Vyhľadávanie v prepise rozpravy Vytlačiť stránku / Print page

Záznamy vystúpení sú evidované v rámci systému prepisu vystúpení do textovej podoby. Tieto texty sú k dispozícii až od 5. volebného obdobia a kvôli autorizácii sú k dispozícii vždy až nejaký čas po samotnom vystúpení.

Výsledok vyhľadávania v záznamoch rozpravy NR SR

 
6. 12. 2024 14:34:37 - 14:49:57 23. schôdza NR SR - 9.deň - A. dopoludnia Tlač 503 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Puškárová, Paula (HLAS - SD) - poslankyňa NR SR -   (text neprešiel jazykovou úpravou)
90.
Ďakujem veľmi pekne. Vážený pán predsedajúci, vážený pán minister, vážené kolegyne, kolegovia, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež, šport a cestovný ruch ako gestorský výbor podáva Národnej rade Slovenskej republiky spoločnú správu výborov o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením z 30. októbra 2024 č. 612 sa uzniesla prerokovať vládny návrh zákona vo výboroch v druhom čítaní a prideliť ho týmto výborom: Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky a Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež, šport a cestovný ruch. Ako gestorský výbor určila Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport a určila lehoty na jeho prerokovanie.
Určené výbory prerokovali predmetný návrh zákona v stanovenej lehote. Iné výbory o návrhu zákona nerokovali.
Gestorský výbor konštatuje, že do začatia rokovania o návrhu zákona nedostal žiadne stanoviská od poslancov podané podľa § 75 ods. 2 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
K vládnemu návrhu zákona zaujali výbory Národnej rady Slovenskej republiky tieto stanoviská: Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež, šport a cestovný ruch v uznesení č. 56 z 21. novembra 2024 odporúčal návrh zákona schváliť. Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky v uznesení č. 238 z 26. novembra 2024 odporúčal návrh zákona schváliť s doplňujúcim návrhom uvedeným v časti IV spoločnej správy.
Gestorský výbor odporúča Národnej rade Slovenskej republiky hlasovať o návrhu uvedenom v časti IV spoločnej správy s odporúčaním ho schváliť.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov odporúča Národnej rade Slovenskej republiky vládny návrh zákona schváliť v znení doplňujúceho návrhu uvedeného v tejto správe.
Predmetná spoločná správa výborov o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež, šport a cestovný ruch, gestorským výborom, z 26. novembra 2024 č. 64. Týmto uznesením ma výbor poveril ako náhradníčka za pána spravodajcu na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky, aby som informovala o výsledku rokovania výborov, o stanovisku a návrhu gestorského výboru.
Ďakujem, skončila som. Pán predsedajúci, otvorte, prosím, rozpravu.
6. 12. 2024 14:19:37 - 14:34:57 23. schôdza NR SR - 9.deň - A. dopoludnia Tlač 503 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Puškárová, Paula (HLAS - SD) - poslankyňa NR SR -   (text neprešiel jazykovou úpravou)
80.
Ďakujem veľmi pekne.
Konkrétne, pani Kosová a pani Gažovičová, myslím, že otázka zloženia komisie je skutočne zástupným problémom. Vysoká škola momentálne po tejto novele riešila množstvo administratívnych problémov pri nomináciách, ako ich tam dostať, ako online zabezpečiť celý priebeh, ktorý ľudia nie vždy boli ochotní v tom danom čase si nájsť priestor, najväčším problémom je práve tá kvalita tých ľudí, ktorých sa hlási. To vám hovorím zo svojej praxe. Kvalita ľudí, ktorí prichádzajú a počet ľudí, ktorí sa hlásia, napriek tomu, že sú zverejňované ponuky na portáloch ako INOMICS, EURAXESS a ostatných veľkých európskych portáloch, kvalita a počet prihlášok, ktoré prichádzajú na takéto pozície je malá. To je prax.
My nepotrebujeme zošnurovávať výberovú komisiu, keď tam dôjde jeden-dvaja ľudia. My potrebujeme kvalitných ľudí, preto zvyšujeme kritériá, a potrebujeme zároveň aj uvoľniť trošku tie ruky, aby sme sa, to je podobné ako s pinkaním si, kto má schvaľovať dlhodobý zámer alebo iné dokumenty. Častokrát je to len, na vysokej škole už momentálne zasadá neskutočné množstvo komisií, programových rád, ktoré zabezpečujú na jednej strane vnútorný systém kvality, potom akademickú samosprávu, hodnosti, to znamená vedecká rada, docent, profesor, a všetko to to zasadanie trošku znefunkčňuje. Nezošnurovávajme, spružnime celý systém, pretože sa dostaneme do systému, v ktorom budeme len vypisovať zápisnice z každej porady a každý sa ku všetkému bude vyjadrovať a neporiešime základný problém vysokých škôl, ktorý je presne kvalita. Kvalita ľudí, ktorí tam majú byť, ktorí majú mať rozviazané ruky na to, aby písali vedecké články, aby učili kvalitne, pripravovali sa na výučbu. To je základný problém, nie, kto je v zložení komisie.
6. 12. 2024 14:04:37 - 14:19:57 23. schôdza NR SR - 9.deň - A. dopoludnia Tlač 503 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Puškárová, Paula (HLAS - SD) - poslankyňa NR SR Vystúpenie v rozprave   (text neprešiel jazykovou úpravou)
72.
Ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci, pán minister, tiež mi nedá vystúpiť v rozprave k zákonu, ktorý vzhľadom na to, že tiež pôsobím, pôsobila som dlhodobo v akademickej sfére, tak je taký kľúčový aj pre mňa a všetky tie skúsenosti, ktoré som nadobudla, vidím, ako sa môžu pretaviť do zákonného usporiadania vzťahov.
Ja veľmi skutočne som rada, že sa rozvinula aj debata okolo tohto vysokoškolského zákona, predsa len v tej konštruktívnej debate vieme nájsť aj nejaké ešte vhodnejšie, lepšie riešenia, napriek tomu si dovolím aj vzhľadom na moje skúsenosti tiež na univerzite aj z vedenia univerzity poukázať na to, že mnohé návrhy alebo mnohé pripomienky, ktoré zazneli v rámci rozpravy, skutočne nie sú založené na realite alebo na poznaní reality, ako vysoké školy fungujú.
Osobne napríklad čo sa týka nezávislosti vysokej školy alebo teda správna rada, zloženie komisie, ktorá vyberá docentov a profesorov na ich funkčné miesta, a že teda táto novela prispieva k nejakému uzatváraniu univerzít, pretože dochádza napríklad k zjednodušovaniu voľby členov komisií pre výber na funkčné miesta docentov a profesorov. Absolútne sa nestotožňujem s takým názorom, že je to nejaké zatváranie alebo že to znefunkčňuje celý systém, alebo že dochádza dokonca k nejakému kroku späť. Pre internacionalizáciu a prísun zahraničných pracovníkov alebo zahraničných výskumných a zahraničných docentov, profesorov na vysoké školy skutočne nie je podstatné, kto sedí v tej komisii. Čiastočne áno, samozrejme, musia mať nejaký prehľad o vedecko-výskumných výstupoch a podobne, ale v našom systéme najväčším problémom zostáva, že tí zahraniční reálne neuchádzajú sa o tieto pozície. Vysoké školy prijali v rámci svojich akčných plánov starostlivosti o ľudské zdroje veľmi agresívnu politiku na prísun zahraničných odborníkov aj docentov a profesorov na svoje miesta a v rámci tejto agresívnej politiky sa im trošku zlepšuje, alebo teda sa nám zvyšuje podiel zahraničných docentov a profesorov na vysokých školách, napriek tomu je to skutočne na tej agresívnej personálnej politike vysokých škôl a častokrát aj na bilaterálnej spolupráci s konkrétnymi fakultami a s konkrétnymi výskumnými pracoviskami, aby tí zahraniční mali záujem o tieto vysoké... o tieto pozície.
Docentov a profesorov na naše vysoké školy nedokážeme zabezpečiť týmito kore... týmito malými zmenami v zložení komisie. Tých dokážeme zabezpečiť len osobnými kontaktami a osobnou silnou personálnou politikou. A vysoké školy už na túto agresívnu personálnu politiku prešli, pretože ich k tomu viedlo medzi inými napríklad aj HRS4R, zaviedli si svoje akčné plány, pripojili sa, dali sa zakreditovať pred EURAXESS-om. Čiže tam tie vysoké školy nastúpili a samy si zaviedli jednotlivé mechanizmy na to, aby sa otvorili ešte viacej zahraničiu. Zloženie komisií na výber funkčných miest docentov a profesorov s tým skutočne nemá nič. Rovnako sa budú správať po zavedení novely, ako sa správali aj pred dvoma rokmi alebo štyrmi rokmi. To, tá kvalita vysokoškolského systému môže ešte viacej závisieť na našom zákone o zabezpečovaní kvality z roku 2018, ale ešte viacej na tom, že dáme slobody akademickému prostrediu.
Prečo? Pretože ten trh sa s tými vysokými školami tiež nemazná. Tiež im dáva, nastavuje zrkadlo a keď bojujú o študentov, keď bojujú o kvalitnú pracovnú silu, tak musia sa prispôsobovať a zavádzať častokrát veľmi tvrdé mechanizmy, či už teda hovoríme v personálnej politike, prispôsobovať sa medzinárodným štandardom, ale aj teda investovať do zverejňovania svojich pracovných ponúk na zahraničných portáloch silnejším, agresívnejším marketingom, do ktorého musia viacej investovať. Čiže absolútne sa nestotožňujem s týmto, aby nejakými kozmetickými zmenami v nastavení komisie sme sa zatvárali zahraničiu.
Taktiež pani Kosová spomenula platobnú neschopnosť, že sa nám zvyšuje možnosť, alebo teda zvyšuje sa to percento povolenej zadlženosti. Tam vám to pán kolega Habánik veľmi pekne vysvetlil. Toto treba vnímať aj v kontexte, aby vysoké školy práve v rámci nejakého svojho vnútorného, takej svojej vnútornej sebareflexie prichádzajú k tomu, že častokrát nevedia rekonštruovať internáty, budovať internáty, chcú lepšie podmienky pre tých svojich študentov a v súvislosti, v súčasnom zákonnom nastavení majú, alebo vidia jednu možnosť práve v čerpaní prostriedkov zo štátneho Fondu rozvoja bývania. Krásna možnosť, ale naráža na túto hranicu 60 %, a preto, len kvôli takýmto snahám tých vysokých škôl, aby sa postarali samy o seba, zlepšili svoje vysokoškolské prostredie pre študentov, pre učiteľov, len kvôli tomuto sa pristupuje aj teda v rámci ministerstva, som veľmi rada a ďakujem pánu ministrovi aj za tento krok, že to podporuje, sa pristúpilo aj k takýmto, takýmto úpravám, alebo k takýmto návrhom.
Čo sa týka pána prezidenta a jeho nejakej možnosti vymenovať, nevymenovať profesora. Osobne si myslím, a to je veľká diskusia, či chceme mať v budúcnosti len funkčné miesta, alebo chceme mať aj tituly docent a profesor. V zahraničí predsa nie je to až také bežné, aby tieto tituly docent, profesor ešte existovali, napriek tomu, ak teda napriek akademickej obce, napriek tomu, že v našej akademickej obci existuje silný, silný dopyt po tom, aby na vrchol svojej kariéry získali tento vymenovací dekrét z rúk prvého človeka v krajine, tak jednoducho týmto spôsobom aj dávame priestor prvému človekovi v krajine, aby ohodnotil, alebo v niektorých prípadoch rozhodol a mal nejakú páku, ak vzniknú akékoľvek pochybnosti, aby sa mohol, aby sa mohol, aby mohol pristúpiť či už teda k nevymenovaniu, alebo teda k vráteniu spisu na ministerstvo na ďalšie došetrenie. To nie je zastavenie konania, a dokonca aj univerzity to vnímajú nie negatívne. Berú to ako normálnu súčasť života, je tu prezident, ktorý odovzdáva svoje meno na tom vymenovacom dekréte, musíme rešpektovať jeho pravidlá hry. Zavádzanie toho, aby prezident mohol vrátiť spis v prípade akýchkoľvek, či už nejakých... neistoty, alebo akýchkoľvek podnetov, mnohokrát prichádzajú podnety a vieme, že práve tá možnosť odvolania je veľmi dôležitá aj v akademickej sfére, čiže keď ešte po hlasovaní vedeckej rady akékoľvek podnety prídu, toto je ten záchytný mechanizmus na úrovni či už ministerstva školstva, alebo potom prezidenta, aby sa ešte vykryštalizovali, aby sa vykryštalizovali prípadné, prípadné neistoty a aby skutočne tento titul teda získaval človek ako vedecká osobnosť. Nielen človek, ktorý má zaškrtnuté všetky, všetky kritériá, že ich splnil, ale človek, ktorý je etickou a morálnou osobnosťou zároveň v tom akademickom prostredí.
No a napokon ten Fond na podporu vzdelávania, spomenulo sa, že ministerstvo školstva získava o dvoch členov naviac, nie, treba čítať s porozumením, výbor Národnej rady pre školstvo má získať tieto dve miesta, kde má zastúpenie aj koalícia, aj opozícia, práve len kvôli nejakej, ako kontrolný orgán, ktorému je predkladaná aj táto správa o fungovaní Fondu na podporu vzdelávanie, tak aby teda aj tento výbor mal nejakú formu kontroly priebežnú v rámci tohto fondu.
Už len moja posledná poznámka ešte na pána Horeckého a prepojenie vysokých škôl s biznisom. S tým sa absolútne stotožňujem, osobitne vnímam ešte stále istú nedôveru medzi týmito dvoma zložkami a ja osobne si to kladiem ako za tiež jednu zo svojich, jednu zo svojich takých kľúčových úloh, aby som búrala nedôveru biznisu, alebo teda nášho súkromného sektora voči vysokým školám, pretože osobne si myslím, že na našich vysokých školách sú aj kvalitné výskumné tímy, ktoré sa samostatne vedia prebíjať a nie je to len o nejakom, nemali by sme ani podporovať a budovať tento negatívny obraz o vysokých školách, lebo zjavne sa to potom pretransformuje aj do nejakého toho názoru súkromného sektora, ktorý tiež pozerá na tie vysoké školy ako nedostatočné, neadekvátne a neplniace si svoje povinnosti napr. v rámci vedecko-výskumných projektov. A som veľmi rada, že aj súčasná vláda pristúpila k viacerým výzvam, ktoré prepájajú, či už je to výzva o strategickom výskume, alebo výzvy, ktoré spustilo ministerstvo hospodárstva, ktoré prepájajú a spájajú nielen teda súkromné zložky, ale aj vysoké školy dokopy práve pre riešenie rozličných výskumných úloh.
Ďakujem veľmi pekne, za mňa zatiaľ toľko.
6. 12. 2024 13:04:37 - 13:19:56 23. schôdza NR SR - 9.deň - A. dopoludnia Tlač 296 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Puškárová, Paula (HLAS - SD) - poslankyňa NR SR Vystúpenie v rozprave   (text neprešiel jazykovou úpravou)
38.
Ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci, vážený pán minister, vážené kolegynky, kolegovia Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež, šport a cestovný ruch ako gestorský výbor podáva Národnej rade Slovenskej republiky spoločnú správu výborov o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona.

Národná rada Slovenskej republiky uznesením z 30. októbra 2024 č. 610 sa uzniesla prerokovať vládny návrh zákona vo výboroch v druhom čítaní a prideliť ich týmto výborom: Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky, Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci a Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež, šport a cestovný ruch. Ako gestorský výbor určila Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež, šport a cestovný ruch a určila lehoty na jeho prerokovanie.
Určené výbory prerokovali predmetný návrh zákona v stanovenej lehote. Iné výbory o návrhu zákona nerokovali.
Gestorský výbor konštatuje, že do začatia rokovania o návrhu zákona nedostal žiadne stanoviská od poslancov podľa § 75 ods. 2 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
K vládnemu návrhu zákona zaujali výbory tieto stanoviská: Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky v uznesení č. 218 z 21. novembra 2024, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci v uznesení č. 82 z 25. novembra 2024 a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež, šport a cestovný ruch v uznesení č. 54 z 21. novembra 2024 zhodne odporúčali návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi uvedenými v časti IV spoločnej správy.
Gestorský výbor odporúča Národnej rade Slovenskej republiky hlasovať o návrhoch uvedených pod bodom 1 až 16 spoločne s odporúčaním ich schváliť.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov odporúča Národnej rade Slovenskej republiky vládny návrh zákona schváliť.
Spoločná správa výborov o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež, šport a cestovný ruch z 26. novembra 2024 č. 62.
Týmto uznesením ma výbor poveril ako spoločnú spravodajkyňu na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky, aby som informovala o výsledku rokovania výboru a stanovisku k návrhu gestorského výboru.
Ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci, skončila som, otvorte, prosím, rozpravu.

4. 12. 2024 17:44:34 - 17:59:53 23. schôdza NR SR - 7.deň - B. popoludní Tlač 537 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Puškárová, Paula (HLAS - SD) - poslankyňa NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou  
...ja k tomu viacej nemám povedať. Mňa sa to nedotýka. (Potlesk.)
4. 12. 2024 17:29:34 - 17:44:54 23. schôdza NR SR - 7.deň - B. popoludní Tlač 537 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Puškárová, Paula (HLAS - SD) - poslankyňa NR SR -  
Ďakujem veľmi pekne. Osobne si myslím, že nepotrebujem ani niečo, niečo sa vyjadrovať k názorom pána Pročka. V prvom rade veľmi pekne ďakujem za podporu svedkov, ktorí tam boli. A veľmi pekne ďakujem pánovi Krúpovi, veľmi pekne ďakujem aj teda pani Bittó Cigánikovej, ktorá sa teda postavila na moju stranu. Ale viem, že aj kolegovia, ktorí tam boli, aj pán Stuška, ako ďalší svedok. Ďakujem veľmi pekne za všetku túto podporu. Pán Pročko, svojimi vyjadreniami len dokazuje svoj charakter. Ja k tomu viacej nemám povedať, mňa a to nedotýka. (Potlesk)
27. 11. 2024 19:33:10 - 19:33:59 23. schôdza NR SR - 2.deň - B. popoludni Tlač 534 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Puškárová, Paula - poslankyňa NR SR Vystúpenie   (text neprešiel jazykovou úpravou)
196.
Ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci.
Tento návrh zákona predkladáme vzhľadom na prax, ktorá momentálne neumožňuje, aby napríklad vysokoškolské učebnice alebo mnohé tvorivé diela, ktoré vysokoškolskí pedagógovia a tvoriví pracovníci, výskumníci, ako aj doktorandi, aby v rámci svojich teda týchto diel mohli slobodne publikovať v kvalitných žurnáloch napríklad aj v zahraničí. Musia prechádzať cez verejné obstarávanie. Som veľmi rada, že v prvom čítaní k tomuto návrhu zákona skutočne bol taký nejaký spoločný konsenzus, prešiel naprieč všetkým politickým spektrom, všetkými hlasmi. Takže verím, že aj teraz v druhom čítaní dostane rovnakú podporu.
Ďakujem veľmi pekne.
26. 11. 2024 14:38:07 - 14:39:43 23. schôdza NR SR - 1.deň - B. popoludni Tlač 618 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Puškárová, Paula - poslankyňa NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
40.
Ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci.
Pani kolegynka, spomínali ste študentov a nedostupnosť termínov. Ja by som rada doplnila, že ministerstvo vnútra a zároveň aj ministerstvo školstva už veľmi pokročili medzičasom aj v riešení tohto problému, ktorý vznikol aj z toho, že aj vysoké školy sa v rámci internacionalizácie začali nejako aktivizovať a prijali aj v tomto čase viacej študentov, zamestnancov a umožnili im niektorí prísun, aj teda plán obnovy alebo sú teda merateľné ukazovatele, ktoré to tiež tie vysoké školy trošku popchli k silnejšej internacionalizácii.
No ale teda môj point je ten hlavný, že skutočne ministerstvo vnútra včera sa stretlo, bol tam minister, teda štátny tajomník pán Eštok z ministerstva zahraničných vecí, bol tam pán štátny Zsembera z ministerstva školstva, bola tam generálna riaditeľka cudzineckej polície a boli tam všetci zástupcovia vysokých škôl alebo teda výskumných inštitúcií a dohodli sa, že budú konkrétne aj termíny, na ktorých budú riešiť týchto študentov, ktorí nedostávajú termíny, konkrétne vyslovene čísla tam padali, koľko na ktorú školu potrebujú ešte vyriešiť študentov. Čiže tam sa to konkrétne rieši už aj na tejto úrovni. Taktiež tam padli nejaké možné riešenia, ktoré sa tam diskutovali či už nejakého lietajúceho konzula, alebo iné možnosti, ktorými uľahčia internacionalizáciu či už študentov, alebo zamestnancov na vysokých školách. Čiže rieši sa to skutočne veľmi intenzívne, včera bolo veľmi dôležité stretnutie a predpokladám, že v ďalších mesiacoch sa vyriešia aj mnohé problémy, ktoré mali študenti s termínmi na cudzineckej polícii.
Ďakujem.
4. 11. 2024 17:28:02 - 17:29:03 22. schôdza NR SR - 8.deň - B. popoludni Tlač 546 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Puškárová, Paula - poslankyňa NR SR Vystúpenie   (text neprešiel jazykovou úpravou)
91.
Ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci, tento návrh zákona predkladáme v súvislosti s existenciou súčasnej nedostačujúcej právnej úpravy pri obstarávaní, resp. vydávaní učebníc a nielen učebníc, ale aj iných textov, ktoré produkujú tvoriví pracovníci vysokých škôl. Momentálne verejné obstarávanie sa týka aj teda akýchkoľvek publikácií, monografií či iných článkov, ktoré napríklad potrebujeme v rámci nášho záväzku do otvorenej vedy publikovať v konkrétnom alebo teda, keď prejde recenzným konaním, potrebujeme odpublikovať v konkrétnom časopise a stále podliehajú súčasnej právnej úprave verejnému obstarávaniu.
Preto z podnetu od výskumníkov, z bežnej praxe, z univerzít sme zozbierali, a teda predkladáme tento návrh a uchádzame sa o jeho podporu. Ďakujem veľmi pekne.
30. 10. 2024 12:29:08 - 12:29:26 22. schôdza NR SR - 7.deň - A. dopoludnia Tlač 503 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Puškárová, Paula (HLAS - SD) - poslankyňa NR SR Vystúpenie s procedurálnym návrhom   (text neprešiel jazykovou úpravou)
53.
Ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci, len na záznam som chcela, že pri hlasovaní o zákone vysokých školách, čo bolo hlasovanie č. 151, parlamentná tlač 503, som hlasovala za. Ďakujem.
30. 10. 2024 10:14:46 - 10:16:46 22. schôdza NR SR - 7.deň - A. dopoludnia Tlač 503 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Puškárová, Paula - poslankyňa NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
32.
Ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci.
Vážená pani kolegynka Kosová, úplne chápem a rešpektujem všetky vaše pripomienky, napriek tomu spomenuli ste také tri hlavné. Jedna, kto má o jeden hlas viacej v správnej rade, druhá, výberové komisie, ako sú tvorené, a tretia, dlhodobý zámer alebo rozličné dokumenty, ktoré si pinkajú medzi sebou viaceré akademické inštitúcie. Pre mňa ako človeka z praxe, z vysokej školy, ale aj z manažmentu vysokej školy môžem povedať, že vaším hlavným argumentom, keďže je to krok späť a univerzity sa uzatvárajú, absolútne nesúhlasím. Všetky tieto problémy, ktoré ste spomenuli, sú zástupnými problémami. Tu nejde o to, kto bude mať o jedného člena viacej v správnej rade, alebo ako budú tvorené výberové komisie. Tie vysoké školy už teraz skladajú svoje účty medzinárodnému prostrediu vo vysokej miere. Za posledných pár rokov všetky zaviedli plány rovnosti, všetky zaviedli plány udržateľnosti, prihlásili sa k HRS4R, to znamená k plánu starostlivosti o ľudské zdroje, o výskumníkov, výskumníčky, majú svoje internacionalizačné plány, sú otvorené tomu medzinárodnému prostrediu čoraz viac. Z plánu obnovy išli R2-R4-kové výzvy na prísun zahraničných výskumníkov, výskumníčok, doktorandov, do toho sa zapojilo, prišlo vyše 700 žiadostí, výrazne vyšší počet, ako mohla vôbec tá alokácia, alokácia pokryť. Čiže tie vysoké školy majú obrovský záujem otvárať sa a je im to aj dopriate.
To, kto bude mať o jedného člena v správnej rade, nerieši žiadnym spôsobom uzatváranie alebo otváranie. To otváranie prebieha kvôli tomu, že aktivity vysokej školy sú na medzinárodnom trhu, kde sa publikuje v zahraničí, kde musia získavať medzinárodné granty a kde sa musia akt... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
29. 10. 2024 18:36:45 - 18:39:06 22. schôdza NR SR - 6.deň - B. popoludni Tlač 402 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Puškárová, Paula - poslankyňa NR SR Vystúpenie v rozprave   (text neprešiel jazykovou úpravou)
120.
Ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci. Pán minister, vážené kolegyne, kolegovia, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež, šport a cestovný ruch ako gestorský výbor podáva Národnej rade Slovenskej republiky spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením zo 17. septembra 2024 č. 459 sa uzniesla prerokovať vládny návrh zákona, tlač 402, v druhom čítaní, prideliť ho výborom: ústavnoprávnemu výboru, Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet a Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport ešte v tom čase. Ako gestorský výbor určila Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport a určila lehoty na jeho prerokovanie.
Určené výbory prerokovali predmetný návrh zákona v stanovenej lehote, iné výbory o návrhu zákona nerokovali. Gestorský výbor konštatuje, že do začatia rokovania o návrhu zákona nedostal žiadne stanoviská od poslancov podané podľa § 75 ods. 2 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
K vládnemu návrhu zákona, tlač 402, zaujali výbory Národnej rady Slovenskej republiky tieto stanoviská: Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 163 zo 17. októbra 2024, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet uznesením č. 132 z 21. októbra 2024 a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport uznesením č. 35 z 15. októbra 2024 zhodne odporúčali návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi uvedenými v časti IV spoločnej správy. Gestorský výbor odporúča teda schváliť body jedna až jedenásť, zároveň na základe stanovísk výborov odporúča Národnej rade Slovenskej republiky vládny návrh zákona schváliť v znení pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v tejto spoločnej správe.
Predmetná spoločná správa výborov o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež, šport a cestovný ruch ako gestorský výbor z 22. októbra 2024 č. 50. Výbor ma, výbor uznesením ma uznal za spoločného spravodajcu ako náhradníka za spoločného spravodajcu pána Jozefa Habánika, aby som vás o týchto záveroch na rokovaní informovala.
Ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci, skončila som.
24. 10. 2024 18:58:44 - 19:01:02 22. schôdza NR SR - 3.deň - B. popoludni Tlač 401 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Puškárová, Paula - poslankyňa NR SR -   (text neprešiel jazykovou úpravou)
117.
Ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci.
Vážený pán minister, vážené kolegyne, kolegovia, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež, šport a cestovný ruch ako gestorský výbor podáva Národnej rade Slovenskej republiky spoločnú správu Výboru Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania tohto vládneho návrhu.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením zo 17. septembra 2024 č. 458 sa uzniesla prerokovať vládny návrh zákona v druhom čítaní a prideliť ho výborom: ústavnoprávnemu výboru, Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet a Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport, v tom čase ešte. 117-2
Ako gestorský výbor určila výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport a určila lehoty na jeho prerokovanie. Určené výbory prerokovali predmetný návrh zákona v stanovenej lehote, iné výbory o návrhu zákona nerokovali.
Gestorský výbor konštatuje, že do začatia rokovania o návrhu zákona nedostal žiadne stanoviská od poslancov podané podľa § 75 ods. 2 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
K vládnemu návrhu zákona zaujali výbory Národnej rady Slovenskej republiky tieto stanoviská: Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky v uznesení č. 162 zo 17. októbra 2024, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet v uznesení číslo 131 z 21. októbra 2024 a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport v uznesení číslo 34 z 15. októbra 2024 zhodne odporúčali návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi uvedenými v časti 4 spoločnej správy.
Gestorský výbor odporúča Národnej rade Slovenskej republiky hlasovať o návrhoch uvedených pod bodmi 1 až 5 časti 4 spoločnej správy s odporúčaním schváliť.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov odporúča Národnej rade Slovenskej republiky vládny návrh zákona schváliť v tejto správe, predmetnej spoločnej správe výborov o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona, ktorá bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport z 22. októbra 2024, č. 49.
Týmto uznesením zároveň výbor ma poveril ako spoločnú spravodajkyňu, aby som na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky informovala o výsledku rokovania vo výboroch a o stanovisku a návrhu gestorského výboru.
Pán predsedajúci, ďakujem skončila som.
24. 10. 2024 18:58:44 - 19:01:02 22. schôdza NR SR - 3.deň - B. popoludni Tlač 401 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Puškárová, Paula - poslankyňa NR SR -   (text neprešiel jazykovou úpravou)
117.
Ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci.
Vážený pán minister, vážené kolegyne, kolegovia, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež, šport a cestovný ruch ako gestorský výbor podáva Národnej rade Slovenskej republiky spoločnú správu Výboru Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania tohto vládneho návrhu.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením zo 17. septembra 2024 č. 458 sa uzniesla prerokovať vládny návrh zákona v druhom čítaní a prideliť ho výborom: ústavnoprávnemu výboru, Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet a Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport, v tom čase ešte. 117-2
Ako gestorský výbor určila výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport a určila lehoty na jeho prerokovanie. Určené výbory prerokovali predmetný návrh zákona v stanovenej lehote, iné výbory o návrhu zákona nerokovali.
Gestorský výbor konštatuje, že do začatia rokovania o návrhu zákona nedostal žiadne stanoviská od poslancov podané podľa § 75 ods. 2 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
K vládnemu návrhu zákona zaujali výbory Národnej rady Slovenskej republiky tieto stanoviská: Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky v uznesení č. 162 zo 17. októbra 2024, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet v uznesení číslo 131 z 21. októbra 2024 a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport v uznesení číslo 34 z 15. októbra 2024 zhodne odporúčali návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi uvedenými v časti 4 spoločnej správy.
Gestorský výbor odporúča Národnej rade Slovenskej republiky hlasovať o návrhoch uvedených pod bodmi 1 až 5 časti 4 spoločnej správy s odporúčaním schváliť.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov odporúča Národnej rade Slovenskej republiky vládny návrh zákona schváliť v tejto správe, predmetnej spoločnej správe výborov o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona, ktorá bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport z 22. októbra 2024, č. 49.
Týmto uznesením zároveň výbor ma poveril ako spoločnú spravodajkyňu, aby som na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky informovala o výsledku rokovania vo výboroch a o stanovisku a návrhu gestorského výboru.
Pán predsedajúci, ďakujem skončila som.
24. 10. 2024 18:58:44 - 19:01:02 22. schôdza NR SR - 3.deň - B. popoludni Tlač 401 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Puškárová, Paula - poslankyňa NR SR -   (text neprešiel jazykovou úpravou)
117.
Ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci.
Vážený pán minister, vážené kolegyne, kolegovia, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež, šport a cestovný ruch ako gestorský výbor podáva Národnej rade Slovenskej republiky spoločnú správu Výboru Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania tohto vládneho návrhu.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením zo 17. septembra 2024 č. 458 sa uzniesla prerokovať vládny návrh zákona v druhom čítaní a prideliť ho výborom: ústavnoprávnemu výboru, Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet a Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport, v tom čase ešte. 117-2
Ako gestorský výbor určila výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport a určila lehoty na jeho prerokovanie. Určené výbory prerokovali predmetný návrh zákona v stanovenej lehote, iné výbory o návrhu zákona nerokovali.
Gestorský výbor konštatuje, že do začatia rokovania o návrhu zákona nedostal žiadne stanoviská od poslancov podané podľa § 75 ods. 2 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
K vládnemu návrhu zákona zaujali výbory Národnej rady Slovenskej republiky tieto stanoviská: Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky v uznesení č. 162 zo 17. októbra 2024, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet v uznesení číslo 131 z 21. októbra 2024 a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport v uznesení číslo 34 z 15. októbra 2024 zhodne odporúčali návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi uvedenými v časti 4 spoločnej správy.
Gestorský výbor odporúča Národnej rade Slovenskej republiky hlasovať o návrhoch uvedených pod bodmi 1 až 5 časti 4 spoločnej správy s odporúčaním schváliť.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov odporúča Národnej rade Slovenskej republiky vládny návrh zákona schváliť v tejto správe, predmetnej spoločnej správe výborov o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona, ktorá bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport z 22. októbra 2024, č. 49.
Týmto uznesením zároveň výbor ma poveril ako spoločnú spravodajkyňu, aby som na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky informovala o výsledku rokovania vo výboroch a o stanovisku a návrhu gestorského výboru.
Pán predsedajúci, ďakujem skončila som.
24. 10. 2024 18:58:44 - 19:01:02 22. schôdza NR SR - 3.deň - B. popoludni Tlač 401 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Puškárová, Paula - poslankyňa NR SR -   (text neprešiel jazykovou úpravou)
117.
Ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci.
Vážený pán minister, vážené kolegyne, kolegovia, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež, šport a cestovný ruch ako gestorský výbor podáva Národnej rade Slovenskej republiky spoločnú správu Výboru Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania tohto vládneho návrhu.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením zo 17. septembra 2024 č. 458 sa uzniesla prerokovať vládny návrh zákona v druhom čítaní a prideliť ho výborom: ústavnoprávnemu výboru, Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet a Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport, v tom čase ešte. 117-2
Ako gestorský výbor určila výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport a určila lehoty na jeho prerokovanie. Určené výbory prerokovali predmetný návrh zákona v stanovenej lehote, iné výbory o návrhu zákona nerokovali.
Gestorský výbor konštatuje, že do začatia rokovania o návrhu zákona nedostal žiadne stanoviská od poslancov podané podľa § 75 ods. 2 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
K vládnemu návrhu zákona zaujali výbory Národnej rady Slovenskej republiky tieto stanoviská: Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky v uznesení č. 162 zo 17. októbra 2024, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet v uznesení číslo 131 z 21. októbra 2024 a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport v uznesení číslo 34 z 15. októbra 2024 zhodne odporúčali návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi uvedenými v časti 4 spoločnej správy.
Gestorský výbor odporúča Národnej rade Slovenskej republiky hlasovať o návrhoch uvedených pod bodmi 1 až 5 časti 4 spoločnej správy s odporúčaním schváliť.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov odporúča Národnej rade Slovenskej republiky vládny návrh zákona schváliť v tejto správe, predmetnej spoločnej správe výborov o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona, ktorá bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport z 22. októbra 2024, č. 49.
Týmto uznesením zároveň výbor ma poveril ako spoločnú spravodajkyňu, aby som na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky informovala o výsledku rokovania vo výboroch a o stanovisku a návrhu gestorského výboru.
Pán predsedajúci, ďakujem skončila som.
26. 9. 2024 20:00:06 - 20:15:25 19. schôdza NR SR - 10.deň - B. popoludni Tlač 483 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Puškárová, Paula (HLAS - SD) - poslankyňa NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
148.
Ďakujem veľmi pekne. Popravde najprv som sa ani veľmi nechcela prihlásiť, ale vzhľadom aj na moje zameranie na ekonomickej univerzite, asi už by som mohla sa nejakým spôsobom zapojiť do tejto debaty.
Pani kolegynka, spomínali ste, že vláda sa vyhovára. Nuž, ja si myslím, že je celkom ľahké byť ministrom financií v časoch, keď neplatia žiadne fiškálne pravidlá. A to bolo presne posledné tri roky. Či už kvôli pandémii, či už kvôli akémukoľvek krízovému manažovaniu, centrálna banka jednoducho robí tento postup a začne uvoľňovať za nulové percentné úroky. Rovnako tiež Európska únia upustila od fiškálnych pravidiel. Je jednoduchšie a ten minister financií, samozrejme, že si to využíva, a čo sa presne aj stalo. Tá zodpovednosť tam nenastala. Požičiavame a požičiavame a požičiavame. Išlo to do takéhoto, do takejto situácie, že napokon, ako počúvam tú diskusiu, všetci sa zhodujeme, že konsolidovať musíme. Takže musíme. Nedá sa nič robiť. A otázka je, komu sa tie peniaze zoberú. V ekonómii existuje, dépeháčka je samovražda, ministri financií, nechoďte do toho. Predstavte si, pri tých všetkých nápočtoch, ktoré viem, že už asi polroka teda prebiehajú, napokon prišli k tomu, že sa to bez tej DPH nedá urobiť. Nápočtami cez Inštitút finančnej politiky prišli, bohužiaľ, ten najhorší moment pre každého ministra financií, aby sa obhájil a išiel do dépeháčky. Tak sa aspoň snaží korigovať situáciu a tým najchudobnejším či už cez potraviny, či už teda cez knihy alebo niektoré ďalšie korigovať, aby neboli zatiahnuté do toho aspoň tie základné, základné... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
19. 9. 2024 11:54:02 - 11:54:03 19. schôdza NR SR - 6.deň - A. dopoludnia Tlač 413 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Puškárová, Paula (HLAS - SD) - poslankyňa NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
96.
Ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci.
Pani poslankyňa, kritizovali ste nastavenie toho fondu, a teda množstvo kompetencií, ktoré sa sústreďuje práve v orgáne, v správnej rade. A taktiež počúvam veľmi veľa porovnaní s Fondom na podporu športu, ktorý bol zriadený ešte v roku 2019. A ja som si teda pozrela aj ten zákon na podporu športu a pozrela som, že bol novelizovaný práve 5. júna... 5. mája 2022 zákonom č. 177/2022 Z. z., kde boli ešte tieto práva správnej rady rozšírené.
Práve to je to smutné, že teda aj OĽANO, ktoré sa zasadzovalo a vyjadrovalo sa k tomu, ako veľmi netransparentne a aké obrovské právomoci tejto správnej rady boli, sú v tomto Fonde na podporu športu, ktorý veľmi podobne teda kopíruje tento Fond na podporu cestovného ruchu, tak teraz OĽANO, mi to príde skutočne ako veľmi smutné, že, že má dvojaký meter a hovorí no, tak okej, my sme vám, vlastne tej správnej rade dali ešte viacej kompetencií a my teraz kritizujeme to, že teraz nejaký nový fond je postavený na úplne rovnakých princípoch ako ten istý fond, ktorému sme dali viacej kompetencií. Je to trošku taký dvojaký meter.
A ja si myslím, že môžeme sa rozprávať o možnostiach nastavenia riadenia, ale určite poďme sa pozrieť, ko... Vyhovuje nám to práve v tom momente, keď my sme pri moci? Alebo teda ideme, len kritizovať z princípu, že sa potrebujeme skritizovať.
Ďakujem.
11. 9. 2024 18:24:05 - 18:32:48 19. schôdza NR SR - 2.deň - B. popoludní Tlač 402 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Puškárová, Paula (HLAS - SD) - poslankyňa NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
109.
Ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci. Ja len veľmi kratučko.
Spomenuli ste práve nejaké to ďalšie špecializačné vzdelávanie pre supervízorov. Ja úplne chápem, že vyberie sa tam človek, alebo teda aj úmyslom zákona je tam vybrať človeka, ktorý už má nejaké predpoklady. Napriek tomu nevidím nejaký problém vzhľadom aj na systém, ktorý sa zavádza už tým ďalším zákonom celoživotným vzdelávaním, alebo teda inými nástrojmi, získať možnože taký základný, základný vstup do akéhokoľvek manažmentu. A možno to trošku, prepáčte, opäť poukážem na nejaké vysoké školy, pri vstupe či už do pedagogickej praxe, alebo do iných foriem, teda ktoré vykonáva vysokoškolský pedagóg, do iných pracovných úkonov práve sa tam vyžaduje tiež takýto vstup, alebo pri vstupe do manažmentu je to celkovo taký trend, aby či už teda pri zvolení za dekana, či už pri vstupe do pedagogickej praxe, aby bolo nejaké inicializačné školenie, ktorým ten človek získava základný prehľad o niektorých zručnostiach, riešenia možno krízových momentov v triede.
Čiže ja skutočne nevidím nejaký problém vykonať tréning, ktorý by pomohol tomu danému supervízorovi v jeho určite veľmi náročnej práci.
Ďakujem.
11. 9. 2024 18:07:21 - 18:09:09 19. schôdza NR SR - 2.deň - B. popoludní Tlač 402 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Puškárová, Paula (HLAS - SD) - poslankyňa NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
103.
Ďakujem veľmi pekne. A ja tiež len si dovolím zareagovať. Konkrétne v takých troch bodoch.
Spomenuli ste, že tento zákon rieši len málo z problémov, ktoré ste načrtli v tej prvej časti. No ja si to nemyslím a potom to tak trošku vyzerá, že možno nie úplne do detailov ste prešli niektoré tie paragrafy. Konkrétne by som upozornila na jednu veľmi významnú zmenu. Spomenuli ste nedostatok učiteľov hlavne odborných predmetov na stredných školách a tento zákon veľmi elegantne rieši práve tento nedostatok. Umožňuje totiž vysokoškolským pedagógom po ukončení PhD. s trojročnou praxou, aby vyučovali tieto odborné predmety na stredných školách. Je to veľmi elegantná zmena, ktorá doteraz bola možná len po doplnkovom štúdiu pedagogickom, ktoré bolo prekážkou, a skutočne ju privítali všetky, všetci pedagogickí alebo teda vysokoškolskí pedagógovia, s ktorými som komunikovala. Takže veľmi elegantná a šikovná zmena, ktorá umožní, aby tí pedagógovia pendlovali a zároveň presúvali aj svoje, svoje poznatky na tie stredné školy.
Druhá, direktívny spôsob vedenia. No veľmi je to ťažké pri riaditeľovi určovať mu, akým spôsobom má viesť, ale dá sa to vyriešiť výberovým konaním.
A tretia, podpora vzdelávania. Nuž, práve aj ten druhý, ďalší zákon, ktorý budeme prerokúvať, rieši aj túto problematiku. Ide tam o celoživotné vzdelávanie, kde aj tí pedagogickí pracovníci majú k tomuto prístup, budú tam vytvorené tie individuálne účty, aby na sebe ďalej pracovali, aby bolo podporené tie jednotlivé momenty, alebo teda tie jednotlivé ďalšie kurzy, v ktorých sa chcú doškoľovať, preškoľovať, prispôsobovať sa trhu.
Čiže aspoň v tomto som chcela trošičku možno poopraviť videnie týchto paragrafov.
Ďakujem.

Deň v parlamente

<- ->