Bratislava/Gabčíkovo 21. marca (Kancelária NR SR) - Poslanci Výboru NR SR pre hospodárske záležitosti a Výboru NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie sa v stredu 20. marca 2019 zúčastnili na poslaneckom prieskume na Sústave vodných diel Gabčíkovo-Nagymaros. Generálny riaditeľ Vodohospodárskej výstavby, š. p. Daniel Kvocera oboznámil poslancov výboru s aktuálnymi projektami na Vodnom diele (VD) Gabčíkovo, ktoré je najväčším výrobcom elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov na Slovensku.
Po 25 rokoch nepretržitej prevádzky došlo k prijatiu rozhodnutia inovovať a modernizovať plavebné komory. Predmetom diskusie boli najmä dôvody, ktoré viedli k tomuto rozhodnutiu, ako aj synchronizácia s generálnymi opravami turbín. Zmluva na projekt bola podpísaná 31. 1. 2019 a v súčasnosti už prebiehajú stavebné práce na pravej plavebnej komore, s ktorými sa poslanci osobne oboznámili.
Ďalším významným projektom s rozpočtom 9 750 000 EUR je tzv. DaReM (Danube Rehabilitation Measures), ktorého cieľom je zabezpečiť trvalo udržateľné podmienky plavebnej dráhy na medzinárodnej vodnej ceste Dunaj a zmiernenie negatívnych vplyvov sedimentácie v zdrži Hrušov. Práve téma sedimentov bola predmetom hlbšieho záujmu poslancov výboru. Upozorňovali na ich potenciálnu kontamináciu a s tým súvisiacu hrozbu pre kvalitu spodných vôd. Nie je zrejmé ich využitie, ani finančné okolnosti ich spracovania či zhodnocovania.
Poslanci sa ďalej v diskusii podrobnejšie venovali jednotlivým vodným elektrárňam VD Gabčíkovo. Celková výroba elektriny na VD Gabčíkovo dosiahla v rokoch 1992 –2018 spolu 58,431 TWh, čo je viac ako dvojnásobok ročnej spotreby na Slovensku. Pre generálne opravy technologickej časti VD Gabčíkovo bol v septembri 2017 vypísaný medzinárodný tender a v súčasnosti prebieha vyhodnotenie predložených ponúk. Predpokladaná celková doba realizácie je 9 rokov, v predpokladanej hodnote zákazky 72 mil. eur.
Posledným diskutovaným okruhom tém bolo využitie dvoch priepustov pod VD Gabčíkovo z existujúcich piatich na vytvorenie trvalého prechodu z jednej strany VD na druhú. Jeden bude využitý ako cestný tunel, druhý pre cyklistov a peších. K takémuto rozhodnutiu došlo po zvážení viacerých alternatív, ako aj po diskusiách so starostami dotknutých obcí. Viaceré štúdie preukázali realizovateľnosť projektu, ako aj to, že ním nedôjde k ovplyvneniu vodohospodárskej funkcie objektu. Náklady podľa štátnej expertízy predstavujú 16,9 mil eur a projekt by mala v budúcnosti realizovať Vodohospodárska výstavba, š.p.