Vyhľadávanie v prepise rozpravy Vytlačiť stránku / Print page

Záznamy vystúpení sú evidované v rámci systému prepisu vystúpení do textovej podoby. Tieto texty sú k dispozícii až od 5. volebného obdobia a kvôli autorizácii sú k dispozícii vždy až nejaký čas po samotnom vystúpení.

Výsledok vyhľadávania v záznamoch rozpravy NR SR

 
13. 12. 2022 9:40:01 - 9:40:01 78. schôdza NR SR - 9.deň - A. dopoludnia Tlač 1337 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Galek, Karol (SaS) - poslanec NR SR -   (text neprešiel jazykovou úpravou)
32.
Marián, veľmi dobre si to zhrnul a myslím, že v tom prvom čítaní bude ešte priestor rozobrať aj detailne tie konkrétne okolnosti, ako to vlastne malo byť celé nariadenie implementované, ale teda keď sa bavíme o tom skrátenom, tak ja si dovolím uviesť aj tú časovú následnosť. Politická dohoda, ktorú dosiahli ministri EÚ pre energetiku na mimoriadnom zasadnutí Rady pre energetiku, ktorej súčasťou je práve aj toto opatrenie, bola prijatá 30. 9., 30. septembra, október, november, polka decembra, pred dva a pol mesiacmi. Samotné nariadenie rady o núdzovom zásahu s cieľom riešiť vysoké ceny energií bolo prijaté hlasovaním členských štátov 6. 10. To znamená naozaj šesť dní na to. Mali sme dva a pol mesiaca na to, aby sa tu urobil riadny proces vrátane pripomienkového konania, vrátane diskusie s odbornou verejnosťou. Toto sa neudialo, jednoducho prišla tu opäť ďalšia atómovka, ktorá ide zničiť našu jednu jedinú rafinériu. Bolo že to vtedy kriku, keď sme zabezpečili, aby Slovnaft vedel vyrábať palivá pre domáci trh, aby tu bola výnimka pre Českú republiku, ako my ideme zlikvidovať Slovnaft. Nakoniec je to práve Igor Matovič, ktorý tento Slovnaft ide takto ničiť.
No a nezabúdajme na to, že z tohto nariadenia vyplývajú aj nejaké ďalšie opatrenia, jedno sme už prijali, bol to zákon o energetike, ktorý tak isto bol šitý veľmi horúcou ihlou a dnes ide výzva dodávateľov energií, ktorí naozaj nevedia, aké budú regulované ceny plynu a elektriny od 1. 1. 2023. Nie je jasné, aké budú stropy pre výrobcov elektriny z jednotlivých technológií. A nikto nevie, ako a kedy sa budú kompenzovať náklady dodávateľov. Takže, bohužiaľ, toto je to, čo sa tu dnes reálne deje, máme tu obrovské škody, ktoré môžu vzniknúť z takto narýchlo ušitých zákonov nedotiahnutých, hoci dávno sme o nich vedeli.
12. 12. 2022 10:10:01 - 10:12:25 79. schôdza NR SR - 3.deň - A. dopoludnia Tlač 1334 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Galek, Karol (SaS) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou  
Ďakujem za všetky faktické. Peťo, keď chceš ísť na ministerstvo hospodárstva, to je aj o zodpovednosti a naozaj táto zodpovednosť je na tom ministerstve veľmi, veľmi vysoká a málokto si na to trúfne, čiže ja sa nečudujem ani Peťovi Kremskému, ja sám neviem, či by som si na to naozaj trúfol. Budem ale reagovať najmä na pána Svrčeka, ešte predtým možno na to, či tu sedela pani Kolíková alebo nesedela. Ja pokiaľ viem, tak ona tu bola naozaj celý čas. Možno nebola v sále, ale minimálne počúvala všetky pripomienky, ktoré boli vznesené. No a k pánovi Svrčekovi k tým tvrdým opatreniam. Aj opatrenie sa dá robiť viacerými spôsobmi a to buď je naozaj adresné, premyslené alebo je to jednoducho helicopter money, ktoré iba zadlží ďalšie generácie a toto je to čo som kritizoval. Či nám vadí Igor Matovič, no vadí, pretože naozaj on dnes si urobil z Eda Hegera iba tieňového premiéra a reálne je on tým, kto aj na tej vláde to ovláda, ťahá a tak to fungovalo aj v minulosti. Čo sa týka zadlžovania. Áno zadlžujeme sa, pretože máme krízy, ale aj toto sa dá robiť s omnoho menším vplyvom na ten štátny rozpočet a to je to, čo som spomínal aj ja v rozprave. Jednoducho my sme ako SaS-ka nemali žiaden prístup k verejným financiám. Všetko nám bolo odopierané a napriek tomu sme dokázali urobiť také veci, na ktorých dnes stojí pomoc domácnostiam v energetickej kríze. Bez jediného centu, bez toho, aby sme museli siahať na štátny rozpočet. No a čo sa týka toho provizória. Toto provizórium, ktoré je, ono nebude trvať večne. Ono bude raz prelomené a štátny rozpočet schválený, ale už to nebude robené touto vládou, ktorá na to nemá žiadnu legitimitu.
12. 12. 2022 10:10:01 - 10:10:17 79. schôdza NR SR - 3.deň - A. dopoludnia Tlač 1334 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Galek, Karol (SaS) - poslanec NR SR Vystúpenie v rozprave  
... Igorom Matovičom a Borisom Kollárom, ktorý žiaľ takisto významným spôsobom ťahá nitky, tak žiaľ tá podpora z mojej strany takejto vláde nepatrí a budem hlasovať za jej odvolanie. Ďakujem.
12. 12. 2022 9:55:01 - 10:11:45 79. schôdza NR SR - 3.deň - A. dopoludnia Tlač 1334 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Galek, Karol (SaS) - poslanec NR SR Vystúpenie v rozprave  
...Igor Matovič, Igorovi Matovičovi nedôveruje 91 % obyvateľov Slovenska. Samotné OĽANO, ktoré kreovalo túto vládu padlo z 25 %, ktoré dosiahlo vo voľbách na posledné prieskumy, kde im dávajú šancu alebo teda podporu 7 %, 7 % voličov. A áno, netreba zamlčiavať a povedala to už aj Janka Cigániková, že toto odvolávanie je najmä o Igorovi Matovičovi, človekovi, ktorý ako minister financií tejto vlády rozvrátil verejné financie a od svojho návratu na ministerstvo boli preňho ľudia a podnikatelia iba rukojemníkmi voči svojmu úhlavnému nepriateľovi. A paradoxne týmto nepriateľom bola SaS a najčastejšie samotný Richard Sulík. Paradoxne nebol to ten opozičný SMER voči ktorému, voči ktorému pred voľbami tak veľmi bojoval, ktorý označoval za synonymum korupcie a dokonca cestoval do Cannes. A tiež tým nepriateľom nie sú ani extrémisti v parlamente s ktorými sa pri mnohých hlasovaniach táto demokratická koalícia tak často spája. Tým nepriateľom naozaj od začiatku bola SaS a Richard Sulík a všetky tie návrhy, ktorí sme snažili sa predniesť nejaké systémové riešenia, ktoré mali byť aj adresné, tak na tieto bol jeden jediný recept a to boli helicopter money. Áno, doplatili sme na to v mnohých prípadoch a naozaj ten budget, tá diera je obrovská. Vidíme to aj v návrhu rozpočtu, ktorý pokiaľ prejde, tak výsledkom na konci budúceho roku bude o 26 miliárd zvýšená zadĺženosť Slovenska v porovnaní s dlhom, ktorý tu nechal práve pred voľbami toľko kritizovaný Robert Fico. Vtedy to bolo 45 miliárd. Takže naozaj toto je niečo čo tu Slovensko ešte nemalo. Áno, máme tu krízu, hneď niekoľko. Bol tu Covid, je tu energetická kríza, je tu ekonomická kríza, ale naozaj systém akým bojovala táto vláda s týmito krízami je absolútne neudržateľný a iba zadlžuje ďalšie generácie pričom tie riešenia tu boli. Riešenia, ktoré častokrát nemali vplyv práve na štátny rozpočet. Rovnako otázne je aj riešenie samotnej energetickej krízy. Kým sme boli v koalícii, pre všetkých, všetkých našich ministrov platilo jedno zásadné pravidlo, ktoré dokonca Igor Matovič definoval vo svojom desatore. Hovoril, poslanci, ani ministri za SaS nebudú predkladať návrhy s dopadom na verejné financie bez toho, aby nenavrhli zdroje, ktoré zabezpečia ich finančné krytie. Toto platilo naozaj po celú dobu a ako sa hovorí čo nie je dovolené bohovi, čo je dovolené bohovi, to nie je dovolené volovi. A toto bolo to základné pravidlo, ktoré tu, žiaľ, platilo. Pričom prvé návrhy práve na riešenie energetickej krízy, ktorá tu nie je tri mesiace alebo pol roka, ale naozaj začala už pred rokom a pol, tak prvé takéto návrhy a riešenia sme predložili už 1. 10. 2021. Bol to súbor opatrení, ktorý obsahoval aj návrhy ako napríklad zníženie DPH na energie, návrhy na schémy využitia štátnej pomoci. Následne sme prišli s čerpaním prostriedkov z Envirofondu či využitia elektriny vyrobenej v štátnych vodných elektrárňach. No na konci dňa sme sa vždy museli uskromniť iba s tým, čo mal rezort hospodárstva vo svojej gescii. Toto všetko boli skrátka obmedzenia s ktorými sme museli pracovať a na druhej strane sme mali ministra financií, ktorý naozaj štedro rozdával a následne všetky tie riešenia, ktoré sme mali hodil zo stola do koša a začal opätovne iba rozdávať a rozhadzovať takzvané helicopter money. Ale napriek tomu podarilo sa nám na Ministerstve hospodárstva vybaviť aspoň tú elektrinu pre slovenské domácnosti, ktorým sa tak veľmi rada táto koalícia dnes baví, chváli. Svojim spôsobom aj sa na tom baví, pretože tak ako to Richard Sulík vyrokoval práve so Slovenskými elektrárňami a následne pretavil do memoranda, ktoré podpísal aj Igor Matovič. Áno, aj Igor Matovič je podpísaný pod toto memorandum. Následne bola kreovaná aj zmluva, kde už Igor Matovič, žiaľ ,neparticipoval. Ale to čo dnes robí je, že máme schválený návrh zákona, ktorý, žiaľ, toto memorandum vážnym spôsobom ohrozuje.
Tak isto sme navrhovali riešenie, ktoré by zabezpečilo lacný plyn pre slovenské domácnosti. Uvažovalo sa tam s využitím zásobníka na Morave v takzvaných Dolných Bojanoviciach. Tento sme vedeli využiť tým spôsobom, že by bol tento plyn použitý pre dodávateľov. Dodávatelia by mohli predať plyn, ktorý mali nakúpený za draho a vďaka tomuto opatreniu by ceny stúpli na budúci rok v prípade plynu asi o 30 % namiesto reguláciou vypočítaných viac ako 200. Toto bez vplyvu na štátny rozpočet, bez jedného jediného centu, ktorý by musel byť na toto vynaložený. Tento návrh bol na vládu predložený ešte 17. augusta, vtedy, kedy boli naozaj tie ceny najvyššie a vtedy kedy takéto opatrenie malo aj relevantné opodstatnenie. Bohužiaľ, vláda si nechala takéto opatrenie v šuflíku a dnes je už irelevantné a namiesto toho ideme dnes liať peniaze opäť zo štátneho rozpočtu. Hovoríme o miliardách, miliardách, ktoré budú použité na kompenzácie cien energií. Len v elektrine vďaka memorandu bola dosiahnutá alebo bude dosiahnutá úspora troch miliárd eur. Naozaj tri miliardy to je to, čo dosiahol Richard Sulík práve dohodou so Slovenskými elektrárňami. A ešte raz zopakujem pod ktorou sa podpísal aj Igor Matovič. Ale 16. 12. bude Valné zhromaždenie Slovenských elektrární, tak som naozaj veľmi zvedavý ako sa na hlasovaní akcionárov prejaví práve, práve zákon, ktorý bol prijatý minulý týždeň v parlamente. Veľa sa hovorí aj o tom, že keď padne táto vláda, tak ľudia, domácnosti na budúci rok neušetria na energiách, ale budú platiť plné ceny. No naozaj netreba sa toho nejakým spôsobom obávať. Tie opatrenia sú rozbehnuté, nie sú zastaviteľné. Akákoľvek vláda príde, ja si neviem predstaviť, že by niekto toto vedel stopnúť. Navyše aj keby neprešiel aj rozpočet, v rámci provizória bude k dispozícii stále jeden a pol miliardy eur, ktoré budú, ktoré sme schválili v tomto parlamente pred mesiacom a ktoré budú k dispozícii aj na budúci rok. Máme plné zásobníky. Zabezpečila to spoločnosť SPP a práve nominanti Richarda Sulíka do ktorých sa tu už dnes niektorí poslanci obúvali, ale práve vďaka nim máme dostatok plynu na najbližšiu vykurovaciu sezónu.
Tak isto máme schválený zákon o núdzovom stave. To znamená, ak by naozaj prišlo k narušeniu, tak vždy vieme zatiahnuť tú ručnú brzdu, aj keď opakujem, toto je akýsi atómový kryt do ktorého sa vieme skryť v tom prípade, keď všade okolo bude naozaj zúriť uragán.
No a ten zákon, ktorý som spomínal, ktorý môže ohroziť napríklad memorandum so Slovenskými elektrárňami, pretože tam nie sú stanovené stropy bol jednoducho šitý horúcou ihlou a bolo to vidno aj v rámci samotného rokovania o tomto zákone, kedy len na výbore bolo k nemu predložených šesť pozmeňovacích návrhov s celkom 27 bodmi. Od odbornej verejnosti boli vznesené ďalšie pripomienky. V rámci rozpravy v druhom čítaní som opätovne navrhol zákon stiahnuť na dopracovanie, tento neprešiel. No ale bol predložený aj pozmeňovací návrh, ktorý bol písaný na Ministerstve hospodárstva a ktorý odstránil práve tie najkritickejšie miesta. Takže áno, za tento zákon sme tak isto zahlasovali. Ale vláda si naozaj zobrala na seba veľmi ťažké bremeno a som veľmi zvedavý ako sa s tým popasuje práve s implementáciou týchto jednotlivých ustanovení tohto zákona. Ale ak by aj táto padla, tak opakujem, naozaj pre tie domácnosti sa nič nezmení, pretože či už to bude vláda v demisii, či už to bude vláda úradnícka alebo či už to bude vláda rekonštruovaná, tak určite žiadna z vlád si na tom čo sme nechali na Ministerstve hospodárstva, čo sám Karel Hirman ďalej v tom pokračuje, tak určite nikto si na to nedovolí siahnuť.
Ešte k tomuto zákonu. Čo bolo na ňom najzarážajúcejšie bola skutočnosť, že ide vo svojej podstate o daňový zákon, zákon, ktorý má zdaniť nadvýnosy práve u výrobcov energií. No ale namiesto ministra financií tento zákon prezentoval a obhajoval práve minister hospodárstva Karel Hirman, ktorý, tak ako sme mali z neho pocit aj na samotnom výbore, nebol s týmto zákonom úplne stotožnený. Ak mu ho podsunul práve Igor Matovič asi veľmi dobre vedel prečo to robí. Pretože okrem Slovenských elektrární je zákonom ohrozených aj viacero výrobcov elektriny z obnoviteľných zdrojov a namiesto, nastalo aj odoberanie kompetencií nezávislému regulačnému úradu. Igor Matovič, ktorý je súčasťou tejto vlády, teda prináša aj takéto legislatívne atómovky. Neboli to iba atómovky, ktoré spôsobili to, že v štátnom rozpočte dnes máme obrovskú dieru. No a Igor Matovič je súčasne najslabším ohnivkom tejto vlády, ale, žiaľ, je tým aj kto ňou hýbe a kto ju ovláda. Asi ste si robil čiarky, keď Igor, Igorove meno padalo v rozprave, keď prednášal svoj návrh Richard Sulík, ale zatiaľ sa k tomuto návrhu ani k odvolávaniu ani len nevyjadril. A dnes sa k tomu asi nevyjadrí ani žiaden iný minister.
Igora Matoviča vo svojej funkcii dnes, žiaľ, drží práve premiér Edo Heger. Edo Heger, ktorý je mojim osobným priateľom a tak isto som mu povedal, že ak táto vláda padne a tak ako celá strana SaS za to jednotne zahlasujeme, tak nechcem, aby to bral osobne, pretože Edo Heger je podľa mňa dobrým premiérom. Má to ale jedno ale a to je to, že je dobrým premiérom do dobrého počasia, ktoré, bohužiaľ, dnes tu nemáme. Máme tu viacero kríz, ktoré naozaj útočia na Slovensko a ohrozujú ako našu ekonomiku, tak aj kúpyschopnosť nášho obyvateľstva. A na to, aby mohol byť dobrým premiérom, by si musel poradiť aj s Igorom Matovičom, ktorého, žiaľ, necháva vo svojej funkcii, nič s tým nerobí. A teda, keď je kríza a nevie si s tým poradiť a upratať doma, ako chce potom upratovať v celej krajine. Zlyhalo finančné riadenie tohto štátu. Vláda sa úplne vykašľala na boj s korupciou, zlyháva morálka jednotlivých členov vlády a kde niet argumentov, nastupuje čistá arogancia a vulgarizmy.
Už to spomínala Anka Zemanová a ja si to dovolím ešte raz zdôrazniť. Štátne podniky sa, žiaľ, majú stať akýmisi trafikami a preto sa dokonca narýchlo menia podmienky na vzdelanie nominantov. Po novom má stačiť na riadenie miliardových monopolov, kde má štát účasť alebo dokonca je jediným vlastníkom, kde sú tisícky zamestnancov, stredná škola. Žiaľ, toto je realita, toto je návrh Ministerstva hospodárstva. Vzniesli sme voči takémuto návrhu aj hromadnú pripomienku pod ktorú sa podpísalo 575 ľudí. Ja tu nejdem spochybňovať, že by človek so stredoškolským vzdelaním nemal kapacitu na to, aby uriadil takýto podnik, ale minimálne to vzdelanie už je nejakým základným predpokladom na to a takým tým prvým sitom, že naozaj to nebudú iba akési trafiky a rozdávanie pozícií pre nejakých svojich kamarátov. A keď ide niekto kritizovať nominantov SaS v jednotlivých podnikoch alebo pozíciách, tak naozaj nech si pozrie tie výsledky. Dovolím si ešte raz zvýrazniť práve ten štátny podnik SPP, ktorý naozaj dokázal fungovať v stámiliónových ziskoch a otočil to zo stámiliónových strát a boli to práve nominanti ako Richard Prokipčák alebo Miro Mitál, ktorí naozaj urobili skvelú robotu. Naplnili tie zásobníky, zabezpečili alternatívy, dokázali v priebehu štyroch mesiacov nahradiť sedemdesiat percent ruského plynu alternatívnymi dodávkami. Takto by som vedel pokračovať, ale dnes to nie je o nominantoch, dnes je to naozaj o vláde, ktorá, žiaľ, stratila, stratila moju dôveru a v tomto zložení, za týchto okolností, najmä s akýmsi tieňovým premiérom Igorom Matovičom a Borisom Kollárom, ktorý, žiaľ, tak isto významným spôsobom ťahá nitky, tak, žiaľ, tá podpora z mojej strany takejto vláde nepatrí a budem hlasovať za jej odvolanie. Ďakujem.
=====
12. 12. 2022 9:40:01 - 9:40:01 79. schôdza NR SR - 3.deň - A. dopoludnia Tlač 1334 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Galek, Karol (SaS) - poslanec NR SR -  
Dobré ráno prajem. Ďakujem veľmi pekne svojim predrečníkom, ktorí spomenuli viacero pochybení tejto vlády. Som rád, že môžme odvolávať túto vládu, hoci opätovne chcem vyjadriť prekvapenie, že je to tretí deň čo odvolávame a opätovne tu nesení ani jeden jediný minister. Pritom vláda je podriadená tomuto parlamentu, ale žiaľ aj toto svedčí o tom, ako veľmi im záleží na tom čo si parlament myslí a teda hneď úplne na úvod prvý dôvod, prečo by táto vláda naozaj mala byť odvolaná.
Chcel by som sa tiež vyjadriť k rôznym chýrom, ktoré tu začali kolovať o tom ako strana SaS odvolávanie nemyslela vážne, ako to bol iba taký pokus, ktorým sme chceli niečo otestovať. No, áno, je to také zbožné želanie možno niektorých politikov aby to tak bolo, žiaľ nie. V tomto je naozaj strana SaS absolútne, absolútne jednotná 20 našich poslancov z klubu dodalo podpisy pod návrh na odvolanie a tak budú aj hlasovať. To čo zaznievalo najmä v tých víkendových diskusiách boli rôzne obavy pred návratom Fica, pred silnými extrémistov, ale nie je práve to čo dnes robí vláda dráždením tejto cesty, aby sa tomu tak naozaj stalo.
Vezmite si dôveru ktorú má táto vláda, jednotlivý členovia. Igor Matovič, Igorovi Matovičovi nedôveruje 91 % obyvateľov Slovenska. Samotné OĽANO, ktoré kreovalo túto vládu padlo z 25 %, ktoré dosiahlo vo voľbách na ...
=====
12. 12. 2022 9:25:01 - 9:25:01 79. schôdza NR SR - 3.deň - A. dopoludnia Tlač 1334 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Galek, Karol (SaS) - poslanec NR SR -  
Janka, ďakujem pekne, že si nám predstavila aj zlyhania tejto vlády v tak dôležitej oblasti akou je zdravotníctvo a naozaj ukázala si, že to neni iba o tej politike, ale o tých individuálnych zlyhaniach jednotlivých rezortov. Koniec koncov budeme o tom asi hovoriť aj v ďalších rozpravách, tak ako sme postupne poprihlasovaní, a toto je asi ten najlepší dôkaz toho, že toto nie je iba o Eduardovi Hegerovi, ktorý drží Igora Matoviča, ale naozaj je aj o tých ostatných ministroch, ktorí takisto by mali skončiť v tejto vláde, ale súčasne sa pýtam, kde sú tí ministri dneska, lebo ja keď sa pozerám tuná oproti sebe, tak zase nevidím ani jedného jediného ministra tejto vlády, ktorá je dnes odvolávaná.
8. 12. 2022 17:40:04 - 17:42:29 79. schôdza NR SR - 1.deň - B. popoludní Tlač 1334 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Galek, Karol (SaS) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou  
Pán minister, Milan, postavil si to celé na pomoci ľuďom a na tom, že im budú vyplácané pomoci za energie. Ale potom mňa to mrzí, že ti musím narušiť tento koncept, ale buď nevieš o čom hovoríš alebo nevieš o tom, čo ste predložili do parlamentu, čo tu parlament schválil alebo tu iba zbytočne generalizuješ. Pretože pomoc za energie nie je založená na vyplácaní nejakej pomoci. Nie, bohužiaľ, nie je. Ide o zastropenie. A ja ti presne poviem na čom to je založené. je to založené na elektrine, ktorú dohodol Richard Sulík so Slovenskými elektrárňami.
V prípade tepla je to zase založené na tom, že sú predĺžené vydané cenové rozhodnutia a kompenzovaní budú dodávatelia, nie ľudia. Nebude sa žiadna pomoc vyplácať ľuďom. A dokonca ani tieto kompenzácie, bohužiaľ, nemajú garantované tieto, títo dodávatelia, napriek tomu, že sme to rozporovali a navrhovali priamo v tom zákone a požadovali sme, aby to tam bolo. Dokonca minister Hirman sa vyjadril, že však je to v zá, v Ústave, ale v Ústave je iba to, že sa môžu domáhať takýchto kompenzácií a to znamená súdne. A toto isté sa týka konic koncov aj plynu, kde bohužiaľ, bolo aj riešenie, ktoré by nemalo žiaden vplyv na štátny rozpočet. Žiaľ, takéto riešenie nakoniec ostalo iba v šuflíku a dnes teda prichádzame s nejakými riešeniami, ktoré áno, ľudia nepocítia vo zvýšených energiách. Ale ešte raz. Nemá to nič spoločné s nejakým vyplácaním pomoci. Ale ľudia to aj tak napokon zaplatia a to bohužiaľ, prostredníctvom daní.
Hovoril si aj o rukojemníkoch, ale bohužiaľ, tých rukojemníkov si z ľudí robil Igor Matovič, ktorý blokoval akékoľvek návrhy, s ktorými prichádzal Richard Sulík.
8. 12. 2022 15:40:04 - 15:42:04 79. schôdza NR SR - 1.deň - B. popoludní Tlač 1334 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Galek, Karol (SaS) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou  
Ja budem pokračovať tam, kde Marián skončil. Budem trochu konkrétnejší, lebo vo svojom vystúpení si spomenul aj energetickú krízu a rozbehnutý boj s ňou, ktorý naozaj treba dokončiť. Koniec koncov tie riešenia sme hľadali aj spolu a väčšina z týchto riešení bola veľmi úspešná. Niektoré boli dotiahnuté alebo väčšina z nich dotiahnutá aj po našom odchode z vlády. Aj to je viacero nových, ty si ich takisto spomenul, bolo to to zastropenie cien energií. Ale tu je jeden zásadný rozdiel. Kým my sme boli vo vláde, tak všetky riešenia museli byť bez akéhokoľvek využitia štátneho rozpočtu. Takúto podmienku si dokonca stanovil Igor Matovič vo svojom desatore, kde povedal, že poslanci ani ministri za SaS nebudú predkladať návrhy s dopadom na verejné financie bez toho, aby nenavrhli zdroj, ktoré zabezpečia ich finančné krytie.
My sme to dokázali vtedy v prípade elektriny. Riešenie sme mali dokonca aj v plyne a to bez toho, aby to stálo čo i len jeden jediný cent. Dnes ale to zastropenie má stať 6 mld. eur a má to ísť zo štátneho rozpočtu a to bez akejkoľvek motivácie ľudí šetriť. A ja súhlasím. Ľuďom pomáhať treba. S týmto súhlasím. Ale toto riešenie znamená iba jedno. Ľudia doplatia na energetickú krízu v plnom rozsahu, ale na tom účte za energie to neuvidia. Pretože zvýšenie týchto cien energií zaplatia následne na tej druhej strane a to vo forme daní.
8. 12. 2022 8:55:09 - 8:55:09 78. schôdza NR SR - 8.deň - A. dopoludnia Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Galek, Karol (SaS) - poslanec NR SR Vystúpenie v rozprave  
Ďakujem pekne za ústretovosť. Vážení páni poslanci, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti ma určil za spravodajcu k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 344/2004 Z. z. o patentových zástupcoch, o zmene zákona č. 444/2002 Z. z. o dizajnoch a zákona č. 55/1997 Zb. o ochranných známkach v znení zákona č. 577/2001 Z. z. a zákona č. 14/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 517/2007 Z. z. o úžitkových vzoroch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 1294).
V súlade s § 73 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku podávam v prvom čítaní spravodajskú informáciu o predmetnom návrhu zákona. Konštatujem, že uvedený návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Zo znenia návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku odporúčam, aby sa Národná rada vo všeobecnej rozprave uzniesla na to, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní. V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady Slovenskej republiky navrhujem, aby návrh zákona prerokovali výbory: ústavnoprávny výbor a Výbor Národnej rady pre hospodárske záležitosti. Za gestorský navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti. Odporúčam, aby výbory predmetný návrh zákona prerokovali do 27. januára 2023 a v gestorskom do 30. januára 2023.
Pán predsedajúci, otvorte, prosím, všeobecnú rozpravu.
8. 12. 2022 8:55:09 - 8:55:09 78. schôdza NR SR - 8.deň - A. dopoludnia Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Galek, Karol (SaS) - poslanec NR SR Vystúpenie v rozprave  
Ďakujem pekne, pán predsedajúci. Vážení páni poslanci, všetcia prítomní, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti ma určil za spravodajcu k vládnemu návrhu zákona o akreditáciu orgánov posudzovania zhody (tlač 1276).
V súlade s § 73 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku podávam v prvom čítaní spravodajskú informáciu o predmetnom návrhu zákona. Konštatujem, že uvedený návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Zo znenia návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na to, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní. V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady Slovenskej republiky navrhujem, aby návrh zákona prerokovali výbory: Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti. Odporúčam, aby výbory predmetný návrh zákona prerokovali do 27. januára 2023 a v gestorskom do 30. januára 2023.
Pán predsedajúci, otvorte, prosím, všeobecnú rozpravu.
6. 12. 2022 9:55:02 - 9:57:47 78. schôdza NR SR - 6.deň - A. dopoludnia Tlač 1232 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Galek, Karol (SaS) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
26.
Chcel by som sa vyjadriť k tomu limitu, pretože s týmto súhlasím, tých 0,9 je tam nastavených kvôli tomu, že na Slovensku sme mali pravidlá tak, aby do 1 MW elektrárne nepotrebovali tzv. osvedčenie o súlade s energetickou koncepciou Slovenska, ktoré v tom čase prakticky, keď sa pripájali takéto zariadenia, nebolo možné získať, lebo tam boli určité obmedzenia najmä na SEPS-ke. A teda väčšina takýchto zariadení bola do 1 MW; bavíme sa možno o 400 zariadeniach, ktoré sú tým grom, kde vieme inframarginálne, takéto inframarginálne technológie zdaniť. Čiže tuná ja naozaj problém nevidím.
Týka sa to nielen bioplynu, ale napríklad aj fotovoltiky. Takisto majú predané niektoré z nich, ktoré sú vystúpené z povinného výkupu, elektrinu za povedzme za 400 eur, zatiaľ čo napríklad výkupná cena je pre nich iba 250 a všetko medzitým sa zdaní. To, čo je kritické v prípade bioplynu, je, že oni nemajú zohľadnené tie palivové príplatky. To znamená nárast tých vstupov. A toto bol, toto bol ten pozmeňovák, ktorý som predkladal na výbore a ktorý mi, bohužiaľ, neprešiel. Súčasná metodika ÚRSO zohľadňuje iba uzatvorené obdobie, to znamená roky ´20 a ´21, kde ten nárast nebol takýto dramatický, a preto hrozí zánik takýchto bioplyniek. Včera tam bol koniec koncov aj zástupca jednej asociácie, ktorý hovoril o tom, koľko z nich už naozaj zatvorilo svoje brány. A toto nám bude v budúcnosti v tom mixe chýbať. Ale s tou hranicou súhlasím.
Čo sa týka tej zmluvy a memoranda. Memorandum je uzatvorené. Zmluva je schválené Európskou komisiou. Čaká sa na jej podpis, ale musí sa ešte predtým schváliť u akcionárov. Tu dôverujem ministrovi Karlovi Hirmanovi, že naozaj urobí všetko pre to, aby aj tie ceny, tak ako budú nastavené v tom rozhodnutí vlády, žiadnym spôsobom nenarušili práve ani memorandum, ani zmluvu, tak ako sa k tomu zaviazal aj včera na výbore, tak dúfam, že to tam tak aj bude.
6. 12. 2022 9:40:02 - 9:42:38 78. schôdza NR SR - 6.deň - A. dopoludnia Tlač 1232 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Galek, Karol (SaS) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
14.
Dovolím si pár upresnení. Peťo, hovoril si o zdanení cien elektriny, ale toto sa naozaj bude diať iba na strane výrobcov. Ty si hovoril aj o priekupníkoch alebo dodávateľoch. Toto sa, bohužiaľ, nedá aplikovať, pretože ani nariadenie to neupravuje. My sme to napádali ešte ako bývalé vedenie, potom aj Karel Hirman takisto kvôli tomu nezahlasoval práve za toto nariadenie na Rade. Takže toto sa bude týkať naozaj iba výroby, kde tie zisky sú relatívne malé, a to najväčšie nám, bohužiaľ, uniká.
Čo sa týka stanovenia limitov vládou, spomenul si práve bioplynky, ale tieto paradoxne práve vláda stanovovať nebude, tieto majú stanovené svoje výkupné ceny, ktoré upravuje ÚRSO, a preto ten môj návrh, v ktorom som navrhoval, aby zohľadnil aktuálne ceny vstupných surovín, ktoré takíto výrobcovia majú.
Potom si hovoril o vypínaní kotolní, že k tomuto dôjde, pokiaľ by neprešiel tento návrh zákona, respektíve pokiaľ by nemali plyn za dobrú cenu. Ale práve toto hrozí, pretože preklápame tohtoročné cenníky, kde dodávatelia majú cenu plynu, za ktorú nakupovali v roku ´21, ale v roku ´23 budú musieť dodávať už za ceny, za ktoré nakúpili v dvadsiatom druhom, a potom v zákone sa píše o kompenzácii v priebehu štyroch rokov alebo zo štátneho rozpočtu a toto bola tá moja pripomienka.
Ty si hovoril o nedostatkoch, ja verím, že sa tým pádom, že podporíš aj ten môj návrh na vrátenie.
Veľa si hovoril o kompenzáciách, tam naozaj dobrá robota zo strany ministerstva hospodárstva, aj keď to nesúvisí priamo so zákonom. Kompenzácie v ústave, k tomu nám hádam povie aj pán minister, lebo ja tam vidím stále iba možnosť domáhania sa súdnou cestou.
A posledné k tomu memorandu. No vyrokoval to minister Sulík s Igorom, prišlo to od Sulíka, ale dokončil to Karel Hirman a ľudia nám... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
6. 12. 2022 9:10:02 - 9:21:38 78. schôdza NR SR - 6.deň - A. dopoludnia Tlač 1232 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Galek, Karol (SaS) - poslanec NR SR Vystúpenie v rozprave   (text neprešiel jazykovou úpravou)
6.
Dobré ráno všetkým. Pekného Mikuláša aj za mňa a za klub SaS.
Prejdem rovno k zákonu, ktorý sme mali včera na výbore. Asi dve hodiny sme o ňom diskutovali, dovolím si povedať, že vo veľmi konštruktívnom duchu bez nejakého politikárčenia a rád by som v tomto pokračoval aj dnes. Ale tak ako sa včera ukázalo aj na výbore, môj návrh, ktorý som predkladal aj na poslednej schôdzi, na jeho dopracovanie alebo vrátenie na dopracovanie bol opodstatnený, pretože naozaj bolo predložených šesť pozmeňovákov s celkovo dvadsiatimi siedmimi bodmi. Jeden z tých pozmeňovákov sme dokonca odsunuli tak, že pán Vons ho má predložiť do parlamentu, ale teda nevidel som ho medzi pozmeňovacími návrhmi. Videl som, teraz po deviatej tam pribudol pozmeňovací návrh pána Petra Kremského a Petra Pčolinského, ktorý bol vypracovaný ministerstvom. Včera sme ho ako členovia výboru dostali aj do schránky a rieši aj veci, ktoré sme ešte namietali na výbore, minimálne tie, ktoré sú vypuklé voči výrobcom z plynu a tým, ktorí majú už dneska zastropované ceny. Takže naozaj s týmto, s týmto pozmeňovacím návrhom sa dá súhlasiť.
Petrovia, dobrá robota, ste tu podpísaní... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Pčolinský Peter, podpredseda NR SR
Kľudne pokračujte, pán poslanec.

Galek, Karol, poslanec NR SR
Hovoril som, že teda nebudem politikárčiť, iba jednu poznámku si dovolím. Keď sme tu boli naposledy v tom prvom čítaní, tak po práve rozprave sa mal jeden poslanec za OĽANO vyjadriť, že Sulík mi mal zakázať predložiť pozmeňovací návrh. Toto ale naozaj som nikdy nepovedal ani to neviem, odkiaľ táto informácia vzišla. Ja som svoj pozmeňovací návrh predložil, obsahoval štyri body. Riešili sme to na výbore, prešli sme si všetky štyri body. Nebudem sa k nim vracať, pretože naozaj si myslím, že sú stále opodstatnené. Riešia jednak to zastropovanie, ktoré dneska je v zákone veľmi široké. Hovorí o tom, že to je od tých 50 do 250 eur a že to stanoví vláda. Ja si myslím, že naozaj stále toto tej vláde neprináleží. Navyše, keďže je to tam tých 50, ohrozuje to naozaj aj memorandum podpísané so Slovenskými elektrárňami. Pán minister dal včera prísľub, že osobne sa postará o to, aby žiadnym spôsobom takéto, takéto nariadenie alebo takýto, takéto stropovanie, ktoré príde z vlády, nezasiahlo do tohto memoranda, takže beriem si tento prísľub ako záväzný. Ja verím, že tomu tak naozaj aj bude.
Boli tam však aj iné body, ktoré sa týkali napríklad práve bioplynových staníc, ktoré dnes nemajú, alebo biomasy alebo iných zdrojov, ktoré majú nejakým spôsobom palivové príplatky, ktoré sa im výrazne zvýšili, a dnes platná regulácia a najmä metodika, akým postupuje ÚRSO, im toto nezohľadňuje a hrozí tam aj likvidácia takýchto výrobcov. Chcem veriť tomu, že ÚRSO bude aj k tomuto pristupovať zodpovedne a vyhne sa tomu.
No a potom tam bol riešený aj moment, kedy sa odoberajú niektoré právomoci Úradu pre reguláciu sieťových odvetví. Pán minister už teraz v úvodnom slove povedal, že je to konzultované aj s úradom. Ja s tým súhlasím alebo teda som si toho vedomý, že určite to konzultovali, ale stále mi pripadá, že takéto náležitosti alebo takéto kompetencie vláde nepatria. A najmä to predlžovanie tých cenových rozhodnutí, ktoré končia k tomu 31. 12., a čakanie až dovtedy, kým sa vydajú nové, a nechávanie tých výrobcov v podstate naozaj, v podstate vystavených riziku toho, že im nebudú tieto kompenzácie poskytnuté, je stále veľmi vysoké. Pán minister aj včera sa vyjadril, že toto si on nedovolí, pretože samotná ústava hovorí o tom, že pokiaľ je obmedzené niekomu nejaké právo, tak toto právo je za primeranú náhradu. Len otázka je, že kedy. V zákone sa hovorí behom štyroch rokov alebo keď to štátny rozpočet dovolí. Títo výrobcovia štyri roky, bohužiaľ, nemajú a ústavné právo, tak ako je dneska nastavené, hovorí, že áno, máte na to právo, ale musíte sa ho domáhať. To znamená, že v podstate ako keby sa títo výrobcovia mali ísť tohto svojho práva domáhať na súd, a toto mi nepríde úplne fér. Budem rád, ak mi pán minister aj k tomuto zaujme stanovisko, lebo ja to aspoň takto čítam.
Počas samotného výboru okrem týchto pripomienok, ktoré boli prezentované, boli aj ďalšie pripomienky, ktoré prišli od odbornej verejnosti, ktorá nemala možnosť sa zapojiť do skráteného legislatívneho konania. Samotný zákon bol predložený minulý pondelok na vládu, následne v utorok sme ho mali už tu v parlamente, potom včera sa k tomu konal výbor, kde sme, dovolím si povedať, takisto nestihli prebrať úplne do detailov všetky veci, a hlavne ja si nemyslím, že výbor bol tým miestom, kde sme mali tieto pripomienky riešiť. Ja som bol síce na tom ministerstve, ale je to hlavne tá odborná verejnosť, ktorej sa toto bytostne týka, a mám takú obavu, že naozaj ich prístup k tomuto zákonu aj vzhľadom k času, aj vzhľadom k tomu, čo sa, ako to bolo prebrané včera na výbore, bol pomerne limitovaný.
Áno, uznávam, zákon rieši energetickú krízu. Má svoje opodstatnenie. Koniec koncov všetky ostatné zákony, ktoré boli predložené aj ministerstvom hospodárstva do parlamentu, do Národnej rady, sme schválili, pretože neboli rozporuplné. Boli naozaj vysporiadané všetky pripomienky, ktoré sme k tomu mali alebo mohli mať, ale toto je zákon, kde sa stále nachádza ešte veľmi veľa nášľapných mín. Tento zákon vychádza z nariadenia Rady, ktoré bolo, ktoré je platné od 1. decembra, pokiaľ si dobre pamätám, ale bolo prijaté už začiatkom októbra. Takže naozaj ten časový priestor tam bol. Ak by bol tento návrh vrátený na dopracovanie predkladateľovi, tak som presvedčený, že dnes sme tu už mohli mať komplexné riešenie a nie iba pozlátané v rámci tých pripomienok, ktoré tu boli z výboru.
Ako aj pán minister včera sám uviedol, v Nemecku takisto toto nariadenie budú preklápať do svojej legislatívy. Má sa to udiať 16. 12., pokiaľ si dobre pamätám. To znamená, že naozaj ten časový priestor tam stále je, pretože týmto zákonom sa naozaj rieši najmä to, ako budú nastavené príjmy z tých technológií, ktoré sú definované aj v nariadení. Vďaka teda pozmeňovacím návrhom boli niektoré zlimitované. Takisto sa tam rieši práve tá regulácia, a najmä to teplo, ale práve v tom teple sú tie najväčšie nástrahy, ktoré čakajú na tých dodávateľov. Preto si myslím, že naozaj stále je čas sa o tomto zákone baviť. Šijeme to horúcou ihlou, v mnohých ohľadoch je to také ohýbanie cez koleno, preto opätovne prosím a žiadam a navrhujem vrátiť tento zákon na dopracovanie. Ten čas, ten časový priestor tu stále je. Vieme z toho naozaj urobiť zákon, za ktorý bude vedieť zahlasovať, tak ako za všetky ostatné, ktoré riešili energetickú krízu, vie za to zahlasovať komplet celé plénum. Ale momentálne naozaj tak, ako je tento zákon nastavený, a tak ako neboli niektoré návrhy, respektíve pripomienky zohľadnené a najmä, najmä nebola do toho zahrnutá alebo teda veľmi limitovane tá odborná verejnosť, tak vidím tam ešte viacero, viacero prekážok a takých neuralgických bodov, ktoré by mohli v budúcnosti byť nášľapnými mínami a to nielen pre dodávateľov, ale napríklad aj pre budúce vlády, pretože je tam napríklad hrozba, keď sa bavíme o tom štvorročnom vyplácaní tých... štvorročnom zohľadnení v regulácii tých kompenzácií alebo teda strát, ktoré budú generovať dodávatelia, tak tuto je riziko naozaj vytvárania akéhosi ďalšieho historického dlhu. Historického dlhu, ktorý sme tu už raz mali. Tento vznikol vtedy na TPS-ke, bol v objeme 360 mil. eur a tiež sme ho museli sanovať zo štátneho rozpočtu.
Ja dúfam, verím, že k tomuto tak v tomto prípade nedôjde, aj preto chcem vrátiť tento zákon na dopracovanie a bol by som rád, aby sme o tomto hlasovali. Napriek tomu ešte raz veľmi pekne ďakujem aj za tú konštruktívnu debatu včera na výbore a za to, že sa nám podarilo aspoň tie najpálčivejšie body odstrániť. Niekoľko ich tam ešte stále ostáva a ak je vôľa, tak ich naozaj odstráňme.
Ďakujem. 9.48 h.
1. 12. 2022 12:21:01 - 12:21:47 78. schôdza NR SR - 3.deň - A. dopoludnia 2 Tlač 1328 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Galek, Karol (SaS) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
67.
Peťo, ja som sa snažil byť naozaj vecný a poukázať na jednotlivé problémy, ktoré tento zákon prináša. Ak ste presvedčení o tom, že ten zákon je dobrý, tak jednoducho moju pripomienku alebo teda môj návrh neschválite a potom pôjdeme do druhého čítania, v druhom čítaní predložíme pozmeňovacie návrhy. To je štandard. Ale ja si myslím, že omnoho viacej férové by bolo tento návrh dopracovať riadne a dostať ho v takej forme, v akej má byť. Možno nie z ministerstva hospodárstva, ale skôr z ministerstva financií, ktorému prísluší.
1. 12. 2022 12:06:01 - 12:06:01 78. schôdza NR SR - 3.deň - A. dopoludnia 2 Tlač 1328 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Galek, Karol (SaS) - poslanec NR SR -   (text neprešiel jazykovou úpravou)
63.
Juraj, ak si počúval, ja som sa dotýkal najmä tých stropov pre tie technológie a toto my v parlamente nevyriešime. Toto je naozaj niečo, čo musí byť stanovené či už ministerstvom financií, alebo ministerstvom hospodárstva. Musí tam prebehnúť naozaj debata s tou odbornou verejnosťou. Pokiaľ toto bude určené a bude to definované presne tak, ako to majú napríklad v Českej republike, kde majú pre každú jednu technológiu stanovený strop, tak potom sa o tom poďme baviť. A tak isto rýchlo, ako sme vedeli dostať do skráteného legislatívneho konania tento návrh zákona, ja kľudne všetkými desiatimi podporím aj ďalšie skrátené legislatívneho konanie. Teda neviem presne, aký je tam ten proces, ale tak ako je dnes tento zákon nastavený, je to iba bianko šek vláde, ktorej, bohužiaľ, ja nedôverujem.
1. 12. 2022 11:51:01 - 11:51:01 78. schôdza NR SR - 3.deň - A. dopoludnia 2 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Galek, Karol (SaS) - poslanec NR SR -   (text neprešiel jazykovou úpravou)
59.
Peťo, zabudol si, že je tam potom ešte aj ústna rozprava, tak uvidíme.

Pčolinský Peter, podpredseda NR SR
Tam sa hlásiš, hej?

Galek, Karol, poslanec NR SR
Tam sa nehlásim, ja si myslím, že bude mi tých 20 minút stačiť. (Reakcia spravodajcu.) Desať?

Pčolinský Peter, podpredseda NR SR
Pán poslanec, viete dobre, že keď vediem ja schôdzu, tak sa ani nestihnete do ústnej prihlásiť.

Galek, Karol, poslanec NR SR
Dobre. Každopádne ja som veľmi rád, že tu máme ďalší zákon, ktorý má ľuďom aj našim podnikateľom pomôcť v energetickej kríze. Veľa takýchto zákonov sme už aj koniec koncov podporili, a to aj v rámci opozície, pretože naozaj to, čo dnes zúri vonku, jednak je to tá vojna na Ukrajine, má priamy vplyv aj na našu ekonomiku, aj na tie ceny energií a jednoducho bez takejto priamej, adresnej pomoci to naše hospodárstvo a naše domácnosti jednoducho nezvládnu. Avšak nemôžme podpisovať a hlasovať za akékoľvek bianko šeky, ktoré sa nám sem dostanú do parlamentu a vidím aj v tomto zákone niekoľko takýchto bodov, ktoré sú na určite ďalšie prerokovanie, či už v rámci parlamentu, či už v rámci ministerstva, ale napr. aj rokovania s odbornou verejnosťou. To, čo sa nám podarilo definovať, je hneď niekoľko rozporov napr. s našou národnou alebo európskou legislatívou. Ideme z rýchlika, ideme pomáhať ľuďom, podnikateľom, ale naozaj nerobme chyby, ktoré by sa nám mohli neskôr vypomstiť.
Ako už aj pán minister povedal, implementujeme nariadenie, ktoré vstúpilo dnes do platnosti. Ja som predtým v tej mojej prvej reči nesprávne uviedol, že už to je platné od septembra, za čo sa ospravedlňujem, ale napriek tomu niektoré krajiny už dokázali implementovať aj do svojej legislatívy časti z tohto nariadenia a trochu konkrétnejším a adresnejším spôsobom, ako sa to dnes nachádza v tomto návrhu zákona. Slovenská republika na rokovaní, keď sa hlasovalo o tomto nariadení, nesúhlasila, takisto to pán minister už spomínal, bolo to naozaj najmä kvôli tomu, že tie dopady na Slovensko, alebo tie prínosy pre Slovensko sú dnes minimálne. Chápem, že týmto zákonom sa sa snažíme z toho vytiahnuť maximum, avšak ešte raz hovorím, poďme do toho, ale nepodpisujme žiadne bianko šeky.
Včera sme absolvovali aj rokovanie priamo na ministerstve hospodárstva, kde sme si niektoré nejasnosti tak nejak upratali, pretože samotný zákon je pomerne ťažko čitateľný, vychádza z českého, ktorý, dovolím si povedať, je naozaj na prvé prečítanie veľmi adresný, veľmi jasný a napriek tomu v tej našej, v našom návrhu, návrhu ministerstva hospodárstva vyvstalo zopár rôznych bodov, ktoré vyvolali najmä v odbornej verejnosti mnoho otáznikov.
Podarilo sa nám vyjasniť si napr. otázku nastavenia stropov, na koho by sa mali vzťahovať. Viem, že v ďalšom konaní by sa napr. mali tieto vzťahovať iba na to, čo je určené podľa ods. 1.
To znamená, naozaj z tohto vypadnú kogenerácie. To znamená, tí, ktorí vyrábajú elektrinu a teplo z plynu, pretože práve v ich prípade, pokiaľ by na nich sa mali vzťahovať stropy a ich náklady by prevyšovali tieto stropy, tak by išli do mínusu a jednoducho mohli by akurát tak zatvoriť svoje prevádzky, čím by bola ohrozená takisto dodávka ako elektriny, ale najmä toho tepla. Čiže to som veľmi rád, že sa nám na ministerstve podarilo vyjasniť, že naozaj toto bude predmetom nejakej zmeny.
Pre mňa bola otázna aj dĺžka platnosti tohto opatrenia, pretože samotné nariadenie Európskej komisie, Európskej rady, pardon, hovorí o dĺžke trvania do 30. júna 2023. V našom zákone sa hovorí o dĺžke trvania až do konca roku 2024. Majú aj iné krajiny takého nariadenie implementované spôsobom, že tá dĺžka je presiahnutá. A má to aj svoju logiku a takisto som prijal argumentáciu ministerstva hospodárstva. Spočíva to najmä v tom, že pokiaľ by sme to dali iba na pol roka, tak každý jeden výrobca by mohol, ten, ktorý bude mať zastropované ceny a nespadá napríklad do nejakého povinného výkupu alebo je dotovaný, dohodnúť si ceny so svojím odberateľom v prvom polroku iné, nižšie a potom by sa to vykompenzovalo v rámci toho druhého polroka. Takže áno, aj tento argument a túto definíciu vnímam.
Takisto ide o skrátené legislatívne konanie. S tým súhlasíme, jednoducho máme tu posledný mesiac, v rámci ktorého môžme niečo urobiť ako pre naše domácnosti, tak i podnikateľov v rámci tejto energetickej krízy.
No ale stále to, čo tam ostáva otvorené, sú stropy pre jednotlivé inframarginálne technológie, ktoré by mali byť následne určené nariadením vlády. Avšak v zákone sa hovorí o tom, že tieto stropy by mali byť od 50 do 250 eur za megawatthodinu, čo je strašne široký diapazón a naozaj toto je tým bianko šekom, ktorý nechávame na vláde, a tam vidím asi také tie najväčšie prekážky, kvôli ktorému nemôže tento zákon, tak ako bol predložený, byť schválený v parlamente. A poviem aj konkrétne, konkrétne technológie alebo konkrétne možnosti, ktoré by mohli nastať.
V zásade to, čo rozlišuje aj zákon, sú podporované a nepodporované technológie. Tie podporované dotované majú stanovené stropy v rámci výkupných cien, ktoré sú dané Úradom pre reguláciu sieťových odvetví, to je jasné. Napríklad máme fotovoltiky, ktoré dnes v rámci prolongácie alebo vďaka našej prolongácii majú ten strop kdesi pri 250, 270 eurách, tie sú v podstate, tie sú v podstate v suchu. Ale máme tu aj technológie, a ony navyše nemajú žiadne palivové náklady, ale sú tu aj iné technológie, ktoré, bohužiaľ, im tie náklady stúpli. Bavíme sa najmä o bioplynových staniciach alebo o technológiách na spracovanie a spaľovanie biomasy. A v ich prípade, bohužiaľ, aj v dôsledku vojny a tejto krízy došlo k rapídnemu nárastu takýchto nákladov, ale ich výkupné ceny sú stále tie, ktoré boli definované napríklad pred 10 rokmi cenovým rozhodnutím cenovým rozhodnutím. Úrad pre reguláciu sieťový odvetví má možnosť zmeniť tieto palivové príplatky alebo zohľadniť tieto palivové príplatky, bohužiaľ, metodika úradu stále vychádza z toho, že je to zmena takýchto nákladov v rámci uzavretého obdobia, čiže bavíme sa o rozdiely medzi rokom 2020 a 2021. Ale to, kde došlo k takému najväčšiemu nárastu, je, paradoxne, práve rok 2022. To znamená opäť v ich prípade, kedy Úrad pre reguláciu sieťovým odvetví zohľadní napríklad deväťeurový nárast v rámci tohto obdobia, ale im reálne to stúplo o 50 eur. Ale ich stropom bude stále tento, táto výkupná cena, ktorá bola stanovená regulačným úradom. Čiže toto je taký prvý bod, ktorý by sme vedeli ošetriť aj napríklad v rámci pozmeňovacieho návrhu a to tým, aby naozaj úrad dostal tú kompetenciu zohľadniť práve takýto nárast a zvýšiť tieto palivové príplatky.
Avšak máme tu ešte jeden veľmi dôležitý moment, a to je jadrová elektrina, alebo elektrina vyrobená v jadrových zariadeniach. Asi viete, že na Slovensku sa vyrobí z elektriny 52 až 55 % práve v jadrových elektrárňach. Máme jedného takéhoto výrobcu, sú to Slovenské elektrárne, ktoré majú v podstate 90 % svojej produkcie práve z jadra. Slovenská republika tam má 34-percentný podiel. A aby to nebolo málo, tak memorandum, ktoré bolo dohodnuté vo februári tohto roku, hovorilo práve o tom, že áno, Slovenské elektrárne poskytnú na budúci rok elektrinu v objeme 6,1 TW za 61 eur práve pre všetky slovenské domácnosti. To znamená, bude za to elektrina k dispozícii, to je koniec koncov aj ten prvý bod, ktorý bol dnes avizovaný po vláde, že v prípade elektriny tuná k žiadnemu navýšeniu nedôjde. Parádne! Ale tú elektrinu musíme mať k dispozícii. A práve v tom memorande a aj následne tej zmluve, ktorá bola vypracovaná, ktorá bola minulý týždeň schválená Európskou komisiou, sa hovorí o tom, že vláda, parlament jednoducho nemôžme prijať nejaké žiadne dodatočné zdanenie takýchto Slovenských elektrární ako protihodnotu za to, že nám poskytujú týchto 6,1 TW. S výnimkou európskych, európskych rozhodnutí. Ale aj tieto, ako je napríklad ... nariadenie, musia byť implementované v minimálnom rozsahu. A ten minimálny rozsah, keď dnes si zoberiete súčasný návrh zákona, je stanovený od 50 do 250 euro, ale nariadenie hovorí o 180, od čoho sa máme v podstate odvíjať. A čo by sa teda mohlo stať? My dnes podpíšeme alebo schválime bianko šek, v ktorom povieme, že dobre, vláda sa bude hýbať v rozmedzí od 50 do 250 eur, ale vláda nakoniec sa dohodne na 179 napríklad, čo už je pod to minimum, ktoré je v nariadení a Slovenské elektrárne povedia, bohužiaľ, 6,1 TWh vám jednoducho neschválime. V tomto ja vidím taký ten najväčší problém a možno, možnože by aj Slovenské elektrárne nakoniec pristúpili na nejakú nižšiu hodnotu, ale určite tých 50 eur, ktoré nepokryjú ani len tie prevádzkové náklady a odpisy, v tomto prípade by oni jednoducho išli do toho, že by odstúpili od takejto zmluvy, a tým pádom by ani len tá elektrina pre tie domácnosti na budúci rok nebola.
Pre predstavu v Nemecku práve takýto strop pre inframarginálne technológie, konkrétne pre jadro, je v Nemecku určený na úrovni 130 eur. To sú referenčné náklady 100 euro plus 30 euro fixná položka. V Belgicku takisto 130 euro, vo Francúzsku je to 100 euro, v Českej republike 70. Ale v Českej republike majú z jadra práve ten výrobca v rámci svojho portfólia iba 45 %. To znamená, že vie si aj v rámci toho portfólia toto veľmi dobre vykryť. ČEZ nie je nijakým spôsobom zadlžený a takisto nestavia žiadnu elektráreň, ako je to v prípade našich Mochoviec.
Takže naozaj, ak by sme schválili zákon v tomto znení, tak ako je predložený, vidím tu veľké riziko toho, že v konečnom dôsledku možnože by to znamenalo príjem do štátneho rozpočtu, ale na druhej strane by jednoducho nebola táto lacná elektrina.
Okrem tých opatrení z nariadení sú v návrhu aj veci z môjho pohľadu... alebo v tomto návrhu zákona sú aj veci, ktoré sú nad rámec toho nariadenia. Konkrétne sa tam zavádza tzv. krízová regulácia, ktorá odoberá právomoci regulačnému úradu. Z tohto pohľadu ja tam vidím zásah, ktorý závažným spôsobom zasahuje do nezávislosti regulácie, umožňuje určovať ceny vláde bez príslušných procesných garancií. Jedná sa v podstate o zmocnenie vlády autoritatívne a najmä politicky dané ako možnosť vypnúť na nejaký potrebný čas pôsobnosť iného demokratického orgánu. V tomto je to ten nezávislý regulačný úrad, ktorý má dnes veľmi významné právomoci v energetike, ktoré sú dokonca zakotvené aj v tých európskych smerniciach a nikde sa tam nepíše o tom, že vypnite regulačný úrad a dajte tieto právomoci práve vláde, ktorá bude o tomto v nejakom, v nejakom období rozhodovať.
Ten rozpor je hlavne so smernicou Európskeho parlamentu o Rady o spoločných pravidlách pre vnútorný trh s elektrinou, ktorá od členských štátov požaduje, aby cenovú reguláciu vykonával nezávislý úrad.
Keď... toto je teda tá druhá časť, ktorá zrejme nebola písaná, alebo nepochádza z ministerstva hospodárstva. Vnímam to, že táto problematika vždycky na každej jednej rade ministrov pre energetiku spadala pod ministerstvo hospodárstva. Koniec koncov ja som takisto chodil na tieto rady a riešili sme tam presne tieto problémy. Ale už samotný návrh zákona hovorí o rôznych odvodoch, hovorí o daniach, a teda z môjho pohľadu by mal spadať do kompetencií ministerstva financií, pretože ak niekto povie, že to je energetika, to je hospodárstvo, to je rada pre energetiku, nemôže všetko sa sťahovať automaticky na ministerstvo hospodárstva. Lebo aj tieto rady boli rady ministrov pre energetiku, a my nemáme ministerstvo pre energetiku. Čiže keď tak bol by som veľmi rád, ak by niektoré z týchto opatrení, najmä napríklad to, prečo tie výdavkové stropy, teda pardon, tie stropy pre inframarginálne technológie tam nemáme definované, prečo sa tam nedostali, aby nám vysvetlil aj minister financií Igor Matovič, a teda ak tam raz budú dané vládou, tak na akej úrovni budú.
Väčšina krajín, ktoré už zaviedli, transponovali toto nariadenie, toto konzultovali aj s odbornou verejnosťou. U nás tomu tak nebolo, tento návrh sme dostali v pondelok, alebo teda prešiel vládou v pondelok, dneska, dnes máme štvrtok. Skrátené legislatívne konania sme podporili, pretože naozaj je potrebné sa o tomto baviť, prednášať a teda hovoriť aj o týchto rizikách, ktoré by takýto zákon priniesol. Ja dúfam, že som bol dostatočne jasný. Určite tam vidím priestor aj pre pozmeňovacie návrhy, ale tých, tých prekážok, pre ktoré nevieme dnes zahlasovať, je príliš veľa a riziko, že naše pozmeňovacie návrhy sú, toto riziko je príliš veľké, chcel by som navrhnúť vrátiť tento návrh zákona predkladateľovi na dopracovanie.
Ďakujem.
1. 12. 2022 8:55:13 - 8:59:13 78. schôdza NR SR - 3.deň - A. dopoludnia Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Galek, Karol (SaS) - poslanec NR SR Vystúpenie v rozprave   (text neprešiel jazykovou úpravou)
6.
Ďakujem pekne. Dobré ráno prajem. Budem stručný, lebo veľa vecí sme si vydiskutovali aj priamo na ministerstve ohľadom tohto zákona, lebo niektoré neboli úplne jasné.
Ide o skrátené, teda ide momentálne o rokovanie o tom, či skrátime konanie k tomuto zákonu, takže k zákonu sa vyjadrovať nebudem. Ide o to, že máme dnes energetickú krízu. V rámci energetickej krízy prijímame mnohé opatrenia, veľa zákonov sme naozaj už aj bez nejakej veľkej diskusie schválili, lebo naozaj boli potrebné. Dnes ideme implementovať nariadenie Európskej rady, ktoré bolo prijaté ešte koncom septembra. Väčšina krajín ho už prijala, implementovala do svojej legislatívy. Treba veľmi férovo povedať, že Slovensko a Poľsko sa v tomto prípade zdržali, pretože naozaj ten zákon alebo teda to nariadenie nie je úplne dobré a určite neprospeje všetkých krajinám. Tie mnohé výhrady sme už komunikovali. Bolo to to zastropenie, ktoré žiadnym spôsobom nepostihne mnohé technológie alebo keď ich postihne, tak, naopak, ich môže výrazným spôsobom zlikvidovať.
Napriek tomu máme tú povinnosť, musíme to do tej legislatívy preniesť. Ja súhlasím s tým, aby sme sa o tom bavili aj v rámci skráteného legislatívneho konania, hoci si myslím, že prichádza pomerne neskoro, lebo od septembra nám už ubehli dva mesiace, a týmto spôsobom by bolo dobré, aby sme mali pred tým aj možno nejakú diskusiu, najmä s tou odbornou verejnosťou, ktorá v tomto prípade sa o tom dozvedela vlastne až prvýkrát v pondelok. Bol okolo toho veľký poprask, hlavne okolo niektorých ustanovení, ktoré neboli úplne tak jasne napísané, ako to bolo v prípade českého zákona. Ale chápem, je to jednoducho urgencia, je to niečo, čo treba prijať a tá diskusia koniec koncov môže byť aj tu v parlamente. To znamená, prejdime teraz tým skráteným, poďme do toho prvého, následne do toho druhého. Som presvedčený, že tam bude aj viacero možností na zmenu.
Avšak v rámci tohto zákona sú aj niektoré opatrenia, ktoré sú nad rámec tohto nariadenia, a niektoré tam zase, naopak, chýbajú, a v prípade niektorých, ako je napríklad krízová regulácia, je otázne, že či je potrebné skrátené legislatívne konanie.
Samozrejme, berieme to momentálne ako balíček, takže bavme sa o tom ako o balíčku. Ja si myslím, že to skrátené vo všeobecnosti opodstatnenie má, avšak tie kľúčové prvky, ktoré sa tam nachádzajú, si myslím, že sú skôr charakteru odvodového. Teda tento zákon je svojím spôsobom daňovým zákonom a mal by byť skôr v kompetencii ministerstva financií ako ministerstva hospodárstva, a teda bol by som radšej, keby ho obhajoval a predkladal sám pán minister Matovič. Verím, že aj k tomuto zákonu sa vyjadrí a dostaneme aj od neho k tomu nejaké ďalšie relevantné informácie v rámci rozpravy.
Ďakujem, za mňa toľko.
10. 11. 2022 9:40:36 - 9:40:36 75. schôdza NR SR - 9.deň - A. dopoludnia Tlač 1291 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Galek, Karol (SaS) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou  
ale dobre, tomuto sa povenujú moji kolegovia. Ja by som sa chcel vyjadriť hlavne k tej prvej časti, s časťou sa dá súhlasiť, s časťou, bohužiaľ, nie, ale potvrdili ste vlastne aj tú moju výzvu alebo tú moju iniciatívu, že je naozaj potrebné vysvetľovať, vysvetľovať, vysvetľovať, ako reálne to funguje na tých trhoch a čo všetko je možné robiť.
No a potom je tiež treba povedať, že nie všetky opatrenia v rámci Európskej únie sa dajú porovnávať. Každý štát má nejaké iné charakteristiky. Napríklad na Slovensku máme regulované ceny, čo v Čechách nemajú, v Rakúsku nemajú, oni už tohto roku museli práve v tomto smere významným spôsobom pomáhať a podporovať.
Potom sú tam mnohé opatrenia, ktoré áno, malo zaviesť ministerstvo financií a väčšinu z nich ste aj vymenovali. Takisto my sme 1. 10. 2021 predložili z prvých súbor opatrení a v nich už boli také veci, ako elektrina z Gabčíkova pre verejný sektor, zníženie dépeháčky. Neskôr sme prišli s využitím envirofondu. Jednoducho veci, ktoré, áno, zablokoval Igor Matovič, ale súčasne ministerstvo hospodárstva veľa urobilo a robí. A to sú naozaj veci, ktoré sa odvíjajú napríklad od toho dočasného krízového rámca, ktorú, ktorý vydala Európska komisia ešte v marci tohto roka a na základe ktorej sú jednotlivé schémy pripravené a na čo nadväzuje aj tento zákon, s ktorým prišiel pán minister.
Ale zopár opatrení, ktoré naozaj na Slovensku sú a ktoré sa nenachádzajú v žiadnej štatistike, lebo nie sú porovnateľné, elektrina pre domácnosti je zastropovaná, 61 eur, to, čo bolo v tomto roku. Lokálne zdroje. Každý si môže dneska postaviť lokálny zdroj prakticky bez nejakých výraznejších obmedzení. Máme plné zásobníky plynu. Máme prijatý zákon o stave núdze. Máme Mochovce, tretí blok, kde prebieha štiepna reakcia. Najnižšie poplatky za posledných päť rokov v... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
10. 11. 2022 9:25:36 - 9:25:36 75. schôdza NR SR - 9.deň - A. dopoludnia Tlač 1291 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Galek, Karol (SaS) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou  
Pán Blanár, tak dobre ste začal a no neviem. Spojili ste úplne nesúvisiace veci. Ja naozaj nemám pocit, že by to bola Európska únia alebo Európska komisia, ktorá vyvolala vojnu na Ukrajine. Ja si myslím, že naozaj je to to Rusko, že je to naozaj ten Putin, ktorý tam poslal tie tanky. Ale dobre, tomuto sa povenujú moji kolegovia. Ja by som sa chcel vyjadriť hlavne k tej prvej časti. S časťou sa dá súhlasiť, s časťou, bohužiaľ, nie. Ale potvrdili ste vlastne aj tú výzvu alebo tú iniciatívu, že je naozaj potrebné vysvetľovať, vysvetľovať, vysvetľovať ako reálne to funguje na tých trhoch a čo všetko je možné robiť. Na a potom je tiež
=====
10. 11. 2022 9:10:36 - 9:10:36 75. schôdza NR SR - 9.deň - A. dopoludnia Tlač 1291 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Galek, Karol (SaS) - poslanec NR SR Vystúpenie v rozprave  
Ďakujem pekne. Ja naozaj iba krátko. Veď bolo povedané v podstate všetko. Naozaj táto pomoc podnikateľom je potrebná. Začali sme s jej prípravou a schémami ešte za nášho vedenia. Všetka úcta Karlovi Hirmanovi. Naozaj sa mu to podarilo veľmi dobre dotiahnuť do konca vrátane financovania, ktoré nám bohužiaľ bolo vtedy Igorom Matovičom blokované, ale teda teraz to už konečne ide. Ja som naozaj veľmi rád, že podnikatelia sa tejto pomoci dočkajú ešte v tomto roku, lebo naozaj už v tomto roku tie ceny energií sú veľmi vysoké. Tá konkurencieschopnosť nemôžme povedať, že klesá voči ostatným krajinám, pretože rovnaké ceny energií majú aj iní podnikatelia v iných krajinách a fungujeme na jednom vnútornom trhu, na ktorom sa tieto energie nakupujú a toto je možnože taký ten základný message, ktorý tu chceme naozaj všetkým povedať a ktorý bol prediskutovaný aj na výbore. Je tu veľmi veľa rôznych rumors ako fungujú trhy, ako funguje cenotvorba, ako funguje regulácia a v rámci výboru preto sme sa rozhodli na komisii pre energetiku urobiť jedno stretnutie, kde pozveme verejnosť, poslancov, podnikateľov a všetkých, ktorých sa to týka, pripravíme jednu prezentáciu a vysvetlíme to fungovanie, aby naozaj sme možnože troška poodhalili to rúško toho fungovania tých energetických trhov a nehovoríme o Slovensku, ale naozaj na tom celom svete a tie možnosti, ktoré my dneska máme. Tou jedinou a najlepšou možnosťou, ktorá tu dneska je, je to, čo priniesol Karel Hirman dneska do parlamentu a za SaS-ku môžem povedať, že tento zákon určite podporíme. Ďakujem.

Deň v parlamente

<- ->