Ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci. Dámy a páni, ja len krátko pár faktov. Ja si myslím, že predkladať štátny rozpočet 31.08. o to viac vyrovnaný nie je vôbec potrebné a poviem aj prečo. Ale v prvom rade poviem, že vôbec sme v tejto situácii nemuseli byť, pretože v roku 2020 v decembri si pamätám, že ešte ako minister financií som priniesol sem do pléna návrh zákona o rozpočtovej zodpovednosti, ktorý keď sme mali ešte bezpečnú ústavnú väčšinu a bol tu návrh, aby sme vyriešili aj práve túto otázku dlhovej brzdy, zároveň sme hovorili aj o tom, že sa bude vyhodnocovať čistý dlh nie hrubý dlh. Ak by sme sa dnes pozreli na verejné financie z pohľadu dlhu, tak by sme videli, že čistý dlh narástol od doby, kedy sme my preberali po voľbách vlastne riadenie štátu zo 4,3,4 percenta HDP na dnešných 4,7,7. To sú, to sú, to je 3,3 percentuálneho bodu čo pri takýchto krízach je naozaj veľmi, veľmi dobrý výsledok z hľadiska nárastu dlhu.
Ale prečo si myslím, že nie je potrebné takýto rozpočet priniesť. Po prvé vieme, že 30.09. budú voľby a nová vláda, ktorá vznikne z týchto volieb, má ešte dosť času, aby do konca roka schválila nový rozpočet a nebude nútená akonáhle tu bude nová vláda, nebude nútená tým pádom podľa dlhovej brzdy schvaľovať vyrovnaný rozpočet. Vyrovnaný rozpočet by znamenal, že by muselo dôjsť k škrtu výdavkov 6 až 7 miliárd, čo teda je enormné striekanie krvi, ktoré ako hovorím vôbec, vôbec nie je potrebné. Z tohto pohľadu to naozaj len vystraší ľudí z toho, čo všetko sa tu bude musieť siahnuť, či už sú to výdavky na zdravotníctvo, na školstvo, znižovanie platov a podobne. Takže preto si myslím, že to nie je potrebné.
Druhá taká technická vec ako bývalý minister financií viem, že keď pripravujete rozpočet na rezortoch, nie je to žiadna jednoduchá operácia, je to veľmi komplikovaná a sofistikovaná operácia, ktorá trvá niekoľko mesiacov a jednotlivé rezorty si napočítavajú podľa schválenej legislatívy a potrieb a plánov, vychádzajú teda zo schváleného rozpočtu z tohto roku a ďalších dvoch rokov, ktoré sú výhľadovo vždycky schvaľované na vláde. V parlamente teda je schvaľovaný len ten rozpočet na daný rok, tak ten tieto čísla sa napočítavajú v tom systéme raz. My nemáme systém, ktorý umožňuje dvojité, dvojité účtovanie týchto čísel a preto si myslím, že teraz pripravovať nejaký vyrovnaný rozpočet a potom úradníkom povedať, aby všetko prepočítali na reálny rozpočet, je, je zbytočná dvojitá práca o to viac, keď Slovensko takéto niečo nepotrebuje. Nepotrebujeme sa vystaviť tomu, že teraz zarežeme šesť, sedem miliárd proste do nášho rozpočtu.
Ešte by som povedal k tomu, že sú tu, vidím tu dve riešenia. Jedno prvé, ktoré chcem aj navrhnúť pánovi spravodajcovi, aby sa hlasovalo o tomto uznesení až potom čo bude hlasovanie o dôvere novej vláde. Čiže keď sa bude hlasovať o programovom vyhlásení vlády, na ktoré je viazané, či bude takáto vláda mať dôveru alebo ak ju mať bude, tak dlhová brzda sa vypína na dva roky a nemusíme vôbec riešiť vyrovnaný rozpočet a tým pádom nemusíme riešiť ani 31. august. Stačí, keď ho predložia 15. októbra, takže by som chcel navrhnúť, aby sa hlasovalo o tomto uznesení až po vyslovení dôvery alebo nedôvery vláde.
Druhé kľudne aj paralelné riešenie stále tu máme zákon o dlhovej brzde, ak strana SaS ustúpi zo svoje podmienky, že to musí byť aj daňovou brzdou, podmienené daňovou brzdou a bude ochotná hlasovať za zákon o rozpočtovej zodpovednosti, ktorý myslím, že je stále v parlamente pripravený do druhého čítania, tak v takom prípade ak sa tu nájde 90 poslancov, vieme aj toto veľmi rýchlo vyriešiť a nepotrebujeme Slovensko vystavovať práve tejto, tejto dlhovej brzde tak ako je dnes napísaná. Takže toto sú dve možnosti, ktoré vidím, obidve realizovateľné, jednu som požiadal pána spravodajcu, druhá teda je tiež svojim spôsobom na pána spravodajcu, aby možno za stranu SaS vyjadril, či je pripravený hlasovať o zákone o dlhovej brzde a so všetkými tými pozmeňujúcimi návrhmi, ktoré tam boli nachystané na to, aby teraz nebola účinná a mohli sme pripravovať rozpočet reálny. Ďakujem veľmi pekne. Skončil som.