Vyhľadávanie v prepise rozpravy Vytlačiť stránku / Print page

Záznamy vystúpení sú evidované v rámci systému prepisu vystúpení do textovej podoby. Tieto texty sú k dispozícii až od 5. volebného obdobia a kvôli autorizácii sú k dispozícii vždy až nejaký čas po samotnom vystúpení.

Výsledok vyhľadávania v záznamoch rozpravy NR SR

 
3. 5. 2021 20:06:03 - 20:08:03 27. schôdza NR SR - 2.deň - B. popoludní Tlač 525 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Kmec, Peter (-) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou  
Ďakujem, pán predsedajúci. Vážená pani ministerka, ja som si tak porovnával to vaše vystúpenie rok dozadu z programového vyhlásenia vlády a zdá sa mi, že zase sme sa vrátili o rok dozadu. Chýba mi tam dôsledné vyhodnotenie činnosti ministerstva za posledný rok, pretože stále uvádzate to číslo 29 % čerpania. Ak sa pozriem na oficiálnu stránku Európskej komisie, tak rozhodujúce číslo pre Slovensko je zakontrahovanie tých jednotlivých projektov, ktoré je na čísle 98 %. Taká istá úroveň bola aj v tých rokoch 2014 - 2020 a pardon, ešte v tej prvej finančnej perspektíve, takže dostali sme sa na podobné číslo. Vzhľadom na to, na to obdobie n+3, ja si myslím, že rozhodujúce je to zakontrahovanie, pretože to, čo je zakontrahované, sa stihne ešte minúť a skôr si myslím, že mali ste sa zamerať dočerpanie ešte tých zvyšných 300 miliónov eur, ktoré tam zostávajú v rámci bývalej finančnej perspektívy.
Takisto, samozrejme odsúdeniahodné tie korekcie, ktoré sa udiali predovšetkým na ministerstve školstva, ale zase, zase sú to percentá, ktoré idú v priemere Európskej únie, tie korekcie sú v každej krajine a nie sú to nejaké enormné čísla. Z 19 miliárd, keď máme dvesto, 200 miliónov, tak je to nejaké jedno, niečo cez jedno percento. Priemer Európskej únie je okolo dvoch percent, takže tam by som to tiež nevidel tragicky. A to, čo sa týka novej, novej partnerskej dohody, tam si myslím, že to, čo bolo vyrokované expremiérom Matovičom na európskom samite, je nevýhodné, pretože teraz musíte presúvať do kohézneho fondu jednu miliardu. Vo fonde spravodlivej transformácie chýba 500 miliónov, ktoré boli pôvodne alokované, bola tam jedna miliarda, teraz máme 500 miliónov. Takže ja si myslím, že... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
3. 5. 2021 18:54:01 - 18:55:32 27. schôdza NR SR - 2.deň - B. popoludní Tlač 525 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Kmec, Peter (-) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou  
Ďakujem, pán predsedajúci. Erik, presne si to vystihol to hodnotenie v oblasti zahraničnej politiky a ďakujem, že si ma doplnil. Tá vizitka vláda medzinárodnej hanby je tu na mieste, pretože to čo predvádzal expremiér Matovič, tak to si, to si myslím zaslúži bezprecedentné, bezprecedentný zápis do, do histórie slovenskej diplomacie a nebude to žiadne pozitívne hodnotenie. Takisto ako si spomínal, je veľa, veľa oblastí, kde, kde túto vládu môžme, môžme kritizovať, ale tá zahraničná politika je veľmi sledovaná kolegami v zahraničí. Ja som bol niekoľkokrát konfrontovaný otázkami zahranično-politického smerovania Slovenska v poslednom roku, pretože tá dvojkoľajnosť zahraničnej politiky bola viditeľná a nakoniec na tom sa aj rozpadla predchádzajúca vládna koalícia. Takže ja z môjho pohľadu, z mojich skúseností musím skonštatovať, že za tých skoro už pomaly tridsať rokov existencie Slovenska ...
===== hraničnej politiky bola viditeľná a nakoniec sa na tom sa aj rozpadla predchádzajúca vládna koalícia, takže ja s mojim, môjho pohľadu, s mojich skúseností musím skonštatovať, že za tých skoro už pomaly tridsať rokov existencie Slovenska ťažko by som našiel nejaké porovnanie najhoršieho výkonu v zahraničnej politike, ďakujem pekne.
3. 5. 2021 18:54:01 - 18:55:32 27. schôdza NR SR - 2.deň - B. popoludní Tlač 525 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Kmec, Peter (-) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou  
Ďakujem, pán predsedajúci. Erik, presne si to vystihol to hodnotenie v oblasti zahraničnej politiky a ďakujem, že si ma doplnil. Tá vizitka vláda medzinárodnej hanby je tu na mieste, pretože to čo predvádzal expremiér Matovič, tak to si, to si myslím zaslúži bezprecedentné, bezprecedentný zápis do, do histórie slovenskej diplomacie a nebude to žiadne pozitívne hodnotenie. Takisto ako si spomínal, je veľa, veľa oblastí, kde, kde túto vládu môžme, môžme kritizovať, ale tá zahraničná politika je veľmi sledovaná kolegami v zahraničí. Ja som bol niekoľkokrát konfrontovaný otázkami zahranično-politického smerovania Slovenska v poslednom roku, pretože tá dvojkoľajnosť zahraničnej politiky bola viditeľná a nakoniec na tom sa aj rozpadla predchádzajúca vládna koalícia. Takže ja z môjho pohľadu, z mojich skúseností musím skonštatovať, že za tých skoro už pomaly tridsať rokov existencie Slovenska ...
===== hraničnej politiky bola viditeľná a nakoniec sa na tom sa aj rozpadla predchádzajúca vládna koalícia, takže ja s mojim, môjho pohľadu, s mojich skúseností musím skonštatovať, že za tých skoro už pomaly tridsať rokov existencie Slovenska ťažko by som našiel nejaké porovnanie najhoršieho výkonu v zahraničnej politike, ďakujem pekne.
3. 5. 2021 18:54:01 - 18:55:32 27. schôdza NR SR - 2.deň - B. popoludní Tlač 525 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Kmec, Peter (-) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou  
Ďakujem, pán predsedajúci. Erik, presne si to vystihol to hodnotenie v oblasti zahraničnej politiky a ďakujem, že si ma doplnil. Tá vizitka vláda medzinárodnej hanby je tu na mieste, pretože to čo predvádzal expremiér Matovič, tak to si, to si myslím zaslúži bezprecedentné, bezprecedentný zápis do, do histórie slovenskej diplomacie a nebude to žiadne pozitívne hodnotenie. Takisto ako si spomínal, je veľa, veľa oblastí, kde, kde túto vládu môžme, môžme kritizovať, ale tá zahraničná politika je veľmi sledovaná kolegami v zahraničí. Ja som bol niekoľkokrát konfrontovaný otázkami zahranično-politického smerovania Slovenska v poslednom roku, pretože tá dvojkoľajnosť zahraničnej politiky bola viditeľná a nakoniec na tom sa aj rozpadla predchádzajúca vládna koalícia. Takže ja z môjho pohľadu, z mojich skúseností musím skonštatovať, že za tých skoro už pomaly tridsať rokov existencie Slovenska ...
===== hraničnej politiky bola viditeľná a nakoniec sa na tom sa aj rozpadla predchádzajúca vládna koalícia, takže ja s mojim, môjho pohľadu, s mojich skúseností musím skonštatovať, že za tých skoro už pomaly tridsať rokov existencie Slovenska ťažko by som našiel nejaké porovnanie najhoršieho výkonu v zahraničnej politike, ďakujem pekne.
3. 5. 2021 18:54:01 - 18:55:32 27. schôdza NR SR - 2.deň - B. popoludní Tlač 525 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Kmec, Peter (-) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou  
Ďakujem, pán predsedajúci. Erik, presne si to vystihol to hodnotenie v oblasti zahraničnej politiky a ďakujem, že si ma doplnil. Tá vizitka vláda medzinárodnej hanby je tu na mieste, pretože to čo predvádzal expremiér Matovič, tak to si, to si myslím zaslúži bezprecedentné, bezprecedentný zápis do, do histórie slovenskej diplomacie a nebude to žiadne pozitívne hodnotenie. Takisto ako si spomínal, je veľa, veľa oblastí, kde, kde túto vládu môžme, môžme kritizovať, ale tá zahraničná politika je veľmi sledovaná kolegami v zahraničí. Ja som bol niekoľkokrát konfrontovaný otázkami zahranično-politického smerovania Slovenska v poslednom roku, pretože tá dvojkoľajnosť zahraničnej politiky bola viditeľná a nakoniec na tom sa aj rozpadla predchádzajúca vládna koalícia. Takže ja z môjho pohľadu, z mojich skúseností musím skonštatovať, že za tých skoro už pomaly tridsať rokov existencie Slovenska ...
===== hraničnej politiky bola viditeľná a nakoniec sa na tom sa aj rozpadla predchádzajúca vládna koalícia, takže ja s mojim, môjho pohľadu, s mojich skúseností musím skonštatovať, že za tých skoro už pomaly tridsať rokov existencie Slovenska ťažko by som našiel nejaké porovnanie najhoršieho výkonu v zahraničnej politike, ďakujem pekne.
3. 5. 2021 17:22:32 - 17:24:21 27. schôdza NR SR - 2.deň - B. popoludní Tlač 525 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Kmec, Peter (-) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou  
Ďakujem, pán predsedajúci. Tomáš, ďakujem za vystúpenie. Čo sa týka tých klimatických cieľov, toho čísla 55 %, ktoré správne hovoríš, sa nejak intenzívne, alebo iniciatívne neobjavuje v novom texte programového vyhlásenia vlády, tam treba povedať, že už od začiatku príprav pozície na Európsku radu, kde sa tento cieľ dohadoval, boli také zmiešané pocity vo výbore pre európske záležitosti, pretože vláda strieľala od boku rôzne čísla, dokonca expremiér Matovič na výbore vyhlásil, že by si vedel predstaviť aj 70-percentný cieľ. Takže toto len dokazuje, že nie sú vyjasnené predstavy ministerstva životného prostredia ako bude tento cieľ napĺňať, a to isté platí aj pri príprave plánu obnovy, kde si myslím, že bolo veľkou chybou, že dekarbonizácia priemyslu bola presunutá z ministerstva hospodárstva na ministerstvo životné prostredie, pretože hospodárstvo je ten rezort, ktorý, ktorý pozná, pozná potreby priemyslu a keď sme to presunuli na ministerstvo životného prostredia, môže hroziť to, že dáme prevažnú časť týchto peňazí U.S. Steel na výstavbu elektrických vysokých pecí a slovenský priemysel z toho dostane veľmi málo. Súhlas s tvojím hodnotením, vyčleňovanie peňazí na kultúru a na jej záchranu, tam je nula v pláne obnovy. Takisto súhlasím s tým, že to, čo je veľmi dôležité v zahraničnej politike je predvídateľnosť, ktorá predchádzajúcej vláde chýbala, pretože vždy sme čakali aký antikrok urobí expremiér Matovič voči ministerstvu zahraničných vecí. Ďakujem.
3. 5. 2021 16:14:40 - 16:16:40 27. schôdza NR SR - 2.deň - B. popoludní Tlač 525 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Kmec, Peter (-) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou  
Ďakujem pán predsedajúci. Páni poslanci Suja a Kočiš to správne vystihli, že hlavnou črtou výkonu expremiéra Igora Matoviča v zahraničnej politike bol bezbrehý populizmus a schizofrénia. Keď mu to vyhovovalo, tak bol proruskejší ako Kremeľ, keď mu to vyhovovalo na druhú stranu, tak bol prozápadnejší ako západ a tu vidíme, vidíme výsledky, totálny chaos a pošramotené renomé Slovenska.
Pán poslanec Taraba, máš pravdu, lámanie základných diplomatických pravidiel, ktoré sú často dosť konzervatívne sa vždy vypomstí, pretože každé vybočenie z normálu je veľmi dôsledne monitorované, či už ambasádami alebo aj medzinárodnou tlačou.
Pán poslanec Pellegrini, ty si, ty si príkladom toho, ak politik počúva odborníkov, tak vie sa dostať na tie najvyššie miesta vo svete. A už si aj spomenul tie jednotlivé destinácie, takže ja si myslím, že toto v živote sa Igorovi Matovičovi nemôže podariť, pretože nedosahuje tú úroveň a hlavne nepočúva odborníkov.
Pán poslanec Krúpa, ja si myslím, že vy by ste radi aj do Bieleho domu, ale za tejto vlády sa to nepodarí, takže tie výtky, že niekto sa v minulosti dostal a bola tam nejaká agenda, to, to neobstojí, pretože vždy ten výtlak tej krajiny je, je aj na tom, aby, aby ho počúvali partneri, nie na úrovni diplomatov a tretích diplomatických tajomníkov. Vždy sa rozhoduje o veľkých veciach na najvyššej politickej úrovni a to sa Igorovi Matovičovi nikdy nestane.
Čo sa týka toho krízového manažmentu, tam treba len povedať, že ja si myslím, že ministerstvo vnútra je veľmi dobre vybavené na civilný krízový manažment, je to len v neschopnosti ministra. Takže minister obrany musel suplovať neschopnosť ministra vnútra. Ďakujem.
3. 5. 2021 15:50:42 - 16:01:51 27. schôdza NR SR - 2.deň - B. popoludní Tlač 525 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Kmec, Peter (-) - poslanec NR SR Vystúpenie v rozprave   (text neprešiel jazykovou úpravou)
77.
Vážený pán predsedajúci, vážení členovia vlády a vážené dámy, vážení páni, pri schvaľovaní programového vyhlásenia prvej Matovičovej vlády som upozorňoval na niekoľko rizík, ktoré sa, žiaľ, počas roka naplnili, a výsledok dnes cítime jasne. Obavám sa, že tento štýl vládnutia bude pokračovať aj naďalej vzhľadom na dnes prejavené jasné náznaky arogancie moci a pošliapavania ústavných princípov. Dovoľte mi uviesť malú bilanciu za, čo sa udialo za tej posledný rok v oblasti zahraničnej politiky a európskych záležitostí.
V prvom rade musím skonštatovať, že sa nám rozpadol nielen celospoločenský, ale aj vnútrokoaličný konsenzus v oblasti zahraničnej politiky. Vďaka spanilým jazdám Igora Matoviča, sa Slovensko stalo nečitateľným a nepredvídateľným partnerom z pohľadu zahraničia, ktoré nevie, ktorá zahraničnopolitická línia je teraz v platnosti. Nikto netuší, či platí Matovičová doktrína vytvárania strategickej osi Bratislava - Budapešť - Moskva, alebo bezpečnostná stratégia z dielne MZV, podľa ktorej sú strategickými partnermi USA - NATO - Európska únia, samozrejme, bez Vyšehradskej štvorky.
Došlo k poníženiu slovenskej diplomacie aj samotného Slovenska takým spôsobom, ktoré si bude Slovensko ešte dlho pamätať a nemá v dejinách obdobu. Návšteva Budapešti bez zastúpenia slovenských diplomatov je výkričníkom, ktorý bude nad Slovenskom visieť ešte dlhé roky. Slovensko stratilo vďaka nekoordinovaným výstupom dobré meno vo svete. Igor Matovič svojím osobnostným vybavením a vystúpeniami, vystúpeniam na medzinárodných fórach a bilaterálnych návštevách šíril do celého sveta zdieľanú hanbu. Next time, one time, fiasko v Paríži, mohol by som pokračovať, ale všetci viete, o čom asi hovorím. Vnútrokoaličné politické spory sa stali vývozným artiklom do zahraničia a otravovali nimi zahraničných partnerov. V Paríži sa napríklad z úst vtedajšieho predsedu vlády dozvedeli, že vicepremiér Sulík je de facto masový vrah, a mohol by som zase pokračovať. Konflikt vo vnútri vlády medzi SaS a OĽANO paralyzoval zahraničnú politiku do takého rozmeru, ktorý vyústil až do nedôstojnej demisie ministra zahraničných vecí a následného pádu vlády. To však nie je všetko.
Na medzinárodnej scéne sa tieto zlyhania podpísali aj pri obstarávaní vakcín, ktorých je stále naďalej nedostatok, a rovnako pri koncipovaní plánu obnovy. Kauza Sputnik v plnej nahote odhaľuje, aké škody sa dajú napáchať na medzinárodnej scéne a v zahraničnej politike. Je to smutný príklad toho, čo narobí amaterizmus, neprofesionalita a neohrabanosť v zahraničnej politike a ako zbytočne vieme poškodiť napríklad rusko-slovenské vzťahy. Utajená zmluva, ktorá bola zverejnená ukazuje, že to môže mať dokonca aj trestnoprávne dohry hraničiace s prvkami vlastizrady.
Plán obnovy zase ukazuje, že ak zanedbáte verejnú diskusiu s verejnosťou, výsledkom je dokument, ktorý síce formálne spĺňa kritériá Bruselu, ale mu chýba odraz reality a potrieb slovenského života. Navyše plán obnovy nepodporil na hlasovaní vlády podpredseda vlády Sulík alebo minister Mičovský. To je smutný výpočet dosiahnutých zahraničnopolitických prehmatov počas jedného roka prvej Matovičovej vlády, ktoré nebude jednoduché naprávať. Poďme však k samotnému programového vyhláseniu vlády, ktoré inak sám dezignovaný predseda vlády dehonestoval slovami, že preňho je dôležitejší plán obnovy ako programové vyhlásenie. Týmto vyjadrením sa nezmazateľne zapísal do histórie Slovenska, pretože takto sa nesprával k svojmu vlastnému programovému dokumentu žiaden predseda vlády. V princípe teda vieme, že rokujeme o niečom úplne zbytočnom, pretože to podstatné sa pošle bez vedomia parlamentu do Bruselu, čo je zlá správa pre celé Slovensko, ktoré stále čelí nielen zdravotnej, ale aj ekonomickej kríze. A tu zájdem trochu do detailov v rámci programového vyhlásenia vlády.
Ak hovoríme o ekonomickej kríze, musím poznamenať, že aj po roku vládnutia cítiť absenciu pokroku pri vládnej podpore proexportných ambícií slovenského podnikateľského sektora. Trápiaci sa podnikatelia by práve teraz potrebovali pomocnú ruku štátu pri umiestňovaní svojich produktov na svetových trhoch. To sa stále nedeje. Medzi hlavné dôvody nedostatočnej vládnej podpory patrí predovšetkým veľká rozdrobenosť kompetencií, expertízy a financií v tejto oblasti, absencia projektového riadenia na, na rezorte zahraničia, ako aj užšie prepojenie politickej, ekonomickej a rozvojovej diplomacie v zahraničnej službe. Jedinou cestou je centralizácia kompetencií a silné líderstvo ministerstva zahraničia.
Pokračovala fragmentácia aj v európskej agende, ktorá bola rozdelená medzi tri hlavné centrá moci, expremiéra Matoviča, podpredsedníčku vlády Remišovú a ministra zahraničia Korčoka. Aj tu sme však boli svedkami sporu medzi OĽANO a SaS. Expremiérovi robil tzv. šerpu štátny tajomník Klus a viackrát sa stalo, že šerpa sa nedostal do delegácie predsedu vlády počas jeho ciest do Bruselu. Som rád, že pri nástupe nového predsedu vlády bude pozícia šerpu presunutá z rezortu zahraničia na úrad vlády, pretože šerpa by mal byť najbližší odborný, ale aj stranícky spolupracovník premiéra, ktorý by mal sedieť na úrade vlády a zastrešovať jeho komunikáciu nielen po odbornej európskej úrovne, ale aj voči európskej politickej frakcii, ku ktorej sa OĽANO hlási.
Aby sme mohli aktívne presadzovať naše národné záujmy v Európskej únii, potrebujeme premiéra so silným odborným, politickým a personálnym prepojením na Brusel. Bez silného politického výtlaku na najvyššej úrovni budeme hrať v Bruseli stále iba druhé husle. A to sa za posledný rok, bohužiaľ, neudialo, takého premiéra sme nemali.
Čo sa týka riadenia eurofondov na novozriadenom ministerstve investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie, treba skonštatovať, že pretrval silný rezortizmus práve v časoch, keď bolo potrebné európske zdroje flexibilne presúvať z jednotlivých operačných programov na boj proti koronakríze. Tu sa ukazuje, že chýba systém nadrezertného riadenia, ku ktorému sme vyzývali, ktoré ani doteraz nebolo legislatívne upravené v kompetenčnom zákone. Tiež ma mrzí, že ministerka Remišová sa viac venuje minulosti ako aktuálnemu čerpaniu eurofondov. Dôkazom toho je fakt, že od vzniku Matovičovej vlády nebola, nebola vyhlásená ani jedna výzva. To sa, myslím, stalo prvýkrát, prvýkrát v histórii Slovenska a jeho členstve v Európskej únii. Takto nám zbytočne stoja nevyčerpané zdroje z predchádzajúcej finančnej perspektívy.
V oblasti bezpečnostnej politiky by som chcel zdôrazniť, že nám pri predložení bezpečnostnej a obrannej stratégie chýbal tretí dôležitý dokument, a to je vojenská stratégia. Príslušný materiál bol prerokovaný na vláde Slovenskej republiky ešte v roku 2017, tak ako aj ostat..., predchádzajúce dokumenty, tie sa nedostali do Národnej rady, ale v prípade schvaľovania pod súčasnou vládou tento dokument, ktorý sa nazýva Vojenská doktrína alebo stratégia sa nedostal ani na rokovanie vlády. Pre vojakov je však Vojenská stratégia veľmi dôležitý dokument pre plánovací proces. Musia ho rozpracovať do príslušných doktrín, operačných dokumentov, výcviku a postupov. Až na základe týchto dokumentov je zrejmé, aké úlohy pri obrane Slovenska bude potrebné plniť, akú výzbroj je na to potrebné obstarať a akú taktiku precvičovať.
V oblasti obrannej politiky oceňujem odhodlanie zapájať slovenské výrobné kapacity do medzinárodných ozbrojených síl. Výdaje, ktorá naša krajina poskytuje na svoju obranu, musia okrem dôrazu na kvalitu vybavenia ozbrojených síl zohľadňovať aj požiadavku ich prioritného smerovania do nákupu výzbroje, ktoré sú schopné na najvyššej možnej úrovni technickej vyspelosti poskytovať slovenské podniky. Pokiaľ nemôžu byť slovenské podniky samostatnými dodávateľmi najmodernejších obranných systémov, musíme sa usilovať o maximálne využitie nášho priemyslu ako ich subdodávateľov.
Podiel slovenského priemyslu na modernizácii našich ozbrojených síl musí byť zdrojom tvorby nových pracovných miest, zdrojom umožňujúcim ďalšie investície našich podnikov do vývoja a výskumu a ďalšieho rozvoja výrobných technológií. Investície štátu do obrany musia prinášať aj profity zvyšujúce kvalifikáciu našej pracovnej sily, schopnosť uplatniť náš vedecko-technický a výskumný potenciál. Tieto profity sa potom zákonite musia odraziť aj v schopnosti priemyselných podnikov prispievať k nášmu ekonomickému rastu.
Drasticky rastúci schodok verejných financií kvôli druhotným ekonomickým efektom a neefektivite tejto vlády bude do budúcna vytvárať tlak aj na rozpočet ministerstva obrany. To by malo byť pripravené prehodnotiť najdrahšie projekty, ktoré sú určené pre zahraničných dodávateľov a ktoré viac peňazí zo slovenskej ekonomiky odnesú, než jej prinesú. V tejto dobe je zásadné, aby boli prednostne zadávané zákazky slovenskému obrannému priemyslu na výzbroj a techniku, ktorú domáce podniky vyvíjajú a vyrábajú a ktoré je schopné, ktoré sú schopné úspešne exportovať.
Ešte jedna poznámka k rezortu obrany. V súvislosti s pandémiu sa vláda snaží postaviť rezort obrany do pozície hlavného lídra v oblasti civilného krízového manažmentu. Rezort obrany má pritom zo zákona plniť iné úlohy. V takýchto situáciách, ako je boj proti COVID, má hlavne asistenčné úlohy, nemá suplovať povinnosť iných rezortov a zakrývať tým ich neschopnosť. Vláda sa vlastne snaží zodpovednosť, ťažisko väčšiny záchranných a ochranných funkcií a riadenie činnosti krízového manažmentu presúvať z úradu vlády, rezortov vnútra a zdravotníctva na rezort obrany. Toto je neprípustné, nelogické a nedáva to dobrý signál obyvateľstvu.
Z uvedeného vyplýva, že podpora programového vyhlásenia druhej Matovičovej vlády neprichádza opäť do úvahy. Jediné východisko z pohľadu HLAS - sociálna demokracia vidím v úspešnom referende.
Ďakujem za pozornosť.
3. 5. 2021 15:15:15 - 15:17:06 27. schôdza NR SR - 2.deň - B. popoludní Tlač 525 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Kmec, Peter (-) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
44.
Vážený kolega Blcháč, správne si poznamenal a poukázal na dva sektory, ktoré boli jedny z najviac postihnutých počas koronakrízy. Sú v podstate najviac porazení, sú to samosprávy, poľnohospodári, ešte by som pridal aj umelcov a mali sme tu veľkú debatu okolo plánu obnovy, ktorá, bohužiaľ, nedorazila do parlamentu. A zase tu máme výsledok, poľnohospodári - nula, samosprávy - nula, umelci - nula.
Vláda tým pádom úplne odignorovala výzvy tých najviac postihnutých a najviac porazených z koronakrízy a neobstojí argumentácia, že poľnohospodári si prídu na svoje počas čerpania fondov zo spoločnej poľnohospodárskej politiky, pretože slovenskí poľnohospodári stále dostávajú ešte iba 70 % z toho, čo dostávajú západní farmári. V čase krízy sa ešte viac oslabí ich konkurencieschopnosť, takže tento argument úplne neobstojí.
To isté neobstojí, že regióny dostanú eurodotácie. Európsky fond regionálneho rozvoja bude krátený na Slovensku kvôli tomu, že expremiér Matovič nevygonecioval dostatočný rozsah tohto fondu, dostatočný rozsah Kohézneho fondu a Fondu pre spravodlivú transformáciu. A z Regionálneho fondu sa budú musieť kvôli tomu presúvať zdroje do iných, do iných programov, takže je to, je to obrovský, obrovský nepomer k tomu, čo, čo máme, čo máme k dispozícii, a k tomu, čo dostávajú títo najviac postihnutí.
Takže, ak to zhrniem, táto vláda nevie negociovať, táto vláda nevie vládnuť a nevie implementovať.
30. 4. 2021 18:42:34 - 18:44:34 27. schôdza NR SR - 1.deň - B. popoludní Tlač 525 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Kmec, Peter (-) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
214.
Vážený pán minister, blahoželám k staronovej funkcii. Musím však skonštatovať, že stalo sa prvýkrát v histórii Slovenska, keď sa vláda rozpadla na zahraničnopolitickej téme. A bolo to veľmi, veľmi nešťastné, pretože už sme boli v minulosti svedkami, že často aj koaliční poslanci na pôde parlamentu vyjadrovali niekedy iné názory na geopolitické smerovanie krajiny alebo zahraničnopolitické priority, ale nezažili sme takýto intenzívny boj v rámci vládnej koalície v oblasti, ktorá by sa, naopak, mala budovať v zmysle budovania celospoločenského konsenzu, ktorý si niekoľkokrát spomenul. Takže ja si myslím, že tvojou prvoradou úlohou bude nie posilňovanie celospoločenského konsenzu, ale obnovenie vnútrokoaličného konsenzu v zahraničnej politike, pretože ten je, ten je veľmi silne naštrbený a ako vidíme, po, už po nástupe novej dezignovanej vlády niektoré signály sa začínajú objavovať, že novovymenovaný minister financií bude v tejto konfrontačnej politike pokračovať.
Rád som si vypočul tvoje hodnotenie aktívnejšieho zapájania sa do Visegrádskej štvorky, pretože v bezpečnostnej stratégii mi táto, táto politika Slovenskej republiky chýbala. Takže v tomto, si myslím, že napriek tomu, aj keď niektoré časti slovenskej spoločnosti nesúhlasia s tým, kto je dnes pri moci či už v Budapešti, alebo vo Varšave, ale ten regionálny rozmer je veľmi dôležitý a vieme si presadzovať oveľa efektívnejšie naše pozície.
Ďakujem pekne.
30. 4. 2021 18:11:08 - 18:12:36 27. schôdza NR SR - 1.deň - B. popoludní Tlač 525 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Kmec, Peter (-) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
200.
Ďakujem, pán predsedajúci. Vážený pán minister, držím palce pri nástupe do tejto horúcej stoličky a chcel by som sa v tejto súvislosti spýtať na horúcu tému Sputnik, pretože má to viacero rozmerov. Na kauze Sputnik sa rozpadla predchádzajúca vláda Igora Matoviča. Bol dokonca narušený celospoločenský konsenzus v zahraničnej politike, pretože Igor Matovič nám tu začal vytvárať nejakú os Bratislava – Budapešť – Moskva. Takisto sme sa dozvedeli z existujúcej zverejnenej zmluvy, že nám hrozia významné národohospodárske škody, ak sa nepodarí dotiahnuť dovoz Sputnika na Slovensko, pretože stále nám tieto vakcíny visia na skladoch v Šarišských Michaľanoch, ruská strana si zobrala nejaké dávky na ďalšie posudzovanie. Ten certifikačný proces bol tiež veľmi, veľmi komplikovaný a veľmi chaotický, takže rád by som počul váš názor na to, kedy sa občania, tí, ktorí budú mať záujem, sa budú môcť začať očkovať touto látkou, pretože stále tu máme skupinu obyvateľstva, ktorá uprednostňuje Sputnik pred ostatnými vakcínami. A potom ako budete riešiť tieto právne následky tej zmluvy, ktorá bola jednoznačne chaoticky a nevýhodne uzavretá?
Ďakujem pekne.
30. 4. 2021 17:48:14 - 17:50:14 27. schôdza NR SR - 1.deň - B. popoludní Tlač 525 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Kmec, Peter (-) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
194.
Vážená pani ministerka, veľmi ma mrzí, že vláda a v osobe vás odignorovala odporúčanie rozhodnutia či už výboru pre kultúru Národnej rady Slovenskej republiky, odporúčania mnohých európskych kultúrnych inštitúcií vrátane Európskeho parlamentu výzvu, aby 2 % z plánu obnovy išli na fond, teda na z plánu obnovy a odolnosti na kultúru, pretože bolo tam viacero štúdií a výpočtov, že kultúra bola jedna z najpostihnutejších oblastí a ako vieme, plán obnovy je z veľkej časti smerovaný aj na obnovu tých sektorov ekonomiky alebo spoločnosti, ktoré boli COVID-om najviac postihnuté. A mňa veľmi mrzí, že ste si nevedeli presadiť aspoň nejakú čiastku, tie dve percentá, to je 120 miliónov, aspoň keby ste jedno percento presadili, všetky ostatné členské krajiny nejakým spôsobom tú kultúru ošetrili. Ako viete, minulý rok tá pomoc bola veľmi pomalá, nedostatočná, komplikovaná a v prípade umelcov, ktorí sú väčšinou jednoosobové buď eseročky, alebo živnostníci, samozrejme, pre nich, pre nich je veľmi ťažko sa dostávať k peniazom.
A taktiež neakceptujem tú vašu výtku voči ministerstvu hospodárstva, že kvôli nedostatočnému prístupu hospodárstva nebol podporený kreatívny priemysel, čo si myslím, že zase je veľmi komplikované pochopiť, prečo sa tam, na vládnej úrovni ste sa nevedeli dohodnúť, tam jednoznačne sa ukazuje, že práva ruka nevie, čo robí ľavá a prehadzujete si horúci zemiak. Takže mňa veľmi mrzí, že toto sa nepodarilo.
A to isté sa týka aj viacročného finančného rámca, ja som zvedavý a rád by som počul vašu odpoveď, ako sa to objavilo v eurofondoch, pretože partnerská dohoda už odišla do Bruselu, či je to tam zakom... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
3. 2. 2021 18:14:51 - 18:16:52 23. schôdza NR SR - 5.deň - B. popoludní Tlač 391 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Kmec, Peter (-) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
164.
Ďakujem, pán podpredajc..., podpredsedajúci. Pán poslanec Zajačik, ten váš prejav bol znôžkou obvinení do minulosti. Ja som očakával, že teda poviete aspoň nejaký ten súbor krokov a vecí, ktoré táto vládna koalícia a vaša, vaše, vaše politické hnutie nejak urobilo za, za ten necelý rok.
A to, čo ste, to, čo ste začali v podstate vo forme obviňovania priamo predsedu HLAS - sociálna demokracia, ja, ja si myslím, že vy, vy nemáte vôbec šajnu, ako funguje štátna správa, ako sa, ako funguje výko..., výkonné orgány. A tam, keď sa pozriete len na nieko..., niekoľko obvinení napr. z tejto digitálnej agendy, ja chápem ľudí aj politikov neinformovaných, ak sa pozrú na to, ako funguje štátna správa. Samozrejme, nie všetko je ideálne. Ja viem porovnávať. Dlhé roky som pôsobil v zahraničí. Len také drobnosti, keď si zoberiete. Vybavovanie značky na auto. Mne to v špičkových západných krajinách trvalo dva týždne, tuto v klientskom centre mi trvalo tri, tri hodiny. Takže ja, ja viem porovnávať, či niečo funguje na Slovensku, alebo nefunguje aj, aj oproti, oproti vyspelým krajinám.
To isté, ak si zoberiete obstarávanie zdravotnej techniky počas vzniku koronakrízy. A bola, bol to práve premiér Peter Pellegrini napriek tomu, že tie sklady boli prázdne, že do nemocníc dostal, dostal rúška a ďalš..., ďalšiu zdravotnú techniku, ktorú on sám spolu s ministerkou vnútra sa podarilo dostať z Činy, Turecka a iných krajín. Keď premiér Matovič chcel vyhadzovať testy do Dunaja, Česi si ich vypýtali. To sú tie testy, ktoré, ktoré ešte obstarával Peter Pellegrini. A všetky ostatné testy, prostriedky, z ktorého žila potom polroka Matovičova vláda.
Ďakujem.
3. 2. 2021 17:41:49 - 17:43:13 23. schôdza NR SR - 5.deň - B. popoludní Tlač 391 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Kmec, Peter (-) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
143.
Ďakujem, pán predsedajúci. Vážená pani poslankyňa, svojím vystúpením ste vlastne urazili desaťtisíce občanov, ktorí sa podpísali pod vznik strany HLAS - sociálna demokracia a ktorí tým pádom podporili vznik novej sociálnodemokratickej alternatívy. Vy vlastne všetkých označujete za zlodejov, ignorujete pritom rozhorčenie miliónov ľudí, ktorí už teraz volajú po páde vlády Igora Matoviča a po predčasných parlamentných voľbách. Tie čísla sú jednoznačné. Vaše vyjadrenie o plošnej kriminalizácie opozície len dokazujú, že sa na tejto agende účelovo vyvážate, a tým pádom sa snažíte prekrývať zlyhania tejto vládnej koalície. Asi si vo svojom ideologickom zápale neuvedomujete, že kriminalizujete nevinných ľudí a takto bezprávne a nehumánne presadzujete princíp kolektívnej viny. Som v podstate šokovaný, že toto hovorí predstaviteľka liberálnej strany.
Nečudujem sa, že čoraz viac predstaviteľov odbornej verejnosti a mimovládneho sektora začína upozorňovať na zásadné zlyhávanie tejto vlády v oblasti právneho štátu, medzi iným na neúmerné zasahovanie výkonnej moci, politických strán a médií do vyšetrovacích procesov, ako aj snahy o zbavovanie sudcov ich rozhodovacej imunity. Toto vaše vystúpenie len dokazuje, že obavy mimovládnej, mimovládneho sektora sa napĺňajú.
Ďakujem.
3. 2. 2021 16:33:45 - 16:35:45 23. schôdza NR SR - 5.deň - B. popoludní Tlač 391 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Kmec, Peter (-) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
70.
Ďakujem, pán podpredseda, predsedajúci. Vážený pán podpredseda, čo sa týka manažovania koronakrízy, ako osobný účastník počiatočných krízových štábov môžem potvrdiť, že je obrovský rozdiel medzi manažovaním prvej a druhej vlny koronakrízy, ak porovnám manažovanie krízy medzi bývalým premiérom Pellegrinim a premiérom Matovičom, je to obrat o 180 stupňov, takže to manažovanie je jedným z dôvodov, prečo sme v takýchto zlých číslach.
Pre vás je srdcová záležitosť právny štát a v tejto oblasti musím skonštatovať, že táto vládna koalícia ešte nie je pri moci ani rok, ale už dnes môžme hovoriť o systematickom porušovaní všetkých sľubov v oblasti transparentnosti a otvoreného vládnutia. Vládna koalícia sľubovala profesionalizáciu verejnej správy, vytvorenie národného strategického plánu vo verejnej správe, zlepšenie procesu prípravy a prijímania zákonov a mnohé ďalšie sľuby.
Avšak aká je pravda? Dochádza k politickým čistkám, straníckym nomináciám, vy sám ste to kritizovali. Vy sám ste disident voči tejto vládnej koalícii v tejto oblasti. Legislatívny proces je sprevádzaný nespočetným množstvom skrátených legislatívnych konaní, ktoré vy, vy akceptujete. Takisto vláda odmieta komunikovať so širokou odbornou verejnosťou, predseda nálepkuje akýkoľvek iný názor nevyberavými výrazmi: múdrosráči, hlupáci, idioti a tak ďalej. Vláda sľubovala prijatie zákona o lobizme. Tento sľub zatiaľ nesplnila. Naopak, otvorila dvere napríklad kandidovať na najvyššie prokurátorské funkcie aj kandidátovi, ktorý je jednoznačne v konflikte záujmov ešte aj, ešte aj počas vypočúvania.
Najhoršie na tom však je, že táto vláda sa prezentuje v európskych a transatlantických štruktúrach ako svetlo na konci tunela v stredoeurópskom priestore. A tu vidím, že je jednoznačná ignorá... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
24. 9. 2020 17:26:38 - 17:27:52 12. schôdza NR SR - 6.deň - B. popoludní Tlač 212 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Kmec, Peter (-) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
188.
Ďakujem. Ďakujem kolegom za podporné vystúpenia.
Pán poslanec Dostál, ja, samozrejme, som veľmi rád, že došlo k vyjadreniu o všetkých troch najvyšších ústavných činiteľoch, čo sa týka základnej zahraničnopolitickej bezpečnostnej orientácie. Ja len ukazujem na niektoré pochybenia, ktoré si, bohužiaľ, všímajú zahraničnopolitickí analytici, médiá a aj diplomati a tu by som v podstate nebol rád, aby sme sa bavili v štýle ´z kaluže do blata´. Takže v podstate ja som mal určité kritické vyjadrenia aj v minulosti ako diplomat voči niektorým prejavom najvyšších ústavných činiteľov a ako politik v súčasnosti budem na tieto, na tieto prešľapy upozorňovať aj súčasnú koalíciu.
Pán poslanec Blanár, plne súhlasím, ja som to aj v tom mojom vystúpení zdôraznil, že musíme čo najrýchlejšie a čo najdôslednejšie presadzovať uhlíkové importné clo, aby sme si ochránili nielen, nielen náš národný, ale celoeurópsky priemysel. Takže v tomto sa plne zhodujem s vami.
Ďakujem.
24. 9. 2020 17:11:03 - 17:21:12 12. schôdza NR SR - 6.deň - B. popoludní Tlač 212 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Kmec, Peter (-) - poslanec NR SR Vystúpenie v rozprave   (text neprešiel jazykovou úpravou)
174.
Ďakujem, pán predsedajúci. Vážený pán minister, vážené dámy, vážení páni... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Grendel, Gábor, podpredseda NR SR
175.
Panie poslankyne, páni poslanci, ešte raz vás žiadam z úcty k vystupujúcemu, aby ste sa utíšili.

Kmec, Peter, poslanec NR SR
176.
V úvode by som chcel oceniť predloženie tohto materiálu, ktorý som poňal trošku odlišne od doteraz prebiehajúcej debaty, a to z dôvodu toho, že minister zahraničných vecí sa pokúsil do určitej miery aktualizovať materiál, ktorý bol odprezentovaný v programovom vyhlásení vlády v časti zahraničná a európska politika, a to prispôsobiť vlastne tú, ten stav, stav výkonu zahraničnej európskej politiky koronakríze a teda pozrieť sa na to, ako by sme mali na túto krízu reagovať.
To, to chcem takisto zdôrazniť, že táto debata, ktorá prebehla, samozrejme odráža, odráža a ukazuje pokračovanie dosť kontroverznej diskusie z programového vyhlásenia vlády, čo je v podstate legitímne pre túto Národnú radu, pre toto plénum, ale ja si myslím, že v týchto krízových časoch predovšetkým by sme sa mali venovať, ako (zaznievanie gongu) zjednocovať sily, ako hľadať, hľadať prieniky v čase koronakrízy a nevyhľadávať vlastne tie, tie trecie plochy, ktoré sa nám momentálne nepodarí, nepodarí vyriešiť.
Dotknem sa len tej situácie v Spojených štátoch, ktorá, ktoré... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Grendel, Gábor, podpredseda NR SR
177.
Zastavte, prosím, čas pána poslanca Kéryho, Kmeca, pardon. (Krátka pauza za účelom utíšenia sa poslancov v sále.) Ďakujem pekne.
Nech sa páči, pán poslanec, môžete pokračovať.

Kmec, Peter, poslanec NR SR
178.
Ďakujem. Chcem sa vrátiť k tej debate ohľadom Spojených štátov, ktorá tu viacero, viacerokrát odznela, a to hlavne z pohľadu toho, že práve tá znížená predvídateľnosť a nepopularita Spojených štátov vychádza aj z toho, že v USA bol v posledných desaťročiach narušený zahranično-politický konsenzus a tie rozhodnutia, ktoré boli už urobené, či už je to Irak alebo ďalšie, ďalšie krízové, krízové situácie v zahraničí, nenachádzali zahranično-politický konsenzus v domácej politickej scéne. A aj táto popularita, resp. nepopularita USA bola preklopená aj do medzinárodných vzťahov a tam treba hľadať tie príčiny, príčiny aj negatívneho imidžu USA na Slovensku. A ja si myslím, že ak chce aj Slovensko byť predvídateľné a mať pozitívny imidž v zahraničí, musíme hľadať prieniky a spoločný zahraničnopolitický konsenzus hlavne tu doma, aby ten výkon zahraničnej politiky navonok bol udržateľný smerom, smerom do zahraničia a teda uveriteľný u našich zahraničných partnerov.
Ale chcem sa, chcem sa vrátiť k tomu materiálu, pretože je tam viacero takých prvkov, ktoré zohľadňujú aktuálnu situáciu okolo koronakrízy, a v tomto chcem vyzdvihnúť hlavne snahy ministerstva zahraničných vecí pri posilňovaní, posilňovaní efektívneho multilateralizmu, ktorý je v týchto krízových časoch o to dôležitejší. Sme, bohužiaľ, svedkami silnejúceho nacionalizmu a ekonomického protekcionizmu, ktoré oslabujú globálne trhy a musíme sa aj my tomuto, tomuto trendu prispôsobiť a v tejto situácii vidíme, že viaceré krajiny prijímajú opatrenia na pritiahnutie rôznych kritických investícií, výrobných kapacít do svojich ekonomík, ako je napríklad výroba zdravotníckeho materiálu, liekov, ale aj subdodávateľských reťazcov pre svoj kritický priemysel, ktoré boli vlastne tou koronakrízou popretrhávané. Takže tu je veľmi dôležité, veľmi kritické, aby sme si ako prioritu stanovili uchádzať sa o tieto investície a výrobné kapacity. A v tejto súvislosti by som uvítal konkrétny plán vlády Slovenskej republiky.
Ďalej by som sa chcel dotknúť európskej, európskej politiky, kde dominuje diskusia momentálne o finančných nástrojoch, ako je viacročný finančný rámec, plán obnovy a odolnosti a tu je tiež životne dôležité, aby táto diskusia o záchranných európskych balíkoch a mechanizmoch bola čo najviac inkluzívna, konsenzuálna a v tejto súvislosti musím skonštatovať, že vláda nevedie k európskym témam celospoločenskú diskusiu a prípravy zásadných dokumentov prebiehajú stále v uzavretých formátoch.
Dneska sme zase boli svedkami tlačovej konferencie, kde minister financií Heger opisoval celý proces komunikácie vo vzťahu k Európskej komisii, avšak Európska komisia očakáva v súčasnosti celospoločenskú inkluzívnu diskusiu, nie debatu s Európskou komisiou, ako by to malo vyzerať vo vzťahu k Bruselu. My si musíme vyjasniť naše priority, naše zábery a potreby regiónov. Takže tuto by som vyzval takisto vládu, aby sme tento celospoločenský dialóg preklopili do konkrétnej reálnej a nie deklaratórnej roviny. Tiež by som sa chcel dotknúť európskej zelenej dohody, ktorá, ktorá sa môže stať nielen prejavom európskej zodpovednosti voči životnému prostrediu, atraktivity EÚ, ale je jedným z nástrojov budovania moderného hospodárstva, zdrojom inovácii, technologického pokroku a teda aj jedným z hlavných prvkov hospodárskej obnovy a ďalšieho posunu európskych ekonomík.
Z pohľadu slovenského priemyslu je zelená politika nielen o presadzovaní nových technológií na zelenej lúke, o ktoré sa, samozrejme, treba uchádzať, ale aj o postupnej transformácii existujúceho priemyslu na čistejšiu výrobu. A tu s napĺňaním týchto cieľov je prepojená veľmi úzko uhlíková daň, ktorú budeme, treba urýchlene presadiť na ochranu rôznych, rôznych oblastí nášho priemyslu. Tu si myslím, že sa stretávame, stretávame s pohľadmi vlády, avšak čo je veľmi dôležité, je veľmi aktívna debata s domácim priemyslom a tá sa mi zdá, že v súčasnosti absentuje. Počuli sme viaceré vyjadrenia zástupcov slovenského priemyslu, ktoré vyjadrili, ktorí vyjadrili nespokojnosť s touto diskusiou.
Materiál sa tak isto venuje ambíciám rezortu v oblasti ekonomickej diplomacie, a v tejto súvislosti je avizovaná snaha orientovať sa na perspektívne oblasti, ako sú sektor zdravotníctva, biotechnológie, zelené technológie, dáta, umelá inteligencia, autonómne technológie a tak ďalej a tak ďalej. Tu je treba skonštatovať, že aj z môjho pohľadu ekonomická diplomacia, aj z mojich skúseností, je zatiaľ najslabší článok výkonu zahraničnej politiky a v tejto súvislosti musíme urobiť zásadný pokrok. Dlžíme to našim podnikateľom, ale aj inovátorom. Som pripravený aktívne sa zapojiť do tejto debaty o posilňovaní obchodnej a inovačnej diplomacie.
Na záver chcem zdôrazniť, že slovenská diplomacia, budovanie dobrého mena Slovenska v zahraničí sa nezaobíde bez aktívnej účasti najvyšších ústavných činiteľov. A tuto musím znovu zdôrazňovať, že je to kritický, kritický bod výkonu zahraničnej politiky. Ak nám zahraničie závidí pani prezidentku, tak o zvyšných dvoch najvyšších ústavných činiteľoch sa to povedať nedá. Od nástupu tejto vlády som upozorňoval na veľmi veľa negatívnych mediálnych výstupov vo vzťahu k výkonu vlády, predovšetkým vo vzťahu k osobe premiéra Matoviča, no a teraz v posledných týždňoch sa k tomu pridáva veľmi negatívne aj hodnotenie na adresu súčasného predsedu parlamentu v súvislosti s jeho osobným životom. To pozitívnemu imidžu Slovenska neprispieva.
Ešte by som chcel sa pozastaviť na tejto poslednej aktuálnej debate o migračnej, migračnej agende, pretože tento pakt o migrácii a azyle je zase veľmi, veľmi dôležitý míľnik v prebiehajúcej diskusii o tom, ako Európska únia bude vyzerať v najbližších desiatich rokoch, a tu musím povedať, že zase, zase dochádza k narúšaniu našej, si myslím, jednotnej konsenzuálnej pozície, kde predchádzajúce vlády mali, si myslím, veľmi, veľmi jasnú pozíciu s vystupovaním proti kvótam na rozmiestňovanie emigrantov po jednotlivých členských štátoch a presadzovali princíp tzv. flexibilnej solidarity. To bolo, to bolo v podstate základom našej, našej pozície, národnej pozície v minulých rokoch, ktorú zase na tlačovej konferencii premiéra Matoviča som zacítil, že chce si z toho robiť zase vnútropolitickú agendu a začal spochybňovať pozície predchádzajúcich vlád v tejto oblasti.
Takže vyzývam vládu na to, aby sme držali jednotnú národnú pozíciu v tejto oblasti migračnej politiky a nesnažili sa využívať domáce politické body na tejto téme.
Ďakujem veľmi pekne.
2. 9. 2020 17:04:12 - 17:06:12 11. schôdza NR SR - 1.deň - B. popoludní Tlač 231 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Kmec, Peter (-) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
107.
Ďakujem, pán predsedajúci. K pánovi poslancovi Blahovi, áno, máš pravdu, jednoznačne je tam veľa otvorených otázok, čo sa týka rovnakého prístupu k občanom Európskej únie a myslím si, že to sa nám nepodarí do tohto uznesenia dostať. Ja si myslím, že na to bude veľký priestor pri diskusii o budúcnosti Európskej únie, ktorá nás čaká. A tam si myslím, že Národná rada bude zohrávať veľmi dôležitú úlohu, aby sme sa k dvojakému prístupu v rámci Európskej únie vyhli.
Pani poslankyňa Pleštinská, máš pravdu, že došlo k zmene viacerých vlád v tom čase. Keď si spomenula, že pri moci bol vtedy pán poslanec Fico, takisto ministrom zahraničných, úradujúcim ministrom zahraničných vecí bol pán Ivan Korčok. Nedá sa to takto stavať do tejto pozície, pretože tie informácie sme vtedy nemali. Je veľmi dôležité, aby sme sa teraz spojili, aby sme reagovali na aktuálnu situáciu a vyjadrili jednoznačné stanovisko v mene Slovenskej republiky smerom k belgickým a európskym inštitúciám.
K reakcii pána Erika Tomáša, samozrejme, plne s tebou súhlasím. Niekedy politické stanoviská, či už je to na úrovni Národnej rady, tobôž ešte v rámci diplomacie, sú možno umiernenejšie. Ale o to dôležitejšie je, aby sme našim jazykom Národnej rady jednoznačne si požiadali o vyvodenie politickej zodpovednosti tých, ktorí sa na podpore týchto extrémistických a trestnoprávnych prejavov podieľali. A tu je dôležité jednoznačne povedať, že minister, bývalý minister vnútra Jambon v tomto má veľmi, veľmi, veľmi aktívnu úlohu. A ja si myslím, že treba bude trvať na tom, na jeho odstúpení, či už cez našich part... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
2. 9. 2020 16:42:41 - 16:52:11 11. schôdza NR SR - 1.deň - B. popoludní Tlač 231 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Kmec, Peter (-) - poslanec NR SR Vystúpenie v rozprave   (text neprešiel jazykovou úpravou)
91.
Vážený pán predsedajúci, vážené dámy, vážení páni, diskutujeme k uzneseniu k prípadu, ktorý v mojej tridsaťročnej diplomatickej praxi nemá obdobu a musím skonštatovať, že takýto prípad nemá obdobu ani v civilizovanej spoločnosti 21. storočia, ale, bohužiaľ, musíme sa, musíme sa k tomu vyjadriť, pretože je to naše, naša povinnosť a myslím si, že či už zosnulý pán Jozef Chovanec a jeho rodina, jeho blízki a všetci občania Slovenska si zaslúžia, aby sme, aby sme sa tomuto prípadu veľmi aktívne venovali.
Prípad úmrtia slovenského občana Jozefa Chovanca vnímame nielen ako zlyhanie časti belgických, belgických policajných orgánov, následne kontrolných inštitúcií, ale predovšetkým aj politických špičiek. Tu očakávam, že prípad sa vyšetrí a budú vynesené nielen trestnoprávne a disciplinárne postihy, ale bude vyvodená aj politická zodpovednosť voči tým politickým predstaviteľom, ktorí v tom čase nekonali alebo zahladzovali stopy po, po tomto brutálnom čine. Ide pritom o závažný precedens, pretože pravicový extrémizmus je nebezpečný po celej Európe a ak bude takto prenikať ďalej do či už policajných a iných bezpečnostných zložiek alebo do štruktúr exekutívy, alebo, alebo zákonodarných orgánov, bude, bude veľmi neskoro, ak to prerastie do nebezpečných rozmerov, ktoré nebudeme vedieť kontrolovať. Preto som ja presvedčený, že musíme zahájiť aj širšiu celoeurópsku diskusiu a v tomto, v tomto smere budeme navrhovať aj doplnenia do uznesenia.
Ak môžem vyzdvihnúť iniciatívu predsedu a jeho podpredsedov k tomuto uzneseniu, je to signál, že vieme, vieme, ako Národná rada vyslať veľmi silný signál smerom do Európskej únie a smerom voči belgickým orgánom, že ide nám o, o ochranu, ochranu našich občanov, či už je to občan Slovenskej republiky alebo občan Európskej únie.
Preto sme sa aj my, skupina nezaradených poslancov HLAS - sociálna demokracia, pripojili k tejto iniciatíve vedenia Národnej rady, pretože sú tam veľmi silné signály, ktoré, ktorými zaväzujeme vládu Slovenskej republiky, aby jednoznačne podnikla kroky, aby získala aktuálne informácie z vyšetrovania a následne aby predložila informáciu. Ja by som preferoval priamu účasť ministra zahraničných vecí, aby informoval osobne Národnú radu o tom, ako prebieha vyšetrovanie v Belgicku.
Vzhľadom na to, že uznesenie bolo predkladané niekoľko dní dozadu, za posledné dva dni sa udialo viacero, viacero udalostí v Belgicku. Ako viete, dňa 1. 9. 2020 prebehlo v belgickom parlamente vypočúvanie troch kľúčových hráčov v tejto kauze, a to bol bývalý belgický minister vnútra Jan Jambon, súčasný šéf belgickej polície Marc De Mesmaeker a bývalá šéfka belgickej polície Catherine de Bollová, ktorá, ako už bolo spomenuté, je v súčasnosti šéfkou Europolu. V tejto súvislosti zaznelo veľa, veľa nepresvedčivých stanovísk zo strany týchto troch predstaviteľov pri vypočúvaní a vyzýva to výrazné pochybenia o tom, že došlo, došlo k závažným pochybeniam nielen na úrovni polície, prokuratúry, ale dokonca aj dozorujúcej sudkyne a sú aj podozrenia, že o, o týchto skutočnostiach mal byť informovaný aj bývalý minister vnútra Jan Jambon.
V tejto súvislosti treba skonštatovať, že videozáznam z tejto, z tohto zásahu s dôkazmi o brutalite, brutalite voči pánovi Chovancovi bol teda dlhodobo utajovaný hlavne zo strany dozorujúceho prokurátora a dostal sa na verejnosť iba vďaka neúnavným snahám pani, pani Henriety Chovancovej, manželky zosnulého, ktorá musela kvôli tomu aj dokonca vymeniť svojho právneho zástupcu. Takže je treba poďakovať veľmi pekne pani manželke, že svojimi neutíchajúcimi snahami dosiahla to, že sa dostali na svetlo sveta významné, významné dôkazové materiály.
Je teda veľmi dôležité, aby Národná rada popri tom, že dala úlohu vláde Slovenskej republiky, aby zaujala jasné politické stanovisko proti takýmto prejavom politického prekrývania tejto kauzy na, v Belgicku a tie prvotné informácie, ktoré mám, tie postrehy z vypočúvania zo strany kolegov zo Sociálnodemokratickej strany Belgicka naznačujú, že je tam veľmi veľa otvorených otáznikov, ktoré bude sociálna demokracia dôsledne sledovať, aby sa vyvodila predovšetkým politická zodpovednosť z tejto kauzy, pretože je zjavné, že aj belgická verejnosť už vyjadruje obrovské znepokojenie z toho, čo sa udialo za posledných dva a pol roka pri vyšetrovaní tejto kauzy. Ale úlohou nás, na, na poslancov Národnej rady je trvať aj na tom, aby popri trestnoprávnej a disciplinárnej zodpovednosti bola vyvodená aj politická zodpovednosť, t. j. aby príslušní belgickí politici, ktorí zlyhali, aby odstúpili zo svojich pozícií a stiahli sa z politickej scény. A v tomto, v tomto prípade popri mojej komunikácii so sociálnodemokratickými partnermi som apeloval aj na kolegov z liberálnych alebo kresťanských strán, ktoré v minulosti tvorili koalíciu s nacionalistami z flámskej národnej strany NVA, aby sa tiež prihovorili u svojich kolegov v Belgicku, aby dôsledne trvali na vyšetrení tejto kauzy a hlavne trvali na vyvodení politickej zodpovednosti.
Takisto je veľmi dôležité, aby sme do tohto procesu zapojili Európsky parlament, ktorý má v tomto zmysle vyšetrovacie a monitorovacie právomoci, ako ste videli aj v prípade vraždy dvoch mladých ľudí na Slovensku, kde Európsky parlament okamžite zahájil svoju aktivitu. V tomto prípade je zatiaľ, je zatiaľ na pôde Európskeho parlamentu ticho, ale začul som signály, že niektoré politické frakcie začali zisťovať možnosť spustenia monitorovacieho mechanizmu v Belgicku. Na budúci týždeň by sa malo, by malo padnúť na koordinačnej porade európskych frakcií rozhodnutie, či sa spustí monitorovací mechanizmus voči tejto kauze v Belgicku. Z tohto dôvodu je tiež veľmi dôležité, aby Národná rada vyzvala a podporila Európsky parlament v týchto jeho snahách.
V tomto duchu by som teda navrhol doplniť uznesenie Národnej rady o dva body vzhľadom na to, že ešte pred dvomi dňami tieto, tieto súvislosti neboli známe, takže vlastne tieto dva body dopĺňajú, dopĺňajú uznesenie Národnej rady, vedenia, tlač 231, a po prvé, navrhujem vložiť nový paragraf medzi písm. b) a c) s nasledovným znením: "Vyjadruje protest proti neodôvodnenému naťahovaniu vyšetrovania a zatajovaniu dôkazových materiálov a vyzýva na vyvodenie politickej zodpovednosti voči tým, ktorí sa na týchto nezákonných aktoch podieľali.". To je vlastne k tým, k tým aktivitám niektorých politických kruhov, ktoré, ktoré nekonali.
Druhý bod: "Vyzýva Európsky parlament, aby vzhľadom na policajnú brutalitu spojenú s použitím extrémistických a xenofóbnych prejavov vyjadril svoj politický postoj k celému prípadu, monitoroval jeho vývoj a dohliadol na jeho spravodlivé a urýchlené vyšetrenie.".
Poprosil by som, aby sa o tých dvoch bodoch hlasovalo samostatne, pán predsedajúci.
Ďakujem pekne.
24. 7. 2020 2:11:23 - 2:13:06 10. schôdza NR SR - 1.deň - C. noc Tlač 182 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Kmec, Peter (-) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
78.
Ďakujem, pán podpredseda. Pán poslanec Krúpa, áno, máte pravdu, je rozdiel medzi diplomaciou a politikou. Keď som bol v diplomacii, vám môžem potvrdiť, že vyjadroval som sa kriticky či už na margo vlády Vladimíra Mečiara, Mikuláša Dzurindu, ale aj Roberta Fica. Rozdiel je v tom, že ako diplomat tieto kritické postrehy, ktoré som získaval v zahraničí, som nedával do novín, pretože to nie je úloha diplomata, ale posielam som ich buď v šifrových komunikáciách, alebo, alebo v otvorených, v otvorených informáciách, ktoré si môžte dohľadať aj na ministerstve zahraničných vecí.
Ako politik sa vyjadrujem kriticky k prešľapom súčasnej vlády a robím to teraz otvorene, pretože to je moja úloha z pohľadu opozície, a citoval som nespočetné množstvo týchto vyjadrení, ktoré prinášajú zahraničné médiá. Takže pozrite si, pozrite si tieto zahraničné reakcie.
Pán poslanec Baránik, trošku dezinpretujete moje vyhlásenie. Ja som len spomenul, že veľmi dobre vieme, že štýl politiky pána prezidenta Trumpa je veľmi kontroverzný, často ho kritizujú, ale nepovedal som, že je to hulvátska politika. Ja som len povedal, že pán premiér Matovič používa dokonca ešte hulvátskejší jazyk. Takže aj skreslili ste moje vyjadrenie.
Ďakujem. (Reakcia z pléna a smiech v sále.)

Deň v parlamente

<- ->