Ďakujem veľmi pekne za slovo. Pani kolegyňa, vy tu teda riešite dochádzku do škôlky, ale ja by som chcela reagovať na tú časť, kde si hovorila o tom, že v problémom v týchto vylúčených komunitách je aj dostupnosť napríklad vodovodov, kanalizácie, teda tých životných podmienok, v ktorých títo ľudia žijú a mňa veľmi mrzí teda, že na Slovensku je tá situácia celkovo veľmi zlá, za čo naozaj dneska môžme povedať, že sú zodpovedné vlády Roberta Fica, ktoré tu štrnásť rokov vládli a s touto situáciou nič neurobili. Dneska tu stále máme cez 450 obcí bez vodovodov, cez 1 700 obcí bez kanalizácie a myslím si, že ľudia musia mať v prvom rade dôstojné podmienky na bývanie a na prácu, aby mohli dať svojim deťom všetko, čo potrebujú. A dnes prácu aj v týchto vylúčených komunitách suplujú najmä mimovládne organizácie, ktoré sa snažia pomáhať. Poznáme mnohé, ktoré pracujú teda s matkami, aby zlepšili tie podmienky pre život, ale naozaj je to veľmi málo a je smutné, že táto vláda ešte aj týmto organizáciám sťažuje ich prácu a namiesto toho, aby riešili presne aj životy tých ľudí vo vylúčených komunitách, tak tu riešime zmenu ústavy, čo opäť len sťažuje v konečnom dôsledku aj život mnohým ľuďom, o ktorých tu hovoríme. Čiže ja by som aj týmto chcela aj vyzvať pána Gašpara opäť, že aby keď to tu už počúva a sedí tu, tak podľa mňa mal by naozaj čo najviac reflektovať na tie veci, o ktorých sa tu rozprávame a presmerovať tú energiu presne do týchto problémov a mňa mrzí ... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
|
Ďakujem za slovo. No, pán Gašpar, my tu nesedíme preto, že robíte správne veci a ak to tvrdíte, tak sa potom pýtam, že kde sú vaši kolegovia z koalície. My tu sedíme, aby sme urobili všetko, naozaj všetko preto, aby sme demaskovali vaše zlé úmysly, aby sme ukázali ľuďom a vyargumentovali ľuďom, že idete kriviť ústavu a nakoniec verím aj v to, že presvedčíme aj kolegov z KDH, aby za túto novelu nezahlasovali, a keď vás počúvam hovoriť o hodnotách, tak ja naozaj neviem, či sa mám smiať alebo plakať. Vy viete, čo sú to vôbec hodnoty, pán Gašpar? Podľa toho ako sa správate, ako konáte posledné dva roky to skôr vyzerá, že pre vás sú naozaj jedinými hodnotami a teraz mi prepáčte, korupcia, strach a nenávisť. To sú hodnoty, ktoré vy prenášate z jedného volebného obdobia do druhého ako nejaký smerácky dedičný poklad. Korupcia ako spôsob ako si zabezpečujete vlastné pohodlie a moc na úkor ostatných, strach, ktorý je už všadeprítomný a ktorým nútite ľudí mlčať, nepripúšťa diskusiu a sledovať, ako sa spoločnosť rozpadá a nakoniec nenávisť. Tá, ktorou rozdeľujete a ničíte všetko, čo by nás mohlo spájať. Toto sú vaše hodnoty. Úplne iné ako si želáme my pre túto spoločnosť a pre naše deti. Možno by stálo za to, aby sme konečne začali hovoriť o hodnotách, ktoré nás posúvajú vpred a nie o tých, ktoré naozaj nás vracajú do minulosti plnej temna a beznádeje. Ďakujem.
|
budeme vidieť mužov najviac v šatách a bojíte sa, proste jednoducho všetkého, na druhej strane tu ochraňujete zločincov a ja sa pýtam, že či toto sú naozaj najväčšie problémy Slovenska a kolegovia a kolegyne tu už naozaj veľmi dobre vymenovali, čo túto krajinu trápi, tak prosím vás, začnite už tie problémy riešiť, lebo dva roky tu nevidíme nič iné iba vaše vyplakávanie.
|
Ďakujem za slovo. Pán kolega Podmanický no hrozne zavádzate a klamete. Jediné čoho sa majú dneska Slováci a Slovenky podľa mňa báť, je politika SMER-u, ktorá tu umožnila rozkrádať Slovensko a ktorá tu vniesla nenávisť a to vám asi, pán Podmanický, vôbec neprekáža. Naše deti neohrozuje sexuálna výchova na školách, ktorá tam teda ani nie je, ale naše deti ohrozujete len a len vy. Ohrozujete ich budúcnosť a ťaháte nás preč z Európskej únie a ja sa pýtam, že čo ste tu vybudovali za štrnásť rokov. Korupčný systém a stagnujúcu krajinu. Slovensko zaostáva a namiesto toho, aby ste riešili jeho rozvoj, tu opäť vnášate len do spoločnosti strach a podľa mňa vy naozaj žijete a zacyklili ste sa v takej konšpiračnej bubline, kde sa podľa mňa, že už bojíte všetkého a výsledkom toho máme to, že tu riešite potom múku z hmyzu, bojíte sa, že sa budú prezliekať teda muži do šiat, aj keď teda podľa mňa sa tu vieme, kde môžeme vidieť mužov najviac v šatách a bojíte sa proste jednoducho všetkého, na druhej strane tu ochraňujete zločincov a ja sa pýtam, že či toto sú naozaj najväčšie problémy Slovenska a kolegovia, kolegyne tu už naozaj veľmi dobre vymenovali, čo túto krajinu trápi ...
=====
|
Ďakujem veľmi pekne za slovo.
Ďakujem, kolegyňa, že si tak veľmi dobre zhrnula tie problémy, ktoré máme na Slovensku v školstve, pretože je ich veľmi veľa a tie príbehy prichádzajú naozaj v pravidelných intervaloch, čo je veľmi smutné a častokrát, presne ako si povedala, že tí rodičia, ten systém ide vždy väčšinou proti nim namiesto toho, aby sme im v tom pomáhali. A mňa mrzí teda, a zopakujem to, že mala by sa vládna koalícia oveľa viac zaoberať týmito problémami a mali by sme aj my vnímať, že nejako reflektujú na tie výhrady, ktoré sú aj v správe pani komisárky, a možno namiesto riešenia dvoch pohlaví do ústavy a zmeny v Trestnom zákone, aby sme pomáhali teda, aby pomáhali svojim ľuďom, tak možno by mohol aj pán Gašpar viac energie napr. aj do tejto témy investovať a naozaj že potom by sme sa mohli aj posunúť, verím tomu, že keby ste sa toho lepšie chytili. Takže tých problémov je skutočne veľa a namiesto toho teda, aby sme aj tu obmedzovali ten čas pri týchto správach, tak mali by sme oveľa lepšie počúvať a rozprávať sa o tom a snažiť sa tým ľuďom pomôcť, lebo tie príbehy, ktoré, ktoré nám aj ľudia posielajú, alebo aj ich môžeme vnímať či už cez médiá, sú naozaj veľmi zložité a nikto z nás by nechcel sa nachádzať v takej situácii. A ja som to, aj keď som vystupovala minule k správe, tak som hovorila, že mám niekedy pocit ako kebyže žijeme také paralelné životy a nevieme sa vcítiť, že pokiaľ si to človek priamo nezažije pri svojom dieťati, blízkom, tak ako keby nevie pochopiť, že čo to znamená tri schody urobiť alebo to, že Veronika musí teda napr. hovoriť z miesta a nemá teda... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
|
Sabo, Michal, poslanec NR SR
Ďakujem za slovo. Ono sa to stalo aj včera, stalo sa to aj dnes, včera bolo verejnému ochrancovi práv tu v pléne predsedajúcim naznačené, že rozpráva akosi pridlho, dnes, ak som to správne načítal tú situáciu, tak pani komisárke pre osoby so zdravotným znevýhodnením a postihnutím bolo naznačené, že sa neočakáva od nej veľmi dlhý príhovor, navyše koalícia včera na vedomie neprijala mimoriadnu správu ombudsmana o policajnom násilí, ktorou reagoval na opakované násilie pri zákrokoch, vrátane tej minuloročnej tragédie, keď policajt v Košiciach na smrť dobil človeka bez domova. Čo viac dodať. Keď koalícia potrebuje ofukovať svojich kumpánov, ktorým sa akosi stala spravodlivosť, tak majú plné ústa tlačovky ľudských práv a dôstojnosti, a keď majú čeliť realite núdznych medzi nami, tak si stačí spraviť iba test týmto parlamentom.
A Veronika Veslárová, moja drahá kolegyňa, ona je príliš skromná na to, aby povedala viac o svojej práci, tak to spravím za ňu. Ona sa ako poslankyňa venuje každodennosti zdravotných znevýhodnených a ak som dobre počítal, tak práve teraz sedíme na desiatej riadnej schôdzi tejto Národnej rady v tomto volebnom období a Veronika počas tých desiatich schôdz predložila viac ako 20 legislatívnych návrhov vrátane teda jedného spoločného, ktorým sme chceli odstrániť bariéry, ktorým zdravotne znevýhodnení čelia pri odpadovom hospodárstve. Ani jeden z týchto Veronikiných návrhov nebol v tomto parlamente podporený. Opakujem otázku, čo viac dodať? (Potlesk.)
|
Ďakujem za slovo. Jano, ty si hovoril, teda v tvojom príspevku, že smerácki poslanci hovoria, že teda toto nie sú kauzy SMER-u, a ja potom celkom nerozumiem tomu, že prečo aj pán predseda Najvyššieho kontrolného úradu tu potvrdil, že v rokoch 2017 až 2019 boli kontroly na PPAčke. Dokonca teda tie správy potvrdili aj to, že sa tam diali korupčné procesy a dokonca, pokiaľ viem, tak bolo aj odporučené to, aby PPA bola zrušená a postavená dá sa povedať od základov znovu, pretože tam boli také obrovské problémy. A mňa, škoda, že tu nie je pán Gašpar, ale však aj pán Raši bol súčasťou SMER-u, tak možno by vedel povedať, že prečo vtedy orgány trest, činné v trestnom konaní nekonali, kedy boli takéto vážne podozrenia v tých rokoch 2017 až 2019. Ale teda, však ono zase to vidíme, že strana SMER pravdepodobne blokuje aj teraz všetky tie procesy kvôli tomu, že asi majú teda strach pred tým, že na čo všetko by sa prišlo.
Ďakujem.
|
No mňa veľmi mrzí, že tu pán minister nie je pri tak dôležitej téme, o ktorej aj sám často rád rozpráva a na jednej strane my sme teda privítali, že minulý týždeň stiahol tento zákon z rokovania, keďže sa tak predišlo trošku tomu, aby sa tu prijal nejaký trošku deformujúci pozmeňovák od kolegov z HLAS-u a na druhej strane však treba dodať, že predlžovaním prijatia tejto novely sa naozaj vytvára priestor pre rôznu kreativitu, a teda v tom najhoršom zmysle slova a ja by som teda očakávala, že pán minister urobí maximum pre to, aby vyslal signál, že kritická infraštruktúra ostane uchránená, a teda máme ochranu vody aj v ústave, len teda, že škoda, že tá vláda na to lepšie nereflektuje a nesnaží sa naozaj kritickú infraštruktúru ochraňovať a ja by som sa možno pani ministerky opýtala, že ako vnímate to, čo ste teraz počuli, teda o situácii vo vodárenstve, predsa len ide o verejný a národný záujem, tak verím, že možno na to máte nejaký názor.
|
Ďakujem veľmi pekne za odpoveď. Aj sa chcem poďakovať, že sa tejto téme veľmi hlboko a dôkladne venujte už roky. Zároveň by som mala teda doplňujúcu otázku, že aké je možné teda urobiť ešte kroky v tejto chvíli, aby sme vlastne zamedzili tomu, aby sa stalo alebo naplnilo to, na čo aj vystríha alebo proti čomu vystríha teda Najvyšší kontrolný úrad?
|
|
Ďakujem veľmi pekne za slovo. Ja by som sa rovnako chcela poďakovať Úradu verejného ochrancu práv, pretože je naozaj veľmi dôležité, aby sme tu o tých problémoch hovorili a zároveň by som sa chcela veľmi rázne ohradiť voči tomu obmedzovaniu času. Je to v poriadku, však môžete to povedať, len podľa mňa je vrcholne neslušné vstupovať do tej rozpravy počas. Ak teda máte takú potrebu, tak to treba povedať podľa mňa pred tým a nie vstupovať takto, takýmto spôsobom, ako ste to urobil. Ty si Bei hovorila, že každý si vie nájsť niečo v tej správe, kde by sa mohol chytiť toho, aby sa tie problémy riešili a oceňujem teda, že si aj spomenula nejaké svetlé príklady kolegýň zo strany SMER, len ja si myslím, že strana SMER, aj keď sa im nechcem teda motať do ich straníckych vecí, ale by musela najprv zmeniť vedenie, aby sme im niečo uverili, pretože je smutné, ak oni priamo častokrát útočia na tie demokratické princípy našej krajiny a častokrát naozaj dochádza z ich strany k zastrašovaniu a rôznym útokom, aj priamo od teda premiéra našej krajiny. Ak my poukazujeme
=====
|
Luščíková, Darina, poslankyňa NR SR
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci. Pani kolegyňa, musím sa podpísať pod všetko čo si hovorila, pretože naozaj, ten nedostatok dát je šokujúci, respektíve tá neochota vyhodnocovať dáta. Ja kým som nebola v politike, mala som pocit, že takéto dôležité zákony, ale to nejde len o tieto zákony, pretože som vo finančnom výbore a viem ako sa vyhodnocujú možno oveľa dôležitejšie zákony s ešte s väčším finančným dosahom na ľudí, tak sa vrátim k tomu, že ja som mala naivný pocit, že vláda, parlament pracujú odborne. Pracujú na základe nejakých dát dôkladného rozboru vyhodnotenia čísel a rozumejú tomu a postupujú odborne a racionálne. Ale mne sa to naozaj v tomto prípade absolútne nezdá. Ja sa vrátim k tomu NKÚ. Áno, presne, je smutné, že výsledky kontrol NKÚ nie sú nijako brané do úvahy, sú úplne bagatelizované, respektíve sa na nich vôbec neprihliada a nevyvodzuje sa absolútne žiadna zodpovednosť, lebo to sú naozaj veľmi veľké zlyhania o ktorých NKÚ hovorí. A ja som sa chcela pýtať rovnako ako ty, že vlastne na základe akých dát teda sa mení tento zákon. Na základe čoho sa pridávajú nové kritériá, ktoré majú vyhodnocovať okresy, ktoré budú spadať pod túto pomoc, pretože nevyhodnotilo sa ani to, čo nefungovalo predtým. Neviem, takáto analýza okrem toho, čo konštatovalo NKÚ, nikde som ju nevedela, nevidela, nikde som sa nestretla, možno ste to na ministerstve niekde preberali, ale prečo to nefungovalo predtým? Prečo pred piatimi rokmi NKÚ povedalo, že z osemnástich okresov dvanásť okresov nesplnilo tie kritériá, nenarástla tam zamestnanosť tak ako sa chcelo. Takže táto pomoc naozaj nie je adresná a tak ako povedal kolega Ledecký, nie sú v regiónoch ľudia, ktorí by implementovali túto pomoc tak ako vy si predstavujete.
Danko, Andrej, podpredseda NR SR
Poslankyňa Hanuliaková.
Hanuliaková, Jana, poslankyňa NR SR
Ďakujem za slovo, aj za vaše faktické. Áno, že mňa veľmi mrzí fakt, že tie správy Najvyššieho kontrolného úradu nám prinášajú veľmi dobré dáta, veľmi dobré odporúčania, to čo treba urobiť, že nájdeme tam naozaj veľmi veľa zlyhania. Mňa mrzí, že táto vládna koalícia absolútne nereflektuje na tie, na tie správy a je to podľa mňa veľká škoda, lebo však aj ten úrad nás niečo stojí a podľa mňa, že cieľom toho úradu je pomáhať tomu, aby sa naša krajina posúvala a asi každý z nás čítal tú správu, ktorý, ktorú dal Najvyšší kontrolný úrad o stave teda našej republiky. A akože tá správa bola dosť desivá, tak neviem, kolegovia by sa mohli nad tým zamyslieť, či teda tak dobre riadili a riadia Slovensko ako teda o tom hovoria, keď Najvyšší kontrolný úrad zhodnotí, že teda nemáme tu žiadnu víziu, žiadne stratégie a ideme na nejakú zotrvačnosť. A ja zopakujem, že podľa mňa aj táto kontrola, ktorú sme my navrhovali mohla nám ukázať a odhaliť niektoré veci, možnože kolegovia to nechcú počuť, že zatvárajú si predtým oči a možno sa boja, že čo by zase táto kontrola odhalila, tak jak nám mnohé iné kontroly tu odhalili tie nedostatky. Takže no nič iné nám nezostáva len vydržať, vymeniť túto vládnu koalíciu a ukázať to, že sa to dá robiť inak a počúvať aj to, čo hovorí najvyšší kontrolný úrad a snažiť sa tie veci potom proste pretaviť do tých návrhov zákonov.
Danko, Andrej, podpredseda NR SR
Pokračujeme v rozprave, pán poslanec Lackovič.
===== ... tie veci potom proste pretaviť do tých návrhov zákonov.
|
Luščíková, Darina, poslankyňa NR SR
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci. Pani kolegyňa, musím sa podpísať pod všetko čo si hovorila, pretože naozaj, ten nedostatok dát je šokujúci, respektíve tá neochota vyhodnocovať dáta. Ja kým som nebola v politike, mala som pocit, že takéto dôležité zákony, ale to nejde len o tieto zákony, pretože som vo finančnom výbore a viem ako sa vyhodnocujú možno oveľa dôležitejšie zákony s ešte s väčším finančným dosahom na ľudí, tak sa vrátim k tomu, že ja som mala naivný pocit, že vláda, parlament pracujú odborne. Pracujú na základe nejakých dát dôkladného rozboru vyhodnotenia čísel a rozumejú tomu a postupujú odborne a racionálne. Ale mne sa to naozaj v tomto prípade absolútne nezdá. Ja sa vrátim k tomu NKÚ. Áno, presne, je smutné, že výsledky kontrol NKÚ nie sú nijako brané do úvahy, sú úplne bagatelizované, respektíve sa na nich vôbec neprihliada a nevyvodzuje sa absolútne žiadna zodpovednosť, lebo to sú naozaj veľmi veľké zlyhania o ktorých NKÚ hovorí. A ja som sa chcela pýtať rovnako ako ty, že vlastne na základe akých dát teda sa mení tento zákon. Na základe čoho sa pridávajú nové kritériá, ktoré majú vyhodnocovať okresy, ktoré budú spadať pod túto pomoc, pretože nevyhodnotilo sa ani to, čo nefungovalo predtým. Neviem, takáto analýza okrem toho, čo konštatovalo NKÚ, nikde som ju nevedela, nevidela, nikde som sa nestretla, možno ste to na ministerstve niekde preberali, ale prečo to nefungovalo predtým? Prečo pred piatimi rokmi NKÚ povedalo, že z osemnástich okresov dvanásť okresov nesplnilo tie kritériá, nenarástla tam zamestnanosť tak ako sa chcelo. Takže táto pomoc naozaj nie je adresná a tak ako povedal kolega Ledecký, nie sú v regiónoch ľudia, ktorí by implementovali túto pomoc tak ako vy si predstavujete.
Danko, Andrej, podpredseda NR SR
Poslankyňa Hanuliaková.
Hanuliaková, Jana, poslankyňa NR SR
Ďakujem za slovo, aj za vaše faktické. Áno, že mňa veľmi mrzí fakt, že tie správy Najvyššieho kontrolného úradu nám prinášajú veľmi dobré dáta, veľmi dobré odporúčania, to čo treba urobiť, že nájdeme tam naozaj veľmi veľa zlyhania. Mňa mrzí, že táto vládna koalícia absolútne nereflektuje na tie, na tie správy a je to podľa mňa veľká škoda, lebo však aj ten úrad nás niečo stojí a podľa mňa, že cieľom toho úradu je pomáhať tomu, aby sa naša krajina posúvala a asi každý z nás čítal tú správu, ktorý, ktorú dal Najvyšší kontrolný úrad o stave teda našej republiky. A akože tá správa bola dosť desivá, tak neviem, kolegovia by sa mohli nad tým zamyslieť, či teda tak dobre riadili a riadia Slovensko ako teda o tom hovoria, keď Najvyšší kontrolný úrad zhodnotí, že teda nemáme tu žiadnu víziu, žiadne stratégie a ideme na nejakú zotrvačnosť. A ja zopakujem, že podľa mňa aj táto kontrola, ktorú sme my navrhovali mohla nám ukázať a odhaliť niektoré veci, možnože kolegovia to nechcú počuť, že zatvárajú si predtým oči a možno sa boja, že čo by zase táto kontrola odhalila, tak jak nám mnohé iné kontroly tu odhalili tie nedostatky. Takže no nič iné nám nezostáva len vydržať, vymeniť túto vládnu koalíciu a ukázať to, že sa to dá robiť inak a počúvať aj to, čo hovorí najvyšší kontrolný úrad a snažiť sa tie veci potom proste pretaviť do tých návrhov zákonov.
Danko, Andrej, podpredseda NR SR
Pokračujeme v rozprave, pán poslanec Lackovič.
===== ... tie veci potom proste pretaviť do tých návrhov zákonov.
|
Luščíková, Darina, poslankyňa NR SR
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci. Pani kolegyňa, musím sa podpísať pod všetko čo si hovorila, pretože naozaj, ten nedostatok dát je šokujúci, respektíve tá neochota vyhodnocovať dáta. Ja kým som nebola v politike, mala som pocit, že takéto dôležité zákony, ale to nejde len o tieto zákony, pretože som vo finančnom výbore a viem ako sa vyhodnocujú možno oveľa dôležitejšie zákony s ešte s väčším finančným dosahom na ľudí, tak sa vrátim k tomu, že ja som mala naivný pocit, že vláda, parlament pracujú odborne. Pracujú na základe nejakých dát dôkladného rozboru vyhodnotenia čísel a rozumejú tomu a postupujú odborne a racionálne. Ale mne sa to naozaj v tomto prípade absolútne nezdá. Ja sa vrátim k tomu NKÚ. Áno, presne, je smutné, že výsledky kontrol NKÚ nie sú nijako brané do úvahy, sú úplne bagatelizované, respektíve sa na nich vôbec neprihliada a nevyvodzuje sa absolútne žiadna zodpovednosť, lebo to sú naozaj veľmi veľké zlyhania o ktorých NKÚ hovorí. A ja som sa chcela pýtať rovnako ako ty, že vlastne na základe akých dát teda sa mení tento zákon. Na základe čoho sa pridávajú nové kritériá, ktoré majú vyhodnocovať okresy, ktoré budú spadať pod túto pomoc, pretože nevyhodnotilo sa ani to, čo nefungovalo predtým. Neviem, takáto analýza okrem toho, čo konštatovalo NKÚ, nikde som ju nevedela, nevidela, nikde som sa nestretla, možno ste to na ministerstve niekde preberali, ale prečo to nefungovalo predtým? Prečo pred piatimi rokmi NKÚ povedalo, že z osemnástich okresov dvanásť okresov nesplnilo tie kritériá, nenarástla tam zamestnanosť tak ako sa chcelo. Takže táto pomoc naozaj nie je adresná a tak ako povedal kolega Ledecký, nie sú v regiónoch ľudia, ktorí by implementovali túto pomoc tak ako vy si predstavujete.
Danko, Andrej, podpredseda NR SR
Poslankyňa Hanuliaková.
Hanuliaková, Jana, poslankyňa NR SR
Ďakujem za slovo, aj za vaše faktické. Áno, že mňa veľmi mrzí fakt, že tie správy Najvyššieho kontrolného úradu nám prinášajú veľmi dobré dáta, veľmi dobré odporúčania, to čo treba urobiť, že nájdeme tam naozaj veľmi veľa zlyhania. Mňa mrzí, že táto vládna koalícia absolútne nereflektuje na tie, na tie správy a je to podľa mňa veľká škoda, lebo však aj ten úrad nás niečo stojí a podľa mňa, že cieľom toho úradu je pomáhať tomu, aby sa naša krajina posúvala a asi každý z nás čítal tú správu, ktorý, ktorú dal Najvyšší kontrolný úrad o stave teda našej republiky. A akože tá správa bola dosť desivá, tak neviem, kolegovia by sa mohli nad tým zamyslieť, či teda tak dobre riadili a riadia Slovensko ako teda o tom hovoria, keď Najvyšší kontrolný úrad zhodnotí, že teda nemáme tu žiadnu víziu, žiadne stratégie a ideme na nejakú zotrvačnosť. A ja zopakujem, že podľa mňa aj táto kontrola, ktorú sme my navrhovali mohla nám ukázať a odhaliť niektoré veci, možnože kolegovia to nechcú počuť, že zatvárajú si predtým oči a možno sa boja, že čo by zase táto kontrola odhalila, tak jak nám mnohé iné kontroly tu odhalili tie nedostatky. Takže no nič iné nám nezostáva len vydržať, vymeniť túto vládnu koalíciu a ukázať to, že sa to dá robiť inak a počúvať aj to, čo hovorí najvyšší kontrolný úrad a snažiť sa tie veci potom proste pretaviť do tých návrhov zákonov.
Danko, Andrej, podpredseda NR SR
Pokračujeme v rozprave, pán poslanec Lackovič.
===== ... tie veci potom proste pretaviť do tých návrhov zákonov.
|
Luščíková, Darina, poslankyňa NR SR
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci. Pani kolegyňa, musím sa podpísať pod všetko čo si hovorila, pretože naozaj, ten nedostatok dát je šokujúci, respektíve tá neochota vyhodnocovať dáta. Ja kým som nebola v politike, mala som pocit, že takéto dôležité zákony, ale to nejde len o tieto zákony, pretože som vo finančnom výbore a viem ako sa vyhodnocujú možno oveľa dôležitejšie zákony s ešte s väčším finančným dosahom na ľudí, tak sa vrátim k tomu, že ja som mala naivný pocit, že vláda, parlament pracujú odborne. Pracujú na základe nejakých dát dôkladného rozboru vyhodnotenia čísel a rozumejú tomu a postupujú odborne a racionálne. Ale mne sa to naozaj v tomto prípade absolútne nezdá. Ja sa vrátim k tomu NKÚ. Áno, presne, je smutné, že výsledky kontrol NKÚ nie sú nijako brané do úvahy, sú úplne bagatelizované, respektíve sa na nich vôbec neprihliada a nevyvodzuje sa absolútne žiadna zodpovednosť, lebo to sú naozaj veľmi veľké zlyhania o ktorých NKÚ hovorí. A ja som sa chcela pýtať rovnako ako ty, že vlastne na základe akých dát teda sa mení tento zákon. Na základe čoho sa pridávajú nové kritériá, ktoré majú vyhodnocovať okresy, ktoré budú spadať pod túto pomoc, pretože nevyhodnotilo sa ani to, čo nefungovalo predtým. Neviem, takáto analýza okrem toho, čo konštatovalo NKÚ, nikde som ju nevedela, nevidela, nikde som sa nestretla, možno ste to na ministerstve niekde preberali, ale prečo to nefungovalo predtým? Prečo pred piatimi rokmi NKÚ povedalo, že z osemnástich okresov dvanásť okresov nesplnilo tie kritériá, nenarástla tam zamestnanosť tak ako sa chcelo. Takže táto pomoc naozaj nie je adresná a tak ako povedal kolega Ledecký, nie sú v regiónoch ľudia, ktorí by implementovali túto pomoc tak ako vy si predstavujete.
Danko, Andrej, podpredseda NR SR
Poslankyňa Hanuliaková.
Hanuliaková, Jana, poslankyňa NR SR
Ďakujem za slovo, aj za vaše faktické. Áno, že mňa veľmi mrzí fakt, že tie správy Najvyššieho kontrolného úradu nám prinášajú veľmi dobré dáta, veľmi dobré odporúčania, to čo treba urobiť, že nájdeme tam naozaj veľmi veľa zlyhania. Mňa mrzí, že táto vládna koalícia absolútne nereflektuje na tie, na tie správy a je to podľa mňa veľká škoda, lebo však aj ten úrad nás niečo stojí a podľa mňa, že cieľom toho úradu je pomáhať tomu, aby sa naša krajina posúvala a asi každý z nás čítal tú správu, ktorý, ktorú dal Najvyšší kontrolný úrad o stave teda našej republiky. A akože tá správa bola dosť desivá, tak neviem, kolegovia by sa mohli nad tým zamyslieť, či teda tak dobre riadili a riadia Slovensko ako teda o tom hovoria, keď Najvyšší kontrolný úrad zhodnotí, že teda nemáme tu žiadnu víziu, žiadne stratégie a ideme na nejakú zotrvačnosť. A ja zopakujem, že podľa mňa aj táto kontrola, ktorú sme my navrhovali mohla nám ukázať a odhaliť niektoré veci, možnože kolegovia to nechcú počuť, že zatvárajú si predtým oči a možno sa boja, že čo by zase táto kontrola odhalila, tak jak nám mnohé iné kontroly tu odhalili tie nedostatky. Takže no nič iné nám nezostáva len vydržať, vymeniť túto vládnu koalíciu a ukázať to, že sa to dá robiť inak a počúvať aj to, čo hovorí najvyšší kontrolný úrad a snažiť sa tie veci potom proste pretaviť do tých návrhov zákonov.
Danko, Andrej, podpredseda NR SR
Pokračujeme v rozprave, pán poslanec Lackovič.
===== ... tie veci potom proste pretaviť do tých návrhov zákonov.
|
výrazne ovplyvnili zmenu tohto zákona, čo je podľa mňa zase škoda. Dovoľte mi však ale dnes hovoriť nielen ako občianka, ale ako človek, ktorému naozaj záleží na tom, aby sa naše regióny rozvíjali a nielen teda Bratislava a nielen Košice, ale aj Revúca, Rimavská Sobota, Kežmarok, Poltár, Gelnica, miesta, teda kde ľudia naozaj dennodenne čelia krutej realite dopadov Ficových vlád, pretože problémy týchto regiónov, ja mám pocit, ako keby naozaj politici a političky, ktorí sedia aj v tomto pléne, ako keby nevnímali častokrát a mám pocit, ako keby ich tu ani vôbec neriešime.
Vo vládnej koalícii častokrát vidíme, že sa tu rieši múka z hmyzu, ktorá tu bola, myslím, včera schválená, alebo dve pohlavia v ústave, alebo znižovanie trestov teda pre ľudí blízkych vládnej koalícii, alebo teda zvyšovanie platov, ale teda ja sa pýtam, ako, ako tieto veci naozaj pomôžu ľuďom, ktorí žijú naozaj v tých najchudobnejších a najmenej rozvinutých okresoch na Slovensku? Asi si všetci uvedomujeme, že nijak.
To, ako aj táto debata prebiehala na výbore a teda to, ako aj tu v podstate v prvom čítaní len odzrkadľuje fakt, že tejto vládnej koalícii podľa mňa je úplne jedno naozaj, ako sa ľuďom žije niekde v Lučenci či v Rimavskej Sobote, alebo teda v tých okresoch, ktorých sa tento zákon týka. Ja si myslím, že pán premiér Fico oklamal týchto ľudí, ktorí v dotknutých regiónoch žijú, a naozaj podľa mňa by sa mal hanbiť. A nepomôžu mu ani jeho falošné výjazdové rokovania vlády, kde teda rozdáva, ako aj kolega spomínal, netransparentným spôsobom dotácie, teda najmä starostom, ktorí sú nejako spätí s vládou koalíciou alebo teda nosia to správne stranícke tričko. Ale však ja to, na druhej strane to chápem, lebo však čo iné sme videli za jeho vlád ako podobné spôsoby v politike.
Zákon o podpore najmenej rozvinutých okresov, teda zákon, ktorý má byť nádejou pre tieto dotknuté okresy, sa stal tak len ďalším dôkazom toho, aké malé ambície máme pre tieto dotknuté územia. Bol to zákon, ktorý mal naozaj meniť osudy ľudí v týchto dotknutých okresoch. Ale keď sa naň dnes pozrieme s odstupom, musíme si položiť otázku: pomáha skutočne tam, kde to je najviac treba? Alebo ide len naozaj o ilúziu pomoci.
Ja by som sa teda chcela aj venovať konkrétne niektorým teda výhradám ohľadom tohto zákona. Už som to aj spomínala v mojej faktickej, že po prvé teda smeruje tam veľmi málo peňazí a za málo peňazí spravíme teda asi len málo zmien. A začnime teda rovno tými číslami. Do týchto okresov putuje teda pár miliónov ročne rozdelených medzi však desiatky okresov. Niektoré okresy dostanú od 400-tisíc po, dajme tomu po tých 800-tisíc a teda naozaj sa zamyslime, že či takáto suma peňazí dokáže vyriešiť tie problémy, ktoré v týchto daných regiónoch sú, ako sú, teda či už to infraštruktúrne deficity alebo odliv mladých ľudí, alebo teda aj tá nezamestnanosť, ktorá bola doteraz hlavným kritériom, kde sa zohľadňovalo to, ktoré okresy budú patriť medzi najmenej rozvinuté.
Treba povedať, že tieto peniaze, ktoré sa prerozdeľujú medzi tie okresy, za to možno opraviť jednu strednú školu a nie očakávať, že tu prinesú nejaké zásadné zmeny. A teraz si to napríklad porovnajme, lebo teda jak som to už spomínala, že na nové ministerstvo športu dodáme desiatky miliónov eur, ale pre okresy, kde nezamestnanosť dosahuje dvojnásobok národného priemeru a kde mladí ľudia hromadne odchádzajú, je to naozaj že symbolická almužna, to, čo tam smeruje. A dokonca teda, tiež som to spomínala, že dôvodová správa hovorí o tom, že objem peňazí sa má ešte znížiť, čo teda bude znamenať, že ešte vlastne tá pomoc bude menej adresná.
Pomoc doteraz prúdila teda do devätnástich okresov, po novom ich bude 25, a teda áno, jednoduchá matematika, ak máte rovnaký balík peňazí pre viac okresov, pomoc bude, ako som hovorila, nižšia aj menej adresná. Žalostné je však aj to, ako to číslo vzniklo a ja vám možno poviem ako. Váš predchodca, ktorý ten návrh pripravoval, si uvedomil, že ak zmení kritériá pre výber okresov, tak automaticky niektoré okresy vlastne vypadnú. A to, samozrejme, teda pán exminister nechcel dopustiť a tak sa teda rozhodol, že navýši ten počet okresov, čo si myslím, že úplne popiera ako keby filozofiu toho celého zákona, kam by to malo smerovať, ale áno, ono to je také typické smerácke, keď to tak môžem pomenovať.
A myslím si, že tu sa aj obraciam na vás, pán minister, že mali ste mať viac podľa mňa politickej odvahy v tomto smere a myslím si, že v tomto ste slabý minister, keď ste nevedel lepšie zasiahnuť a možno aj buchnúť po stole, aj keď teda viem, že ste ten zákon nepripravoval, ale mala, malo sa na toto lepšie pozrieť, že ak tam tie peniaze už idú, že ich je málo, proste snažiť sa vydolovať od ministra financií viac peňazí a nemal sa ten zákon, veď sme o tom aj hovorili pri tom okrúhlom stole, že nie je správne, ak sa počet okresov navyšuje. Veď dokedy ich budeme navyšovať? Za chvíľu ich bude štyridsať? Päťdesiat? Alebo koľko, hej? Čiže naozaj stráca sa celá, celá podstata toho, čo asi chceme docieliť.
Po druhé. Podľa mňa zákon je bez vízie a bez adresnosti. Zákon, ktorý mal byť nejakým záchranným lanom, musí byť naozaj, alebo má byť záchranným lanom pre tie dotknuté okresy, má byť cieľavedomý, odvážny a naozaj dôsledný. A čo tu máme dnes? To je proste podľa mňa sústava všeobecných opatrení, často neadresných a odtrhnutých od reality daného regiónu.
Miesto toho, aby sa zákon teda zameral na špecifické potreby každého okresu, dostávame súhrn všeobecných výziev, ktoré sú často len ťažko merateľné. Ako keby sme podľa mňa chceli liečiť pacienta bez diagnózy, len podľa toho, čo asi potrebuje. Zákon je bez teda, bez konkrétnych cieľov, bez merateľných výsledkov, bez jasných priorít a hlavne bez dôrazu na dlhodobú udržateľnosť. A to sme vám aj hovorili pri tom, keď sme vlastne chceli, aby Najvyšší kontrolný úrad teda vyhodnotil dopady týchto príspevkov, že podľa mňa je veľmi dôležité to, že ak sa tam aj vytvárali pracovné miesta, či naozaj boli udržateľné. A to nám dneska nikto nevie povedať, že či tie pracovné miesta, ktoré tam boli vytvorené, stále ešte existujú, alebo zanikli po tej dobe, na ktorú museli byť vytvorené.
Po tretie, veľmi dôležité. Tie prostriedky sú podľa mňa častokrát využívané veľmi neefektívne. A problém teda nie je len v tom, že teda tých peňazí je málo, ale aj v tom, ako sa teda používajú. Veľká časť financií ide na projekty, ktoré síce vyzerajú dobre na papieri, ale v realite neprinášajú žiadnu zásadnú zmenu. Namiesto toho, aby sa peniaze sústredili na systematické rozvíjanie ekonomického potenciálu regiónov, čiže na podporu regionálnych firiem, remesiel, poľnohospodárstva, často sa míňajú naozaj na nesúvisiace a... a..., pardon, aktivity bez dlhodobého efektu.
Ja som, ja som to teda už spomínala, ja som predložila na poslednej schôdzi teda to uznesenie, o ktorom sme rokovali minulý týždeň, a teda chceli sme zaviazať Najvyšší kontrolný úrad, aby urobil kontrolu využívaných príspevkov cez tento zákon, aby vyhodnotil efektivitu aj tú udržateľnosť, teda že kam sme vďaka týmto príspevkom, teda tie okresy posunuli. Mňa teda mrzí, že koalícia toto nepodporila, ešte teda aj kolegovia, už pán, kolega jeden je ešte tu, z nášho výboru, ale teda hovorili, že im to nedáva význam, že však tie peniaze boli vynaložené dobre, áno, ale tak to si môžme my myslieť, ale ideálne by bolo, keby sme si to teda nechali potvrdiť úradom, ktorý tu na to máme, aby nám povedal, že či naozaj tie financie boli vynakladané efektívne a aj transparentne.
Najvyšší kontrolný úrad síce robil takúto kontrolu, len, kolegyňa ju aj spomínala, keď sme rokovali o tom uznesení, len tam skôr bola zameraná na ten proces. Oni tam potom aj dávali odporúčania presne na toto, čo aj my sme navrhovali, aby sa potom pozrelo na tú efektivitu tých príspevkov, ale teda priamo ako na tú efektivitu kontrola robená nebola. Ja si myslím, že ono aj by to bolo také pekné, symbolické, že dneska máme, teda v tomto roku máme desať rokov, odkedy tu máme platný tento zákon, a ja si myslím, že ak sa nemáme čoho báť, tak každý jeden poslanec a poslankyňa by mal zdvihnúť ruku za to, aby sa takáto kontrola spravila. Veď ako inak sa tu potom máme rozhodovať, ak nie na základe faktov a dát. No však ono to tu tak potom aj vyzerá, že sa tu rozhodujeme, aj tuto podľa SNS, podľa hoaxov z rôznych stránok tu prinášajú zákony a potom tak aj vyzerá celá táto Národná rada aj tie zákony, ktoré tu sú. Ale ja si myslím, že by sme sa mali v prvom rade rozhodovať na základe reálnych výsledkov, aké majú dopady tie dané zákony.
Po štvrté. Podľa mňa svojou politikou vytvára táto vláda Slovensko za chvíľku bez mladých ľudí a bez budúcnosti. A to ma asi mrzí najviac, že, že smerujeme tam, kde asi nikto z nás nás nechce vidieť a vidíme to, že tí mladí ľudia odchádzajú z týchto regiónov a my to častokrát aj na našich výjazdoch počúvame, že, že tie mamy sa nám sťažujú, že deti sa nám nevrátia už domov, nevieme, že či sa bude mať kto o nás postarať a nemajú dôvod sa sem vrátiť, do týchto regiónov. Prešli sme viaceré regióny, ktoré teda patria aj medzi najmenej rozvinuté, a my to vidíme, že tejto koalícii naozaj na mladých ľuďoch nezáleží a potvrdzujú nám to aj hlasovania, my, lebo však my sme tu napríklad s kolegyňou Beátou Jurík predkladali napríklad aj zákon, aby mohli mladí ľudia voliť v komunálnych a regionálnych voľbách od šestnásť rokov, čo by ich viac teda zapájalo do toho diania a motivovalo. Takisto sme prinášali zákon, ktorý mal umožniť mladým ľuďom podnikať od šestnásť rokov. Znova by to dokázalo naštartovať alebo motivovať tých mladých ľudí, aby, lebo pretože podľa mňa mladí ľudia naozaj už aj v tom veku, ja mám syna, ktorý má šestnásť rokov a ja vidím na ňom, že tiež by rád možno už teraz podnikal alebo niečo robil, alebo má nápady, ale proste je obmedzený tým, že na Slovensku sa to proste nedá.
A ak chceme naozaj, aby tieto okresy žili, musíme dať mladým ľuďom dôvod ostať. Musíme im dať prácu, musíme im dať školu, komunitu, ale namiesto toho im podľa mňa dávame len signál hľadajte si budúcnosť inde. A oni to aj robia. Odchádzajú za prácou, štúdiom a za životom do zahraničia. A potom sa čudujeme, že tieto regióny starnú, upadajú, že tam chýba tá potrebná energia. Ale ako ju možno mať, keď investujeme viac do následkov, než do príčin.
Problém vášho návrhu, pán minister, je to, že nič z toho, čo som vymenovala, podľa mňa nerieši. Vás podľa mňa nezaujíma, kam táto pomoc prúdi, ani ako efektívne je minutá. Nezaujíma vás, že väčšina zdrojov, ktoré sa používa, je presunutá pomoc z minulých rokov, pretože firmy túto pomoc ani nechcú častokrát čerpať. A vôbec vás podľa mňa nezaujíma to, ako ju zatraktívniť, ako ju spropagovať, ako ju naozaj aby ju využívali najmä tí šikovní ľudia, ktorí vďaka nej dokážu rásť a naozaj že tým môžeme pomôcť dotknutým regiónom. Podľa mňa by sme sa oveľa viac mali zamerať na to, lebo ja som si teda dala tú námahu, že som si pozrela viaceré zápisnice z riadiacich orgánov, z okresných úradov a teda ja musím konštatovať, že ja som bola až zdesená niekedy, že čo som sa tam dočítala, keď po desiatich rokoch sa tam píše, že kvalita projektov je nízka, že starostovia a starostky častokrát nemajú potrebné informácie, častokrát to majú len ľudia, ktorí teda poznajú niekoho z riadiaceho výboru, častokrát aj tie podporené projekty, mi príde, že sú to veci, ktoré teda, ja neviem, či na poslednú chvíľu alebo kto ako keby rozhoduje o tom, že čo podporíme. Ja to ani radšej už nebudem vymenovávať, lebo to je naozaj že častokrát desivé, alebo že sú to firmy, ktoré sú blízke ľuďom, ktorí sedia v tých riadiacich orgánoch. Čiže naozaj že treba, treba sa nad týmto zamyslieť, že akým spôsobom teda my vôbec pristupujeme k tomu zákonu a čo sa dá, už keď nie teda cez tento zákon, ak teda dneska prejde, tak čo vieme urobiť aspoň z hľadiska toho procesu aj možno mimo tohto zákona, aby sme...
=====
|
Dobre, ďakujem. Vážený pán predsedajúci, vážený pán minister, kolegyne, kolegovia, ja najprv musím zareagovať ešte na pána Ledeckého a áno, súhlasím, že človek, ktorý žije v týchto dotknutých okresoch, tak určite vie oveľa lepšie nacítiť tie problémy, ktoré tam sú, ale aj napriek tomu si myslím, že v tých zásadných veciach sa zhodujeme a chápeme ako keby že kde je tá podstata, že kde je ten problém.
Sme teda v druhom čítaní o zákone o najmenej rozvinutých okresoch a po novom teda o prioritných okresoch, začnem asi tým najpodstatnejším, čo som aj spomínala už, že si myslím, že tento zákon mal byť stiahnutý a prepracovaný tak, ako sme k tomu vyzývali teda po prvom čítaní a rovnako aj keď nás teda pán minister pozval k tomu okrúhlemu stolu, čo, samozrejme, naozaj oceňujem, aj keď teda nedospeli sme k žiadnym zásadným zmenám, ktoré by nejako výrazne ovplyvnili zmenu tohoto zákona, čo je podľa mňa zase škoda.
Dovoľte mi však ale dnes hovoriť nielen ako občianka, ale ako človek, ktorému naozaj záleží na tom, aby sa naše regióny rozvíjali a nielen teda Bratislava...
=====
|
Ďakujem za slovo.
Pán Ledecký, ja som tiež chcela reagovať presne na to, keď si hovoril, že máme iný pohľad, lebo však my sme veľa rozprávali o tomto zákone aj na výbore, no veľa, tak povedzme že viac ako o iných zákonoch (povedané s pobavením). A ja si myslím, že sa zhodujeme v tom, že kde je ten problém a ty si veľmi dobre tie problémy pomenoval, že tých peňazí tam je málo, vedľa nové ministerstvo športu nás stálo viac ako smeruje ročne do týchto dotknutých okresov. Problémom je aj to, že táto novela prináša napr. že sa zvyšuje počet okresov z 19 na 25, tých peňazí podľa dôvodovej správy má byť menej, čo znamená, že tá pomoc bude menej adresná a sú tam mnohé veci, ktoré si teda aj ty vymenoval, čiže ja si myslím, že pozeráme sa na to úplne rovnako. A ja som sa aj na výbore kolegov pýtala, keďže som tu pred desiatimi rokmi nebola, tak som bola zvedavá, že či podľa nich tí ľudia, ktorí tu vtedy sedeli alebo možno boli pri tom, že či podľa nich tento zákon naplnil aspoň sčasti to, čo sa sledovalo, čo mal naplniť, a preto sme podávali aj to uznesenie, aby Najvyšší kontrolný úrad vyhodnotil, že ako efektívne boli vynakladané tieto prostriedky a že či vlastne priniesli tie požadované, či naplnili tie požadované ciele, ktoré sa očakávali, čiže kde oni vlastne tvrdili, že my vlastne týmto popierame ako keby význam toho zákona, ale naozaj že my ten zákon ako taký nepopierame, ale podľa nás je tam naozaj veľmi veľa nedostatkov, ktoré treba riešiť, a preto sme aj po prvom čítaní, aj keď teda pán minister nás pozval k okrúhlemu stolu, hovorili, že treba tento zákon stiahnuť a prepracovať a urobiť ho tak, aby tam bolo dosť peňazí, aby sme sa naozaj zamerali na kľúčové problémy daných okresov.
Ďakujem.
|
Ďakujem za slovo. Darinka, vďaka že si spomenula tú správu NKÚ, ktorá už bola urobená. Ja by som len chcela podotknúť, že podstatou tejto kontroly boli najmä ako keby procesy a presne ty si hovorila o tých odporúčaniach a to je to, že aby sme vyhodnotili aj tú efektivitu a tie dopady na tie prioritné okresy. A podľa mňa, že toto je dôležité, aby sa urobilo, aby sme my vedeli naozaj ten zákon čo najlepšie vylepšiť a mňa teda mrzí, že kolegovia zo strán SMER, HLAS, SNS najprv teda to uznesenie podporili minulú schôdzu, teraz ho už nepodporili, ale na druhej strane sa nečudujem, lebo asi by sa im ťažko počúvalo zase, že boli tu premárnené milióny tak, ako to počúvame aj teraz pri tých haciendach a rôznych iných eurofondoch, čiže asi sami rátajú s tým, že tieto peniaze asi nekončili tam, kde by skutočne mali. Ďakujem.
|
Ďakujem Marek. Hej, mňa tiež trošku tá diskusia na výbore zarazila, lebo kolegovia teda z koalície ako keby hovorili, že my spochybňujeme celý ten zákon ako taký, že nemá význam. Práveže my hovoríme, že má význam, ale tie prostriedky, ktoré sú cez to prerozdeľované, tak po prvé treba povedať, že je ich veľmi málo, aby priniesli naozaj reálnu zmenu v tých oblastiach, kde by sme to potrebovali, a po druhé, že častokrát tieto finančné prostriedky, ja som si dala teda tú námahu a pozrela som si mnohé zápisnice aj z minulého roka a častokrát tam dochádza pri tých príspevkoch k tomu, že sú to rôzne ako keby projekty, ktoré naozaj majú nízku kvalitu, sú to také veci, ktoré si nemyslím, že majú nejaký prínos, čo sa týka z hľadiska naplnenia tohto zákona a cieľom presne tohto uznesenia alebo toho návrhu na tú kontrolu bolo, aby nám Najvyšší kontrolný úrad skutočne povedal, že 10 rokov, či tieto príspevky boli využívané efektívne a ja si myslím, že že takáto správa by nám presne mohla povedať, že čo vieme vylepšiť a na čo sa treba sústrediť, aby tie peniaze, ktoré sa tam do toho regiónu dávajú, aby boli využité čo najlepšie, lebo tak povedzme si pravdu, však nemáme na to, aby sme teraz rozhadzovali zbytočne, aj keď teda táto vláda s tým nemá úplne problém, ale ja si myslím, že tie peniaze, ktoré idú do tých regiónov, tak by sme sa sa mali snažiť naozaj, aby to tí ľudia reálne aj v tých dotknutých okresoch pocítili. Ďakujem.
|