Vyhľadávanie v prepise rozpravy Vytlačiť stránku / Print page

Záznamy vystúpení sú evidované v rámci systému prepisu vystúpení do textovej podoby. Tieto texty sú k dispozícii až od 5. volebného obdobia a kvôli autorizácii sú k dispozícii vždy až nejaký čas po samotnom vystúpení.

Výsledok vyhľadávania v záznamoch rozpravy NR SR

 
29. 9. 2021 16:36:32 - 16:38:21 40. schôdza NR SR - 8.deň - B. popoludní Tlač 669 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Kmec, Peter (-) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
42.
Ďakujem, pán predsedajúci.
Vážený pán poslanec Šeliga, ja som si z vystúpenia pána generálneho prokurátora zobral jasné posolstvo, že všetci sme si pred zákonom rovní, a to posolstvo je taktiež, že stíhajme, súďme, ale jednoznačne zákonným spôsobom. Ak sa na špeciálnej prokuratúre dejú nezákonnosti, je povinnosťou generálneho prokurátora konať. Taktiež ak dôjde k hrubému porušovaniu zákonných postupov voči obvineným, je opäť povinnosťou generálneho prokurátora konať.
Z vášho vystúpenia, naopak, mám pocit, že vítate, že nám tu behajú nejakí politickí inkvizítori, ktorí vôbec, ale vôbec nepochopili, čo je to právny štát. Vy ste si najprv vlastne na námestiach nadizajnovali tú svoju pravdu a teraz chcete, aby všetci len tancovali, ako vy pískate. A generálny prokurátor vám len hovorí iba to, že na tieto hry vám neskočí.
To, čo aj generálny prokurátor povedal, že je veľmi dôležitá odborná diskusia k takým témam, ako je zrušenie paragrafu č. 363. Ja len môžem potvrdiť, že vy takúto odbornú diskusiu ignorujete, aj to z mojej vlastnej skúsenosti, keď sa účelovo novelizovala, novelizoval zákon o Generálnej prokuratúre, kde ste viedli diskusiu s odbornou verejnosťou, ktorá jednoznačne odmietla tieto vaše návrhy, napriek tomu ste si ich politickou silou presadili. To isté sa snažíte aj o zmenu § 363 a ja si myslím, že toto je to, čo rozdeľuje Slovensko, to, čo rozdeľuje spoločnosť a za to ste vy zodpovední.
29. 9. 2021 11:50:12 - 11:52:13 43. schôdza NR SR - 2.deň - A. dopoludnia Tlač 669 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Kmec, Peter (-) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
Pán poslanec, chýbal vám tu váš kolega Pellegrini, ale ja mu budem tlmočiť tú vašu výzvu, že mal tu byť prítomný, ale tak isto mu aj poviem, že nemalo by to zmysel, aby tu sedel, pretože na začiatku svojho vystúpenia ste avizovali z pozíciu predsedu hospodárskeho výboru, že nám predložíte nejaké konkrétne opatrenia a zase sme boli svedkami len recyklácie toho, čo odprezentoval váš minister hospodárstva. A ja chápem, že tá diskusia o tých dotáciách na fotovoltaiku je citlivá politická téma, stále ju budete používať a treba si uvedomiť, že tieto dotácie sú jedinou zárukou, aby sa mohli plniť klimatické ciele, ktoré často nekontrolovane boli prijímané na európskej úrovni a bez týchto dotácií je takmer nemožné naplniť tie minimálne štandardy, ktoré od nás vyžaduje Európska únia. A treba sa pozrieť aj na ten aktuálny stav, pretože váš štátny tajomník ministerstva hospodárstva sám hovorí o prijatí balíka Fit for fifty five, aj toho citujem, že nastavili sme si strašne krásne ambiciózne ciele, namaľovali si peknú budúcnosť, ale nikto nepovedal ako sa k tomu dopracovať. Jednoducho nám tu stále chýba tá cesta. Vy neviete ako sa k tým cieľom vôbec dopracovať a kritizujete nejakú minulosť, pritom medzi rokom 2010 - 2012 60 % tých povoleniek bolo pridelených aj za vašej účasti, takže rád by som počul aj tie mená, ktoré dostávali tie povolenky aj za vašej vlády a profitovali z týchto povoleniek. Takže je to taká veľmi pokrytecká pozícia.
29. 9. 2021 10:39:08 - 10:41:05 43. schôdza NR SR - 2.deň - A. dopoludnia Tlač 669 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Kmec, Peter (-) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
Pán poslanec Pellegrini, ty si vlastne za desať minút odprezentoval súbor opatrení, ktoré by si urobil ty a tvoj minister hospodárstva na rozdiel od ministra Sulíka, ktorý za dvadsať minút svojho vystúpenia nepovedal ani jedno konkrétne opatrenie. Správne si poznamenal, že európske vlády konajú už teraz. Tie opatrenia, ktoré sa zavádzajú sú už na tento kalendárny rok. My sa tu stále bavíme o tom, čo bude vláda robiť v roku 2022 a vôbec sa nereflektuje brutálne nárasty cien potravín, ktoré sa už preklápajú vzhľadom na rastúce ceny energie už tento rok. Minister Sulík takisto nám vôbec neodprezentoval, čo táto vláda bude robiť v spolupráci s ostatnými krajinami na európskej úrovni, pretože v októbri sa pripravuje summit, ktorý sa práve energetike bude venovať veľkú časť. Iné krajiny už tlačia na to, aby sa tento bod programu do októbrového summitu dostal, napríklad Španielsko, Poľsko, Grécko. A Slovensko mlčí. Takže je tu zjavne vidno, že vláda nie je pripravená konať nieže do konca roka
===== ... práve v energetike bude venovať veľkú časť. Iné krajiny už tlačia na to, aby sa tento bod programu do októbrového samitu dostal, napr. Španielsko, Poľsko, Grécko. A Slovensko mlčí. Takže je tu zjavne vidno, že vláda nie je pripravená konať nie že do konca roka, nie že na budúci rok, ale ani do konca roka. A problém je v tom, že toto vystúpenie, ktoré sme počuli, to je blúznenie o nejakých dotáciách na fotovoltaiku, na uhoľné bane, ale tu ide o to, že je to celoeurópsky problém a to rieši, treba riešiť v spolupráci s ostatnými európskymi krajinami. Ja, ja som zvedavý, keď vláda Richarda Sulíka rozhodne o zrušení dotácií na fotovoltiku, ako budeme plniť klimatické ciele. Ďakujem pekne.
29. 9. 2021 10:39:08 - 10:41:05 43. schôdza NR SR - 2.deň - A. dopoludnia Tlač 669 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Kmec, Peter (-) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
Pán poslanec Pellegrini, ty si vlastne za desať minút odprezentoval súbor opatrení, ktoré by si urobil ty a tvoj minister hospodárstva na rozdiel od ministra Sulíka, ktorý za dvadsať minút svojho vystúpenia nepovedal ani jedno konkrétne opatrenie. Správne si poznamenal, že európske vlády konajú už teraz. Tie opatrenia, ktoré sa zavádzajú sú už na tento kalendárny rok. My sa tu stále bavíme o tom, čo bude vláda robiť v roku 2022 a vôbec sa nereflektuje brutálne nárasty cien potravín, ktoré sa už preklápajú vzhľadom na rastúce ceny energie už tento rok. Minister Sulík takisto nám vôbec neodprezentoval, čo táto vláda bude robiť v spolupráci s ostatnými krajinami na európskej úrovni, pretože v októbri sa pripravuje summit, ktorý sa práve energetike bude venovať veľkú časť. Iné krajiny už tlačia na to, aby sa tento bod programu do októbrového summitu dostal, napríklad Španielsko, Poľsko, Grécko. A Slovensko mlčí. Takže je tu zjavne vidno, že vláda nie je pripravená konať nieže do konca roka
===== ... práve v energetike bude venovať veľkú časť. Iné krajiny už tlačia na to, aby sa tento bod programu do októbrového samitu dostal, napr. Španielsko, Poľsko, Grécko. A Slovensko mlčí. Takže je tu zjavne vidno, že vláda nie je pripravená konať nie že do konca roka, nie že na budúci rok, ale ani do konca roka. A problém je v tom, že toto vystúpenie, ktoré sme počuli, to je blúznenie o nejakých dotáciách na fotovoltaiku, na uhoľné bane, ale tu ide o to, že je to celoeurópsky problém a to rieši, treba riešiť v spolupráci s ostatnými európskymi krajinami. Ja, ja som zvedavý, keď vláda Richarda Sulíka rozhodne o zrušení dotácií na fotovoltiku, ako budeme plniť klimatické ciele. Ďakujem pekne.
29. 9. 2021 10:39:08 - 10:41:05 43. schôdza NR SR - 2.deň - A. dopoludnia Tlač 669 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Kmec, Peter (-) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
Pán poslanec Pellegrini, ty si vlastne za desať minút odprezentoval súbor opatrení, ktoré by si urobil ty a tvoj minister hospodárstva na rozdiel od ministra Sulíka, ktorý za dvadsať minút svojho vystúpenia nepovedal ani jedno konkrétne opatrenie. Správne si poznamenal, že európske vlády konajú už teraz. Tie opatrenia, ktoré sa zavádzajú sú už na tento kalendárny rok. My sa tu stále bavíme o tom, čo bude vláda robiť v roku 2022 a vôbec sa nereflektuje brutálne nárasty cien potravín, ktoré sa už preklápajú vzhľadom na rastúce ceny energie už tento rok. Minister Sulík takisto nám vôbec neodprezentoval, čo táto vláda bude robiť v spolupráci s ostatnými krajinami na európskej úrovni, pretože v októbri sa pripravuje summit, ktorý sa práve energetike bude venovať veľkú časť. Iné krajiny už tlačia na to, aby sa tento bod programu do októbrového summitu dostal, napríklad Španielsko, Poľsko, Grécko. A Slovensko mlčí. Takže je tu zjavne vidno, že vláda nie je pripravená konať nieže do konca roka
===== ... práve v energetike bude venovať veľkú časť. Iné krajiny už tlačia na to, aby sa tento bod programu do októbrového samitu dostal, napr. Španielsko, Poľsko, Grécko. A Slovensko mlčí. Takže je tu zjavne vidno, že vláda nie je pripravená konať nie že do konca roka, nie že na budúci rok, ale ani do konca roka. A problém je v tom, že toto vystúpenie, ktoré sme počuli, to je blúznenie o nejakých dotáciách na fotovoltaiku, na uhoľné bane, ale tu ide o to, že je to celoeurópsky problém a to rieši, treba riešiť v spolupráci s ostatnými európskymi krajinami. Ja, ja som zvedavý, keď vláda Richarda Sulíka rozhodne o zrušení dotácií na fotovoltiku, ako budeme plniť klimatické ciele. Ďakujem pekne.
29. 9. 2021 10:39:08 - 10:41:05 43. schôdza NR SR - 2.deň - A. dopoludnia Tlač 669 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Kmec, Peter (-) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
Pán poslanec Pellegrini, ty si vlastne za desať minút odprezentoval súbor opatrení, ktoré by si urobil ty a tvoj minister hospodárstva na rozdiel od ministra Sulíka, ktorý za dvadsať minút svojho vystúpenia nepovedal ani jedno konkrétne opatrenie. Správne si poznamenal, že európske vlády konajú už teraz. Tie opatrenia, ktoré sa zavádzajú sú už na tento kalendárny rok. My sa tu stále bavíme o tom, čo bude vláda robiť v roku 2022 a vôbec sa nereflektuje brutálne nárasty cien potravín, ktoré sa už preklápajú vzhľadom na rastúce ceny energie už tento rok. Minister Sulík takisto nám vôbec neodprezentoval, čo táto vláda bude robiť v spolupráci s ostatnými krajinami na európskej úrovni, pretože v októbri sa pripravuje summit, ktorý sa práve energetike bude venovať veľkú časť. Iné krajiny už tlačia na to, aby sa tento bod programu do októbrového summitu dostal, napríklad Španielsko, Poľsko, Grécko. A Slovensko mlčí. Takže je tu zjavne vidno, že vláda nie je pripravená konať nieže do konca roka
===== ... práve v energetike bude venovať veľkú časť. Iné krajiny už tlačia na to, aby sa tento bod programu do októbrového samitu dostal, napr. Španielsko, Poľsko, Grécko. A Slovensko mlčí. Takže je tu zjavne vidno, že vláda nie je pripravená konať nie že do konca roka, nie že na budúci rok, ale ani do konca roka. A problém je v tom, že toto vystúpenie, ktoré sme počuli, to je blúznenie o nejakých dotáciách na fotovoltaiku, na uhoľné bane, ale tu ide o to, že je to celoeurópsky problém a to rieši, treba riešiť v spolupráci s ostatnými európskymi krajinami. Ja, ja som zvedavý, keď vláda Richarda Sulíka rozhodne o zrušení dotácií na fotovoltiku, ako budeme plniť klimatické ciele. Ďakujem pekne.
30. 6. 2021 17:53:53 - 17:55:54 34. schôdza NR SR - 2.deň - A. dopoludnia - B. popoludní 1 Tlač 610 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Kmec, Peter (-) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
208.
Erik, správne si poukázal na ten, na ten jasný konflikt medzi tým, ako prebiehala prvá, prvá fáza boja proti pandémii s tou druhou a tam je jasne vidno a pre mňa je to nepochopiteľné, ako vládni poslanci vysvetľujú, že tá prvá fáza bola úspešná vďaka Igorovi Matovičovi a tá druhá fáza bola neúspešná kvôli opozícii. Čo je totálny nonsens, pretože to nie je o tom, či Igor Matovič správne bojoval s krízou alebo nie, ale prvá fáza úspechu bola v tom, že tuto tento boj viedli odborníci. Predchádzajúci predseda vlády Pellegrini počúval odborníkov, nechal ich riadiť a bojovať proti koronakríze a presne vieme, kedy sa začal ten najväčší Armageddon, keď Igor Matovič vstúpil do riadenia krízy a začal politicky otvárať prevádzky, či už to boli kostoly, alebo povoľoval svadby, aj vďaka tomu, že sa ženil šéf jeho poslaneckého klubu, a tam sa začali tie najväčšie problémy. Igor Matovič prestal počúvať odborníkov, dokonca s nimi začal bojovať, nazýval ich múdrosráčmi a potom je ten výsledok takmer 13-tisíc mŕtvych, neúmerné škody.
Igor Matovič takisto si ani neprečítal, kde si zaplatil jeho exminister zdravotníctva inzertnú, inzertný článok, bol to Lancet, nie Science, a bola to len vyslovene propaganda ohľadom povinného a celoplošného testovania, pretože žiadna iná krajina na svete na tento krok nepristúpila. Každý to označoval na neefektívne a nevedecké testovanie a postup.
30. 6. 2021 17:22:46 - 17:24:33 34. schôdza NR SR - 2.deň - A. dopoludnia - B. popoludní 1 Tlač 610 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Kmec, Peter (-) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
190.
Matúš, ďakujem veľmi pekne, že si prečítal pasáže rozhovoru exprezidenta NAKA Zuriana, pretože ja po prečítaní tohto rozhovoru fakt som sa zdesil. Nadväzuje to na viaceré podozrenia, ktoré vyšli zo správy SIS a z vyjadrení ďalších vysokopostavených predstaviteľov silových zložiek, a to, čo aj rozpráva o priebehu zadržania a potom následnej smrti generála Lučanského, to ešte bude mať, ja si myslím, nielen politické, ale aj právne dopady. A ten spôsob, ktorý sa deje s vyšetrovaniami, predovšetkým s kolúznymi väzbami a ich nadužívaním, ja nechcem vidieť ten účet po rozhodnutiach európskych súdov po prehratých kauzách, pretože drvivá väčšina z týchto prípadov podľa toho, ako sú vysvetľované, nebude mať šancu sa vôbec dostať na súd.
Takže ten rozklad právneho štátu, o ktorom som hovoril už predtým, v kombinácii so zákernosťou, ako hlavnou črtou Igora Matoviča, je veľmi nebezpečný pre túto spoločnosť a ja si myslím, že pôjde to veľmi zlým smerom, pretože Igorovi Matovičovi také pojmy ako právny štát, odmietanie kolektívnej viny a ďalšie takéto právne, právne výrazy nič nehovoria.
Takže myslím si, že krajina ide veľmi nesprávnym smerom a bude dochádzať k ďalšiemu rozkladu právneho štátu.
Ďakujem.
30. 6. 2021 14:47:41 - 14:49:35 34. schôdza NR SR - 2.deň - A. dopoludnia - B. popoludní 1 Tlač 610 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Kmec, Peter (-) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
68.
Ďakujem. Budem hovoriť v tretej osobe, pretože rečník je neprítomný, niet na koho reagovať, ale chcel by som zdôrazniť, že aj týmto vystúpením pán Matovič ukázal, že nemá na politiku, obsahom aj tým štýlom odchodu z rokovacej sály ukázal, že je arogantným hulvátom, útočí na, na všetky strany, rozpráva o zákernosti, ale každý, kto sa s ním stretol z jeho oponentov, hovorí o zákernosti z jeho strany a vieme, vieme o veľa prípadoch, či už z pohľadu koaličných partnerov, alebo aj potenciálnych koaličných partnerov z minulosti.
Niekto zo spolupútnikov povedal, že Matovič sa snaží zachraňovať životy ľudí, bohužiaľ, sa mu to nepodarilo a celé jeho vládnutie je postavené na systéme: pokus – omyl. A to nestačí, pretože výsledkom je takmer 13-tisíc mŕtvych a bojíme sa, čo sa zase udeje na jeseň, pretože je vláda nepripravená zase na ďalší boj s pandémiou.
Pán Matovič tu rozprával o skvelých úspechoch vo verejných financiách, ale keď sa pozriem na tie hrozivé, či už 10-percentný deficit, alebo 64-percentný dlh, tak skôr z toho dupkom stávajú vlasy, ako by sme mali hovoriť o zdravých financiách.
No a nakoniec pánovi Matovičovi nehovoria nič také veci ako prezumpcia neviny, odmietanie kolektívnej viny. Proste stáva sa z neho búrač právneho štátu a bojím sa, že si tu vytvárame novodobého Hitlera, ktorý tiež začínal bojovať bojom proti korupcii a vieme, kde to skončilo.
18. 6. 2021 12:48:20 - 12:58:01 32. schôdza NR SR - 2.deň - A. dopoludnia Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Kmec, Peter (-) - poslanec NR SR Vystúpenie s procedurálnym návrhom   (text neprešiel jazykovou úpravou)
154.
Ďakujem, pán predsedajúci. V prvom rade by som chcel poďakovať všetkým našim europoslancom za veľmi konštruktívnu spoluprácu v rámci výboru pre európske záležitosti, ako už bolo spomenuté kolegyňou Pleštinskou, a samozrejme aj za túto iniciatívu a prísť do pléna a viesť túto veľmi dôležitú diskusiu.
Musím skonštatovať, že ste dokonca predbehli aj vládu Slovenskej republiky, ktorá sa zatiaľ neodhodlala predstúpiť pred poslancov a prezentovať svoju predstavu o diskusii ku Konferencii o budúcnosti v Európe, pretože ja si myslím, že toto je veľmi kritický bod, keď musíme ťahať za jeden koniec. A tie plány vlády boli ambiciózne ihneď od začiatku. Čakalo sa, že bude úvodná konferencia v Banskej Bystrici 9. mája. Vláda sa obmedzila na vyhlásenie ústavných činiteľov zase bez účasti zástupcov Európskej komisie alebo nášho europoslanca, takže musíme trošku viac pridať na tej našej národnej úrovni.
Z môjho pohľadu aktívna účasť politických strán v teréne je veľmi dôležitá, pretože jedna vec, keď ide minister do regiónov, vystupuje na prednáškach, na stredných alebo vysokých školách a je to také vykopávanie otvorených dverí, by som povedal, ale je veľký rozdiel, keď politické strany pracujú so svojimi podporovateľmi, voličmi, aby ich motivovali do väčšej angažovanosti k európskym záležitostiam, a sú to veľmi široké, široké témy, viaceré z nich aj z tej sociálnej oblasti spomenula pani europoslankyňa. Takže ja si myslím, že je veľmi dôležité, aby sme, aby sme si nastavili tú komunikačnú stratégiu spoločne. V pléne sedia predovšetkým politické strany, ktoré sú proeurópske, takže 70, 80 % obyvateľov aj podporovateľov, v podstate zástupcov tu poslancov, si myslím, je proeurópsky orientovaných, takže treba len pracovať s nimi a je to aj veľmi dôležité, aby sme túto Konferenciu o budúcnosti Európy využili aj na mobilizáciu elektorátu do ďalších eurovolieb, pretože Slovensko v tomto výrazne zaostáva. A tu je, tu je veľmi dôležité, aby sme už začali rozmýšľať aj o tom, aby sme voličov namobilizovali do volieb v roku 2024.
Ja by som spomenul len dva také dôležité rozmery v rámci diskusie o Konferencii o budúcnosti Európy, a to je vonkajší a vnútorný rozmer diskusie. Ten vonkajší, ako vidíme aj z nedávnych udalostí, ktoré sa dejú na geopolitickej mape, predovšetkým chcem sa dotknúť toho predvčerajšieho summitu USA - Rusko. Tam zjave vidíme, že Európska únia sa sama stavia do pozície druhotriednej mocnosti, necháva rozhodovať o geopolitických trendoch tých ostatných a aj ten rešpekt iných mocností voči Európskej únie je jednoznačný. Bolo to vidno na návšteve vysokého predstaviteľa Borrella v Moskve, ale tak isto to je aj vidno pri, pri tom, ako sa napríklad oficiálny Washington, alebo oficiálny Londýn stavajú k diplomatickému štatútu európskej delegácie v týchto hlavných mestách.
Takže tu si musíme urobiť jednoznačný poriadok v našich domácich radoch a ponúkajú sa rôzne, rôzne možnosti, ako nastaviť nové svetlé vládnutie. Dokonca Európska únia je vyzývaná, aby vstúpila do klubu mocnosti ako jeden, jeden celok, ako subjekt medzinárodného práva, ako je to napríklad v článku amerických politológov Charlesa Kupchana a Richarda Haassa, ktorí navrhujú vytvorenie nového modelu vládnutia a ktoré by bolo zložené zo šiestich mocností, vrátane Európskej únie, v ktorej by mali byť Spojné štáty, Rusko, Čína, Japonsko a India. Takže Európska únia je vyzývaná, aby dvihla moc zo zeme, ale zatiaľ sa to nedeje a ja si myslím, že veľmi dôležitou súčasťou diskusií o Konferencii o budúcnosti Európy by mala byť diskusia o strategickej autonómii Európskej únie, aby sme si vedeli vygenerovať či už budúcnosť našej európskej armády a asertívnejšej zahraničnej politiky do budúcnosti.
Chcel by som sa taktiež dotknúť vnútorného rozmeru diskusie, a to je vlastne ako v tom krátkodobom a strednodobom výhľade, ako reagovať na krízu, ktorá sa nás dotkla vo forme koronakrízy. Ja si myslím, že z finančnej krízy sme vyšli posilnení, a to očakávam, že sa udeje aj v tom strednodobom horizonte v súvislosti s diskusiou o koronakríze. Ja si myslím, že panuje všeobecný konsenzus, že v oblasti zdravotníckej únie a spoločného krízového manažmentu vieme posunúť tie kompetencie Európskej únie ďalej, takže tu, tu si myslím, že tie minimálne očakávania by sa, by sa mali naplniť, aby sme sa zase posunuli minimálne v takých, v takých oblastiach, ako je budovanie kapacít na spôsob federálnej agentúry pre krízové situácie, ako ju vidíme v Spojených štátoch, takže týmto smerom by sme sa mali pohybovať.
A oveľa ťažšia bude debata o presune určitých kompetencií, čo sa týka posilňovania Únie ako, ako povedzme toho subjektu medzinárodného práva, ale hlavne posilňovania domácich kompetencií, pretože sme už veľmi ďaleko a ja si myslím, že cesty späť už niet, pretože keď si to všetko spočítame, máme spoločnú menu, ústavu, vlajku, hymnu, súdnu, teraz už aj vyšetrovaciu, moc, blížiaci sa výber európskych daní, tvoriacu sa zahraničnú bezpečnostnú politiku, takže ten vlak sa už rozbehol tak, že keby sme začali, začali kráčať dozadu, tak si myslím, že tie dôsledky by boli veľmi, veľmi katastrofické. Takže tam sa budeme musieť pozrieť a sadnúť si k tomu, ako, ako ďalej, ďalej posilňovať túto európsku identitu. A tu si myslím, že chýba nám jeden veľmi dôležitý prvok, a to je spoločný jazyk. Pretože ak chceme budovať Úniu zospodu, nemôže sa stať, že radový Slovák sa nevie porozprávať s radovým Francúzom o, spoločným jazykom, o tom, akú, akú Úniu by si predstavoval. Takže Európania sa môžu stať Európanmi iba jedným spoločným jazykom.
Paradoxne, brexitom sa nám vlastne dostal na stôl neutrálny jazyk, čím je angličtina. Takže nemusíme sa baviť o tom, že teda či to má byť nemecká únia alebo francúzska únia. Takže cesta je možno budovanie európskych škôl bilingválnych s tým teda, že polovica výuky by mohla byť v angličtine, polovica v národných jazykoch. Takže ale to je na debatu v rámci konferencie.
Nakoniec by som chcel zdôrazniť veľmi dôležitý aspekt, ktorému chce strana HLAS - sociálna demokracia pripisovať veľmi dôležitý dôraz, a to je sociálny rozmer budovania budúcej Únie, ale aj transformácie počas digitálnej a zelenej agendy, pretože ako vieme, máme veľmi prísne nastavené míľniky na zelenú a digitálnu transformáciu, ale tie sociálne dopady, ktoré budú, budú zjavne viditeľné na obyvateľstvo, sú iba vo forme odporúčaní európskeho piliera sociálnych práv a nie je tam vymáhateľnosť.
Takže ja by som apeloval na vás, europoslancov, aby ste venovali tejto agende dôležitú pozornosť, pretože zoberme si len príklad. Konkrétne veci vidíme už, na ceste nám behajú zelené, zelené ŠPZ-ky, ktoré si vie dovoliť tak horných 10 % Slovákov, pretože tie ceny elektrických automobilov sú dvojnásobné. Neexistuje druhotný trh predaja týchto automobilov, takže 80 % ľudí sa k týmto, k týmto výdobytkom transformácie nebude vedieť niekoľko rokov dostať. A ako vieme, tie benzínové a dieselové motory tu budú určitý čas. A cena benzínu bude stúpať, pretože dotácie na budovanie nových ropných polí budú už zakázane, minimálne na úrovni Európskej únie, pôjde to aj do sveta. Takže budú sa nám tu roztvárať nožnice tých, ktorí si budú môcť dovoliť tie prvky zelenej transformácie, a tých, ktorí si to nebudú môcť dovoliť. Takže ten sociálny rozmer je veľmi dôležitý a na ten by som apeloval.
Ďakujem veľmi pekne.
3. 5. 2021 20:06:03 - 20:08:03 27. schôdza NR SR - 2.deň - B. popoludní Tlač 525 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Kmec, Peter (-) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
231.
Ďakujem, pán predsedajúci. Vážená pani ministerka, ja som si tak porovnával to vaše vystúpenie rok dozadu z programového vyhlásenia vlády a zdá sa mi, že zase sme sa vrátili o rok dozadu. Chýba mi tam dôsledné vyhodnotenie činnosti ministerstva za posledný rok, pretože stále uvádzate to číslo 29 % čerpania.
Ak sa pozriem na oficiálnu stránku Európskej komisie, tak rozhodujúce číslo pre Slovensko je zakontrahovanie tých jednotlivých projektov, ktoré je na čísle 98 %. Taká istá úroveň bola aj, aj v tých rokoch 2014 - 2020 a..., pardon, ešte v tej prvej finančnej perspektíve, takže dostali sme sa na podobné číslo. Vzhľadom na to, na to obdobie n+3, ja si myslím, že rozhodujúce, je to zakontrahovanie, pretože to, čo je zakontrahované, sa stihne ešte minúť, a skôr si myslím, že mali ste sa zamerať na dočerpanie ešte tých zvyšných 300 mil. eur, ktoré tam zostávajú v rámci bývalej finančnej perspektívy.
Takisto, samozrejme, odsúdeniahodné tie korekcie, ktoré sa udiali predovšetkým na ministerstve školstva, ale zase, zase sú to percentá, ktoré idú v priemere Európskej únie, tie korekcie sú v každej krajine a nie sú to nejaké enormné čísla. Z 19 mld., keď máme dvesto, 200 mil., tak je to nejaké jedno, niečo cez 1 %. Priemer Európskej únie je okolo 2 %, takže tam by som to tiež nevidel tragicky.
A to, čo sa týka novej, novej partnerskej dohody, tam si myslím, že to, čo bolo vyrokované expremiérom Matovičom na európskom samite, je nevýhodné, pretože teraz musíte presúvať do Kohézneho fondu 1 mld. Vo Fonde spravodlivej transformácie chýba 500 mil., ktoré boli pôvodne alokované, bola tam 1 mld., teraz máme 500 mil., takže ja si myslím, že... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
3. 5. 2021 18:54:01 - 18:55:32 27. schôdza NR SR - 2.deň - B. popoludní Tlač 525 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Kmec, Peter (-) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
187.
Ďakujem, pán predsedajúci. Erik, presne si to vystihol, to hodnotenie v oblasti zahraničnej politiky a ďakujem, že si ma doplnil. Tá vizitka - vláda medzinárodnej hanby - je tu na mieste, pretože to, čo predvádzal expremiér Matovič, tak to si, to si, myslím, zaslúži bezprecedentné, bezprecedentný zápis do, do histórie slovenskej diplomacie a nebude to žiadne pozitívne hodnotenie. Takisto ako si spomínal, je veľa, veľa oblastí, kde, kde túto vládu môžme, môžme kritizovať, ale tá zahraničná politika je veľmi sledovaná kolegami v zahraničí. Ja som bol niekoľkokrát konfrontovaný otázkami zahraničnopolitického smerovania Slovenska v poslednom roku, pretože tá dvojkoľajnosť zahraničnej politiky bola viditeľná, a nakoniec na tom sa aj rozpadla predchádzajúca vládna koalícia.
Takže ja z môjho pohľadu a z mojich skúseností musím skonštatovať, že za tých skoro už pomaly 30 rokov existencie Slovenska ťažko by som našiel nejaké porovnanie najhoršieho výkonu v zahraničnej politike.
Ďakujem pekne.
3. 5. 2021 17:22:32 - 17:24:21 27. schôdza NR SR - 2.deň - B. popoludní Tlač 525 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Kmec, Peter (-) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
139.
Ďakujem, pán predsedajúci. Tomáš, ďakujem za vystúpenie. Čo sa týka toho, tých klimatických cieľov, toho čísla 55 %, ktoré, správne hovoríš, sa nejak intenzívne alebo iniciatívne neobjavuje v novom texte programového vyhlásenia vlády, tam treba povedať, že už od začiatku príprav pozície na Európsku radu, kde sa tento cieľ dohadoval, boli také zmiešané pocity vo výbore pre európske záležitosti, pretože vláda strieľala od boku rôzne čísla, dokonca expremiér Matovič na výbore vyhlásil, že by si vedel predstaviť aj 70-percentný cieľ. Takže toto len dokazuje, že nie sú vyjasnené predstavy ministerstva životného prostredia, ako bude tento cieľ napĺňať, a to isté platí aj pri príprave Plánu obnovy, a kde si myslím, že bolo veľkou chybou, že dekarbonizácia priemyslu bola presunutá z ministerstva hospodárstva na ministerstvo životné prostredie, pretože hospodárstvo je ten rezort, ktorý, ktorý pozná, pozná potreby priemyslu, a keď sme to presunuli na ministerstvo životného prostredia, môže hroziť to, že dáme prevažnú časť týchto peňazí U. S. Steel na výstavbu elektrických vysokých pecí a slovenský priemysel z toho dostane veľmi málo. Súhlas s tvojím hodnotením, vyčleňovanie peňazí na kultúru a na jej záchranu, tam je nula v Pláne obnovy. Takisto súhlasím s tým, že to, čo je veľmi dôležité v zahraničnej politike, je predvídateľnosť, ktorá predchádzajúcej vláde chýbala, pretože vždy sme čakali, aký antikrok urobí expremiér Matovič voči ministerstvu zahraničných vecí.
Ďakujem.
3. 5. 2021 16:14:40 - 16:16:40 27. schôdza NR SR - 2.deň - B. popoludní Tlač 525 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Kmec, Peter (-) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
93.
Ďakujem, pán predsedajúci. Páni poslanci Suja a Kočiš to správne vystihli, že hlavnou črtou výkonu expremiéra Igora Matoviča v zahraničnej politike bol bezbrehý populizmus a schizofrénia. Keď mu to vyhovovalo, tak bol proruskejší ako Kremeľ, keď mu to vyhovovalo na druhú stranu, tak bol prozápadnejší ako Západ a tu vidíme, vidíme výsledky, totálny chaos a pošramotené renomé Slovenska.
Pán poslanec Taraba, máš pravdu, lámanie základných diplomatických pravidiel, ktoré sú často dosť konzervatívne, sa vždy vypomstí, pretože každé vybočenie z normálu je veľmi dôsledne monitorované, či už ambasádami, alebo aj medzinárodnou tlačou.
Pán poslanec Pellegrini, ty si, ty si príkladom toho, ak politik počúva odborníkov, tak vie sa dostať na tie najvyššie miesta vo svete. A už si aj spomenul tie jednotlivé destinácie, takže ja si myslím, že toto v živote sa Igorovi Matovičovi nemôže podariť, pretože nedosahuje tú úroveň a hlavne nepočúva odborníkov.
Pán poslanec Krúpa, ja si myslím, že vy by ste radi aj do Bieleho domu, ale za tejto vlády sa to nepodarí, takže tie výtky, že niekto sa v minulosti dostal a bola tam nejaká agenda, to, to neobstojí, pretože vždy ten výtlak tej krajiny je, je aj na tom, aby, aby ho počúvali partneri nie na úrovni diplomatov a tretích diplomatických tajomníkov. Vždy sa rozhoduje o veľkých veciach na najvyššej politickej úrovni a to sa Igorovi Matovičovi nikdy nestane.
Čo sa týka toho krízového manažmentu, tam treba len povedať, že ja si myslím, že ministerstvo vnútra je veľmi dobre vybavené na civilný krízový manažment, je to len v neschopnosti ministra. Takže minister obrany musel suplovať neschopnosť ministra vnútra.
Ďakujem.
3. 5. 2021 15:50:42 - 16:01:51 27. schôdza NR SR - 2.deň - B. popoludní Tlač 525 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Kmec, Peter (-) - poslanec NR SR Vystúpenie v rozprave   (text neprešiel jazykovou úpravou)
77.
Vážený pán predsedajúci, vážení členovia vlády a vážené dámy, vážení páni, pri schvaľovaní programového vyhlásenia prvej Matovičovej vlády som upozorňoval na niekoľko rizík, ktoré sa, žiaľ, počas roka naplnili, a výsledok dnes cítime jasne. Obavám sa, že tento štýl vládnutia bude pokračovať aj naďalej vzhľadom na dnes prejavené jasné náznaky arogancie moci a pošliapavania ústavných princípov. Dovoľte mi uviesť malú bilanciu za, čo sa udialo za tej posledný rok v oblasti zahraničnej politiky a európskych záležitostí.
V prvom rade musím skonštatovať, že sa nám rozpadol nielen celospoločenský, ale aj vnútrokoaličný konsenzus v oblasti zahraničnej politiky. Vďaka spanilým jazdám Igora Matoviča, sa Slovensko stalo nečitateľným a nepredvídateľným partnerom z pohľadu zahraničia, ktoré nevie, ktorá zahraničnopolitická línia je teraz v platnosti. Nikto netuší, či platí Matovičová doktrína vytvárania strategickej osi Bratislava - Budapešť - Moskva, alebo bezpečnostná stratégia z dielne MZV, podľa ktorej sú strategickými partnermi USA - NATO - Európska únia, samozrejme, bez Vyšehradskej štvorky.
Došlo k poníženiu slovenskej diplomacie aj samotného Slovenska takým spôsobom, ktoré si bude Slovensko ešte dlho pamätať a nemá v dejinách obdobu. Návšteva Budapešti bez zastúpenia slovenských diplomatov je výkričníkom, ktorý bude nad Slovenskom visieť ešte dlhé roky. Slovensko stratilo vďaka nekoordinovaným výstupom dobré meno vo svete. Igor Matovič svojím osobnostným vybavením a vystúpeniami, vystúpeniam na medzinárodných fórach a bilaterálnych návštevách šíril do celého sveta zdieľanú hanbu. Next time, one time, fiasko v Paríži, mohol by som pokračovať, ale všetci viete, o čom asi hovorím. Vnútrokoaličné politické spory sa stali vývozným artiklom do zahraničia a otravovali nimi zahraničných partnerov. V Paríži sa napríklad z úst vtedajšieho predsedu vlády dozvedeli, že vicepremiér Sulík je de facto masový vrah, a mohol by som zase pokračovať. Konflikt vo vnútri vlády medzi SaS a OĽANO paralyzoval zahraničnú politiku do takého rozmeru, ktorý vyústil až do nedôstojnej demisie ministra zahraničných vecí a následného pádu vlády. To však nie je všetko.
Na medzinárodnej scéne sa tieto zlyhania podpísali aj pri obstarávaní vakcín, ktorých je stále naďalej nedostatok, a rovnako pri koncipovaní plánu obnovy. Kauza Sputnik v plnej nahote odhaľuje, aké škody sa dajú napáchať na medzinárodnej scéne a v zahraničnej politike. Je to smutný príklad toho, čo narobí amaterizmus, neprofesionalita a neohrabanosť v zahraničnej politike a ako zbytočne vieme poškodiť napríklad rusko-slovenské vzťahy. Utajená zmluva, ktorá bola zverejnená ukazuje, že to môže mať dokonca aj trestnoprávne dohry hraničiace s prvkami vlastizrady.
Plán obnovy zase ukazuje, že ak zanedbáte verejnú diskusiu s verejnosťou, výsledkom je dokument, ktorý síce formálne spĺňa kritériá Bruselu, ale mu chýba odraz reality a potrieb slovenského života. Navyše plán obnovy nepodporil na hlasovaní vlády podpredseda vlády Sulík alebo minister Mičovský. To je smutný výpočet dosiahnutých zahraničnopolitických prehmatov počas jedného roka prvej Matovičovej vlády, ktoré nebude jednoduché naprávať. Poďme však k samotnému programového vyhláseniu vlády, ktoré inak sám dezignovaný predseda vlády dehonestoval slovami, že preňho je dôležitejší plán obnovy ako programové vyhlásenie. Týmto vyjadrením sa nezmazateľne zapísal do histórie Slovenska, pretože takto sa nesprával k svojmu vlastnému programovému dokumentu žiaden predseda vlády. V princípe teda vieme, že rokujeme o niečom úplne zbytočnom, pretože to podstatné sa pošle bez vedomia parlamentu do Bruselu, čo je zlá správa pre celé Slovensko, ktoré stále čelí nielen zdravotnej, ale aj ekonomickej kríze. A tu zájdem trochu do detailov v rámci programového vyhlásenia vlády.
Ak hovoríme o ekonomickej kríze, musím poznamenať, že aj po roku vládnutia cítiť absenciu pokroku pri vládnej podpore proexportných ambícií slovenského podnikateľského sektora. Trápiaci sa podnikatelia by práve teraz potrebovali pomocnú ruku štátu pri umiestňovaní svojich produktov na svetových trhoch. To sa stále nedeje. Medzi hlavné dôvody nedostatočnej vládnej podpory patrí predovšetkým veľká rozdrobenosť kompetencií, expertízy a financií v tejto oblasti, absencia projektového riadenia na, na rezorte zahraničia, ako aj užšie prepojenie politickej, ekonomickej a rozvojovej diplomacie v zahraničnej službe. Jedinou cestou je centralizácia kompetencií a silné líderstvo ministerstva zahraničia.
Pokračovala fragmentácia aj v európskej agende, ktorá bola rozdelená medzi tri hlavné centrá moci, expremiéra Matoviča, podpredsedníčku vlády Remišovú a ministra zahraničia Korčoka. Aj tu sme však boli svedkami sporu medzi OĽANO a SaS. Expremiérovi robil tzv. šerpu štátny tajomník Klus a viackrát sa stalo, že šerpa sa nedostal do delegácie predsedu vlády počas jeho ciest do Bruselu. Som rád, že pri nástupe nového predsedu vlády bude pozícia šerpu presunutá z rezortu zahraničia na úrad vlády, pretože šerpa by mal byť najbližší odborný, ale aj stranícky spolupracovník premiéra, ktorý by mal sedieť na úrade vlády a zastrešovať jeho komunikáciu nielen po odbornej európskej úrovne, ale aj voči európskej politickej frakcii, ku ktorej sa OĽANO hlási.
Aby sme mohli aktívne presadzovať naše národné záujmy v Európskej únii, potrebujeme premiéra so silným odborným, politickým a personálnym prepojením na Brusel. Bez silného politického výtlaku na najvyššej úrovni budeme hrať v Bruseli stále iba druhé husle. A to sa za posledný rok, bohužiaľ, neudialo, takého premiéra sme nemali.
Čo sa týka riadenia eurofondov na novozriadenom ministerstve investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie, treba skonštatovať, že pretrval silný rezortizmus práve v časoch, keď bolo potrebné európske zdroje flexibilne presúvať z jednotlivých operačných programov na boj proti koronakríze. Tu sa ukazuje, že chýba systém nadrezertného riadenia, ku ktorému sme vyzývali, ktoré ani doteraz nebolo legislatívne upravené v kompetenčnom zákone. Tiež ma mrzí, že ministerka Remišová sa viac venuje minulosti ako aktuálnemu čerpaniu eurofondov. Dôkazom toho je fakt, že od vzniku Matovičovej vlády nebola, nebola vyhlásená ani jedna výzva. To sa, myslím, stalo prvýkrát, prvýkrát v histórii Slovenska a jeho členstve v Európskej únii. Takto nám zbytočne stoja nevyčerpané zdroje z predchádzajúcej finančnej perspektívy.
V oblasti bezpečnostnej politiky by som chcel zdôrazniť, že nám pri predložení bezpečnostnej a obrannej stratégie chýbal tretí dôležitý dokument, a to je vojenská stratégia. Príslušný materiál bol prerokovaný na vláde Slovenskej republiky ešte v roku 2017, tak ako aj ostat..., predchádzajúce dokumenty, tie sa nedostali do Národnej rady, ale v prípade schvaľovania pod súčasnou vládou tento dokument, ktorý sa nazýva Vojenská doktrína alebo stratégia sa nedostal ani na rokovanie vlády. Pre vojakov je však Vojenská stratégia veľmi dôležitý dokument pre plánovací proces. Musia ho rozpracovať do príslušných doktrín, operačných dokumentov, výcviku a postupov. Až na základe týchto dokumentov je zrejmé, aké úlohy pri obrane Slovenska bude potrebné plniť, akú výzbroj je na to potrebné obstarať a akú taktiku precvičovať.
V oblasti obrannej politiky oceňujem odhodlanie zapájať slovenské výrobné kapacity do medzinárodných ozbrojených síl. Výdaje, ktorá naša krajina poskytuje na svoju obranu, musia okrem dôrazu na kvalitu vybavenia ozbrojených síl zohľadňovať aj požiadavku ich prioritného smerovania do nákupu výzbroje, ktoré sú schopné na najvyššej možnej úrovni technickej vyspelosti poskytovať slovenské podniky. Pokiaľ nemôžu byť slovenské podniky samostatnými dodávateľmi najmodernejších obranných systémov, musíme sa usilovať o maximálne využitie nášho priemyslu ako ich subdodávateľov.
Podiel slovenského priemyslu na modernizácii našich ozbrojených síl musí byť zdrojom tvorby nových pracovných miest, zdrojom umožňujúcim ďalšie investície našich podnikov do vývoja a výskumu a ďalšieho rozvoja výrobných technológií. Investície štátu do obrany musia prinášať aj profity zvyšujúce kvalifikáciu našej pracovnej sily, schopnosť uplatniť náš vedecko-technický a výskumný potenciál. Tieto profity sa potom zákonite musia odraziť aj v schopnosti priemyselných podnikov prispievať k nášmu ekonomickému rastu.
Drasticky rastúci schodok verejných financií kvôli druhotným ekonomickým efektom a neefektivite tejto vlády bude do budúcna vytvárať tlak aj na rozpočet ministerstva obrany. To by malo byť pripravené prehodnotiť najdrahšie projekty, ktoré sú určené pre zahraničných dodávateľov a ktoré viac peňazí zo slovenskej ekonomiky odnesú, než jej prinesú. V tejto dobe je zásadné, aby boli prednostne zadávané zákazky slovenskému obrannému priemyslu na výzbroj a techniku, ktorú domáce podniky vyvíjajú a vyrábajú a ktoré je schopné, ktoré sú schopné úspešne exportovať.
Ešte jedna poznámka k rezortu obrany. V súvislosti s pandémiu sa vláda snaží postaviť rezort obrany do pozície hlavného lídra v oblasti civilného krízového manažmentu. Rezort obrany má pritom zo zákona plniť iné úlohy. V takýchto situáciách, ako je boj proti COVID, má hlavne asistenčné úlohy, nemá suplovať povinnosť iných rezortov a zakrývať tým ich neschopnosť. Vláda sa vlastne snaží zodpovednosť, ťažisko väčšiny záchranných a ochranných funkcií a riadenie činnosti krízového manažmentu presúvať z úradu vlády, rezortov vnútra a zdravotníctva na rezort obrany. Toto je neprípustné, nelogické a nedáva to dobrý signál obyvateľstvu.
Z uvedeného vyplýva, že podpora programového vyhlásenia druhej Matovičovej vlády neprichádza opäť do úvahy. Jediné východisko z pohľadu HLAS - sociálna demokracia vidím v úspešnom referende.
Ďakujem za pozornosť.
3. 5. 2021 15:15:15 - 15:17:06 27. schôdza NR SR - 2.deň - B. popoludní Tlač 525 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Kmec, Peter (-) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
44.
Vážený kolega Blcháč, správne si poznamenal a poukázal na dva sektory, ktoré boli jedny z najviac postihnutých počas koronakrízy. Sú v podstate najviac porazení, sú to samosprávy, poľnohospodári, ešte by som pridal aj umelcov a mali sme tu veľkú debatu okolo plánu obnovy, ktorá, bohužiaľ, nedorazila do parlamentu. A zase tu máme výsledok, poľnohospodári - nula, samosprávy - nula, umelci - nula.
Vláda tým pádom úplne odignorovala výzvy tých najviac postihnutých a najviac porazených z koronakrízy a neobstojí argumentácia, že poľnohospodári si prídu na svoje počas čerpania fondov zo spoločnej poľnohospodárskej politiky, pretože slovenskí poľnohospodári stále dostávajú ešte iba 70 % z toho, čo dostávajú západní farmári. V čase krízy sa ešte viac oslabí ich konkurencieschopnosť, takže tento argument úplne neobstojí.
To isté neobstojí, že regióny dostanú eurodotácie. Európsky fond regionálneho rozvoja bude krátený na Slovensku kvôli tomu, že expremiér Matovič nevygonecioval dostatočný rozsah tohto fondu, dostatočný rozsah Kohézneho fondu a Fondu pre spravodlivú transformáciu. A z Regionálneho fondu sa budú musieť kvôli tomu presúvať zdroje do iných, do iných programov, takže je to, je to obrovský, obrovský nepomer k tomu, čo, čo máme, čo máme k dispozícii, a k tomu, čo dostávajú títo najviac postihnutí.
Takže, ak to zhrniem, táto vláda nevie negociovať, táto vláda nevie vládnuť a nevie implementovať.
30. 4. 2021 18:42:34 - 18:44:34 27. schôdza NR SR - 1.deň - B. popoludní Tlač 525 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Kmec, Peter (-) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
214.
Vážený pán minister, blahoželám k staronovej funkcii. Musím však skonštatovať, že stalo sa prvýkrát v histórii Slovenska, keď sa vláda rozpadla na zahraničnopolitickej téme. A bolo to veľmi, veľmi nešťastné, pretože už sme boli v minulosti svedkami, že často aj koaliční poslanci na pôde parlamentu vyjadrovali niekedy iné názory na geopolitické smerovanie krajiny alebo zahraničnopolitické priority, ale nezažili sme takýto intenzívny boj v rámci vládnej koalície v oblasti, ktorá by sa, naopak, mala budovať v zmysle budovania celospoločenského konsenzu, ktorý si niekoľkokrát spomenul. Takže ja si myslím, že tvojou prvoradou úlohou bude nie posilňovanie celospoločenského konsenzu, ale obnovenie vnútrokoaličného konsenzu v zahraničnej politike, pretože ten je, ten je veľmi silne naštrbený a ako vidíme po, už po nástupe novej dezignovanej vlády, niektoré signály sa začínajú objavovať, že novovymenovaný minister financií bude v tejto konfrontačnej politike pokračovať.
Rád som si vypočul tvoje hodnotenie aktívnejšieho zapájania sa do Visegrádskej štvorky, pretože v bezpečnostnej stratégii mi táto politika Slovenskej republiky chýbala. Takže v tomto, si myslím, že napriek tomu, aj keď niektoré časti slovenskej spoločnosti nesúhlasia s tým, kto je dnes pri moci či už v Budapešti, alebo vo Varšave, ale ten regionálny rozmer je veľmi dôležitý a vieme si presadzovať oveľa efektívnejšie naše pozície.
Ďakujem pekne.
30. 4. 2021 18:11:08 - 18:12:36 27. schôdza NR SR - 1.deň - B. popoludní Tlač 525 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Kmec, Peter (-) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
200.
Ďakujem, pán predsedajúci.
Vážený pán minister, držím palce pri nástupe do tejto horúcej stoličky a chcel by som sa v tejto súvislosti spýtať na horúcu tému Sputnik, pretože má to viacero rozmerov. Na kauze Sputnik sa rozpadla predchádzajúca vláda Igora Matoviča. Bol dokonca narušený celospoločenský konsenzus v zahraničnej politike, pretože Igor Matovič nám tu začal vytvárať nejakú os Bratislava – Budapešť – Moskva. Takisto sme sa dozvedeli z existujúcej zverejnenej zmluvy, že nám hrozia významné národohospodárske škody, ak sa nepodarí dotiahnuť dovoz Sputnika na Slovensko, pretože stále nám tieto vakcíny visia na skladoch v Šarišských Michaľanoch, ruská strana si zobrala nejaké dávky na ďalšie posudzovanie. Ten certifikačný proces bol tiež veľmi, veľmi komplikovaný a veľmi chaotický.
Takže rád by som počul váš názor na to, kedy sa občania, tí, ktorí budú mať záujem, sa budú môcť začať očkovať touto látkou, pretože stále tu máme skupinu obyvateľstva, ktorá uprednostňuje Sputnik pred ostatnými vakcínami. A potom, ako budete riešiť tieto právne následky tej zmluvy, ktorá bola jednoznačne chaoticky a nevýhodne uzavretá?
Ďakujem pekne.
30. 4. 2021 17:48:14 - 17:50:14 27. schôdza NR SR - 1.deň - B. popoludní Tlač 525 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Kmec, Peter (-) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
194.
Vážená pani ministerka, veľmi ma mrzí, že vláda a v osobe vás odignorovala odporúčanie rozhodnutia či už výboru pre kultúru Národnej rady Slovenskej republiky, odporúčania mnohých európskych kultúrnych inštitúcií vrátane Európskeho parlamentu, výzvu, aby 2 % z plánu obnovy išli na fond, teda na, z plánu obnovy a odolnosti na kultúru, pretože bolo tam viacero štúdií a výpočtov, že kultúra bola jedna z najpostihnutejších oblastí a ako vieme, plán obnovy je z veľkej časti smerovaný aj na obnovu tých sektorov ekonomiky alebo spoločnosti, ktoré boli COVID-om najviac postihnuté. A mňa veľmi mrzí, že ste si nevedeli presadiť aspoň nejakú čiastku, tie dve percentá, to je 120 miliónov, aspoň keby ste jedno percento presadili, všetky ostatné členské krajiny nejakým spôsobom tú kultúru ošetrili.
Ako viete, minulý rok tá pomoc bola veľmi pomalá, nedostatočná, komplikovaná a v prípade umelcov, ktorí sú väčšinou jednoosobové buď eseročky, alebo živnostníci, samozrejme, pre nich, pre nich je veľmi ťažko sa dostávať k peniazom.
A taktiež neakceptujem tú vašu výtku voči ministerstvu hospodárstva, že kvôli nedostatočnému prístupu hospodárstva nebol podporený kreatívny priemysel, čo si myslím, že zase je veľmi komplikované pochopiť, prečo sa tam, na vládnej úrovni ste sa nevedeli dohodnúť. Tam jednoznačne sa ukazuje, že práva ruka nevie, čo robí ľavá, a prehadzujete si horúci zemiak. Takže mňa veľmi mrzí, že toto sa nepodarilo.
A to isté sa týka aj viacročného finančného rámca. Ja som zvedavý a rád by som počul vašu odpoveď, ako sa to objavilo v eurofondoch, pretože partnerská dohoda už odišla do Bruselu, či je to tam zakom... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
3. 2. 2021 18:14:51 - 18:16:52 23. schôdza NR SR - 5.deň - B. popoludní Tlač 391 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Kmec, Peter (-) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
164.
Ďakujem, pán podpredajc... podpredsedajúci. Pán poslanec Zajačik, ten váš prejav bol znôžkou obvinení do minulosti. Ja som očakával, že teda poviete aspoň nejaký ten súbor krokov a vecí, ktoré táto vládna koalícia a vaša, vaše, vaše politické hnutie nejak urobilo za, za ten necelý rok.
A to, čo ste, to, čo ste začali v podstate vo forme obviňovania priamo predsedu HLAS - sociálna demokracia, ja, ja si myslím, že vy, vy nemáte vôbec šajnu, ako funguje štátna správa, ako sa, ako funguje výko... výkonné orgány. A tam, keď sa pozriete len na nieko... niekoľko obvinení napr. z tejto digitálnej agendy, ja chápem ľudí aj politikov neinformovaných, ak sa pozrú na to, ako funguje štátna správa. Samozrejme, nie všetko je ideálne. Ja viem porovnávať. Dlhé roky som pôsobil v zahraničí. Len také drobnosti, keď si zoberiete. Vybavovanie značky na auto. Mne to v špičkových západných krajinách trvalo dva týždne, tuto v klientskom centre mi trvalo tri, tri hodiny. Takže ja, ja viem porovnávať, či niečo funguje na Slovensku, alebo nefunguje aj, aj oproti, oproti vyspelým krajinám.
To isté, ak si zoberiete obstarávanie zdravotnej techniky počas vzniku koronakrízy. A bola, bol to práve premiér Peter Pellegrini napriek tomu, že tie sklady boli prázdne, že do nemocníc dostal, dostal rúška a ďalš... ďalšiu zdravotnú techniku, ktorú on sám spolu s ministerkou vnútra sa podarilo dostať z Číny, Turecka a iných krajín. Keď premiér Matovič chcel vyhadzovať testy do Dunaja, Česi si ich vypýtali. To sú tie testy, ktoré, ktoré ešte obstarával Peter Pellegrini. A všetky ostatné testy, prostriedky, z ktorého žila potom pol roka Matovičova vláda.
Ďakujem.

Deň v parlamente

<- ->