Ďakujem pekne. Takže teraz vlastne novelizujeme zákon o RTVS. Je to veľmi drobná naozaj len úprava, pár slov sa vlastne dopĺňa do jedného paragrafu, kde vlastne cieľom toho je nejaké rozšírenie tých kompetencií vlastne pri výrobe signálu najmä teda pre športové podujatia, pretože v praxi sme zistili, že keď tu to poviem na určitom príklade. Napríklad cesta ...
===== cieľom toho je nejaké rozšírenie tých kompetencií vlastne pri výrobe signálu, najmä teda pre športové podujatia, pretože v praxi sme zistili, že, keď to poviem na určitom príklade. Napríklad cesta okolo Slovenska, teda významné preteky okolo Slovenska, cyklistické, tak tam bol problém s tou výrobou signálu pre Eurosport. Vláda sa zhodla na tom, že je to naozaj dobrá propagácia Slovenska. Ale nebolo to nejakým spôsobom zakotvené legislatívne správne. To znamená, že nebolo to úplne ideálne proste systémové riešenie sme potrebovali nájsť. A teda prichádzame s tým, že chýbala vlastne legislatíva v tom, aby vlastne vôbec RTVS mohla aj tento signál vyrábať. Takže takou ľudskou rečou som to takto nejak vysvetlil. Myslím, že zbytočne čítať tu nejaké tie formálne veci. V zásade o toto sa jedná. Nemá to žiadny vplyv na štátny rozpočet. Je to len naozaj doplnenie nejakej technickej možno chyby, ktorá, ktorá nebola dodnes urobená. Ďakujem pekne.
|
Ďakujem pekne. Takže teraz vlastne novelizujeme zákon o RTVS. Je to veľmi drobná naozaj len úprava, pár slov sa vlastne dopĺňa do jedného paragrafu, kde vlastne cieľom toho je nejaké rozšírenie tých kompetencií vlastne pri výrobe signálu najmä teda pre športové podujatia, pretože v praxi sme zistili, že keď tu to poviem na určitom príklade. Napríklad cesta ...
===== cieľom toho je nejaké rozšírenie tých kompetencií vlastne pri výrobe signálu, najmä teda pre športové podujatia, pretože v praxi sme zistili, že, keď to poviem na určitom príklade. Napríklad cesta okolo Slovenska, teda významné preteky okolo Slovenska, cyklistické, tak tam bol problém s tou výrobou signálu pre Eurosport. Vláda sa zhodla na tom, že je to naozaj dobrá propagácia Slovenska. Ale nebolo to nejakým spôsobom zakotvené legislatívne správne. To znamená, že nebolo to úplne ideálne proste systémové riešenie sme potrebovali nájsť. A teda prichádzame s tým, že chýbala vlastne legislatíva v tom, aby vlastne vôbec RTVS mohla aj tento signál vyrábať. Takže takou ľudskou rečou som to takto nejak vysvetlil. Myslím, že zbytočne čítať tu nejaké tie formálne veci. V zásade o toto sa jedná. Nemá to žiadny vplyv na štátny rozpočet. Je to len naozaj doplnenie nejakej technickej možno chyby, ktorá, ktorá nebola dodnes urobená. Ďakujem pekne.
|
Ďakujem pekne. Takže teraz vlastne novelizujeme zákon o RTVS. Je to veľmi drobná naozaj len úprava, pár slov sa vlastne dopĺňa do jedného paragrafu, kde vlastne cieľom toho je nejaké rozšírenie tých kompetencií vlastne pri výrobe signálu najmä teda pre športové podujatia, pretože v praxi sme zistili, že keď tu to poviem na určitom príklade. Napríklad cesta ...
===== cieľom toho je nejaké rozšírenie tých kompetencií vlastne pri výrobe signálu, najmä teda pre športové podujatia, pretože v praxi sme zistili, že, keď to poviem na určitom príklade. Napríklad cesta okolo Slovenska, teda významné preteky okolo Slovenska, cyklistické, tak tam bol problém s tou výrobou signálu pre Eurosport. Vláda sa zhodla na tom, že je to naozaj dobrá propagácia Slovenska. Ale nebolo to nejakým spôsobom zakotvené legislatívne správne. To znamená, že nebolo to úplne ideálne proste systémové riešenie sme potrebovali nájsť. A teda prichádzame s tým, že chýbala vlastne legislatíva v tom, aby vlastne vôbec RTVS mohla aj tento signál vyrábať. Takže takou ľudskou rečou som to takto nejak vysvetlil. Myslím, že zbytočne čítať tu nejaké tie formálne veci. V zásade o toto sa jedná. Nemá to žiadny vplyv na štátny rozpočet. Je to len naozaj doplnenie nejakej technickej možno chyby, ktorá, ktorá nebola dodnes urobená. Ďakujem pekne.
|
Ďakujem pekne. Takže teraz vlastne novelizujeme zákon o RTVS. Je to veľmi drobná naozaj len úprava, pár slov sa vlastne dopĺňa do jedného paragrafu, kde vlastne cieľom toho je nejaké rozšírenie tých kompetencií vlastne pri výrobe signálu najmä teda pre športové podujatia, pretože v praxi sme zistili, že keď tu to poviem na určitom príklade. Napríklad cesta ...
===== cieľom toho je nejaké rozšírenie tých kompetencií vlastne pri výrobe signálu, najmä teda pre športové podujatia, pretože v praxi sme zistili, že, keď to poviem na určitom príklade. Napríklad cesta okolo Slovenska, teda významné preteky okolo Slovenska, cyklistické, tak tam bol problém s tou výrobou signálu pre Eurosport. Vláda sa zhodla na tom, že je to naozaj dobrá propagácia Slovenska. Ale nebolo to nejakým spôsobom zakotvené legislatívne správne. To znamená, že nebolo to úplne ideálne proste systémové riešenie sme potrebovali nájsť. A teda prichádzame s tým, že chýbala vlastne legislatíva v tom, aby vlastne vôbec RTVS mohla aj tento signál vyrábať. Takže takou ľudskou rečou som to takto nejak vysvetlil. Myslím, že zbytočne čítať tu nejaké tie formálne veci. V zásade o toto sa jedná. Nemá to žiadny vplyv na štátny rozpočet. Je to len naozaj doplnenie nejakej technickej možno chyby, ktorá, ktorá nebola dodnes urobená. Ďakujem pekne.
|
Ďakujem pekne za slovo. Vážení kolegovia, predkladáme novelu zákona o príspevku športovému reprezentantovi. Tento zákon vznikol v roku 2015 a je určený vlastne pre našich najlepších reprezentantov, olympionikov, ktorí nás reprezentovali roky, teda dôstojne, aby v nejakom vo svojom dôchodkovom veku mohli samozrejme nejak dôstojne žiť svoj život. Symbolicky vlastne je to dnes aj si myslím na mieste, pretože je tu vzácna návšteva, je tu viceprezident Medzinárodného olympijského výboru pán Samrancha, takže celkom to aj vyšlo na dnešný deň. Je to taká, si myslím, že novela, ktorá zrovnoprávňuje aj to čo sme tu včera schválili a to je valorizácia dôchodkov, aj keď toto je vlastne valorizácia určitého príspevku, ktorý vlastne nejakých sedem až osem rokov od svojho vzniku, teda keď to vzniklo 2015, nebol valorizovaný a tým by vlastne celá tá novela ten zmysel tej, tohto zákona zanikol, ak by sme k tomu dnes nepristúpili.
Čiže ustanovujeme určité automatické valorizovanie. Pôvodne boli tie sumy jak keby určené a hovorím, že neboli valorizované roky, takže teraz je zmysluplnejšie to naviazať na priemernú mzdu, ktorá vlastne sa každoročne mení a tým pádom by automaticky sa tento príspevok aj menil takisto alebo valorizoval, keď, keď sa to dá takto povedať. Jedná sa len zhruba o desiatky takýchto úspešných reprezentantov, čiže nemá to nejaký zásadný vplyv na štátny rozpočet. Je tam k tomu správa vlastne aj z ministerstva financií, myslím, takže poprosím o podporu tohto zákona v prvom čítaní. Samozrejme vieme sa baviť o detailoch nastavení tej výšky možno nejakých kritériách, ktoré možno by sa tiež mohli abdejtovať, takže zatiaľ toľko k tomu za mňa. Ďakujem pekne.
|
210.
Len veľmi krátko. Ďakujem kolegom a pozdravujem domov.
|
204.
Ďakujem veľmi pekne. Som veľmi rád, že sa trošku musel prebehnúť pred touto rozpravou, pretože som zvyknutý na to, že keď som trošku nervóznejší, tak, lebo tie emócie, keď idú von, tak je dobré sa hýbať, rozbehnúť, rozbehať. A priznám sa, že, že častokrát som mal teraz takú, ako sa povie, guču trošku v hrdle, keď sa rozpráva o tomto návrhu zákona.
Viacerí tú spomíname rodiny. A ja takisto chcem trošku čo to možno prezradiť zo súkromia v tejto súvislosti. A teda myslím, že výborným príkladom je moja manželka, preto aj vystupujem v tejto rozprave, ktorú týmto, samozrejme, pozdravujem. A ona je ten možno výborný príklad. Máme teraz dve deti. Jedno má šesť, druhé bude mať tri. A preto je už teda aj ona šesť rokov minimálne doma. Stará sa, samozrejme, poctivo o deti, o mňa, o psa, o mačky, nákupy, kuchyňu, záhradu. Dokonca minule som ju videl aj strihať záhradu, keďže, respektíve trávu, keďže ja doma, samozrejme, som veľmi málo. A naozaj nemá čas častokrát ani siahnuť po tej knihe, ktorú mala tak rada, a večer, večer je unavená.
Áno, matky majú toho naozaj veľa na starosti. Radi by boli možno viac medzi ľuďmi, v spoločnosti, v práci, v kolektíve a často im chýba taký život, ktorý vedieme práve my muži, keď sú ony zatiaľ samy, samé doma s deťmi. Už predtým ako sme plánovali vlastne naše deti sa jej vlastne ešte ako bezdetnej zamestnávateľ pýtal, či uvažuje a kedy uvažuje vlastne o deťoch a založení si rodiny. Už od tohto momentu sa vlastne žena stýka, vrátane, samozrejme, mojej manželky, s tým, že sa obáva o to prijatie do práce alebo sa obáva potom o svoje miesto ďalej v práci. A možno niektoré tak aj zatajujú to, že naozaj tú rodinu plánujú, len aby si tú prácu možno udržali. Samozrejme, nehovoriac o tom, že ak sa žena rozhodne potom založiť si svoju rodinu, musí prerušiť svoju možno dovtedy sľubnú kariéru niekedy na tri, šesť, aj desať rokov. Podľa toho, samozrejme, koľko má detí. A tak si myslím, že my týmto návrhom zákona naozaj dávame naozaj najavo, ako si ženy a matky veľmi vážime. Ako sú nesmierne dôležité pre našu spoločnosť. A naozaj nie je to žiadna ruža, ani karafiát. Prepáčte, trošku sa musím napiť.
Čiže tento návrh naozaj aspoň sčasti kompenzuje to, čo nám ženy a matky dávajú za to, že sa starajú teda o naše deti, o rodinu a o domácnosť. Pokiaľ my muži si robíme svoje kariéry a máme absolútnu voľnosť napredovať, ony sú nám oporou a chystajú večeru, keď my sa vraciame častokrát večer teda domov zo svojho zamestnania.
Spomeniem tiež veľmi krátko teda, že toľko pomoci, koľko sa podarilo len za tie tri roky počas naozaj najväčších kríz, počas covidu, pandémie a tých ďalších kríz, ktoré nás postihli, hnutiu OĽANO presadiť rodinám alebo aj matkám za toto volebné obdobie, to naozaj nemá obdobu. Vypichnem teda tie najväčšie. Áno, atómovka najväčšia – 200 euro na dieťa, zvýšenie prídavku na deti a daňový bonus. Príspevok na dieťa zo štvrtého pôrodu, čo už bolo spomínané, zo 150 eur na 830. Alebo príspevok od štvrtého mesiaca tehotenstva, v priemere je to teda vyše 300 eur.
No a rovnako aj pre mladých teda je to fantastická motivácia ostať na Slovensku a byť prínosom pre Slovensko. Mladých to bude motivovať pracovať, čo je výborné. Žiadne váľanie sa teda v detskej izbe do 25 rokov. Mladí častokrát aj vymýšľajú, samozrejme, ako pracovať možno načierno a podobne, čiže nepriamo to pomôže aj možno šedej ekonomike, ale aj ďalším segmentom, ktorým tento návrh môže len byť prospešný, ako napríklad bolo spomínané školstvo.
Takže ja som nesmierne rád tomuto návrhu, ďalšiemu prorodinnému návrhu a niekto to teda môže nazvať Igorovou atómovkou, ale ja to nazvem naozaj geniálnym a veľmi potrebným a sociálnym návrhom pre mladých a pre naše ženy a matky.
Ďakujem.
|
164.
Áno, ja nadviažem, keď je niekto bezmajetný, napríklad tak ako Igor, tak jak si povedal, Milan, tak dajme do zákona teda o tej hmotnej zodpovednosti to, čo si hovoril, že ak niekto z politikov pochybí, aj teda nemajetný, tak bude mať zákaz vstúpiť do verejných funkcií alebo do politiky na iks rokov alebo vôbec. Podobne možno jak je to s vodičákom, proste odoberú ti ho, keď nevieš šoférovať, tak odoberú ti tu rovnako nejaké poverenie, keď nevieš spravovať majetok, to je jasné, však ľudia aj odstupujú, aj keď teda veľmi neradi ako napríklad pán Vlčan, že posledne, ale možno že toto je aj tá lepšia varianta, lebo naozaj raz pochybíš a niekto ako pán Vlčan napríklad, aj keď teda nie je to úplne ten istý prípad, tak by sa zrejme už nikdy do tej funkcie nemal dostať a viacerí politici by tu už dávno neboli. Takže pripravme takýto pozmeňovák.
|
134.
Ja budem reagovať priamo na Joža. Jožo, ja ťa asi zrejme budem voliť normálne, lebo ty si to tak dobre pomenoval, bolo to tak výstižné, viem, že neuhneš v týchto veciach a ešte si nakoniec aj vtipný. Zlepšuješ sa, si myslím, zo dňa na deň, takže naozaj, naozaj má to, má to svoje čaro.
Ale mňa by naozaj takisto zaujímalo, že prečo keď niekto hlasuje v 2016 teda za rovnaký návrh, teraz už o pár rokov nehlasuje. To toto by ma naozaj veľmi zaujímalo takisto, no a áno, občania chcú mať väčšiu dôveru vo verejnoprávne inštitúcie, v politikoch, čiže potrebujeme im dať tú dôveru, keď je to objednávka občanov proste, tak musíme všetko urobiť pre to. A my sa snažíme naozaj, ale z tých opozičných lavíc to nejde nejakým spôsobom stále.
Takže dajme ľuďom dôveru vo verejnoprávne inštitúcie, prosím vás.
|
Ja takisto by som sa chcel veľmi pekne poďakovať všetkým samozrejme za, za príspevky. K tomu Marekovi ja zareagujem teda už doma, v klube. ja som si robil poznámky, ale už nebudem naňho reagovať. Si myslím, že si to vieme aj sedíme vedľa seba, tak si to povieme medzi sebou. Ja len k tomu fakt jednu, dve vety, že len, aby sme nestavali diaľnice s telesnou výchovou, prosím vás pekne, to by som bol veľmi rád a za tým pozmeňujúcim návrhom naozaj si stojím, tam posúvame účinnosť nie o na september 24, ale na september 25, a tam kde je to naozaj treba. Tam kde si myslíme, že by sa to malo zvládnuť, tak by to malo ísť teraz od septembra 23.
Takže naozaj chcel by som, chcel by som poďakovať teda aj všetkým ostatným, aj odborníkom, docentom, profesorom, ktorí sa zúčastnili napr. tých konferencií, takisto vám, predkladateľom, ktorí, ktorí samozrejme stáli dlhé, dá sa povedať, roky už za touto témou, lebo bez vás veľakrát ste ma tu vychválili, ale bez vás by určite som to nedal a nepokračoval by som možno v tejto téme ďalej, ale si myslím, že robíme správnu vec, a preto naozaj aj všetkých poslancov prosím o podporu, či už opozičných, alebo koaličných. Ďakujem veľmi pekne.
|
Áno, tak ďakujem pekne. Tak avizoval som pozmeňujúci návrh, lebo naozaj sme si tú domácu úlohu aj s kolegami spravili aj medzi prvým, druhým čítaním. Naozaj stretli sme sa so zástupcami škôl dvakrát, naozaj dlhé stretnutia, dlhé hodiny sme diskutovali, ako by sme mohli vyjsť v ústrety, resp. dávali sme aj nejaký podnet, že aby prišli vlastne zástupcovia škôl, či už súkromných, cirkevných alebo všetkých vlastne základných škôl na Slovensku. A žiaľ, musím povedať, že boli to náročné stretnutia, ale až tak nič konštruktívne z ich strany neprišlo. Naopak tie najpálčivejšie problémy si myslím, že my sme doniesli práve na papier a tak ako Majka spomínala, že by rada odsunula teda účinnosť, zrejme to myslela pre všetky školy a ž do septembra 2024, tak alebo neviem teda presne, ale v zásade prichádzame s pozmeňujúcim návrhom, kde vlastne vychádzame v ústrety tomu najpálčivejšiemu. a to je samozrejme, aby sme nevyrobili problém najmä na školách, kde nie je prístup k telocvični. Takže toto je jeden z tých bodov. Že tie, tie školy, ktoré nemajú prístup k telocvični, tak budú mať posunutú účinnosť až od septembra 2025. To znamená, nie 2024 o rok, to určite by si nemali ani šancu dostavať nejakú športovú školskú infraštruktúru, napríklad telocvičňa, keď chýba, ale samozrejme, posúvame tú účinnosť o dva roky, aby si pripravili projekt, aby sa rozhýbalo aj, aby sme vytvorili ten priestor na to, aby sme dostavali tie telocvične a podobne.
My sme si takisto tú domácu úlohu spravili. To nie je len to, že tu zavádzame teraz alebo prinavracujeme teda tú tretiu hodinu silou mocou, ale my sme naozaj urobili aj kopec konkrétny krokov, hej, pre to. Keď je reč o tých telocvičniach, tak za posledné obdobie, či už fond na podporu športu v tých dvoch výzvach schválil 21 už projektov pre novo, nové telocvične alebo z MIRRI bola výzva, kde ďalších osem telocviční bolo podporených. Čiže naozaj si myslím, že doháňame tú stratu. Takisto máme vypracovanú štúdiu uskutočniteľnosti, ktorá rieši tento problém až do roku 2027, na ktorú v podstate je aj naviazaná, dá sa povedať, partnerská dohoda, kde sa nám podarilo alokovať vlastne peniaze na školskú športovú infraštruktúru z eurofondov. A už je pripravená 50-miliónová výzva, ktorá takisto zhŕňa možnosť dostavby telocviční. Čiže naozaj tie peniaze sú pripravené, takže je to aj výzva smerom na samosprávy, na zriaďovateľov a aj na školy, aby si pripravovali projekty, aby za tie dva roky naozaj urobili všetko pre to, aby sme možno nejakú tú bublinu, ktorá je s prístupom telocviční na školách vylepšili.
Takisto druhý bod toho pozmeňováku je o spomínaných cirkevných školách, kde môže teda vzniknúť problém najmä s disponibilnými hodinami, kde v štvrtom ročníku je momentálne v rámci rámcového učebného plánu len jedna disponibilná hodina. A tu naozaj by sme teda možno vytvorili takisto problém, ak teda cirkevné školy si posilňujú tento ročník, resp. v každom ročníku si posilňujú predmet náboženstvo. To znamená, vychádzame v tomto štvrtom ročníku v ústrety.
Takisto sme zapracovali aj konštruktívnu pripomienku z MPK, kde teda ešte vznikla, vzniklo nejaké doplnenie ďalších segmentov vlastne niektorých škôl. Takže prečítam teraz pozmeňujúci návrh.
Pozmeňujúci návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Karola Kučeru a Igora Kašpera k návrhu skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní, školský zákon, a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, parlamentná tlač 1491.
1. V čl. I v § 15a ods. 1 sa za slová „základných umeleckých škôl" vkladá čiarka a slová „tanečných konzervatórií, hudobných a dramatických konzervatórií"
2. V čl. I sa doterajší text novelizačného bodu označuje ako bod 1 a dopĺňa sa bodom 2, ktorý znie:
„2. Za § 161r sa vkladá § 161s, ktorý vrátane nadpisu znie:
„§ 161s
Prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 1. septembra 2023
Ustanovenie § 15a ods. 4 o vyučovaní telesnej a športovej výchovy v rozsahu najmenej troch vyučovacích hodín týždenne sa pre základné školy, ktoré nemajú k 31. augustu 2023 prístup k telocvični, a pre štvrtý ročník cirkevných škôl prvýkrát použije od 1. septembra 2025.".".
Takže to je, to je všetko. Ešte by som možno doplnil niektoré drobné veci ďalšie, ktoré sme, ktoré sa nám podarilo spoločne alebo ktoré som možno namietal alebo vyvíjal nejakú aktivitu, aby, aby naozaj sme urobili konkrétne kroky pre to, aby sme urobili všetko teda, aby sa, aby sa mohla zaviesť tá tretia hodina telesnej.
Tak takisto som predkladal dvakrát novelu zákona o pedagogických zamestnancoch, ako dobre viete, kde teda sme schválili, či už nejakých úspešných športovcov alebo umelcov a ale aj trénerov smerom do pedagogického prostredia...
===== Tak takisto som predkladal dvakrát novelu zákona o pedagogických zamestnancoch ako dobre viete, kde teda sme schválili či už nejakých úspešných športovcov alebo umelcov a ale aj trénerov smerom do pedagogického prostredia ako pedagogických zamestnancov samozrejme a nejakým spôsobom sme ich chceli motivovať či už zlepšením toho kariérneho rastu alebo dávali sme možnosť a dávame možnosť riaditeľom, aby ich zaradili podľa teda úspešnosti do nejakých vyšších kariérnych rastov. Takže tu sme si domácu úlohu splnili, takisto sme som namietal vlastne vyhlášku ministerstva školstva o pedagogických zamestnancoch, kde sa nám podarilo pre telocvikárov rozšíriť aprobáciu smerom na prvý stupeň. Takže takisto môžu riaditelia siahnuť po, po telocvikároch a zaradiť ich alebo použiť ich aj na prvom stupni.
Dobre. To je, to je za mňa zatiaľ všetko. Ďakujem za podporu. (Potlesk.)
|
Áno, tak ďakujem pekne. Tak avizoval som pozmeňujúci návrh, lebo naozaj sme si tú domácu úlohu aj s kolegami spravili aj medzi prvým, druhým čítaním. Naozaj stretli sme sa so zástupcami škôl dvakrát, naozaj dlhé stretnutia, dlhé hodiny sme diskutovali, ako by sme mohli vyjsť v ústrety, resp. dávali sme aj nejaký podnet, že aby prišli vlastne zástupcovia škôl, či už súkromných, cirkevných alebo všetkých vlastne základných škôl na Slovensku. A žiaľ, musím povedať, že boli to náročné stretnutia, ale až tak nič konštruktívne z ich strany neprišlo. Naopak tie najpálčivejšie problémy si myslím, že my sme doniesli práve na papier a tak ako Majka spomínala, že by rada odsunula teda účinnosť, zrejme to myslela pre všetky školy a ž do septembra 2024, tak alebo neviem teda presne, ale v zásade prichádzame s pozmeňujúcim návrhom, kde vlastne vychádzame v ústrety tomu najpálčivejšiemu. a to je samozrejme, aby sme nevyrobili problém najmä na školách, kde nie je prístup k telocvični. Takže toto je jeden z tých bodov. Že tie, tie školy, ktoré nemajú prístup k telocvični, tak budú mať posunutú účinnosť až od septembra 2025. To znamená, nie 2024 o rok, to určite by si nemali ani šancu dostavať nejakú športovú školskú infraštruktúru, napríklad telocvičňa, keď chýba, ale samozrejme, posúvame tú účinnosť o dva roky, aby si pripravili projekt, aby sa rozhýbalo aj, aby sme vytvorili ten priestor na to, aby sme dostavali tie telocvične a podobne.
My sme si takisto tú domácu úlohu spravili. To nie je len to, že tu zavádzame teraz alebo prinavracujeme teda tú tretiu hodinu silou mocou, ale my sme naozaj urobili aj kopec konkrétny krokov, hej, pre to. Keď je reč o tých telocvičniach, tak za posledné obdobie, či už fond na podporu športu v tých dvoch výzvach schválil 21 už projektov pre novo, nové telocvične alebo z MIRRI bola výzva, kde ďalších osem telocviční bolo podporených. Čiže naozaj si myslím, že doháňame tú stratu. Takisto máme vypracovanú štúdiu uskutočniteľnosti, ktorá rieši tento problém až do roku 2027, na ktorú v podstate je aj naviazaná, dá sa povedať, partnerská dohoda, kde sa nám podarilo alokovať vlastne peniaze na školskú športovú infraštruktúru z eurofondov. A už je pripravená 50-miliónová výzva, ktorá takisto zhŕňa možnosť dostavby telocviční. Čiže naozaj tie peniaze sú pripravené, takže je to aj výzva smerom na samosprávy, na zriaďovateľov a aj na školy, aby si pripravovali projekty, aby za tie dva roky naozaj urobili všetko pre to, aby sme možno nejakú tú bublinu, ktorá je s prístupom telocviční na školách vylepšili.
Takisto druhý bod toho pozmeňováku je o spomínaných cirkevných školách, kde môže teda vzniknúť problém najmä s disponibilnými hodinami, kde v štvrtom ročníku je momentálne v rámci rámcového učebného plánu len jedna disponibilná hodina. A tu naozaj by sme teda možno vytvorili takisto problém, ak teda cirkevné školy si posilňujú tento ročník, resp. v každom ročníku si posilňujú predmet náboženstvo. To znamená, vychádzame v tomto štvrtom ročníku v ústrety.
Takisto sme zapracovali aj konštruktívnu pripomienku z MPK, kde teda ešte vznikla, vzniklo nejaké doplnenie ďalších segmentov vlastne niektorých škôl. Takže prečítam teraz pozmeňujúci návrh.
Pozmeňujúci návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Karola Kučeru a Igora Kašpera k návrhu skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní, školský zákon, a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, parlamentná tlač 1491.
1. V čl. I v § 15a ods. 1 sa za slová „základných umeleckých škôl" vkladá čiarka a slová „tanečných konzervatórií, hudobných a dramatických konzervatórií"
2. V čl. I sa doterajší text novelizačného bodu označuje ako bod 1 a dopĺňa sa bodom 2, ktorý znie:
„2. Za § 161r sa vkladá § 161s, ktorý vrátane nadpisu znie:
„§ 161s
Prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 1. septembra 2023
Ustanovenie § 15a ods. 4 o vyučovaní telesnej a športovej výchovy v rozsahu najmenej troch vyučovacích hodín týždenne sa pre základné školy, ktoré nemajú k 31. augustu 2023 prístup k telocvični, a pre štvrtý ročník cirkevných škôl prvýkrát použije od 1. septembra 2025.".".
Takže to je, to je všetko. Ešte by som možno doplnil niektoré drobné veci ďalšie, ktoré sme, ktoré sa nám podarilo spoločne alebo ktoré som možno namietal alebo vyvíjal nejakú aktivitu, aby, aby naozaj sme urobili konkrétne kroky pre to, aby sme urobili všetko teda, aby sa, aby sa mohla zaviesť tá tretia hodina telesnej.
Tak takisto som predkladal dvakrát novelu zákona o pedagogických zamestnancoch, ako dobre viete, kde teda sme schválili, či už nejakých úspešných športovcov alebo umelcov a ale aj trénerov smerom do pedagogického prostredia...
===== Tak takisto som predkladal dvakrát novelu zákona o pedagogických zamestnancoch ako dobre viete, kde teda sme schválili či už nejakých úspešných športovcov alebo umelcov a ale aj trénerov smerom do pedagogického prostredia ako pedagogických zamestnancov samozrejme a nejakým spôsobom sme ich chceli motivovať či už zlepšením toho kariérneho rastu alebo dávali sme možnosť a dávame možnosť riaditeľom, aby ich zaradili podľa teda úspešnosti do nejakých vyšších kariérnych rastov. Takže tu sme si domácu úlohu splnili, takisto sme som namietal vlastne vyhlášku ministerstva školstva o pedagogických zamestnancoch, kde sa nám podarilo pre telocvikárov rozšíriť aprobáciu smerom na prvý stupeň. Takže takisto môžu riaditelia siahnuť po, po telocvikároch a zaradiť ich alebo použiť ich aj na prvom stupni.
Dobre. To je, to je za mňa zatiaľ všetko. Ďakujem za podporu. (Potlesk.)
|
Áno, tak ďakujem pekne. Tak avizoval som pozmeňujúci návrh, lebo naozaj sme si tú domácu úlohu aj s kolegami spravili aj medzi prvým, druhým čítaním. Naozaj stretli sme sa so zástupcami škôl dvakrát, naozaj dlhé stretnutia, dlhé hodiny sme diskutovali, ako by sme mohli vyjsť v ústrety, resp. dávali sme aj nejaký podnet, že aby prišli vlastne zástupcovia škôl, či už súkromných, cirkevných alebo všetkých vlastne základných škôl na Slovensku. A žiaľ, musím povedať, že boli to náročné stretnutia, ale až tak nič konštruktívne z ich strany neprišlo. Naopak tie najpálčivejšie problémy si myslím, že my sme doniesli práve na papier a tak ako Majka spomínala, že by rada odsunula teda účinnosť, zrejme to myslela pre všetky školy a ž do septembra 2024, tak alebo neviem teda presne, ale v zásade prichádzame s pozmeňujúcim návrhom, kde vlastne vychádzame v ústrety tomu najpálčivejšiemu. a to je samozrejme, aby sme nevyrobili problém najmä na školách, kde nie je prístup k telocvični. Takže toto je jeden z tých bodov. Že tie, tie školy, ktoré nemajú prístup k telocvični, tak budú mať posunutú účinnosť až od septembra 2025. To znamená, nie 2024 o rok, to určite by si nemali ani šancu dostavať nejakú športovú školskú infraštruktúru, napríklad telocvičňa, keď chýba, ale samozrejme, posúvame tú účinnosť o dva roky, aby si pripravili projekt, aby sa rozhýbalo aj, aby sme vytvorili ten priestor na to, aby sme dostavali tie telocvične a podobne.
My sme si takisto tú domácu úlohu spravili. To nie je len to, že tu zavádzame teraz alebo prinavracujeme teda tú tretiu hodinu silou mocou, ale my sme naozaj urobili aj kopec konkrétny krokov, hej, pre to. Keď je reč o tých telocvičniach, tak za posledné obdobie, či už fond na podporu športu v tých dvoch výzvach schválil 21 už projektov pre novo, nové telocvične alebo z MIRRI bola výzva, kde ďalších osem telocviční bolo podporených. Čiže naozaj si myslím, že doháňame tú stratu. Takisto máme vypracovanú štúdiu uskutočniteľnosti, ktorá rieši tento problém až do roku 2027, na ktorú v podstate je aj naviazaná, dá sa povedať, partnerská dohoda, kde sa nám podarilo alokovať vlastne peniaze na školskú športovú infraštruktúru z eurofondov. A už je pripravená 50-miliónová výzva, ktorá takisto zhŕňa možnosť dostavby telocviční. Čiže naozaj tie peniaze sú pripravené, takže je to aj výzva smerom na samosprávy, na zriaďovateľov a aj na školy, aby si pripravovali projekty, aby za tie dva roky naozaj urobili všetko pre to, aby sme možno nejakú tú bublinu, ktorá je s prístupom telocviční na školách vylepšili.
Takisto druhý bod toho pozmeňováku je o spomínaných cirkevných školách, kde môže teda vzniknúť problém najmä s disponibilnými hodinami, kde v štvrtom ročníku je momentálne v rámci rámcového učebného plánu len jedna disponibilná hodina. A tu naozaj by sme teda možno vytvorili takisto problém, ak teda cirkevné školy si posilňujú tento ročník, resp. v každom ročníku si posilňujú predmet náboženstvo. To znamená, vychádzame v tomto štvrtom ročníku v ústrety.
Takisto sme zapracovali aj konštruktívnu pripomienku z MPK, kde teda ešte vznikla, vzniklo nejaké doplnenie ďalších segmentov vlastne niektorých škôl. Takže prečítam teraz pozmeňujúci návrh.
Pozmeňujúci návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Karola Kučeru a Igora Kašpera k návrhu skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní, školský zákon, a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, parlamentná tlač 1491.
1. V čl. I v § 15a ods. 1 sa za slová „základných umeleckých škôl" vkladá čiarka a slová „tanečných konzervatórií, hudobných a dramatických konzervatórií"
2. V čl. I sa doterajší text novelizačného bodu označuje ako bod 1 a dopĺňa sa bodom 2, ktorý znie:
„2. Za § 161r sa vkladá § 161s, ktorý vrátane nadpisu znie:
„§ 161s
Prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 1. septembra 2023
Ustanovenie § 15a ods. 4 o vyučovaní telesnej a športovej výchovy v rozsahu najmenej troch vyučovacích hodín týždenne sa pre základné školy, ktoré nemajú k 31. augustu 2023 prístup k telocvični, a pre štvrtý ročník cirkevných škôl prvýkrát použije od 1. septembra 2025.".".
Takže to je, to je všetko. Ešte by som možno doplnil niektoré drobné veci ďalšie, ktoré sme, ktoré sa nám podarilo spoločne alebo ktoré som možno namietal alebo vyvíjal nejakú aktivitu, aby, aby naozaj sme urobili konkrétne kroky pre to, aby sme urobili všetko teda, aby sa, aby sa mohla zaviesť tá tretia hodina telesnej.
Tak takisto som predkladal dvakrát novelu zákona o pedagogických zamestnancoch, ako dobre viete, kde teda sme schválili, či už nejakých úspešných športovcov alebo umelcov a ale aj trénerov smerom do pedagogického prostredia...
===== Tak takisto som predkladal dvakrát novelu zákona o pedagogických zamestnancoch ako dobre viete, kde teda sme schválili či už nejakých úspešných športovcov alebo umelcov a ale aj trénerov smerom do pedagogického prostredia ako pedagogických zamestnancov samozrejme a nejakým spôsobom sme ich chceli motivovať či už zlepšením toho kariérneho rastu alebo dávali sme možnosť a dávame možnosť riaditeľom, aby ich zaradili podľa teda úspešnosti do nejakých vyšších kariérnych rastov. Takže tu sme si domácu úlohu splnili, takisto sme som namietal vlastne vyhlášku ministerstva školstva o pedagogických zamestnancoch, kde sa nám podarilo pre telocvikárov rozšíriť aprobáciu smerom na prvý stupeň. Takže takisto môžu riaditelia siahnuť po, po telocvikároch a zaradiť ich alebo použiť ich aj na prvom stupni.
Dobre. To je, to je za mňa zatiaľ všetko. Ďakujem za podporu. (Potlesk.)
|
Áno, tak ďakujem pekne. Tak avizoval som pozmeňujúci návrh, lebo naozaj sme si tú domácu úlohu aj s kolegami spravili aj medzi prvým, druhým čítaním. Naozaj stretli sme sa so zástupcami škôl dvakrát, naozaj dlhé stretnutia, dlhé hodiny sme diskutovali, ako by sme mohli vyjsť v ústrety, resp. dávali sme aj nejaký podnet, že aby prišli vlastne zástupcovia škôl, či už súkromných, cirkevných alebo všetkých vlastne základných škôl na Slovensku. A žiaľ, musím povedať, že boli to náročné stretnutia, ale až tak nič konštruktívne z ich strany neprišlo. Naopak tie najpálčivejšie problémy si myslím, že my sme doniesli práve na papier a tak ako Majka spomínala, že by rada odsunula teda účinnosť, zrejme to myslela pre všetky školy a ž do septembra 2024, tak alebo neviem teda presne, ale v zásade prichádzame s pozmeňujúcim návrhom, kde vlastne vychádzame v ústrety tomu najpálčivejšiemu. a to je samozrejme, aby sme nevyrobili problém najmä na školách, kde nie je prístup k telocvični. Takže toto je jeden z tých bodov. Že tie, tie školy, ktoré nemajú prístup k telocvični, tak budú mať posunutú účinnosť až od septembra 2025. To znamená, nie 2024 o rok, to určite by si nemali ani šancu dostavať nejakú športovú školskú infraštruktúru, napríklad telocvičňa, keď chýba, ale samozrejme, posúvame tú účinnosť o dva roky, aby si pripravili projekt, aby sa rozhýbalo aj, aby sme vytvorili ten priestor na to, aby sme dostavali tie telocvične a podobne.
My sme si takisto tú domácu úlohu spravili. To nie je len to, že tu zavádzame teraz alebo prinavracujeme teda tú tretiu hodinu silou mocou, ale my sme naozaj urobili aj kopec konkrétny krokov, hej, pre to. Keď je reč o tých telocvičniach, tak za posledné obdobie, či už fond na podporu športu v tých dvoch výzvach schválil 21 už projektov pre novo, nové telocvične alebo z MIRRI bola výzva, kde ďalších osem telocviční bolo podporených. Čiže naozaj si myslím, že doháňame tú stratu. Takisto máme vypracovanú štúdiu uskutočniteľnosti, ktorá rieši tento problém až do roku 2027, na ktorú v podstate je aj naviazaná, dá sa povedať, partnerská dohoda, kde sa nám podarilo alokovať vlastne peniaze na školskú športovú infraštruktúru z eurofondov. A už je pripravená 50-miliónová výzva, ktorá takisto zhŕňa možnosť dostavby telocviční. Čiže naozaj tie peniaze sú pripravené, takže je to aj výzva smerom na samosprávy, na zriaďovateľov a aj na školy, aby si pripravovali projekty, aby za tie dva roky naozaj urobili všetko pre to, aby sme možno nejakú tú bublinu, ktorá je s prístupom telocviční na školách vylepšili.
Takisto druhý bod toho pozmeňováku je o spomínaných cirkevných školách, kde môže teda vzniknúť problém najmä s disponibilnými hodinami, kde v štvrtom ročníku je momentálne v rámci rámcového učebného plánu len jedna disponibilná hodina. A tu naozaj by sme teda možno vytvorili takisto problém, ak teda cirkevné školy si posilňujú tento ročník, resp. v každom ročníku si posilňujú predmet náboženstvo. To znamená, vychádzame v tomto štvrtom ročníku v ústrety.
Takisto sme zapracovali aj konštruktívnu pripomienku z MPK, kde teda ešte vznikla, vzniklo nejaké doplnenie ďalších segmentov vlastne niektorých škôl. Takže prečítam teraz pozmeňujúci návrh.
Pozmeňujúci návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Karola Kučeru a Igora Kašpera k návrhu skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní, školský zákon, a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, parlamentná tlač 1491.
1. V čl. I v § 15a ods. 1 sa za slová „základných umeleckých škôl" vkladá čiarka a slová „tanečných konzervatórií, hudobných a dramatických konzervatórií"
2. V čl. I sa doterajší text novelizačného bodu označuje ako bod 1 a dopĺňa sa bodom 2, ktorý znie:
„2. Za § 161r sa vkladá § 161s, ktorý vrátane nadpisu znie:
„§ 161s
Prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 1. septembra 2023
Ustanovenie § 15a ods. 4 o vyučovaní telesnej a športovej výchovy v rozsahu najmenej troch vyučovacích hodín týždenne sa pre základné školy, ktoré nemajú k 31. augustu 2023 prístup k telocvični, a pre štvrtý ročník cirkevných škôl prvýkrát použije od 1. septembra 2025.".".
Takže to je, to je všetko. Ešte by som možno doplnil niektoré drobné veci ďalšie, ktoré sme, ktoré sa nám podarilo spoločne alebo ktoré som možno namietal alebo vyvíjal nejakú aktivitu, aby, aby naozaj sme urobili konkrétne kroky pre to, aby sme urobili všetko teda, aby sa, aby sa mohla zaviesť tá tretia hodina telesnej.
Tak takisto som predkladal dvakrát novelu zákona o pedagogických zamestnancoch, ako dobre viete, kde teda sme schválili, či už nejakých úspešných športovcov alebo umelcov a ale aj trénerov smerom do pedagogického prostredia...
===== Tak takisto som predkladal dvakrát novelu zákona o pedagogických zamestnancoch ako dobre viete, kde teda sme schválili či už nejakých úspešných športovcov alebo umelcov a ale aj trénerov smerom do pedagogického prostredia ako pedagogických zamestnancov samozrejme a nejakým spôsobom sme ich chceli motivovať či už zlepšením toho kariérneho rastu alebo dávali sme možnosť a dávame možnosť riaditeľom, aby ich zaradili podľa teda úspešnosti do nejakých vyšších kariérnych rastov. Takže tu sme si domácu úlohu splnili, takisto sme som namietal vlastne vyhlášku ministerstva školstva o pedagogických zamestnancoch, kde sa nám podarilo pre telocvikárov rozšíriť aprobáciu smerom na prvý stupeň. Takže takisto môžu riaditelia siahnuť po, po telocvikároch a zaradiť ich alebo použiť ich aj na prvom stupni.
Dobre. To je, to je za mňa zatiaľ všetko. Ďakujem za podporu. (Potlesk.)
|
Ďakujem.
Majka, ty vieš, my sme komunikovali na túto tému ix-krát, takže ja plne chápem kolegov, najmä kolegov učiteľov, ktorí sú v tej problematike naozaj ponorení tak inak do toho, sú priamo v teréne, takže možnože až tak úplne, nechcem povedať, že nechápu (povedané so smiechom) alebo, alebo čo, lebo, samozrejme, samozrejme, každý, kto je v tom probléme ponorený úplne, úplne do detailu, tak každú zmenu vníma veľmi citlivo a áno, určitým spôsobom môžem dať za pravdu, že môžeme vytvárať pre niektorých riaditeľov nejaký diskomfort, keď to takto poviem, ale je to nejaká manažérska možno trošku výzva, ale veď mali sme tu také výzvy teraz posledné obdobie, či už s covidom, preorganizovanie takisto hodín všelijako a takisto napríklad sa zatvárali telocvične, takže tam trebalo naozaj preorganizovať aj toto. Je to, energetická kríza tu bola atď., ktorá pretrváva, čiže tie zmeny, si myslím, že tí riaditelia sú, ak sú teda manažérsky schopní, tak takúto zmenu, potrebnú zmenu, ktorú všetci vieme veľmi dobre, že je to potrebná zmena, tak snáď budú vedieť vyriešiť. Ďakujem.
|
Ďakujem pekne. Najdôležitejšie je dobehnúť do toho cieľa alebo ja hovorím, vyhrať poslednú loptičku, tam ešte nie sme. Takže, takže si myslím, chcem len reagovať, akože ďakujem pekne za pochvalné reči, ale hovorím, berem to s pokorou. Peťo, ty si spomínal to nové vedenie vlastne na ministerstve školstva, respektíve to staronové, že sa moc nezmenilo, tak si myslím že o to dôležitejšie naozaj je, aby sme túto vec naozaj dali do toho zákona. Nie nadarmo k tomu pristúpilo aj viacero štátov. Nebudeme jediní teraz, že tu robíme nejaký precedens. Proste viacero štátov má oveľa rozsiahlejšie legislatívne úpravy vlastne v rámci telesnej výchovy. Čiže, čiže nerobíme tu žiadny precedens. Jožovi by som povedal toľko, že, že opak je pravdou, že až osemdesiat percent detí naozaj chce mať viac hodín telesnej výchovy, dokonca a teraz neviem presne tie čísla, ale dokonca až každý deň je to dosť, dosť veľké číslo. A takisto 84 percent rodičov chce, aby bolo viac hodín telesnej výchovy a sú za tretiu hodinu telesnej výchovy. No a Romanke len poviem, že áno pozmeňujúci návrh prečítam, odôvodním samozrejme no a ešte raz ďakujem za podporu.
|
Ďakujem pekne. Ja by som rád to zobral z iného konca trošku teraz lebo máte zatiaľ veľmi podnetné príspevky. Si myslím, že je tu cítiť podpora toho všetkého ale vrátil by som sa úplne k tej podstate veci vlastne k tej rezolúcie vlastne Európskeho parlamentu, ktorá zjavne teda zapadla prachom tuto niekde za, na Slovensku a písal sa teda 13. november 2007 keď tá rezolúcia bola predložená. V decembri bola schválená a si myslím, že z nejakých dôvodov proste nebola nikým tuto na ministerstve napríklad preštudovaná. Neverím tomu, že, že naozaj keď si človek pozrie tie, tie body tak nie sú proste nikde zohľadnené a dlhé roky u nás. Čiže tá rezolúcia je pod názvom "Úloha športu vo vzdelávaní" a vznikla nielen tak náhodu. Určite vznikla pre veľa dôležitých dôvodov a ja prečítam len zopár. Hneď v bode A. je.
Vznikla teda keďže telesná výchova na školách je jediným vyučovacím predmetom, ktorého cieľom je príprava na zdravý životný štýl a ktorého stredobodom je komplexný telesný a duševný vývoj detí sprostredkuje také dôležité spoločenské hodnoty akými sú čestnosť, sebadisciplína, solidarita, tímový duch, tolerancia fair play.
Bod C. Keďže telesná výchova v školách a šport sú jedným z najdôležitejších nástrojov sociálnej integrácie ale keďže pre niektoré menšinové a náboženské komunity ako aj pre deti s postihnutím plná účasť na telesnej výchove nie je v mnohých prípadoch zaručená a spôsobuje množstvo problémov, ktoré sú ťažko riešiteľné. Počúvajme dobre, naozaj to sú, to sú tak závažné veci. V podstate my sme, my sme naozaj degradovali tú telesnú výchovu za tie posledné roky naozaj toto sú tie body prečo by sme mali nad tým zamyslieť.
Ďalší bod D. Keďže počet vyučovacích hodín určených na telesnú výchovu sa znížil tak na základných ako aj na stredných školách a keďže medzi jednotlivými členskými štátmi existujú veľké rozdiely pokiaľ ide o zabezpečenie zariadení a vybavenia. Tu vidíme, že naozaj sa posunuli tie jednotlivé štáty proste ďalej ale, ale, ale my nie.
Bod E. Keďže vzdelávanie, keďže vzdelávacie programy pre učiteľov telesnej výchovy sa v jednotlivých členských štátoch značne odlišujú resp. v praxi vyučujú telesnú výchovu na školách čoraz častejšie učitelia s neprimeraným odborným vzdelaní. Presne vieme, že u nás vymizli telocvikári smerom na 2. stupeň. To je presne tu zakotvené. Už v roku 2008 teda resp. 2007 nás tá európska rezolúcia na toto vyzýva.
Bod H. Je keďže nie sú jasné stanovené právne rámce na úrovni EÚ pre telesnú výchovu a šport a právne rámce pre ich financovanie. Čiže toto sú také hlavné dôvody prečo vznikla čo som našiel tie najdôležitejšie. A samozrejme odvolávame sa na ten bod 10., ktorý v plnom znení znie, že vyzýva rezolúcia členské štáty, aby zaviedli povinnú telesnú výchovu na základných a stredných školách a, aby prijali také zásady podľa, ktorých by učebný plán zaručoval pre telesnú výchovu minimálne tri vyučovacie hodiny týždenne pričom školy by sa mali vyzvať, aby v rámci možnosti toto stanovené minimum prekročili čiže to je 10. bod. A ešte vypichnem teda zopár ďalších.
Nabáda členské štáty k modernizácii a zlepšeniu politiky v oblasti telesnej výchovy predovšetkým, aby sa zlepšilo dosiahnutie rovnováhy medzi fyzickými a duševnými aktivitami v školách, k investíciám do kvalitných športových zariadení a k prijatiu primeraných opatrení nato, aby sa športové strediská a šport v rámci učebných osnov sprístupnili všetkým študentom pričom sa bude náležitá pozornosť venovať zdravotne postihnutým študentom, navrhuje poskytovať podporu širokému okruhu športových činností, aby sa každý študent mal reálnu možnosť zapojiť do rôznych športov. tak isto vyzýva členské štáty, aby podporovali požiadavku zvýšiť čas venovaný telesnej výchove školám a, aby presadzovali právne uznanie inštitúciám organizácii, ktoré prispievajú k zlepšeniu začleneniu športových aktivít v školách a v predškolských zariadeniach.
V bode 24. Vyzýva členské štáty a zodpovedné orgány, aby učiteľom telesnej výchovy zabezpečili odbornú prípravu v oblasti rodovej rovnosti zahrnutím do tohto aspektu do ich osnov, žiada, aby sa prestalo s podceňovaním významu telesnej výchovy ako predmetu a postavenia učitelia telesnej výchovy zdôrazňuje význam športovej koedukácie detí v predškolských zariadeniach a základných školách ako i možnosť mať buď koedukované alebo oddelené hodiny telesnej výchovy počnúc strednou školou a, aby boli dievčatá podnecované vyskúšať si športy, ktoré tradične robia len muži, zdôrazňuje potrebu hľadať alternatívne formy fyzickej aktivity, ktoré by sa mohli robiť na základe dobrovoľnosti najlepšie mimo systému povinného štátneho vzdelávania. Takže, nebudem čítať viacej z tejto rezolúcie, naozaj doporučujem každému a najmä si myslím, že je namieste povedať aj úradníkom na ministerstve školstva pretože oni toto si myslím, že zanedbali v prvom rade, pardon. Že sa to zanedbalo v prvom rade a preto sa ocitáme teraz v takomto bode tu v parlamente kde to musíme riešiť viac menej za nich. A naozaj hovoríme tu o prinavrátení len tretej hodiny telesnej výchovy, ktorá už dávno mala byť zapracovaná. Tak prepáčte, že som vám vstúpil do tej rozpravy ale naozaj, že chcel som, aby sa, sme sa vrátili úplne k predpodstate vlastne celej tej veci prečo to vzniklo a prečo sme v tomto bode. Ďakujem.
|
Igor, ďakujem ti za tvoju rozpravu. Naozaj si to, zrejme tým, že si tak dlho čakal vlastne na túto rozpravu, ty si to povedal tak jedným dychom, dá sa povedať. Úplne to z teba vyletelo všetko čo si mal na mysli. Tuším, že si nemal ani žiadne poznámky, takže toto z teba išlo úplne že automaticky. Takže naozaj si myslím, že to bolo veľmi podnetné. Povedal si veľa, veľa dobrých vecí a dôvodov prečo je to dôležité. Ale okrajovo si sa dotkol aj teda témy ministerstva športu, respektíve alebo napríklad cestovného ruchu a podobne. Ja si myslím, že môžem súhlasiť s tým, že je to téma, ktorú by sme mali začať diskutovať jednoznačne, lebo vidíme, že to naozaj zavádzajú v ostatných krajinách, aj vlastne Česi majú Športovú národnú agentúru. Si myslím, že je naozaj treba to veľmi dôkladne pripraviť. Nie, tak si myslím, že ako je to teraz predložené tu tak narýchlo do parlamentu. Som to zaznamenal, že je tu taký, taký bod programu. Takže nejaká optimalizáciu tej verejnej správy v rámci športu určite, určite by bola prínosom, si myslím. Lebo teraz sme odkázaní na takú spoluprácu tých jednotlivých zložiek. Našťastie si myslím, že to dobre funguje teraz za toto volebné obdobie, si myslím, že to môžem označiť ako za pozitívnu spoluprácu. Ale ako vidíme, áno, zadrháva to občas, ako napríklad pri teraz tejto téme tretej hodiny, ktorá je vlastne taká téma, že zrejme tam nebude vždy stopercentný nejaký konsenzus v tejto téme proste. Takže, takže toľko za mňa.
|
107.
Ďakujem veľmi pekne.
Vážené kolegyne, kolegovia, je to, začnem tak trošku možno vtipne, že je to zrejme tri dni, tri noci, čo tu čakáme už naozaj na tento bod programu, ktorý ustanovuje vlastne taký návrh zákona, ktorý ustanovuje vlastne tri hodiny telesnej výchovy, takže trojkami sme začali, no a v podstate tie hlavné dôvody sú také, je to, samozrejme, novela školského zákona, ktoré, ktorá zavádza tento paragraf nový vlastne do tohto zákona a odvolávame sa na rezolúciu Európskeho parlamentu, ktorý nás vyzýva vlastne od roku 2007, už aby teda na školách vo všetkých krajinách Európskej únie boli minimálne tri hodiny telesnej výchovy, no a, samozrejme, zosúlaďuje to aj koncepciu športu, ktorá sa schválila už v marci 2022 takisto, kde, kde je význam tohto predmetu jednoznačne popísaný.
Čiže dlhšiu dobu sa naozaj s týmto nič nerobilo, preto zavádzame tento paragraf do zákona a určite by som mohol rozprávať ďalšie dôvody, ku ktorým sa dostaneme, ale chcem dať, samozrejme, priestor na to, aby sa mohli prihlásiť ostatní do rozpravy.
Ďakujem.
|
150.
Ja takisto len veľmi krátko. Poprosím o podporu v prvom čítaní a určite sú veci, ktoré vieme, vieme vyriešiť, ktoré tu zazneli. Takže poprosím všetkých o podporu. Ďakujem, hlasovanie o jedenástej v utorok.
|