Vyhľadávanie v prepise rozpravy Vytlačiť stránku / Print page

Záznamy vystúpení sú evidované v rámci systému prepisu vystúpení do textovej podoby. Tieto texty sú k dispozícii až od 5. volebného obdobia a kvôli autorizácii sú k dispozícii vždy až nejaký čas po samotnom vystúpení.

Výsledok vyhľadávania v záznamoch rozpravy NR SR

 
4. 2. 2025 18:44:50 - 18:48:38 30. schôdza NR SR - 1.deň - B. popoludni Tlač 703 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Blcháč, Ján (HLAS - SD) - poslanec NR SR Vystúpenie s procedurálnym návrhom   (text neprešiel jazykovou úpravou)
130.
Ďakujem. Výbor pre financie a rozpočet sa uskutoční zajtra ráno 8.30 h v rokovacej miestnosti. Ďakujem.
10. 12. 2024 18:29:32 - 18:44:52 23. schôdza NR SR - 11.deň - B2. popoludní Tlač 637 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Blcháč, Ján (HLAS - SD) - poslanec NR SR -   (text neprešiel jazykovou úpravou)
57.
Ďakujem za slovo. Vážený pán minister, evokovali ste svojím vystúpením vo mne dve také otázky.
Prvá je k memorandu ako takému. Memorandum 22, nazvime ho. A chcem len na úvod povedať, že memorandum je prejav vôle, nie je to žiadna záväzná listina, nie je to zmluva. A ja sa pýtam, že prečo sa od roku 2022 dodnes nikto nezaujímal o plnenie memoranda. Lebo 7 z 8 požiadaviek, tam bolo 8 požiadaviek alebo je, sa neplnilo. Naplnila sa iba jedna, tá, ktorá sa týka platov.
Chcem oceniť prístup pána ministra, ktorý je v úrade zhruba dva mesiace a dokáže slušne komunikovať napriek tomu, že je neustále provokovaný viacerými predstaviteľmi, či už tu v parlamente, alebo aj v rámci tých rôznych inštitúcií. A konkrétne spomeniem pani Kaveckú, ktorá tu s nami sedela minulé funkčné obdobie v radoch poslaneckého klubu OĽANO a teraz predstavuje nejakú, nejakú organizáciu.
No a teraz druhá otázka. Druhú otázku vo mne evokuje tých nových 19 požiadaviek, ktoré prišlo v nedeľu, ako si správne povedal. A bola by možná taká skúška správnosti, bolo by možné urobiť, že čo by sa stalo, keby si zabezpečil, alebo keby vláda zabezpečila splnenie požiadavky č. 13, to znamená platy, hej, doplatiť, ale ostatné by sa nesplnili. Naďalej by trvali odborári na tom, že nestiahnu, lebo však oni tie výpovede nakoniec dávali, nestiahnu výpovede? Toto je otázka, ktorú si tiež kladiem v tejto súvislosti. Ďakujem.
3. 12. 2024 12:14:34 - 12:29:53 23. schôdza NR SR - 6.deň - A. dopoludnia Tlač 537 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Blcháč, Ján (HLAS - SD) - poslanec NR SR Vystúpenie v rozprave   (text neprešiel jazykovou úpravou)
vymazať
28. 11. 2024 9:44:18 - 9:46:14 23. schôdza NR SR - 3.deň - A. dopoludnia Tlač 497 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Blcháč, Ján - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
16.
Ďakujem pekne za slovo.
Ďakujem, kolegovia z finančného výboru, za vaše príspevky a tiež sa prikláňam k tomu, že sa zhodujeme v potrebe konsolidácií, nie celkom sa zhodujeme na spôsobe, ale to už je vec prístupu. S niektorými vecami, samozrejme, ktoré ste povedali, môžem súhlasiť, ale s niektorými nemôžem súhlasiť, pretože ak sme tu hovorili o tom, že sa nediskutovalo o forme konsolidácie, tak ja si myslím, že sa diskutovalo, veď sme to tu mali. A pokiaľ, samozrejme, sa nemá diskutovať takpovediac jalovo, viete, platí pravidlo, že pokiaľ niečo neviete povedať za desať minút, tak potom vás už nikto nepočúva a potom je to diskusia pre diskusiu.
O tom deficite, o ktorom sme, ste tu hovorili, tu bola voľba, buď pôjdeme k tým 3 % za sedem rokov, čo by bola tiež možnosť, ale vláda sa rozhodla ísť za štyri roky, a preto ten cieľ 3 % ´27 je, myslím, že dobrý.
Príklad Malty, asi máš naštudované Marián Viskupič, je možné, že sú tam podmienky, neviem, v akom, v akej výške Malta konsoliduje, ale nezdá sa mi byť reálne, že by Slovensko mohlo konsolidovať 2,7 mld. eur v roku 2025 formou, formou škrtania iba výdavkov, a preto je dobré mať aj tieto informácie, ale bolo by to treba rozdiskutovať.
Takže ďakujem pekne ešte raz a teším sa na diskusiu.
28. 11. 2024 9:30:16 - 9:39:36 23. schôdza NR SR - 3.deň - A. dopoludnia Tlač 497 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Blcháč, Ján - poslanec NR SR Vystúpenie spoločného spravodajcu   (text neprešiel jazykovou úpravou)
8.
Ďakujem pekne. Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne, kolegovia, dovoľte mi, aby som v úvode diskusie k najdôležitejšiemu zákonu roka krátko zhodnotil priebeh prerokúvania štátneho rozpočtu alebo návrhu štátneho rozpočtu vo výbore pre financie a rozpočet, teda v gestorskom výbore, ktorému predsedám.
Ale ešte predtým pripomeniem, že rozpočet pre rok 2025 musíme nazvať konsolidačným. Áno, musíme, či chceme, alebo nie. Ak nám poslancom Národnej rady Slovenskej republiky záleží na občanoch, ktorí nás sem poslali, ak nám záleží na ich deťoch, ak nám záleží na tejto krajine, na Slovenskej republike, tak musíme konsolidovať. Zhodujú sa na tom ekonomickí experti, zhoduje sa na tom koalícia s opozíciou a z rozhovorov, ktoré vediem s ľuďmi, mám pocit, že to uznávajú aj občania. O to viac ma mrzí, keď od niektorých kolegov či už na výbore, alebo tu v pléne počúvam kritiku za konsolidáciu a jej formu napriek tomu, že vina za dieru v štátnej kase je aj na ich rukách. Nezabudnime na to, že počas vlády Igora Matoviča, Eduarda Hegera, Richarda Sulíka a ďalších bola zaťatá sekera 24 miliónov eur (správne "24 miliárd eur", pozn. red.). Aj keď od jedného kolegu som sa už stretol s názorom, že už sám pán Matovič konsolidoval verejné financie. Chápem, bola kríza, covid, vojna. Tá je nakoniec aj teraz. Bolo potrebné vynaložiť zvýšené náklady, akurát že nevidím, kde tie náklady vynaložené boli. Lebo testovacie atómovky ani očkovacie lotérie a ani MOM-ky vtedajších štátnych tajomníkov blahobyt v podobe desiatok miliárd eur tejto krajine zjavne nepriniesli. Práve naopak. Ak by sme dnes nerobili tieto nepopulárne kroky, ak by sme dnes neotáčali ekonomické smerovanie našej vlasti späť do bezpečných vôd, tak by naša republika skrachovala. Neboli by sme schopní platiť svoje záväzky, neboli by sme schopní vyplácať dôchodky, sociálne príspevky, nevedeli by sme posielať platy policajtom, vojakom, lekárom, úradníkom a tak ďalej. Bol by to len ten najčernejší scenár, aký si len viete predstaviť.
Preto sa vám dnes prihováram, kolegyne, kolegovia, poslanci a poslankyne, pamätajte, že robíme nepopulárny krok. Dnes nás zaň málokto pochváli. Ale za niekoľko rokov, keď krajina naďalej bude žiť svojím životom a služby štátu budú naďalej funkčné, tak vy sa budete môcť pozrieť do zrkadla a povedať si, že to celé dávalo zmysel.
Výbor pre financie a rozpočet prerokoval tak samotný vládny návrh zákona o štátnom rozpočte, ako aj príslušné rozpočtové kapitoly. Počas rokovania výboru prebehla rozsiahla odborná a vecná diskusia za účasti pána predsedu Najvyššieho kontrolného úradu, pána predsedu Rady pre rozpočtovú zodpovednosť, ale hlavne samotného pána ministra financií. Viacdňové rokovanie viedlo k prijatiu pozmeňujúcich návrhov uvedených v spoločnej správe. Tieto sú výsledkom zhodnotenia finančných dopadov schválených zákonov aj návrhov zákonov z dielne ministerstva financií aktuálne prerokúvaných na prebiehajúcej schôdzi. Z týchto návrhov by som spomenul napríklad úpravu sadzby dane z pridanej hodnoty na úroveň 5 % na bezlepkový chlieb a pečivo vhodné pre celiatikov, ktorých počet neustále rastie. Ide o ľudí, ktorí nemajú na výber a musia konzumovať len také pečivo, a teda určite išlo o dobrú a dôležitú správu.
Pri transakčnej dani napríklad dochádza k oslobodeniu celého spektra subjektov a organizácií, ktoré veľakrát plnia úlohy štátu. Slovenský Červený kríž, Spišská katolícka charita, rovnako tak vedecké, vzdelávacie a kultúrne ustanovizne ako Matica slovenská, Slovenská akadémia vied, vysoké školy a ďalšie organizácie budú od tejto dane uchránené.
Opakujem, nejde o populárne opatrenia, ale myslite na to, že zachraňujeme loď, na ktorej sedíme my všetci, naše deti, deti našich detí a ktorú naši predchodcovia nasmerovali na útesy.
Počas rokovania výboru pre financie a rozpočet došlo k vzneseniu výhrad pána predsedu Najvyššieho kontrolného úradu k rozpočtovému nastaveniu kapitoly tohto úradu. Ja osobne si veľmi vážim prácu tejto inštitúcie a so záujmom si čítam každú ich správu a hodnotenie. Preto sme na výbore prerušili konanie v tomto bode a vytvorili tak dostatočný priestor, časový priestor na prejednanie výhrady s pánom ministrom financií. Výsledkom dodatočných diskusií je schválenie uznesenia výboru, ktoré zaväzuje pána ministra financií, ako aj pána predsedu Najvyššieho kontrolného úradu do konca januára budúceho roku nájsť riešenie, ktoré zabezpečí pokračovanie nezávislej a efektívnej činnosti úradu.
V neposlednom rade by som sa chcel rovnako krátko venovať aj novému prvku v rámci rozpočtu verejnej správy, ktorým sú limity verejných výdavkov ako jeden z rozpočtových nástrojov na zabezpečenie dlhodobej udržateľnosti verejných financií. Plénum Národnej rady prvý rok schvaľuje vládou navrhované limity, a to na každý rok volebného obdobia osobitne. Výdavkové limity by mali spolu s konsolidáciou verejných financií prispieť k postupnému ozdraveniu verejných financií, ku ktorému sa vláda zaviazala vo viacerých strategických dokumentoch. Zároveň limity verejných výdavkov sú prepojené aj s plánom obnovy a odolnosti Slovenska a ich schválenie bolo podmienkou na uvoľňovanie ďalšej platby, uvoľnenie ďalšej platby pre Slovensko.
Tu je nesmierne dôležité pripomenúť, že výdavkové limity sa v praxi počas predchádzajúcich rokov neuplatňovali, keďže sa uplatnila výnimka z dôvodu pandémie a energetickej krízy spôsobenej vojnou. S nadsázkou dodám, ľahko sa ministrovi pánovi Matovičovi a Hegerovi... ministrovalo pánovi Matovičovi a Hegerovi bez limitov, ale tak to aj dopadlo. Presne v rokoch 2020 až ´23 sa výrazne zhoršil stav verejných financií v oblasti deficitu aj štátneho dlhu.
To nie je politika, to sú fakty, kolegyne, kolegovia. Od roku 2024 však žiadna výnimka nie je a my musíme a aj budeme tí zodpovední. Naše výdavkové limity tak korešpondujú a budú korešpondovať s plánom postupného zníženia deficitu verejnej správy na úroveň pod 3 % HDP do roku 2027 a následným znižovaním dlhu Slovenskej republiky.
Na konsolidáciu a jednotlivé opatrenia môžeme mať všetci rôzny názor. Niekto by, niekto by pridal tam, ubral inde. Výsledok však musí byť rovnaký. Presne tie 3 % HDP, ktoré som spomenul pred chvíľou. Mohli by sme polemizovať, rozprávať celé dni a týždne a aj sme sa rozprávali a v tomto pléne sa aj ďalej budeme rozprávať. Tak to má byť. Výsledok však musí stále byť tie 3 % a musíme konať hneď, lebo tá viackrát skloňovaná loď sa potopí.
Vážené kolegyne, vážení kolegovia, želám vám konštruktívnu diskusiu so zreteľom na to, čo som v mojom príspevku viackrát opakoval.
Ďakujem vám.
28. 11. 2024 9:25:49 - 9:29:45 23. schôdza NR SR - 3.deň - A. dopoludnia Tlač 497 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Blcháč, Ján - poslanec NR SR Vystúpenie spoločného spravodajcu   (text neprešiel jazykovou úpravou)
6.
Ďakujem za slovo.
Vážený pán predsedajúci, vážený pán minister financií, vážený pán predseda Najvyššieho kontrolného úradu, dámy, páni, panie poslankyne, páni poslanci, dovoľte, aby som ako spoločný spravodajca za výbor pre financie a rozpočet predniesol informáciu výborov Národnej rady o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona o štátnom rozpočte na rok 2025 a návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2025 až 2027, tlač 497a. (Rečník sa otočil dozadu.) Pán Dubéci, mohli by ste nerušiť?
Predseda Národnej rady svojím rozhodnutím č. 584 z 21. októbra 2024 pridelil vládny návrh zákona o štátnom rozpočte na prerokovanie všetkým výborom okrem určených špecifických a osobitných výborov. Zároveň predseda Národnej rady určil ako gestorský výbor Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet.
Konštatujem, že všetky určené výbory Národnej rady gestorskému výboru stanovisko o prerokovaní predmetného návrhu zákona podali. Gestorský výbor zobral na vedomie rovnako stanovisko Najvyššieho kontrolného úradu Slovenskej republiky k návrhu štátneho rozpočtu na rok 2025, tlač 583.
Pokiaľ ide o samotný návrh zákona, konštatujem, že
a) súhlas a odporúčanie schváliť návrh zákona o štátnom rozpočte bez pripomienok vyjadrilo celkovo 12 výborov a
b) súhlas a odporúčanie schváliť návrh zákona o štátnom rozpočte s pripomienkami vyjadril jeden výbor, a to gestorský.
Pokiaľ ide o návrhy jednotlivých rozpočtových kapitol a výsledky ich prerokovania vo výboroch, tieto sú uvedené v časti II v bode 2 písm. a) a písm. b) spoločnej správy. Spoločná správa v časti III obsahuje spolu šesť pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov k vládnemu návrhu zákona o štátnom rozpočte na rok 2025, ako aj návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2025 až ´27 s odporúčaním gestorského výboru uvedené body schváliť.
Spoločná správa obsahuje v časti IV aj odporúčanie a požiadavku celkovo 13 výborov Národnej rady, aby Národná rada požiadala vládu Slovenskej republiky o dôsledné zabezpečenie úloh vyplývajúcich zo schváleného štátneho rozpočtu na rok 2025 s odporúčaním gestorského výboru aj túto požiadavku schváliť.
Na záver konštatujem, že návrh spoločnej správy vrátane stanoviska gestorského výboru prerokoval a schválil Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet uznesením č. 179 na 36. schôdzi dňa 26. novembra 2024.
Výbor ma určil za spravodajcu výboru, aby som na schôdzi Národnej rady informoval o výsledku rokovania výboru a navrhol Národnej rade postup pri hlasovaní v zmysle príslušných ustanovení zákona o rokovacom poriadku Národnej rady.
Ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci, skončil som. Otvorte, prosím, rozpravu, v ktorej by som chcel ako spravodajca krátko na úvod vystúpiť.
6. 11. 2024 11:07:36 - 11:09:48 22. schôdza NR SR - 10.deň - A. dopoludnia Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Blcháč, Ján (HLAS - SD) - poslanec NR SR Vystúpenie s procedurálnym návrhom   (text neprešiel jazykovou úpravou)
57.
Ďakujem. Zvolávam výbor pre financie a rozpočet na 12.30 h v miestnosti 31. Ďakujem.
30. 10. 2024 12:29:08 - 12:29:26 22. schôdza NR SR - 7.deň - A. dopoludnia Tlač 503 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Blcháč, Ján (HLAS - SD) - poslanec NR SR Vystúpenie s procedurálnym návrhom   (text neprešiel jazykovou úpravou)
57.
Ďakujem pekne, pán predsedajúci. Ja by som chcel požiadať, v hlasovaní 143 som hlasoval za a systém ma vyhodnotil, že som nehlasoval. Ďakujem.
3. 10. 2024 9:39:20 - 9:39:20 19. schôdza NR SR - 14.deň - A. dopoludnia Tlač 483 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Blcháč, Ján - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
16.
Ďakujem za slovo.
Pán kolega Dostál, vy ste tu poukázali na dôležitosť týchto dvoch zákonov vzhľadom k tomu, že sa jedná o 2,7 mld. euro, že to nie je také časté, aby sme tu v pléne o takýchto čiastkach rozhodovali.
Ja len chcem pripomenúť, že, možno novým kolegom, ktorí tu neboli v minulom volebnom období, že sme mali takéto čiastky, raz takú istú takmer a potom sme tu rozhodovali o 8 mld. eur na tie známe atómovky, ktoré viedli ku kríze verejných financií, tak ako ju dneska evidujeme. (Rečník si odkašlal.) Pardon.
A druhú poznámku ešte (rečník si odkašlal), čo sa týka (rečník si odkašlal), pardon, čo sa týka ustálenej praxe, ako ste ju pomenovali, tak zrejme teraz bude priestor, pretože sa chystá novelizácia zákona o rokovacom poriadku, aby sa tieto procesy, ktoré sa medzičasom vyvinuli a stali sa ustálenými takpovediac, dostali do toho rokovacieho poriadku, aby ten spravodajca, ktorý práve sedí na mieste spravodajcu, aby mohol kedykoľvek vystúpiť, čo sa mi zdá úplne logické, a treba to v tom novom rokovacom poriadku zrejme presne upraviť. My sme vystúpili dvaja, sú dva zákony, takže malo by to byť teda v poriadku, aj keď výklad si môže urobiť každý po svojom, takže asi toľko z mojej strany k týmto, k vášmu vystúpeniu.
Ďakujem pekne.
3. 10. 2024 9:14:18 - 9:15:19 19. schôdza NR SR - 14.deň - A. dopoludnia Tlač 483 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Blcháč, Ján - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
6.
Ďakujem pekne za slovo.
Vážený pán kolega Štefunko, ja len dve poznámky. Vy ste opäť vytiahli tu ten náklad na jednu trojčlennú rodinu tisíc eur, ktorý sa tak všeobecne zaužíval, a že máte k tomu teda prepočty. Ja by som, ak teda máte, ja by som ich rád videl, lebo ja to stále spochybňujem, že to nie je taká výška, že 330 euro na jedného, na osobu. To je jedna vec.
A druhá vec, chcem pripomenúť, neviem, či ste zaregistrovali, ale včera tu padali aj niektoré pozmeňujúce návrhy a pán kolega Viskupič, podpredseda nášho výboru finančného, navrhol okrem iného aj zníženie sadzby, daň z dividend, z 10 na nula, hej, len, aby bolo jasno.
Tu sa, tu sa robí z 10 za 7, čo ešte prijateľné, ale kolega dal pozmeňujúci návrh z 10 na nula.
Ďakujem pekne.
2. 10. 2024 18:59:55 - 19:01:48 19. schôdza NR SR - 13.deň - B. popoludni Tlač 483 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Blcháč, Ján - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
133.
Ďakujem pekne, pán kolega Bartek, za naozaj fundovanú faktickú poznámku. Viete, ono pri tom rozhodovaní, keď išli zobrať pre rok 2023 750 mil. mestám, obciam a vyšším územným celkom, darmo sme tu argumentovali, že nech to nerobia, lebo príde nejaká zlá doba, ale ja si myslím, že to je aj preto, že nepoznajú alebo ste nepoznali v tom čase tú problematiku tých samospráv, nepoznali detaily, pretože jedna vec je, že sú nejaké peniaze na účtoch, veď samosprávy tie peniaze používajú na dofinancovanie mnohých europrojektov. Nebyť samospráv, tak čo sa tu vybuduje? Zoberte si, ako sa samosprávy pričinili o rozvoj miest a obcí. Choďte po Slovensku, ja som teraz po východnom Slovensku trošku pobehal, každá materská škola je vynovená. Aj úrady sú zateplené, kultúrne domy, niečo úžasné, a to všetko je z eurofondov a na to treba ten, na to treba projekty zaplatiť a na to treba potom to spolufinancovanie. Takže ja mnohokrát cítim aj od takých mladších kolegov, že logicky, a teraz nemám na mysli teba, lebo ty to nekritizuješ, ale niektorí iní, že nemajú tie skúsenosti, proste hovoria o niečom, do čoho celkom nevidia, a potom to vyzerá tak, že suverénny prednes je viac ako poznanie samotnej podstaty problému.
Ďakujem pekne ešte raz a toľko asi k tomu vystúpeniu.
2. 10. 2024 18:47:16 - 18:47:16 19. schôdza NR SR - 13.deň - B. popoludni Tlač 483 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Blcháč, Ján (HLAS - SD) - poslanec NR SR Vystúpenie v rozprave   (text neprešiel jazykovou úpravou)
129.
To ste celý vy! To ste celý vy! Vy vyčítate všetkým, kádrujete všetkých do radu. (Reakcia z pléna.) Ja budem veľmi stručný, môžte počkať.
Vážený pán predsedajúci, vážení páni poslanci, panie poslankyne, vážení diváci pri televíznych obrazovkách aj pri internete, patrilo by sa trošku usmerniť diskusiu, ktorú sledujem už druhý deň a zaráža ma, zarážajú ma niektoré demagogické vyjadrenia. Máme tu veľa historikov, prognostikov a niekedy aj kádrovákov, keď som správne pochopil. Na úvod chcem povedať, že dnes vyšla správa, že schodok štátneho rozpočtu ku koncu septembra dosiahol 2,64 mld. eur, čo predstavuje zlepšenie o 1,24 mld. eur od minulého roku. A to preto, niektorí to zrejme celkom nepochopili alebo neberú do úvahy, že my máme už druhý konsolidačný balíček alebo lex konsolidácia. Jeden sme mali v minulom roku, ten priniesol úspory zhruba do dvoch miliárd, dneska máme ďalší a na rok bude ďalší a potom ďalší, aby sme sa dostali k trom miliardám, k trom percentám HDP, tak ako to predpokladá Európska únia.
Chcem zároveň povedať, že, upozorniť na to a pripomenúť, lebo stále sa to nejako pozabúda, že za ostatné štyri roky 2020 až ´23 vláda, tri vlády, áno, alebo dve vlády, aby som nebol... vlády pána Matoviča a Hegera zadlžili Slovenskú republiku o 23,9 mld. eur. Za predchádzajúce štyri roky to bolo 2,8 mld. eur, no tak ten čistý rozdiel je 21,1 mld. eur. Zhruba šesť a pol miliardy ročne. Hrozné! Treba to splácať, pretože to je na jedného obyvateľa zhruba 1 900 eur, aby sme sa vrátili do nejakých normálnych čísiel.
V rozpočte, ktorý bol prijatý v roku 2019 na rok 2020, ´21, ´22 sa predpokladalo, že tak ako skončil výsledok za rok 2019 zhruba 0,45 % HDP schodok, to už sa blížilo pomaličky k nule, predpokladá rozpočet na rok 2020 deficit 0,49 %, tak bol schválený. Výsledok: deficit 5,4 % HDP. No dobre, poviete, bol covid, ale nebyť tých atómoviek, možno by, určite by bol ten deficit o niečo, o niečo, o značnú čiastku nižší.
Keď som sa zmienil o tom, o tých našich historikoch, všimol som si v rozprave, že... a ja už mám nejaký ten rok za sebou aj nejakých skúseností pár a sledujem vývoj na Slovensku pomerne pravidelne, tak hovorilo sa tu tak bohorovne, že tu sa na Slovensku za tých 4 000 dní či ani o niečo viac tých vlád nič neurobilo. Tak ja si to nemyslím, pretože aspoň napríklad poviem, urobila sa, viete, R1-ka. Ja tadiaľ pravidelne jazdím, je to super a v zime určite. Urobila sa D4/R7. A čo je napríklad podstatné tých, pre tieto dni, nebyť veľkej investície, ja neviem, možno to bolo okolo sto miliónov eur a viac, mali by sme problém v Bratislave, v Komárne pri povodniach, ktoré, alebo pri zvýšenej hladine Dunaja, ktoré sme práve prežili. Viete si predstaviť, čo by to znamenalo pre všetkých tých, pre všetkých tých následne postihnutých, koľko škôd by bolo treba odstraňovať. To sú tie pozitívne veci ako príklad a tých vecí je strašne veľa, už nehovorím o ďalších. Nie je tu na to čas.
Ale boli aj negatívne veci. Nebyť toho, že v roku 2011, keď sa, viete, zmenila vláda, v roku 2010 skončila prvá vláda pána premiéra Fica, potom prišla vláda pani premiérky Remišovej (správne "Radičovej", pozn. red.) a vtedajší minister dopravy sa rozhodol, že čo urobí? Že zastaví výstavbu tunela Višňové. Spomínate si? Aspoň vy, ktorí si na to spomeniete, chcem vám to pripomenúť, pretože už dnes by sme mohli cestovať z Bratislavy do Košíc kompletnou D1. Pretože vtedy sa zastavila aj už pripravovaná diaľnica medzi Turanmi a Hubovou povrchovým spôsobom. Už tam boli robené preventívne práce, zastavené a teraz sa ide čakať, kým sa vybudujú nejaké tunely v Korbeľke.
No a čo sa týka tých prognostikov, ktorých tu máme strašne veľa a ktorí stále, neustále dookola opakujú, aké to bude zlé, ako to všetko prinesie negatíva, tento konsolidačný balíček, tak im chcem len tak povedať, že hovoria, že neprídu sem zahraniční investori. Hovoria bez dát. Neviem, keby ste naozaj a mňa by to zaujímalo, kto o tom hovorí, koľko tých mladých ľudí vlastne do toho zahraničia odišlo. A moji dvaja synovia boli v zahraničí a sú naspäť a využívajú, využívajú tie svoje vedomosti, aj tam študovali, aj tam zbierali skúsenosti a teraz pomáhajú zvyšovať HDP Slovenskej republiky.
No a ďalšie veci, ktoré, ktoré sú spochybňované, čo sa týka budúcnosti. A už by som sa len krátko dotkol samospráv, pretože naozaj to bol, to bol úder veľký v roku 2022, keď prijala, prijala vláda pána vtedy ešte asi Matoviča a tí poslanci, ktorí tu sedeli, ktorí potom tlieskali tomu, že na úkor samospráv zobrali, zobrali 750 mil. eur pre rok 2023. o niečo viac pre rok 2024, pre budúci rok je to až, by to bolo až miliarda, ale s čiastočnými úpravami, že nebudú, nebudú brať daňové bonusy tí, ktorí sú viac zárobkovo, vyššie zárobkoví, myslím, nad 3 600 eur a tí nad 2 200 budú mať nejaké redukcie, tak našťastie sa tento, tento balík dostane zhruba na 830 mil. eur a to je všetko, to sú všetko veci, ktoré by mali ísť do rozpočtov miest a obcí. Preto mestá a obce a taktiež vyššie územné celky, je tu aj pán predseda Prešovského samosprávneho kraja, dobre to vie, preto obraciame tie eurá z jednej strany na druhú, ako sa len dá. Takže ja by som toto len chcel pripomenúť.
Myslím si, že už dneska bolo dohodnuté nejaké dofinancovanie samospráv, tak ako si to požadoval ZMOS, a bude to čoskoro asi aj zrealizované, pretože ten tohtoročný stav je naozaj katastrofálny, mnohé malé obce prídu alebo smerujú doslova do nútenej správy, aj mestá, okresné mestá nášho typu, napríklad Liptovský Mikuláš dostal za september podielové dane redukované o 100-tisíc eur, to isté asi župy. Týmto, týmto balíkom sa zrejme aspoň čiastočne zmierni tento dopad tohto vývoja, ktorý je spôsobený tým rodinným balíčkom. Proti, my... pre podporu rodín sme, nie sme proti, určite by sme to mali podporovať, len mali by sa tie peniaze nájsť niekde inde a nie aby sme ich zobrali z jednej kopy samospráv a dali do niečoho iného. Takže, keď dovolíte, toľko.
A čo sa týka tých demagógov, to som ešte nespomenul. Naozaj by mali vážiť kolegovia slová, pretože ak, nechcem menovať, jeden člen finančného výboru, dokonca podpredseda, tvrdí jeden deň, že úsporou desiatich percent zamestnancov vo verejnej správe ušetrí táto republika miliardu 400 mil. a o pár dní nato v ďalej rozhlasovej relácii to isté povie, ale už je to len 500 mil., tak viete, to sú také veci, že potom tí ľudia, ktorí to sledujú a ktorí tieto argumenty by mali brať do úvahy a ktorí sa spoliehajú na to, že politik, odborník nakoniec na financie dokáže povedať takéto, takéto nezmysly doslova, tak to by sme mali odsúdiť.
A teda na záver by som chcel ešte povedať, že teda prečo konsolidovať. Čo by sa stalo, keby sme nekonsolidovali. Keby sme nekonsolidovali, tak keď už dnes máme zaťaženie dlhom cez 50 % HDP a viac, tak keby sme nič nerobili, ten dlh narastá, bude to treba financovať a v priebehu niekoľkých desaťročí by sme išli cez, v priebehu 50-ročnom horizonte na úroveň 400 %, a to je odhad Rady pre rozpočtovú zodpovednosť, požičať peniaze by bolo nemožné, išli by hore úroky z hypoték a podobne. Takže keď niekto hovorí, že treba konsolidovať, to je dobré, len treba to podporiť aj konkrétnymi číslami.
Ďakujem pekne.
1. 10. 2024 10:28:20 - 10:30:20 19. schôdza NR SR - 12.deň - A. dopoludnia Tlač 483 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Blcháč, Ján - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
36.
Ďakujem za slovo.
Ja by som sa k dvom témam chcel vyjadriť, ktoré boli povedané, a síce to, že od vzniku Slovenskej republiky až do roku 2019 sa miera zadlženosti pohybovala ročne prírastkom asi 1,5 miliardy eur a v rokoch 2020 až ´23 za 3,5 roka tempom, dobre počúvajte, 6,9 miliardy eur. To, čo bolo dovtedy len 1,5, to potom vystúpilo na 6,9. V ´19 roku deficit jedna, v ´23 šesť a to je dôvod, prečo treba konsolidovať, prečo treba z tejto pasce vyjsť a hľadať riešenia. To asi všetci uznávajú, len je okolo toho kopu možno aj zbytočných rečí.
No a druhá vec je, čo tu zaznelo, že vláda Igora Matoviča zobrala v roku 2022 samosprávam 500 miliónov eur.
Áno, v konečnom dôsledku áno, pretože pôvodné číslo bolo 750 miliónov eur, o toľko prišli samosprávy pre rok 2023 a potom aj ´24, samozrejme, ešte viac. Len keď títo páni zistili, že to trošku prehnali, tak dali tam nejakú kompenzáciu v podobe asi 240 miliónov eur z dane príjmu fyzických osôb z výnosu pre mestá a obce, aby sa zmiernila táto hrôza, s ktorou sa mestá a obce už dva roky podieľajú na konsolidácii verejných financií už doteraz. Preto nechápem tých, ktorí tomuto číslu nerozumejú, je to úplne jasné a je to naozaj veľmi zlé riešenie, ktoré postihlo samosprávy.
Ďakujem pekne.
26. 9. 2024 21:30:06 - 21:41:15 19. schôdza NR SR - 10.deň - B. popoludni Tlač 485 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Blcháč, Ján (HLAS - SD) - poslanec NR SR Vystúpenie s procedurálnym návrhom   (text neprešiel jazykovou úpravou)
195.
Výbor pre financie a rozpočet bude v pondelok o šestnástej.
25. 9. 2024 18:07:03 - 18:07:57 19. schôdza NR SR - 9.deň - B. popoludni Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Blcháč, Ján (HLAS - SD) - poslanec NR SR Vystúpenie s procedurálnym návrhom   (text neprešiel jazykovou úpravou)
69.
Ďakujem za slovo. Zvolávam rokovanie výboru pre financie a rozpočet ihneď po tom, ako sa ukončí táto schôdza. Ďakujem pekne.
19. 9. 2024 10:51:36 - 10:53:36 19. schôdza NR SR - 6.deň - A. dopoludnia Tlač 413 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Blcháč, Ján - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
72.
Áno, ja ďakujem za vystúpenie, vážený pán podpredseda Národnej rady, pretože výsledkom je čiastočne povedzme reálna diskusia a aj hľadanie riešení, s výnimkou niektorých vystúpení, samozrejme.
Ja sa venujem destinačnému manažmentu v cestovnom ruchu už 17 rokov. Privítali sme prijatie zákona v roku 2010 v januári vládou Roberta Fica v Poprade na výjazdovom zasadnutí a odvtedy fungujú tie naše OCR-ky a KOCR-ky. Podpísal som 10 projektov a rozvoj cestovného ruchu v Liptove je toho dôsledkom aj.
Ale znovu pripomínam, že áno, som rád, že chápeme viacerí už dnes, teraz v tomto momente a diskusia bude pokračovať v druhom čítaní na budúcu schôdzu pravdepodobne, že bez investícií do hocičoho, v tomto prípade do cestovného ruchu, sa nedosiahne jeho rozvoj alebo nejaký prínos, ktorý od samotného ministerstva, ktoré bolo zriadené začiatkom tohto roku, očakávame a v tom, samozrejme, mu držíme palce.
Takže ten fond na podporu cestovného ruchu, nie na podporu športu, ako sme si pred chvíľkou vypočuli, je určitým nástrojom a súhlasím s pánom kolegom Hlinom, že treba tam hľadať tiež nejakú, nejakú racionálnu a o tom treba ďalej hovoriť.
A preto vítam to, že sa vysvetľujú možno pre tých ľudí, ktorí s cestovným ruchom sa doteraz nejako bližšie nestretli, je dôležité, aby mali čo najviac informácií, aby pri ďalšom rozvoji svojich diskusií mohli korigovať možno niektoré veci, ktorým z logických dôvodov nie celkom môžu rozumieť.
19. 9. 2024 10:24:19 - 10:26:19 19. schôdza NR SR - 6.deň - A. dopoludnia Tlač 413 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Blcháč, Ján - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
50.
Ďakujem pekne.
Pán kolega Hlina, vy ste vyčítali pánovi ministrovi z hľadiska teda prevádzky ministerstva, že míňa 20 mil. eur do roka. Možno keby ste odpočítali z toho tie náklady, ktoré už boli predtým, keď cestovný ruch riadilo ministerstvo dopravy, resp. šport ministerstvo školstva by vám tá cifra asi vyšla trošku menej. Prvá poznámka.
Ak chceme zvýšiť podiel cestovného ruchu z tých 2 %, o ktorých tu bolo hovorené perspektívne v horizonte niekoľkých rokov na možno osem, možno 10 %, čo by bolo prirodzené z hľadiska ku potenciálu Slovenska, tak treba do toho investovať jednoducho. A teda ako? Jedným z nástrojov je aj Fond na podporu športu a ja by som dal ako príklad možno, ak teda nemajú kolegovia vedomosť, fungovanie Fondu na podporu športu. A takisto asi bude fungovať, predpokladám, aj Fond na podporu cestovného ruchu.
Som si všimol nedávno, že pán kolega Majerský v Poprade veľmi sa chválil tým, získali milión euro z Fondu na podporu športu, KDH alebo aj nezávislí niektorí kolegovia primátori a tento fond pomáha napríklad v tom športe. A takisto to bude zrejme aj v cestovnom ruchu, keď ten fond začne fungovať. Ja by som to nezatracoval, lebo investovať treba.
Čo sa týka prezentácie Slovenska na rôznych výstavách, ja som absolvoval asi desať, možno viackrát Grüne Woche, ktorý ste spomínali, ale na to máme Slovakia Travel, poznámka.
A na záver, nuž tak ste sa vyjadrili trošku zľahčujúco o vypitom bare v Dubaji. Ja by som to nezľahčoval, predsa to bola veľká aféra a treba si to pamätať.
12. 9. 2024 14:56:34 - 14:58:32 20. schôdza NR SR - 1.deň - B. popoludní Tlač 464 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Blcháč, Ján - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
30.
Ďakujem pekne za slovo.
Pán kolega Dubéci, vy nie ste obyčajný poslanec, vy ste predseda poslaneckého klubu a očakávalo sa by sa, že disponujete určitým penzom vedomostí o obchodných spoločnostiach napríklad a o zdrojoch, z ktorých čerpáte. Ja by som vás chcel pekne požiadať a odporučiť vám, aby za to, čo ste povedali na moju adresu, za tých 800-tisíc, aby ste sa mi ospravedlnili, pretože ja som žiadnych 800-tisíc od nikoho nedostal, po prvé. Prepáčte, ešte raz opakujem, vy ste použili moje meno, že ja som dostal 800-tisíc na nejaké zážitkové centrum.
Nedostal som nič, takže, prosím, ospravedlňte sa mi teraz po reči v reakcii a potom aj na tej vašej stránke keby ste to láskavo upravili.
No a ja neviem, akého ste vierovyznania, ste z Košíc, ale Tranoscius je jedno z najstarších cirkevných vydavateľstiev, ja som tam bol predseda dozornej rady a predseda dozornej rady je, teda dozorná rada je kontrolný orgán v akciovej spoločnosti, nie je to štatutárny orgán.
Tak keby ste si to tak trošku dali do súvislostí, keď idete niečo tvrdiť, skúste si to naštudovať, alebo sa spýtajte napríklad pána Štefunka, on je tak zbehlý v tých obchodných veciach alebo ďalší kolegovia, aby vás poučili ako funguje akciová spoločnosť, čo je dozorná rada, čo je predstavenstvo a ak závidíte tomu Tranosciu, tomu nášmu vydavateľstvu, ktoré už vyše 125 rokov pôsobí na Slovensku a venuje sa vydavateľstvu evanjelickej literatúry, tak prepáčte.
Takže, prosím, ospravedlňte sa mne osobne, teraz hneď! (Potlesk.)
11. 9. 2024 17:25:59 - 17:26:09 19. schôdza NR SR - 2.deň - B. popoludní Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Blcháč, Ján (HLAS - SD) - poslanec NR SR -   (text neprešiel jazykovou úpravou)
87.
Ďakujem pekne. Ja mám informáciu pre členov výboru pre financie a rozpočet, zasadnutie bude zajtra o 12.15 h. Ďakujem pekne.
11. 9. 2024 10:47:25 - 10:49:25 19. schôdza NR SR - 2.deň - A. dopoludnia Tlač 313 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Blcháč, Ján - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
48.
Ďakujem pekne.
Pán kolega Viskupič, boli ste predsedom finančného výboru v čase, keď naša Slovenská republika bola zaťažená dodatočne za tie tri a pol roka viac než 20 mld. eur. Verejné financie sú podľa odborníkov, podľa všetkých inštitúcií v najhoršom stave v Európskej únii, ktoré ste nám zanechali. A to, že ste skôr odišli z vlády, to neznamená, že ste tú vládu ďalej nepodporovali. Podporovali ste ju aj do konca. Dokonca ste podporovali aj vtedy, keď vyhlásila termín volieb na 30. septembra, hoci mohli byť v máji alebo v júni a vtedy by aj ten deficit tohtoročný bol možno nižší, keby bolo viacej času na prípravu rozpočtu a konsolidačných opatrení. Takže to ide tiež ešte tak trošku za vami.
Ceny potravín v priemere klesli o 4 %. To ste si možno nevšimli a ak chodíte pravidelne do obchodu, môžte to aj potvrdiť. Ak príde ešte k nejakej redukcii dépeháčky v rámci konsolidačného balíka smerom k potravinám, čo je tiež možné, nevieme ako, ako to bude, je to nástroj, ktorý by mohol byť použitý ďalej.
No, či sme nejakým ostrovom? Slovensko je ostrovom v príjmoch. Keď si porovnáte príjmy Slovákov, Čechov, Maďarov, ale už potom aj Rakúšanov, tak sme hlboko v deficite. Tam sa treba pozrieť. Neviem, odkiaľ ste zobrali číslo, že v Poľsku sú o 25 % lacnejšie potraviny. To naozaj neviem. Takúto informáciu si nechám overiť a pravdepodobne je nekorektná.
A čo sa týka toho benzínu, ja som vám to pripomenul len preto, pretože vy ste v máji tohto roku, pán Viskupič, predkladali návrh na zníženie spotrebnej dane, aby klesli ceny, no vidíte, tak dneska by sme už mali asi najnižšie ceny na svete.

Deň v parlamente

<- ->