1
z 10. marca 2004
o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
PRVÁ ČASŤ
ZÁKLADNÉ USTANOVENIA
§ 1
Predmet zákona
Tento zákon ustanovuje
a)ochranu vlastností a funkcií poľnohospodárskej pôdy a zabezpečenie jej trvalo udržateľného obhospodarovania a poľnohospodárskeho využívania,
b)ochranu environmentálnych funkcií poľnohospodárskej pôdy, ktorými produkcia biomasy, filtrácia, neutralizácia a premena látok v prírode, udržiavanie ekologického a genetického potenciálu živých organizmov v prírode,
c)ochranu výmery poľnohospodárskej pôdy pred neoprávnenými zábermi na nepoľnohospodárske použitie,
d)postup pri zmene druhu pozemku a postup pri odňatí poľnohospodárskej pôdy na nepoľno-hospodársky účel,
e)sankcie za porušenie povinností ustanovených týmto zákonom.
2
§ 2
Základné pojmy
Na účely tohto zákona sa rozumie
a)pôdou prírodný útvar, ktorý vzniká bezprostredne na zemskom povrchu, ako produkt vzájomného pôsobenia klimatických podmienok, organizmov, človeka, reliéfu a materských hornín,
b)poľnohospodárskou pôdou produkčne potenciálna pôda evidovaná v katastri nehnuteľností1) (ďalej len“ kataster“), ako orná pôda, chmelnica, vinice, ovocné sady, záhrady a trvalé trávne porasty,
c)bonitovanou pôdno-ekologickou jednotkou klasifikačný a identifikačný údaj vyjadrujúci kvalitu a hodnotu produkčno-ekologického potenciálu poľnohospodárskej pôdy na danom stanovišti podľa prílohy č. 3,
d) monitorovaním poľnohospodárskej pôdy sledovanie a dokumentovanie priebehu zmien vlastností poľnohospodárskej pôdy, ktoré rozhodujúce z hľadiska jej produkčných a mimo produkčných funkcií, sledovanie kontaminácie poľnohospodárskych pôd rizikovými látkami z hľadiska možného vstupu týchto látok do potravinového reťazca, podzemných vôd a ovzdušia,
e)trvalo udržateľným využívaním poľnohospodárskej pôdy a obhospodarovaním poľnohospodárskej pôdy využívanie a ochrana vlastností a funkcií takým spôsobom, a v takom rozsahu, aby sa zachovala jej biologická rozmanitosť, úrodnosť, schopnosť obnovy a schopnosť plniť všetky funkcie,
f)degradáciou fyzikálne, chemické a biologické poškodenie a znehodnotenie poľnohospodárskej pôdy, akým je vodná erózia a veterná erózia, zhutnenie, acidifikácia, kontaminácia rizikovými látkami, škodlivými rastlinnými organizmami a živočíšnymi organizmami a mikroorganizmami2), zníženie obsahu humusových látok v pôde, obmedzenie tvorby mikrobiálnej biomasy a neprirodzené zníženie biologickej aktivity v pôde,
g)rizikovými látkami v pôde prvky a zlúčeniny, ktorých prítomnosť z prírodných alebo antropických zdrojov v pôdach v určitej koncentrácii priamo alebo nepriamo vyvoláva alebo môže vyvolať nežiadúce zmeny fyzikálnych vlastností, chemických vlastností a biologických vlastností poľnohospodárskej pôdy,
h)limitnou hodnotou rizikových látok hodnoty určujúce hranice najvyšších prípustných obsahov rizikových látok v poľnohospodárskej pôde,
i)hranicou zastavaného územia obce hranica územia vytýčeného lomovými bodmi zastavaného územia obce, ktoré boli premietnuté do odtlačkov katastrálnych máp k 1. januáru 1990.
DRUHÁ ČASŤ
ZÁSADY TRVALO UDRŽATEĽNÉHO VYUŽÍVANIA POĽNOHOSPODÁRSKEJ PÔDY A OBHOSPODAROVANIA POĽNOHOSPODÁRSKEJ PÔDY A JEJ OCHRANY
3
§ 3
Starostlivosť o poľnohospodársku pôdu
(1) Každý vlastník poľnohospodárskej pôdy (ďalej len „vlastník“) alebo nájomca a správca poľnohospodárskej pôdy (ďalej len „užívateľ“) je povinný
a)vykonávať agrotechnické opatrenia zamerané na ochranu a zachovanie kvalitatívnych vlastností a funkcií poľnohospodárskej pôdy a na ochranu pred jej poškodením a degradáciou,
b)predchádzať výskytu a šíreniu burín na neobrábaných pozemkoch,
c)zabezpečiť využívanie poľnohospodárskej pôdy tak, aby nebola ohrozená ekologická stabilita územia a bola zachovaná funkčná spätosť prírodných procesov v krajinnom prostredí,3)
d)usporiadať a zosúladiť poľnohospodársky druh pozemku s jeho evidenciou v katastri.
(2) Za účelom uvedeným v odseku 1 písm. d) je vlastník, prípadne užívateľ povinný požiadať orgán štátnej správy ochrany poľnohospodárskej pôdy 23) (ďalej len „orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy“) o zmenu druhu pozemku podľa § 11 alebo § 19 alebo o vyznačenie zmeny druhu pozemku v katastri, ak takáto zmena nevyžaduje rozhodnutie orgánu ochrany poľnohospodárskej pôdy podľa tohto zákona.
(3) Užívateľ zabezpečí starostlivosť o poľnohospodársku pôdu vo vlastníctve štátu na území vojenského obvodu podľa osobitného predpisu4) tak, aby nedošlo k trvalému znehodnoteniu jej vlastností.
§ 4
Ochrana poľnohospodárskej pôdy pred degradáciou
(1) Územie Slovenskej republiky ohrozené degradáciou poľnohospodárskej pôdy eviduje Výskumný ústav pôdoznalectva a ochrany pôdy v rámci odbornej činnosti pre oblasť ochrany poľnohospodárskej pôdy (ďalej len „pôdna služba“). Pôdna služba vykonáva prieskum poľnohospodárskych pôd, a v oblastiach ohrozených degradáciou navrhuje ochranné opatrenia zamerané na jej zmiernenie a odstránenie.
(2) Ak pôdna služba zistí hrozbu poškodenia poľnohospodárskej pôdy alebo poškodenie poľnohospodárskej pôdy alebo degradáciu poľnohospodárskej pôdy, orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy 23) na jej návrh uloží vlastníkovi alebo užívateľovi vykonať opatrenia na ochranu pred jej poškodením a degradáciou alebo opatrenia na odstránenie nežiadúceho stavu.
(3) Návrh pôdnej služby podľa odseku 2 obsahuje najmä
a)základné identifikačné údaje o poľnohospodárskom druhu pozemku podľa údajov katastra,
b)analýzu stavu ohrozenia poľnohospodárskej pôdy,
c)návrh opatrení na odstránenie hrozby poškodenia a degradácie poľnohospodárskej pôdy s prepočtom finančných nákladov.
§ 5
Ochrana poľnohospodárskej pôdy pred eróziou
4
(1) Erózia poľnohospodárskej pôdy predstavuje úbytok povrchovej najúrodnejšej vrstvy poľnohospodárskej pôdy, úbytok živín, humusu, organickej hmoty, zníženie mikrobiologického života a stratu funkcií pôdy. Kategórie a limitné hodnoty pri erózii poľnohospodárskej pôdy uvedené v prílohe č. 1.
(2) Vlastník alebo užívateľ je povinný vykonávať trvalú a účinnú protieróznu ochranu poľnohospodárskej pôdy vykonávaním ochranných agrotechnických opatrení podľa stupňa erózie poľnohospodárskej pôdy , ktorými sú
a)výsadba účelovej poľnohospodárskej a ochrannej zelene,
b)vrstevnicová agrotechnika,
c)striedanie plodín s ochranným účinkom,
d)mulčovacia medziplodina kombinovaná s bezorbovou agrotechnikou,
e)bezorbová agrotechnika,
f)osevné postupy so striedaním plodín s ochranným účinkom,
g)usporiadanie honov v smere prevládajúcich vetrov,
h)iné opatrenia, ktoré určí podľa stupňa erózie poľnohospodárskej pôdy pôdna služba.
(3) Ak pôdna služba zistí eróziu poľnohospodárskej pôdy a nečinnosť vlastníka alebo užívateľa, orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy 23) na jej návrh uloží opatrenia podľa odseku 2.
§ 6
Ochrana poľnohospodárskej pôdy pred zhutnením
(1) Zhutnenie poľnohospodárskej pôdy je nepriaznivý stav poľnohospodárskej pôdy zapríčinený zvýšením objemovej hmotnosti. Zhutnenie poľnohospodárskej pôdy vzniká dôsledkom nesprávnych osevných postupov a postupov hnojenia, nedostatočného vápnenia a nesprávneho používania poľnohospodárskej techniky.
(2) Vlastník alebo užívateľ je povinný pri využívaní poľnohospodárskej pôdy na poľnohospodársku výrobu vykonávať agrotechnické opatrenia, ktoré predchádzajú hrozbe zhutnenia poľnohospodárskej pôdy a zhutneniu poľnohospodárskej pôdy, a to najmä správnou voľbou plodín, osevných postupov a technológií obhospodarovania.
(3) Ak pôdna služba zistí zhutnenie poľnohospodárskej pôdy spôsobené nečinnosťou vlastníka alebo užívateľa, orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy 23) na jej návrh uloží opatrenia podľa odseku 2.
(4) Limitné hodnoty objemových hmotností zhutnených poľnohospodárskych pôd uvedené v prílohe č. 1.
§ 7
Zásada bilancie pôdnej organickej hmoty
(1) Obsah a kvalita pôdnej organickej hmoty v poľnohospodárskej pôde podmienkou
5
udržania jej optimálnych vlastností a funkcií.
(2) Vlastník alebo užívateľ je povinný vykonávať kontrolu bilancie pôdnej organickej hmoty a používať také spôsoby hospodárenia, ktoré nevyvolajú prekročenie limitnej hodnoty deficitu bilancie pôdnej organickej hmoty podľa prílohy č. 1.
(3) Ak pôdna služba zistí prekročenie limitnej hodnoty podľa odseku 4 spôsobené nečinnosťou vlastníka alebo užívateľa, orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy 23) na jej návrh uloží vykonať organické hnojenie poľnohospodárskej pôdy.
(4) Limitné hodnoty ohrozenia obsahu a kvality pôdnej organickej hmoty uvedené v prílohe č. 1.
§ 8
Ochrana poľnohospodárskej pôdy pred rizikovými látkami
(1) Každý, kto podozrenie že môže dôjsť k poškodeniu poľnohospodárskej pôdy rizikovými látkami, alebo zistí poškodenie poľnohospodárskej pôdy rizikovými látkami, je povinný túto skutočnosť ohlásiť príslušnému orgánu ochrany poľnohospodárskej pôdy 23) alebo pôdnej službe.
(2) Za poľnohospodársku pôdu poškodenú rizikovými látkami sa považuje poľnohospodárska pôda, v ktorej sa aspoň jedna riziková látka nachádza v množstve nad limitnou hodnotou rizikových látok podľa prílohy č. 2.
(3) Na určenie obsahu rizikových látok v poľnohospodárskej pôde podľa odseku 2 je oprávnená len akreditovaná osoba5).
(4) Každý, kto svojou činnosťou poškodí rizikovými látkami poľnohospodársku pôdu, je povinný bezodkladne vykonať opatrenia na odstránenie poškodenia. Ak tak neurobí, orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy 23) tomu, kto poškodenie spôsobil, uloží opatrenia na odstránenie poškodenia poľnohospodárskej pôdy navrhnuté pôdnou službou.
(5) Orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy 23) na návrh pôdnej služby rozhodne o tom, že pozemok je kontaminovaný rizikovými látkami ohrozujúcimi zdravie alebo život ľudí a zvierat a poľnohospodárske plodiny nesmú byť používané na výrobu potravín,6) krmív ani byť použité v potravinovom reťazci.
(6) Ak došlo k poškodeniu poľnohospodárskej pôdy rizikovými látkami podľa odsekov 2 a 4 priemyselnou činnosťou prevádzok, uloží v integrovanom povoľovaní opatrenia na odstránenie poškodenia poľnohospodárskej pôdy orgán štátnej správy vo veciach integrovanej prevencie a kontroly znečisťovania.7)
6
TRETIA ČASŤ
ZMENY DRUHOV POZEMKOV
§ 9
(1) Orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy 23) na základe žiadosti vlastníka alebo žiadosti užívateľa vydá rozhodnutie na
a)zmenu trvalého trávneho porastu, vinice a ovocného sadu na iný druh poľnohospodárskeho pozemku,
b)zmenu nepoľnohospodárskej pôdy na poľnohospodársku pôdu,
c)zalesnenie poľnohospodárskej pôdy.
(2) Na vydanie rozhodnutia podľa odseku 1 sú potrebné vyjadrenia dotknutých orgánov štátnej správy, ktoré chránia verejné záujmy podľa osobitných predpisov8), stanovisko vlastníka a užívateľa a odborné stanovisko pôdnej služby a údaje o pozemku podľa katastra; ustanovenie osobitného predpisu9) týmto nie je dotknuté.
§ 10
(1) Orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy 23) z vlastného podnetu alebo na žiadosť vlastníka alebo užívateľa rozhodne, ak pochybnosti o tom, či pozemok je alebo nie je poľnohospodárskou pôdou.
(2) Predmetom rozhodovania podľa odseku 1 poľnohospodárske druhy pozemkov, ktoré
a)vplyvom prírodných procesov a účelom využívania zmenili svoj charakter tak, že ich nemožno poľnohospodársky obrábať, ako rokliny, výmole, vysoké medze s krovinami alebo s kamením a pozemky, ktoré neposkytujú trvalý úžitok z iných dôvodov, najmä plochy zarastené krovinami alebo zanesené štrkom, či kamením, slatiny, plochy zamokrené alebo porastené rašelinovým machom, málo únosné plochy,
b)charakterom pôdneho profilu a vlastnosťami zodpovedajú charakteru poľnohospodárskej pôdy, ale sú v katastri evidované ako nepoľnohospodárske pozemky,
c) dlhodobo zalesnené a vhodné na preradenie do lesného pôdneho fondu, s cieľom usporiadania ich evidencie v katastri.
(3) Prílohou žiadosti podľa odseku 1 údaje o pozemku podľa katastra, prípadne technické podklady na vyznačenie zmeny druhu pozemku v katastri, potrebné na vyznačenie zmeny druhu pozemku v katastri. Podklady katastra zabezpečí vlastník alebo užívateľ. Pri rozhodovaní podľa odseku 1, orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy 23) prihliada na odborné stanovisko pôdnej služby.
7
§ 11
(1) Orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy 23) z vlastného podnetu alebo na základe žiadosti vlastníka, prípadne užívateľa rozhodne o zmene poľnohospodárskeho druhu pozemku, ak
a)pred 25. júnom 1992 vplyvom ľudskej činnosti zmenil svoj charakter a nezodpovedá poľnohospodárskej pôde,
b)bol administratívne odňatý z poľnohospodárskeho pôdneho fondu a zanikol dôvod a účel odňatia, pričom nezmenil charakter poľnohospodárskej pôdy.
(2) Prílohou žiadosti vlastníka, prípadne užívateľa podľa odseku 1 základné identifikačné údaje o pozemku a technické podklady katastra, potrebné na vyznačenie zmeny druhu pozemku v katastri.
ŠTVRTÁ ČASŤ
OCHRANA POĽNOHOSPODÁRSKEJ PÔDY
PRI NEPOĽNOHOSPODÁRSKOM POUŽITÍ
§ 12
Zásady ochrany poľnohospodárskej pôdy
pri nepoľnohospodárskom použití
(1) Poľnohospodársku pôdu možno použiť na stavebné účely a iné nepoľnohospodárske účely, len v nevyhnutných prípadoch a v odôvodnenom rozsahu. Poľnohospodársku pôdu možno odňať natrvalo alebo dočasne podľa § 17, alebo použiť poľnohospodársku pôdu na nepoľnohospodársky účel na čas do jedného roka vrátane uvedenia pôdy do pôvodného stavu podľa § 18.
(2) Ten, kto navrhne nepoľnohospodárske použitie poľnohospodárskej pôdy, je povinný
a)chrániť poľnohospodársku pôdu zaradenú podľa kódu bonitovanej pôdno-ekologickej jednotky do prvej až štvrtej kvalitatívnej skupiny uvedenej v prílohe č. 3,
b)riešiť alternatívne umiestnenie stavby na poľnohospodárskej pôde za hranicou zastavaného územia obce so zreteľom na ochranu najkvalitnejších poľnohospodárskych pôd podľa písmena a) a vyhodnotiť dôsledky na poľnohospodársku pôdu pre každú alternatívu,
c)nenarušovať ucelenosť honov a nesťažovať obhospodarovanie poľnohospodárskej pôdy nevhodným situovaním stavieb, delením a jej drobením alebo vytváraním častí nevhodných pre obhospodarovanie poľnohospodárskymi mechanizmami,
d)zabezpečiť prístup na neprístupné hony v prípade rozdelenia honov vybudovaním účelových poľných ciest,
8
e)vykonať skrývku humusového horizontu poľnohospodárskych pôd odnímaných natrvalo a zabezpečiť jej hospodárne a účelné využitie na základe bilancie skrývky humusového horizontu,
f)vykonať skrývku humusového horizontu poľnohospodárskych pôd odnímaných dočasne a zabezpečiť starostlivosť o skladovanú skrývku na základe bilancie skrývky humusového horizontu,
g)vykonať skrývku humusového horizontu poľnohospodárskej pôdy, použitej na nepoľnohospodársky účel na čas kratší ako jeden rok a zabezpečiť starostlivosť o skladovanú skrývku na základe bilancie skrývky humusového horizontu,
h)vykonať rekultiváciu dočasne odňatej poľnohospodárskej pôdy na základe schváleného projektu rekultivácie,
i)zabezpečiť vrátenie poľnohospodárskej pôdy použitej na nepoľnohospodársky účel na čas kratší ako jeden rok do pôvodného stavu,
j)zabezpečiť základnú starostlivosť o poľnohospodársku pôdu odňatú podľa § 17 do realizácie stavby, najmä pred zaburinením pozemkov a porastom samonáletu drevín,
k)zabezpečiť skladovanú skrývku humusového horizontu poľnohospodárskej pôdy z dočasne odňatých plôch pred výskytom a šírením burín, samonáletom drevín a pred rozkradnutím.
Ochrana poľnohospodárskej pôdy
pri územnoplánovacej činnosti
§ 13
(1) Pri každom obstarávaní a spracúvaní územnoplánovacej dokumentácie, projektov pozemkových úprav a iných návrhov podľa osobitných predpisov10), sa musí dbať na ochranu poľnohospodárskej pôdy a riadiť sa zásadami ochrany podľa § 12.
(2) Návrh podľa odseku 1 musí byť pred schválením podľa osobitného predpisu11) odsúhlasený orgánom ochrany poľnohospodárskej pôdy 22). Na vydanie súhlasu s budúcim možným použitím poľnohospodárskej pôdy na stavebné zámery a iné zámery a určenie podmie-nok súhlasu, je rozhodujúci celkový konečný rozsah zamýšľaného odňatia poľnohospodárskej pôdy. Súhlas je podkladom na vydanie rozhodnutia o odňatí poľnohospodárskej pôdy podľa § 17.
§ 14
(1) Návrhy nepoľnohospodárskeho použitia poľnohospodárskej pôdy, ktoré menia alebo dopĺňajú schválenú územnoplánovaciu dokumentáciu podľa osobitného predpisu11), podliehajú posúdeniu z hľadiska ochrany poľnohospodárskej pôdy a vydaniu súhlasu podľa § 13. Návrhy posudzuje orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy 22) so zreteľom na doteraz nepoužité plochy v rámci platnej územnoplánovacej dokumentácie.
(2) Návrhy podľa odseku 1 a § 13 ods. 1 predkladá na posúdenie orgánu ochrany
9
poľnohospodárskej pôdy (§ 22) orgán územného plánovania.
§ 15
(1) Ak obec nie je povinná mať územný plán podľa osobitného predpisu12), orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy 22) môže udeliť súhlas aj k individuálnemu návrhu nepoľnohospodárskeho použitia poľnohospodárskej pôdy pre konkrétny stavebný zámer alebo iný zámer.
(2) Podkladom pre posúdenie individuálneho návrhu podľa odseku 1 je okrem údajov o pozemku podľa katastra, prípadne technických podkladov na vyznačenie zmeny druhu pozemku v katastri aj projektová dokumentácia, stanovisko vlastníka a dotknutých orgánov štátnej správy, ktoré chránia verejné záujmy podľa osobitných predpisov.8)
§ 16
(1) Ak predložený návrh podľa § 13 až 15 nespĺňa zásady ochrany poľnohospodárskej pôdy podľa § 12, orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy 22) súhlas podľa § 13 15 neudelí.
(2) Súhlas podľa § 13 15 nie je potrebné žiadať, ak návrh nepoľnohospodárskeho použitia poľnohospodárskej pôdy nepresahuje výmeru 1000 m2, alebo ide o usporiadanie neoprávnených záberov poľnohospodárskej pôdy (§ 19).
§ 17
Odňatie poľnohospodárskej pôdy
(1) Na nepoľnohospodárske účely možno použiť poľnohospodársku pôdu len na základe rozhodnutia o odňatí poľnohospodárskej pôdy (ďalej len „rozhodnutie o odňatí“). Rozhodnutie o odňatí vydáva orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy 23), v obvode ktorého sa poľnohospodárska pôda navrhovaná na odňatie nachádza.
(2) Rozhodnutie o odňatí nie je potrebné
a)na účely umiestnenia signálov, stabilizačných kameňov a iných značiek na geodetické účely, na vstupné šachty, prečerpávacie stanice, vrty a studne, stožiare alebo iné objekty nadzemného a podzemného vedenia, a ak v uvedených prípadoch neide o plochu väčšiu ako 25 m², a
b)v hraniciach zastavaného územia obce, ak neide o plochu väčšiu ako 1000 m2.
(3) V prípadoch podľa odseku 2 vydáva orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy 23) stanovisko k pripravovanému zámeru na poľnohospodárskej pôde na základe kópie katastrálnej mapy.
(4) Poľnohospodársku pôdu možno odňať natrvalo alebo dočasne, pričom
10
a)odňatím natrvalo sa rozumie trvalá zmena spôsobu použitia poľnohospodárskej pôdy s trvalou zmenou druhu pozemku v katastri,
b) dočasným odňatím sa rozumie dočasná zmena spôsobu použitia poľnohospodárskej pôdy na čas najviac desať rokov, ktorá sa rekultivačnými opatreniami uvedie do pôvodného stavu.
(5) Právnické osoby alebo fyzické osoby, ktoré žiadajú o trvalé odňatie alebo dočasné odňatie poľnohospodárskej pôdy, sú povinné k žiadosti priložiť
a)súhlas podľa § 13 až 15,
b)projektovú dokumentáciu,
c)bilanciu skrývky humusového horizontu poľnohospodárskej pôdy s návrhom na jej hospodárne využitie, osobitne na trvalé odňatie a osobitne na dočasné odňatie,
d)projekt spätnej rekultivácie dočasne odnímanej poľnohospodárskej pôdy s časovým harmonogramom a ekonomickým prepočtom nákladov, ktorý vypracúva právnická osoba alebo fyzická osoba oprávnená na jeho vypracovanie,
e)základné identifikačné údaje o pozemku, ktoré obsahujú
1.výpis z katastra,
2.kópiu katastrálnej mapy s vyznačením parciel navrhovaných na odňatie,
3.dve vyhotovenia geometrického plánu1) plôch navrhovaných na odňatie,
4.potvrdenie o bonitovanej pôdno-ekologickej jednotke,
f)vyjadrenia účastníkov konania a dotknutých orgánov štátnej správy a samosprávy,
g)právoplatné územné rozhodnutie alebo potvrdenie stavebného úradu o zlúčení územného a stavebného konania10),
h)iné údaje potrebné na posúdenie nepoľnohospodárskeho zámeru na poľnohospodárskej pôde.
(6) Orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy 23) žiadosť s náležitosťami podľa odseku 5 posúdi, a ak zistí, že dodržané zásady ochrany poľnohospodárskej pôdy podľa § 12, vydá rozhodnutie o odňatí, v ktorom
a)uvedie na aký účel je súhlas s trvalým odňatím alebo dočasným odňatím poľnohospodárskej pôdy a s trvalým alebo dočasným odňatím poľnohospodárskej pôdy vydaný, ktorých parciel alebo ich častí, a ktorých katastrálnych území sa týka,
b)uvedie dokumenty, na základe ktorých rozhodnutie vydal,
c)schváli projekt spätnej rekultivácie dočasne odňatej poľnohospodárskej pôdy,
d)schváli bilanciu skrývky humusového horizontu poľnohospodárskej pôdy,
e)uloží podmienky na zabezpečenie ochrany poľnohospodárskej pôdy podľa § 12.
(7) Rozhodnutie o odňatí je podkladom na vyznačenie zmeny druhu pozemku v katastri na ostatnú plochu. Orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy 23) zašle vyhotovenie právoplatného rozhodnutia s vyhotovením geometrického plánu alebo kópie katastrálnej mapy na príslušný orgán štátnej správy na úseku katastra, ktorý plochy rozhodnutím odňaté natrvalo vyjme z evidencie poľnohospodárskej pôdy a vyznačí zmenu druhu poľnohospodárskeho pozemku na ostatnú plochu, v termíne najneskôr 60 dní po prevzatí rozhodnutia.
(8) Rozhodnutie o trvalom odňatí a rozhodnutie o dočasnom odňatí platné len na odsúhlasený zámer.
(9) Rozhodnutie o dočasnom odňatí stratí platnosť uplynutím času, na ktorý bolo vydané.
11
(10) Rozhodnutie o trvalom odňatí stratí platnosť, ak do piatich rokov od právoplatnosti rozhodnutia nebola pôda použitá na zámer uvedený v rozhodnutí o odňatí.
(11) Orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy 23) oznámi účastníkom konania stratu platnosti rozhodnutia o odňatí a príslušný orgán štátnej správy na úseku katastra na základe oznámenia vyznačí zmenu druhu pozemku v katastri.
(12) Ak žiadosť na odňatie poľnohospodárskej pôdy nespĺňa zásady ochrany poľnohospodárskej pôdy podľa § 12, orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy 23) súhlas k jej odňatiu v rozhodnutí nevydá.
(13) Ak ide o odňatie poľnohospodárskej pôdy na území vojenského obvodu, orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy 23) je povinný vyžiadať si záväzné stanovisko Ministerstva obrany Slovenskej republiky.
§ 18
Použitie poľnohospodárskej pôdy na nepoľnohospodársky účel
(1) Ustanovenia podľa § 13 15 a § 17 sa neuplatnia v prípadoch použitia poľnohospodárskej pôdy na nepoľnohospodársky zámer na čas kratší ako jeden rok, vrátane uvedenia poľnohospodárskej pôdy do pôvodného stavu.
(2) V prípadoch podľa odseku 1, je žiadateľ povinný pred začatím vykonávania nepoľno-hospodárskej činnosti na poľnohospodárskej pôde vyžiadať si stanovisko orgánu ochrany poľnohospodárskej pôdy 23), v ktorom určí podmienky nepoľnohospodárskeho použitia poľnohospodárskej pôdy a lehotu na uvedenie pôdy do pôvodného stavu. Súčasťou žiadosti najmä
a)výpis z katastra a kópia z katastrálnej mapy s vyznačením plochy navrhovanej na nepoľnohospodárske použitie,
b)bilancia skrývky humusového horizontu poľnohospodárskej pôdy,
c)návrh vrátenia poľnohospodárskej pôdy do pôvodného stavu.
§ 19
Neoprávnený záber poľnohospodárskej pôdy
na nepoľnohospodársky zámer
(1) Ak orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy 23) zistí, že niekto zabral poľnohospodársku pôdu bez rozhodnutia o odňatí na stavebný zámer alebo iný zámer v termíne po 25. júni 1992
a)nariadi rekultiváciu poľnohospodárskej pôdy na základe odborného stanoviska pôdnej služby, alebo
b)ak nie je možné poľnohospodársku pôdu rekultivačnými opatreniami vrátiť do pôvodného stavu, rozhodne o usporiadaní nezákonného stavu na poľnohospodárskej pôde, a vyzve toho,
12
kto zabral poľnohospodársku pôdu na predloženie dokladov na usporiadanie druhu pozemku v katastri, najmä výpis z katastra, kópiu z katastrálnej mapy s vyznačením dotknutých parciel, výpis z listu vlastníctva, ak je založený alebo geometrický plán, ak ide o časť parciel evidovaných v katastri.
(2) Orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy 23) zašle vyhotovenie právoplatného rozhodnutia a vyhotovenie geometrického plánu alebo mapy z katastra na príslušný orgán štátnej správy na úseku katastra na vyznačenie zmeny druhu poľnohospodárskeho pozemku v katastri.
PIATA ČASŤ
ŠTÁTNA SPRÁVA OCHRANY POĽNOHOSPODÁRSKEJ PÔDY
§ 20
Orgány ochrany poľnohospodárskej pôdy
Orgánmi ochrany poľnohospodárskej pôdy sú
a)Ministerstvo pôdohospodárstva Slovenskej republiky13) (ďalej len „ministerstvo“),
b)krajský pozemkový úrad13),
c)obvodný pozemkový úrad13).
§ 21
Ministerstvo
Ministerstvo
a) je ústredným orgánom ochrany poľnohospodárskej pôdy,
b) vydáva všeobecne záväzné právne predpisy v oblasti ochrany poľnohospodárskej pôdy.
.
§ 22
Krajský pozemkový úrad
Krajský pozemkový úrad
a)koordinuje spoluprácu s pôdnou službou pri uplatňovaní tohto zákona,
b)spracúva a ministerstvu predkladá informáciu o úbytkoch poľnohospodárskej pôdy v rámci územného obvodu kraja.
§ 23
Obvodný pozemkový úrad
Obvodný pozemkový úrad
a)nariaďuje opatrenia na ochranu poľnohospodárskej pôdy podľa § 3 až 8,
13
b)rozhoduje o zmene druhu poľnohospodárskeho pozemku podľa § 9 až 11,
c)rozhoduje o odňatí poľnohospodárskej pôdy podľa § 17,
d)rozhoduje o usporiadaní druhu pozemku podľa § 19,
e)prejednáva priestupky podľa § 25,
f)ukladá pokuty podľa § 26,
g)kontroluje plnenie podmienok uložených v rozhodnutiach,
h)spolupracuje s pôdnou službou,
i)sleduje a vyhodnocuje úbytky poľnohospodárskej pôdy v rámci svojho územného obvodu v ročných intervaloch, tieto odsúhlasuje a nesúlad rieši s príslušným orgánom štátnej správy na úseku katastra.
§ 24
Odborný dohľad
(1) Odborný dohľad nad ochranou poľnohospodárskej pôdy, dohľad nad dodržiavaním a uplatňovaním ustanovení tohto zákona je vykonávaný orgánmi ochrany poľnohospodárskej pôdy v spolupráci s pôdnou službou.
(2) Orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy 23) je pri výkone odborného dohľadu oprávnený vstupovať na poľnohospodárske pozemky za účelom kontroly plnenia opatrení nariadených podľa § 3 až 8 a § 17 a 18.
(3) V rámci odborného dohľadu podľa odseku 1 pôdna služba
a) vykonáva prieskum a monitorovanie poľnohospodárskej pôdy,
b) vedie databázu informácií o poľnohospodárskej pôde,
c) spracúva návrhy opatrení podľa § 3 až 8 a odborné stanoviská podľa § 9, 10 a 19.
ŠIESTA ČASŤ
PRIESTUPKY A INÉ SPRÁVNE DELIKTY
§ 25
Priestupky
(1) Priestupku na úseku ochrany poľnohospodárskej pôdy sa dopustí ten, kto
a)nezabezpečil základnú starostlivosť o poľnohospodársku pôdu alebo spôsobil jej poškodenie (§ 3 až 7),
b)spôsobil svojou nečinnosťou zaburinenie poľnohospodárskeho pozemku alebo nepoľnohospodárskeho pozemku v blízkosti poľnohospodárskeho pozemku (§ 3),
c)neusporiadal druh pozemku v teréne s jeho evidenciou v katastri (§ 19, § 29 ods. 4),
d)nesplnil povinnosť v prípade nepoľnohospodárskeho použitia poľnohospodárskej pôdy do jedného roka (§ 18),
e)v rozpore s týmto zákonom zabral a použil poľnohospodársku pôdu na nepoľnohospodársky účel (§ 17 a 19),
f)nesplnil povinnosť uloženú orgánom ochrany poľnohospodárskej pôdy 3 8 a § 13
14
19),
g)spôsobil poškodenie poľnohospodárskej pôdy rizikovými látkami (§ 8).
(2) Za priestupok podľa odseku 1 písm. a) až c) možno uložiť pokutu do 10 000 Sk.
(3) Za priestupok podľa odseku 1 písm. d) možno uložiť pokutu do 20 000 Sk.
(4) Za priestupok podľa odseku 1 písm. e) až g) možno uložiť pokutu do 30 000 Sk.
(5) Pri prejednávaní priestupkov sa postupuje podľa osobitného predpisu14).
§ 26
Iné správne delikty
(1) Podnikateľ15) sa dopustí správneho deliktu, ak
a)nezabezpečí základnú starostlivosť o poľnohospodársku pôdu alebo spôsobí jej poškodenie (§ 3 až 7),
b)spôsobí svojou nečinnosťou zaburinenie poľnohospodárskej pôdy alebo nepoľnohospodárskej pôdy (§ 3),
c) neusporiada druh pozemku s jeho evidenciou v katastri (§ 19, § 29 ods. 4),
d)nesplní povinnosť v prípade nepoľnohospodárskeho použitia poľnohospodárskej pôdy do jedného roka (§ 18),
e)nesplní povinnosť uloženú orgánom ochrany poľnohospodárskej pôdy podľa § 3 7 a § 13až 19.
(2) Podnikateľovi uloží orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy pokutu od 5 000 Sk do 1 000 000 Sk za každý hektár poľnohospodárskej pôdy, ak sa na ňom dopúšťa správneho deliktu podľa odseku 1.
(3) Podnikateľovi uloží orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy pokutu od 50 000 Sk do 5 000 000 Sk za každý hektár poľnohospodárskej pôdy, ak
a)neoprávnene a v rozpore s týmto zákonom bez rozhodnutia o odňatí zaberie poľnohospodársku pôdu na nepoľnohospodársky účel (§ 17 až 19),
b)spôsobí poškodenie poľnohospodárskej pôdy rizikovými látkami (§ 8).
(4) Výška pokuty pri výmere poľnohospodárskej pôdy nižšej alebo vyššej ako jeden hektár sa vypočíta v zodpovedajúcej výške za jeden meter štvorcový.
(5) Pri určovaní výšky pokuty sa prihliada najmä na závažnosť, spôsob a čas trvania protiprávneho konania a na rozsah a mieru hroziacej škody alebo spôsobenej škody.
(6) Pokutu možno uložiť do troch rokov odo dňa, keď sa orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy dozvedel o porušení povinnosti, najneskôr však do piatich rokov, keď k porušeniu povinnosti došlo.
(7) Orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy v rozhodnutí o uložení pokuty súčasne
15
nariadi, aby v určenej lehote boli vykonané opatrenia na nápravu následkov protiprávneho konania, za ktoré bola pokuta uložená.
(8) Ak podnikateľ opakovane poruší povinnosť počas piatich rokov od právoplatnosti rozhodnutia o uložení pokuty alebo nevykoná opatrenia podľa odseku 7, uloží sa mu pokuta do výšky dvojnásobku pokút uvedených v odsekoch 2 a 3 a § 25.
(9) Pokuta je splatná do 30 dní od nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia, ktorým bola uložená, ak v tomto rozhodnutí nie je určená dlhšia lehota jej splatnosti.
(10) Výnos z pokút je príjmom štátneho rozpočtu.
SIEDMA ČASŤ
SPOLOČNÉ, PRECHODNÉ A ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA
§ 27
Splnomocňovacie ustanovenie
Ministerstvo ustanoví všeobecne záväzným právnym predpisom podrobnosti o
a)spracovaní bilancie a vykonaní skrývky humusového horizontu poľnohospodárskej pôdy,
b)spracovaní projektu rekultivácie dočasne odňatej poľnohospodárskej pôdy,
c)vyhodnotení dôsledkov stavebných zámerov a iných návrhov na poľnohospodársku pôdu.
§ 28
Spoločné ustanovenie
Na konanie a rozhodovanie podľa tohto zákona sa vzťahujú všeobecné predpisy o správnom konaní,16) ak tento zákon neustanovuje inak.
§ 29
Prechodné ustanovenia
(1) Konania upravené týmto zákonom začaté pred 1. májom 2004 sa dokončia podľa doterajších predpisov.
(2) Rozhodnutia o odňatí vydané pred 1. májom 2004 a udelené súhlasy k návrhom nepoľnohospodárskeho použitia poľnohospodárskej pôdy zostávajú v platnosti.
(3) Povinnosť platenia odvodov za odňatie v splátkach splatných podľa rozhodnutia orgánu ochrany poľnohospodárskeho pôdneho fondu vydaného pred 1. májom 2004 zaniká k 1. máju 2004.
(4) Vlastníci nehnuteľností, objektov a zariadení, ktoré boli k 1. máju 2004 vybudované
16
na poľnohospodárskej pôde bez rozhodnutia o odňatí alebo príslušného povolenia, povinní od 1. mája 2004 usporiadať druh pozemku v katastri podľa § 11 a 19 do 1. mája 2009.
(5) Ak sa v doterajších právnych predpisoch používa pojem poľnohospodársky pôdny fond, rozumie sa tým poľnohospodárska pôda.
§ 30
Zrušovacie ustanovenie
Zrušujú sa
1. zákon Slovenskej národnej rady č. 307/1992 Zb. o ochrane poľnohospodárskeho pôdneho fondu v znení zákona č. 83/2000 Z. z., zákona č. 553/2001 Z. z. a zákona č. 245/2003 Z. z.,
2. nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 152/1996 Z.z. o základných sadzbách odvodov za odňatie poľnohospodárskej pôdy z poľnohospodárskeho pôdneho fondu v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 188/2000 Z. z., nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 299/2002 Z. z. a nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 143/2003 Z. z.
Čl. II
Zákon č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa mení takto:
1. V § 8 ods. 2 písmeno d) znie:
„d) v oblasti ochrany poľnohospodárskej pôdy konanie o uložení opatrení na odstránenie poškodenia poľnohospodárskej pôdy rizikovými látkami.9)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 9 znie:
„9) § 8 ods. 6 zákona č. .../2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov.“.
2. V § 10 ods. 2 písm. a) a § 22 ods. 4 sa slová „poľnohospodárskeho pôdneho fondu“ nahrádzajú slovami „poľnohospodárskej pôdy“.
Čl. III
Účinnosť
17
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. mája 2004.
prezident Slovenskej republiky
predseda Národnej rady Slovenskej republiky
predseda vlády Slovenskej republiky