanedbáva plnenie povinnej školskej dochádzky.“.
Doterajšie odseky 2 a 3 sa označujú ako odseky 3 a 4.
11. V § 22 odsek 8 znie:
„(8) Prvá úprava súm podľa § 8 ods. 3 a § 10 ods. 3 sa vykoná k 1. septembru 2004.“.
Čl. II
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januára 2003, okrem bodu 10, ktorý nadobudne účinnosť 1. júla 2003.
Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Zákon č. 281/2002 Z. z. o prídavku na dieťa a o príspevku k prídavku na dieťa nadobudol účinnosť 1. júla 2002. Týmto zákonom sa v súlade s programovým vyhlásením vlády Slovenskej republiky na roky 1998 2002 zaviedlo poskytovanie prídavku na dieťa na všetky nezaopatrené deti bez ohľadu na príjem rodiny. Súčasne sa zaviedol príspevok k prídavku na dieťa na deti v nízkopríjmových rodinách, kde príjem rodiny nepresahuje 1,37-násobku súm ustanovených na účely štátnych sociálnych dávok v zákone č. 125/1998 Z. z. o životnom minime a o ustanovení súm na účely štátnych sociálnych dávok. Okrem toho sa týmto zákonom upravilo aj zvýšenie prídavku na dieťa (s účinnosťou od 1. júla 2003), ktoré sa po skončení povinnej školskej dochádzky sústavne pripravuje na povolanie štúdiom na strednej škole v priemere o 300 Sk podľa príjmu rodiny.
Uplatňovanie tohto zákona by si v roku 2003 vyžiadalo výdavky zo štátneho rozpočtu v sume 11,4 mld. Sk.
Predpokladané náklady na výplatu
prídavku na dieťa a príspevku k prídavku na dieťa v r. 2003 podľa znenia zákona
tabuľka č. 1
Spolu detí
Priemerná výška PND
v Sk
Náklady na 1 mesiac
v tis. Sk
Náklady na 12 mesiacov
v tis. Sk
1 400 000
570
798 000
9 576 000
Počet žiakov stredných škôl (SŠ), ktorých rodičia majú príjem do 1,37 násobku ŠSD resp. 2,1 násobku ŠSD
Priemerné
zvýšenie PND pre žiakov SŚ v Sk
Náklady na 1 mesiac
v tis. Sk
Náklady na 3 mesiace
v tis. Sk
195 000
300
58 500
175 500
Počet detí, ktorých rodičia majú príjem do 1,37 násobku ŠSD
Priemerná výška príspevku k PND v Sk
Náklady na 1 mesiac
v tis.Sk
Náklady na 12 mesiacov
v tis. Sk
580 000
240
139 200
1 670 400
Spolu náklady na výplatu v roku 2003 v tis. Sk 11 421 900
Vzhľadom na možnosti štátneho rozpočtu na rok 2003 a potrebu zníženia finančných prostriedkov určených na výplatu prídavku na dieťa a príspevku k prídavku na dieťa treba upraviť výšku prídavku na dieťa a príspevku k prídavku na dieťa a súčasne posunúť účinnosť valorizačného mechanizmu. Uvedená zmena si vyžiada v roku 2003 čerpanie finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu 9,6 mld. Sk, čo znamená úsporu v štátnom rozpočte na rok 2003 o 1,8 mld. Sk.
Predpokladané náklady na výplatu prídavku na dieťa v r. 2003 podľa návrhu
(zníženie plošného prídavku na dieťa o 200 Sk mesačne, zvýšenie príspevku k prídavku na dieťa o 200 Sk mesačne v rodinách s príjmom do 1,37-násobku súm na účely štátnych sociálnych dávok a od 1.9.2003 zvýšenie prídavku aj príspevku pre žiakov stredných škôl o 200 Sk)
tabuľka č. 2
Spolu detí
Priemerná výška PND
v Sk
Náklady na 1 mesiac
v tis. Sk
Priemerná výška PND
v Sk
Náklady na 1 mesiac
v tis. Sk
Náklady na 11 mesiacov
v tis. Sk
Náklady na rok 2003
v tis. Sk
1 400 000
570
798 000
370
518 000
5 698 000
6 496 000
Počet žiakov stredných škôl (SŠ)
Zvýšenie PND od septembra pre žiakov SŚ v Sk
Náklady na 1 mesiac
v tis. Sk
Náklady na 3 mesiace
v tis. Sk
217 100
200
43 420
130 260
Počet detí, ktorých rodičia majú príjem do 1,37 násobku ŠSD
Priemerná výška príspevku k PND v Sk
Náklady na 1 mesiac
v tis. Sk
Priemerná výška príspevku k PND v Sk
Náklady na 1 mesiac
v tis. Sk
Náklady na 11 mesiacov
v tis. Sk
Náklady na rok 2003
v tis. Sk
580 000
240
139 200
440
255 200
2 807 200
2 946 400
Počet žiakov stredných škôl, ktorých rodičia majú príjem do 1,37 násobku ŠSD
Zvýšenie príspevku od septembra
pre žiakov SŚ v Sk
Náklady na 1 mesiac
v tis. Sk
Náklady na 3 mesiace
v tis. Sk
90 000
200
18 000
54 000
Celkové náklady na rok 2003 v tis. Sk 9 626 600
Návrh zákona má pozitívny dopad na štátny rozpočet.
Návrh zákona nemá dopad na rozpočty obcí a na rozpočty vyšších územných celkov.
Návrh zákona nemá vplyv na zamestnanosť a tvorbu pracovných miest.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky.
Vzhľadom na doložku zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskych spoločenstiev a s právom Európskej únie nie je možné vypracovať tabuľku zhody ani aproximačnú prílohu.
Ministerstvo financií Slovenskej republiky v stanovisku z 28. októbra 2002 č. 20261/2002-81 uviedlo, že s návrhom zákona súhlasí.
Návrh zákona nebol predmetom rokovania Rady hospodárskej a sociálnej dohody Slovenskej republiky.
Doložka zlučiteľnosti návrhu zákona
s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: vláda Slovenskej republiky
2. Názov návrhu zákona: zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 281/2002 Z. z. o prídavku na dieťa a o príspevku k prídavku na dieťa
3. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám a k Európskej únii:
a)problematika návrhu zákona podľa čl. 70 Európskej dohody o pridružení uzatvorenej medzi Európskym spoločenstvom a ich členskými štátmi na jednej strane a Slovenskou republikou na druhej strane nepatrí medzi oblasti zahrnuté na zbližovanie práva. Podľa čl. 88 v oblasti sociálneho zabezpečenia, t.j. v časti štátnej sociálnej podpory, ktorá je predmetom návrhu zákona sa zabezpečuje spolupráca medzi zmluvnými stranami,
b)z negociačných pozícií ku kapitole 2 Slobodný pohyb a ku kapitole 13 Sociálna politika a zamestnanosť nevyplynuli záväzky pre Slovenskú republiku.
4. Problematika návrhu zákona nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev ani v práve Európskej únie.
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskych spoločenstiev a s právom Európskej únie: vzhľadom na vnútroštátny charakter problematiky návrhu zákona je vyjadrovanie stupňa zlučiteľnosti návrhu zákona s právom ES/EU bezpredmetné.
6. Gestor: Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky.
7. Účasť expertov pri príprave návrhu zákona: žiadna.
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodom 1 až 3
Vzhľadom na možnosti štátneho rozpočtu na rok 2003 sa navrhuje znížiť sumu prídavku na dieťa o 200 Sk mesačne na každé dieťa.
K bodom 4 a 8
Návrhom sa odstraňuje legislatívny nedostatok, ktorý vznikol pri schvaľovaní zákona v Národnej rade Slovenskej republiky, spočívajúci v nesprávnom zaradení ustanovenia do prvej časti zákona, kde v podmienkach nároku nie je zakotvené testovanie príjmu. Navrhuje sa žiakom stredných škôl po skončení povinnej školskej dochádzky poskytovať v záujme podpory vzdelania zvýšenie prídavku na dieťa o 200 Sk mesačne (pôvodný zámer vlády Slovenskej republiky pri predkladaní zákona do Národnej rady Slovenskej republiky), resp. o ďalších 200 Sk, ak oprávnená osoba spĺňa podmienky nároku na príspevok k prídavku na dieťa.
K bodom 5 až 7
V súvislosti s úpravou výšky prídavku na dieťa (bod 1 3) z dôvodu, aby sa neznížila celková výška dávky v rodinách s príjmom do 1,37-násobku súm na účely štátnych sociálnych dávok, sa navrhuje zvýšiť príspevok k prídavku na dieťa o sumu, o ktorú sa znížila suma prídavku na dieťa.
K bodu 9
Ide o legislatívnotechnickú úpravu nadväzujúcu na bod 8 návrhu.
K bodu 10
Navrhuje sa výplatu prídavku na dieťa a príspevku k prídavku na dieťa poskytovať v čase plnenia povinnej školskej dochádzky prostredníctvom ďalšej oprávnenej osoby alebo obce, ak z dôvodu zanedbávania povinnej školskej dochádzky túto skutočnosť oznámi škola okresnému úradu.
K bodu 11
Vzhľadom na možnosti štátneho rozpočtu na rok 2003 navrhuje sa účinnosť valorizačného mechanizmu presunúť na 1. september 2004.
K Čl. II
Navrhuje sa účinnosť zákona od 1. januára 2003, okrem bodu 10, ktorý nadobudne účinnosť 1. júla 2003 vzhľadom na to, že okresný úrad sa stane jediným platiteľom prídavku na dieťa a príspevku k prídavku na dieťa 1. júla 2003.
Bratislava 30. októbra 2002
Mikuláš D z u r i n d a, v. r.
predseda vlády
Slovenskej republiky
Ľudovít K a n í k, v. r.
minister práce, sociálnych vecí a rodiny
Slovenskej republiky
Doložka finančných, ekonomických, environmentálnych vplyvov a vplyvov na zamestnanosť
Prvá časť: odhad dopadov na verejné financie
V roku 2003 sa predpokladajú výdavky na výplatu prídavku na dieťa a príspevku k prídavku na dieťa 9,6 mld. Sk. Úsporné opatrenie v roku 2003 zníži výdavky na túto dávku o 1,8 mld. Sk.
Druhá časť: odhad dopadov na obyvateľov
Predkladaný návrh zákona ponecháva poskytovanie prídavku na dieťa pre všetky nezaopatrené deti, ale v zníženej sume o 200 Sk na každé nezaopatrené dieťa. Súčasne sa však navrhuje zvýšiť príspevok k prídavku na dieťa tak, aby sa táto zmena nedotkla príjmovo najslabších rodín.