Vyhľadávanie v prepise rozpravy Vytlačiť stránku / Print page

Záznamy vystúpení sú evidované v rámci systému prepisu vystúpení do textovej podoby. Tieto texty sú k dispozícii až od 5. volebného obdobia a kvôli autorizácii sú k dispozícii vždy až nejaký čas po samotnom vystúpení.

Výsledok vyhľadávania v záznamoch rozpravy NR SR

 
7. 12. 2011 9:46:47 - 9:55:08 26. schôdza NR SR - 6.deň - A. dopoludnia Tlač 495, 544 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Želiezka, Ľubomír (SMER – SD) - poslanec NR SR Vystúpenie v rozprave   (text nie je autorizovaný)
Dobrý deň prajem. Ďakujem pekne, pán podpredseda. Vážený pán minister, kolegyne, kolegovia, v súvislosti s predkladaným návrhom štátneho rozpočtu mi dovoľte v rámci rozpravy upriamiť vašu pozornosť aj na oblasť športu. Chcem vám dať do pozornosti, kolegyne, kolegovia, ako veľmi záleží tejto vláde na financovaní športu, hlavne toho výkonnostného, o čom veľa napovedá aj programové vyhlásenie vlády a návrh štátneho rozpočtu.
Vo svojom programovom vyhlásení sa, samozrejme, problematike športu venovala aj súčasná vláda v dvanástich riadkoch, podčiarkujem ešte raz, v dvanástich riadkoch, a to nie príliš konkrétne. Ale predsa sme sa dozvedeli o plánovanej podpore športu v nasledujúcom období. Vety, ako vláda bude finančne podporovať mládežnícky šport na školách, resp. štát zabezpečí postupný nárast financovania športu, sú pekné. A preto sa všetci športovci náramne tešili na ich napĺňanie a konkrétnu realizáciu. V tomto vyhlásení sa vláda o. i. zaviazala, že vzniknú jednoznačné pravidlá budovania športovej infraštruktúry, že bude klásť dôraz na to, aby športové aktivity a súťaže financované z verejných zdrojov boli určené nielen pre talentovaných, ale vďaka primeranej štruktúre pre všetkých. V prílohách predloženého návrhu štátneho rozpočtu na rok 2012 sú v rámci výdavkov Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky uvedené aj výdavky na Národný program rozvoja športu so zámerom vytvoriť optimálne podmienky pre rozvoj športu v rôznych formách a úrovniach a pre úspešnú športovú reprezentáciu a propagáciu Slovenskej republiky. Údaje o navrhovaných výdavkoch štátneho rozpočtu na rok 2012 však prezrádzajú, že vláda sa v roku konania olympijských hier snaží šport skôr likvidovať, ako podporovať. Zákon č. 288/1997 Z. z. o telesnej kultúre v § 13 ustanovuje, že zdrojmi financovania telesnej kultúry sú aj prostriedky štátneho rozpočtu najmenej vo výške 0,5 % jeho ročného objemu alebo prostriedky štátneho rozpočtu ustanovené osobitným zákonom o podpore športu. Tieto zákony asi nepozná nielen vláda, ale ani minister Jurzyca, ktorý má šport vo svojom rezorte. Napriek tomu, že zatiaľ nepoznáme budúcoročné výdavky ministerstva obrany a ministerstva vnútra pre ich rozpočtové organizácie, Vojenské športové centrum, resp. Stredisko štátnej športovej reprezentácie. Dá sa povedať, že vláda plánuje na šport vynaložiť iba asi 0,21 % z celkových výdavkov štátneho rozpočtu na rok 2012. Podobne macošsky sa správala k športu aj v schválenom rozpočte na tento rok. Dopriala mu rovnako biednych 0,21 %. V porovnaní s rokmi, keď vládu viedol Robert Fico, ide o prepad štátnych dotácií na šport viac ako 50 %. A určite nemôžeme čakať, že sa športu ujdú nejaké dotácie z rezervy vlády či predsedníčky vlády. Prečo? Pretože po nastúpení vlády Ivety Radičovej bol s účinnosťou od 1. januára 2011 zrušený výnos o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Úradu vlády, ktorý umožňoval uchádzať sa o dotácie aj športovému hnutiu počnúc vidieckym klubom a končiac športovou reprezentáciou Slovenska. Tento výnos nahradil zákon č. 524/2011 Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Úradu vlády Slovenskej republiky, ktorý športové hnutie vyčiarkol spomedzi uchádzačov o dotácie. To, že terajší minister školstva, vedy, výskumu a športu sa zatiaľ na šport poriadne nepozrel, že ho nezaujíma, je už známe celej športovej obci. A tak nečudo, že navrhované výdavky na Národný program rozvoja športu aj keď oproti roku 2011 mierne vzrástli, no vtedy boli historicky najnižšie, sú značne skromné. Zahanbujúcich 30,4 mil. eur, ak chcete inak, predstavuje až, podotýkam slovo až, 1,25 % z navrhovaných výdavkov ministerstva v roku 2012.
Slovenská republika sa navrhovanými výdavkami na šport zo štátneho rozpočtu v roku 2011 zaradila na chvost európskeho rebríčka. A toto nelichotivé umiestnenie mieni urputne obhájiť aj v roku 2012. Niektorí tu sediaci poslanci z už rozpadnutého zlepenca púšťali síru na predchádzajúcu vládu Roberta Fica za to, že štátne dotácie smerovali aj na výstavbu, modernizáciu či rekonštrukciu športových zariadení na dedinách a mestách, najmä na kryté zimné štadióny či multifunkčné športové ihriská. Asi im prekážalo, že z príjmu štátneho rozpočtu, do ktorého prispievajú občania či právnické osoby z každého kúta Slovenska, sa umožnilo desaťtisícom detí, dospelých tráviť voľný čas športovými aktivitami na moderných športoviskách. Táto vláda asi nepozná či nechce poznať dokumenty, ktorými Európska únia odporúča vládam členských štátov podporovať šport na regionálnej a komunálnej úrovni, teda šport pre všetkých. V tomto roku neuvoľnila na jeho podporu v regiónoch ani cent. A ukazuje, že v budúcom roku nemieni ani trocha ustúpiť od tohto nielen antišportového, ale ani antisociálneho konania. Asi je spokojná s tým, že na Slovensku je napr. iba 45 krytých zimných štadiónov, na jeden nich pripadá cirka 120 000 obyvateľov, že viacero okresných miest doteraz nemá žiadny zimný štadión. Asi je pre vládu znižovanie deficitu verejných financií na úkor napr. budovania športovísk jednoduchšou cestou, čo ale v konečnom dôsledku môže znamenať, že hlavne mládež namiesto pozitívnej voľnočasovej aktivity sa nám bude ešte viac venovať aktivitám, ktoré budú znamenať vynakladanie ďalších prostriedkov, napr. na liečbu drogovo závislých. Preto, vážené kolegyne, kolegovia, aj toto je jeden z dôvodov, prečo návrh štátneho rozpočtu nepodporím. Ďakujem pekne.
25. 5. 2011 18:58:57 - 19:00:57 18. schôdza NR SR - 6.deň - B. popoludní Tlač 375 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Želiezka, Ľubomír (SMER – SD) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text nie je autorizovaný)
190.
Ďakujem pekne za slovo. Vážený pán minister, veľmi pozorne som sledoval vaše vystúpenie a po krátkom takom rozmýšľaní som dospel k názoru, že lepšieho ministra zahraničných vecí v samostatnej existencii Slovenskej republiky sme ešte nemali. Samá chvála, samé kecy a, samozrejme, že nič k veci. A to hlavné, čo sa týka susedských vzťahov s Maďarskou republikou. Snažíte sa byť veľký demokrat, zdá sa mi, že chcete byť ešte pápežskejší, ako je sám pápež. Nahovára nám, ako to všetko veľmi dobre funguje, čo sa týka vzťahov s Maďarskou republikou, a keď nejaký problém sa vyskytne - a tých problémov je, samozrejme, veľa -, prídete vy, pán minister, a šibnutím čarovného prútika to, samozrejme, veľmi, veľmi promptne vyriešite. No, samozrejme, vidíme aj v reálnom živote, ako to funguje, aké požiadavky prichádzajú spoza hraníc a ako vehementne sa tieto požiadavky snaží hlavne v Budapešti, snaží nejakým spôsobom riešiť predĺžená ruka Budapešti a to je strana MOST - HÍD a hlavne páni poslanci z OKS, ktorí visia na šnúrke Bugárových gatí. Áno. Viete, čo ma, čo ma najviac mrzí? Že k tomu všetkému, čo ste tu narozprávali, vám tu tlieskajú, ako už povedal aj kolega Maďarič, vám k tomu tlieska váš fanklub z vládnej koalície.
Ďakujem pekne.
25. 5. 2011 10:24:00 - 10:25:16 18. schôdza NR SR - 6.deň - A. dopoludnia Tlač 284 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Želiezka, Ľubomír (SMER – SD) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text nie je autorizovaný)
28.
Ďakujem pekne. Pán kolega Matovič, tvoje vystúpenie mi skoro vyrazilo dych, teraz to hovorím ale vážne. Sledoval som, ako pri tvojom vystúpení zamrzol niektorým vládnym poslancom úsmev na tvári, no ale musím konštatovať, že si nepovedal nič nové, lebo tieto argumenty v tvojom vystúpení tu donekonečna opakovali opoziční poslanci. Čiže znovu opakujem, nič nové pod slnkom.
A to tvoje vystúpenie zaváňa nejakou takou propagáciou tvojej osoby a, myslím si, aj propagáciou založenia tej novej strany. Ja som osobne presvedčený, že doterajší platný zákon bol dobrý a spĺňal všetky štandardy používania jazykov národnostných menšín.
A čo sa týka úprimnosti tvojich slov, dokáže asi samotné hlasovanie.
Ďakujem pekne.
24. 5. 2011 11:43:07 - 11:43:07 18. schôdza NR SR - 5.deň - A. dopoludnia Tlač 351 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Želiezka, Ľubomír (SMER – SD) - poslanec NR SR Vystúpenie v rozprave   (text nie je autorizovaný)
Ďakujem pekne. Vážený pán predseda, v rozprave nevystúpil nikto, preto dajte hlasovať o tom, že Národná rada Slovenskej republiky berie na vedomie Správu o činnosti verejného ochrancu práv.
20. 5. 2011 9:23:57 - 9:26:33 18. schôdza NR SR - 4.deň - A. dopoludnia Tlač 298 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Želiezka, Ľubomír (SMER – SD) - poslanec NR SR Vystúpenie v rozprave   (text nie je autorizovaný)
8.
Ďakujem pekne. Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne, vážení kolegovia, vážený verejný ochranca práv, dovoľte mi z poverenia Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny uviesť správu o prerokovaní Správy o činnosti verejného ochrancu práv, parlamentná tlač č. 298a. Predmetnú správu pridelil predseda Národnej rady Slovenskej republiky rozhodnutím č. 301 z 30. marca 2011 na prerokovanie Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny. Určený výbor správu prerokoval na svojej 11. schôdzi 5. mája 2011 a uznesením č. 45 odporúčal Národnej rade Slovenskej republiky zobrať Správu o činnosti verejného ochrancu práv na vedomie. Návrh na uznesenie Národnej rady Slovenskej republiky je v prílohe v tlači 298a.
Vážený pán predsedajúci, skončil som. Prosím, otvorte rozpravu.
6. 4. 2011 14:24:43 - 14:26:43 16. schôdza NR SR - 10.deň - B. popoludní Tlač 271 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Želiezka, Ľubomír (SMER – SD) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text nie je autorizovaný)
Ďakujem pekne. Pán kolega Matovič, nič nové pod slnkom, nie som konfliktný typ, ale včerajšie a dnešné vystúpenie ma utvrdilo v tom, aký nenahraditeľný skvost sedí v tomto pléne. Skutočne vy ste odborník na financie, na sociálne veci, zdravotníctvo, skrátka na všetko. Nech nás Boh chráni, kebyže náhodou, a to si neviem ani predstaviť, mám zavolať z nejakej slovenskej nemocnice, že si nevedia dať rady s nejakou operáciou, tak vy ste schopný zobrať skalpel, postaviť sa k operačnému stolu a operovať. (Potlesk.) Jednoducho vy ste taký odborník. Samozrejme, operácia sa podarila, pacient zomrel, to by bol výsledok vašej operácie.
Pán kolega, to neustále osočovanie a jednostranné videnie, hlavne strany SMER – sociálna demokracia a nášho predsedu, by som bral od človeka, ktorý má morálne právo takto hovoriť, ale vám morálka zrejme nič nehovorí. A hovorím vám to preto, že už dávno ste mali tomuto plénu vysvetliť a občanom Slovenska vysvetliť, kto bol ten tajuplný sponzor, ktorý vám sľúbil tých dvadsať miliónov. Preto ste u mňa nedôveryhodný, a preto sú to pre mňa len samé táraniny. Ďakujem pekne. (Potlesk.)
1. 4. 2011 12:15:29 - 12:18:34 16. schôdza NR SR - 8.deň - A. dopoludnia Tlač 284 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Želiezka, Ľubomír (SMER – SD) - poslanec NR SR Vystúpenie v rozprave   (text nie je autorizovaný)
129.
Ďakujem pekne. Vážený pán podpredseda, vážený pán podpredseda vlády, kolegyne, kolegovia, keďže je piatok, sila argumentov vám nič asi nehovorí, ja budem veľmi stručný.
Preto podávam procedurálny návrh k vládnemu zákonu, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 184/1990 Z. z. o používaní jazykov národnostných menšín v znení zákona č. 318/2009 Z. z., ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, navrhujem vrátiť návrh zákona na dopracovanie.
Krátko to aj zdôvodním prečo. Napriek tomu, že materiál bol predložený z tzv. časových dôvodov, pýtam sa, z akých časových dôvodov na skrátené pripomienkové konanie bolo voči nemu vznesených až 225 pripomienok, z toho 36 zásadných? Naďalej zostalo neakceptovaných 95 pripomienok, z toho 14 zásadných.
Ďalej sa pýtam, prečo sa na príprave tak dôležitého zákona hneď od samého začiatku nepodieľali aj jednotlivé ministerstvá, hlavne tie ministerstvá, ktorých sa to bytostne týka? A som presvedčený, že keby to tak bolo, nebol by vznikol, prepáčte mi za výraz, takto zle pripravený zákon a môžem povedať takýto paškvil. Skutočne návrh zákona bol šitý horúcou ihlou. Navyše aj vysoký počet pripomienok poukazuje na nízku kvalitu predkladaného materiálu.
Pre úplnosť je potrebné uviesť, že väčšia časť pripomienok bola vznesená zo strany ministerstiev, na čele ktorých stoja vaši nominanti. A to tiež o niečom hovorí.
A nedá mi pár viet povedať tu na pána spravodajcu. Pán poslanec Dostál, vy s takou vervou, ako obhajujete tento vládny návrh zákona, už sa mi to začína byť trošičku podozrivé. Ale hlavne vy sám viete, prečo to robíte, a hlavne viete, za čo to robíte.
Ďakujem pekne. (Potlesk.)
31. 3. 2011 11:45:19 - 11:46:38 16. schôdza NR SR - 7.deň - A. dopoludnia Tlač 284 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Želiezka, Ľubomír (SMER – SD) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou  
80.
Ďakujem pekne, pán predseda. Vážený kolega, som veľmi rád, že si vystúpil k tomuto vládnemu návrhu. Hovorím to preto, že kto už iný vie najlepšie posúdiť fundovane, nestranne kvalitu, resp. nekvalitu tohto vládneho návrhu, ako človek, ktorý tam žije, ktorý najlepšie pozná problémy ľudí, ktoré ich trápia na južnom Slovensku. Pevne verím, že po tvojom vystúpení sa začnú niektorí vládni poslanci zamýšľať nad silou argumentov, ktoré v tomto pléne zazneli. Ja, na rozdiel od vládnych poslancov, nezdieľam optimizmus niektorých vládnych poslancov, že vlastne nič sa nedeje, že sú iné, dôležitejšie problémy. Áno, dá sa súhlasiť, že sú aj iné problémy, ale podľa môjho názoru tento návrh zákona patrí medzi tie problémy, ktoré treba riešiť, ďakujem pekne.
29. 3. 2011 19:02:16 - 19:03:44 16. schôdza NR SR - 5.deň - B. popoludní Tlač 228 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Želiezka, Ľubomír (SMER – SD) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text nie je autorizovaný)
253.
Ďakujem pekne. Vážený kolega, myslím si, že podrobnejšie ako si sa snažil vo svojom vystúpení argumentačne vysvetliť pánom poslancom z vládnej koalície, že o čo im vlastne ide v tomto návrhu zákona, ale už samotná účasť vládnych poslancov nasvedčuje tomu, že páni poslanci z vládnej koalície nemajú absolútne záujem počúvať argumenty poslancov z opozície. Kto chce vidieť, vidí. Z koalície, pardon. Kto chce vidieť, vidí, kto chce počuť, počuje, resp. načúva. Viete, nebola to opozícia pred voľbami alebo po voľbách, ktorá dávala tie vyhlásenia, ktoré dávali vrcholoví predstavitelia dnešnej koalície, resp. dnešní členovia vlády. Som ale presvedčený a verím tomu, že naši, ale aj vaši voliči, páni z vládnej koalície, vidia, počúvajú a hlavne nezabúdajú. Ďakujem pekne.
29. 3. 2011 15:17:11 - 15:18:06 16. schôdza NR SR - 5.deň - B. popoludní Tlač 228 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Želiezka, Ľubomír (SMER – SD) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text nie je autorizovaný)
44.
Ďakujem pekne, pán podpredseda. Pán podpredseda Fico, ďakujem ti za tvoje vystúpenie a presne si vystihol, o čo vlastne vládnej koalícii ide. Dáma z vládnej koalície by bola asi najradšej, keby miesto tejto štátnej zástavy tu bola natiahnutá zástava v bielo-zeleno-červených farbách a možno ešte na dodatok niekde v kúte by boli umiestnené symboly bielo-modré, bielo-modro-červené, to sú symboly slovenskej štátnosti, a možno ešte najradšej by bola, keby to bolo limitované nejakými nezmyselnými desiatimi percentami. Ďakujem pekne.
25. 3. 2011 11:08:54 - 11:10:14 16. schôdza NR SR - 4.deň - A. dopoludnia Tlač 210 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Želiezka, Ľubomír (SMER – SD) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text nie je autorizovaný)
86.
Ďakujem pekne za slovo. Pán poslanec Záhumenský, po tvojom vystúpení si myslím a chcem veriť, že sa otvoria oči niektorým vládnym poslancom, ktorí uvažujú nad takou nezmyselnosťou, ako zrušiť tento zákon.
Aj ja mám osobné skúsenosti s obchodnými reťazcami a keby som bol len tušil, že dnes budem sedieť v tejto ctenej snemovni, tak by som si bol odložil tú zmluvu a bol by som vás tiež informoval o nezmyselnostiach, ktoré táto zmluva obsahovala. Napr. umiestnenie tovaru do výšky jedného metra, do meter päťdesiat a nad meter päťdesiat, čiže aj za to sa platilo.
Čiže som veľmi rád, že si prečítal niektoré veci z tých zmlúv a samozrejme, že začnú vládni poslanci nad tým vôbec uvažovať.
A na margo, pán poslanec Kužma, rovnaká ponuka neznamená rovnaké podmienky.
Ďakujem pekne.
9. 2. 2011 15:33:32 - 15:33:32 12.schôdza NR SR - 6.deň - B.popoludní Tlač 149 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Želiezka, Ľubomír (SMER – SD) - poslanec NR SR -  
Ani nereagujem. Lebo len slepý, hluchý a až chcete počuť aj nemý, jednoducho nemôže pochopiť, že čo vlastne, o čo vlastne predkladateľom tohto zákona ide.
Ja chcem len vyjadriť presvedčenie, že ešte je hodina a pol do hlasovania, že tí páni poslanci, ktorí tak vehementne obhajujú tento návrh zákona, že sa im vyčistí zrak, že budú dobre počuť, a že zmenia svoje názor. Ďakujem pekne.
9. 2. 2011 15:33:32 - 15:33:32 12.schôdza NR SR - 6.deň - B.popoludní Tlač 149 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Želiezka, Ľubomír (SMER – SD) - poslanec NR SR -  
Však ani nereagujem.
9. 2. 2011 15:32:19 - 15:33:32 12.schôdza NR SR - 6.deň - B.popoludní Tlač 149 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Želiezka, Ľubomír (SMER – SD) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou  
Ďakujem pekne. Vážený kolega, to čo ste povedal, sa nedá nič iné povedať ako len súhlasiť. Na pána poslanca z OKS len toľko, tam už nemá zmysel vôbec reagovať ... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
9. 2. 2011 14:54:53 - 14:56:49 12.schôdza NR SR - 6.deň - B.popoludní Tlač 149 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Želiezka, Ľubomír (SMER – SD) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou  
Ďakujem pekne. Pán poslanec Matovič, chcel by som uveriť úprimnosť vašich návrhov. Viete, prečo to hovorím? Do hlasovania je niečo vyše dve hodiny a môže sa stať ešte aj to, že vám zavolá pani premiérka, a aby to nedopadlo tak, ako to bolo v prípade pánov poslancov z OKS, ktorí z večera do rána zmenili svoj názor, a to hlavne pán Dostál, ktorý tak vehementne obhajuje tento poslanecký návrh. Asi páni z OKS vedia, prečo to robia.
Viete, čo ma teraz zaráža a dnes zaráža? Že od samého rána v tejto ctenej snemovni nesedia tí páni poslanci, ktorých sa to najviac týka. Asi vedia, prečo. Asi vedia, prečo, že ich zastúpia, zastúpia koaliční poslanci, áno a budú presadzovať tento poslanecký návrh. Čiže, chcem vyjadriť presvedčenie, pán poslanec Matovič, že za tie dve hodiny, ktoré sú do hlasovania o tomto poslaneckom návrhu, že nezmeníte svoj názor. Ďakujem pekne.
8. 2. 2011 9:45:37 - 9:50:06 12.schôdza NR SR - 5.deň - A. dopoludnia Tlač 153 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Želiezka, Ľubomír (SMER – SD) - poslanec NR SR Vystúpenie v rozprave   (text nie je autorizovaný)
34.
Vážený pán predseda, vážený pán minister, kolegyne, kolegovia, dovoľte, aby som vás oboznámil s doplňujúcim návrhom poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Ľubomíra Želiezku a Igora Federiča k vládnemu návrhu zákona o kritickej infraštruktúre. Doplňujúci návrh znie takto:
"1.V § 4 ods. "Vláda na úseku kritickej infraštruktúry" sa dopĺňa písm. e), ktoré znie: "vykonáva kontrolu plnenia opatrení podľa tohto zákona"."
Odôvodnenie: Z navrhovanej pôsobnosti vlády Slovenskej republiky, uvedenej v § 4 vyplýva, že na úseku kritickej infraštruktúry, bude mať vláda Slovenskej republiky z hľadiska systémového pôsobenia riadiacu, resp. rozhodovaciu právomoc.
V § 6 písm. j) navrhovaného znenia zákona vyplýva ústrednému orgánu štátnej správy povinnosť kontrolovať, vykonávať kontrolu plne a povinnosti prevádzkovateľa a podľa § 5 písm. k) z tohto návrhu zákona Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky kontroluje v spolupráci s príslušným orgánom štátnej správy plnenie povinností prevádzkovateľa európskej kritickej infraštruktúry. Plnenie tých povinností, týchto orgánov štátnej správy podlieha v zmysle ustanovenia § 3 zákona č. 10/1996 Z. z. o kontrole štátnej správy v znení neskorších predpisov Úradu vlády Slovenskej republiky.
Kompetencia Úradu vlády Slovenskej republiky podľa predpokladaného vládneho návrhu, týmto končí na príslušných ministerstvách, t. j. v prípade potreby nebude môcť byť vláda Slovenskej republiky svojím vlastným kontrolným orgánom informovaná o reálnom stave zabezpečenia plnenia úloh podľa navrhovaného zákona. Väzba ministerstvo, resp. prevádzkovateľ a opačne, pretože kompetencie vládnej kontroly končia na ministerstvách a nepostihnú plnenie úloh prevádzkovateľa, a to ani prevádzkovateľa európskeho významu. Pritom podľa bodu č. 6 preambuly Smernice Rady 2008/114 z 8. decembra 2008 o identifikácii a označení európskych kritických infraštruktúr a zhodnotení potreby zlepšiť ich ochranu, ktorej obsah sa má práve vládnym návrhom zákona implementovať do nášho právneho poriadku. Primárnu a konečnú zodpovednosť za ochranu európskej kritickej infraštruktúry nesú členské štáty a vlastníci, resp. prevádzkovatelia tejto infraštruktúry. To je vláda a nie ministerstvo. Z uvedených dôvodov navrhujeme alternatívu, umožniť v prípade potreby vláde Slovenskej republiky uložiť svojím uznesením aj vykonanie kontroly stavu, nezávisle na činnosti ministerstiev. Týmto bude aj zo systémového hľadiska objektívne postihnutá prípadná finančná väzba medzi ústredným orgánom štátnej správy a určeným prevádzkovateľom prvku kritickej infraštruktúry vo väzbe na odôvodnenú vecnú stránku jej potreby.
Právny rámec na rozšírenie kontrolnej pôsobnosti vlády Slovenskej republiky na úseku kritickej infraštruktúry návrhu zákona vychádza podľa nášho názoru z právnej úpravy, konkrétne z čl. 119 písm. r) Ústavy Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov. Ide o splnomocňovacie ustanovenie, vláda Slovenskej republiky rozhoduje v zbore o ďalších otázkach, ak to ustanoví zákon, kde rozšírenie kompetencií vlády Slovenskej republiky ako vrcholového orgánu výkonnej moci, čl. 108 Ústavy Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov, vychádza z osobitného zákona, konkrétne z vládneho návrhu zákona o kritickej infraštruktúre.
Ďakujem za pozornosť.
10. 12. 2010 10:45:57 - 10:57:02 9.schôdza NR SR - 8.deň - A. dopoludnia Tlač 104 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Želiezka, Ľubomír (SMER – SD) - poslanec NR SR Vystúpenie v rozprave   (text nie je autorizovaný)
64.
Ďakujem pekne, pán predsedajúci. Vážený pán minister, kolegyne, kolegovia, skôr než podám svoj pozmeňujúci návrh, nedá mi, aby som sa niekoľkými vetami nevyjadril o športe ako takom. My, ktorí sa motáme hlavne, keď to tak ľudovo poviem, motáme hlavne v malých obciach a v malých mestách okolo športu, tak najlepšie vieme, kde nás tlačí topánka, alebo šport ako taký kde tlačí topánka.
Dosahovanie úspechov našich športovcov na významných európskych, svetových podujatiach je možné len vďaka systematickej príprave v kvalitatívne zodpovedajúcich podmienkach už na základných stupňoch, to je v športových kluboch. Jedná sa o dlhodobý proces, ktorý sa začína prejavením záujmu, objavením a rozvojom predpokladov talentu v rámci cieľavedomého tréningu a vyvrcholí podaním výkonu na športovom podujatí.
Vo svojom programovom vyhlásení sa, samozrejme, problematike športu venuje aj súčasná vláda. I keď stručne. Ja som si to zrátal, v dvanástich riadkoch. Myslím si, že aj nie príliš konkrétne, ale predsa sa dozvedáme o plánovanej podpore športu v nasledujúcom období. Vety, ako "vláda bude finančne podporovať mládežnícky šport na školách, resp. štát zabezpečí postupný rast financovania športu", sú pekné, a preto sa všetci športovci už teraz tešia na ich naplnenia a konkrétnu realizáciu.
Predchádzajúca vláda v rokoch 2006 až 2010 napĺňala totiž svoje vyhlásenia vo vzťahu k športu aj konkrétnymi činmi, medzi ktoré patrilo okrem iného aj budovanie multifunkčných ihrísk v našich mestách a obciach. Tieto ihriská slúžia denne tisícom detí, ale i dospelej populácii na rozvoj športových aktivít, a preto je potrebné naďalej pokračovať v ich výstavbe, pretože je tu aj evidentný záujem zo strany obcí.
Predstavitelia samosprávy si najviac uvedomujú, že boj proti drogám, alkoholu a iným negatívnym vplyvom sa nevyrieši plagátmi s protidrogovou tematikou, ktoré, mimochodom, nie sú tiež lacnou záležitosťou, ale aj pravidelným športovaním alebo inými podobnými aktivitami.
Každá vláda a jej vrcholoví predstavitelia sa radi pochvália výsledkami športovcov na európskom alebo svetovom fóre a v mnohých prípadoch vedia tie výsledky zneužiť aj na svoju politickú propagáciu bez toho, aby reálne danému športovcovi, resp. športovému odvetviu výraznejšie pomohli, a keď pomôžu, nevyhnú sa mediálnej kritike.
Koho dnes zaujíma, s akými problémami bojujú kluby a telovýchovné jednoty v našich obciach a mestách? Tí, ktorí nemajú solventného sponzora, sú bez možnosti podnikať alebo mať príjem napríklad z prenájmu vlastných priestorov, sú odkázaní na pomoc z troch zdrojov. Prvý zdroj sú rodičia, druhý obec a tretí zdroj je štát. Športové kluby pre nedostatok finančných prostriedkov sú nútené prenajímať svoju športovú infraštruktúru na komerčné účely z dôvodu nedostatku finančných prostriedkov na športové aktivity. Prenájom týchto objektov pomerne často narušuje tréningový proces alebo ho presúva do včasných ranných alebo do neskorých večerných hodín. Toto má, samozrejme, negatívny vplyv hlavne u začínajúcich športovcov. Samozrejme, že rodičia v rámci finančných možností svoje ratolesti podporia. Často je cieľom vidina zabezpečenia dieťaťa cez šport budúcnosti, ale vo väčšine prípadov im ide o vhodné voľnočasové aktivity na báze rekreačného športovania.
Obce i napriek kríze vyvíjajú snahu o zabezpečenie základných podmienok pre športové kluby, či už je to formou priamej finančnej pomoci, resp. pomoci pri zabezpečení prevádzky športových objektov. Najväčšie bremeno zodpovednosti však musí niesť na svojich ramenách štát. Veď reprezentanti, majstri sveta či Európy nám vyrastajú zo širokej základne, ktorá môže svoje kvality rozvíjať vďaka vytvorenému systému štátnej starostlivosti o športovo talentovanú mládež v existujúcich útvaroch. Školské strediská záujmovej činnosti, športové triedy, športové školy, centrá talentovanej mládeže a zväzové centrá prípravy mládeže.
Tento systém je potrebné ďalej zdokonaľovať a finančne zabezpečovať na požadovanej úrovni, pretože sa jedná o nie zanedbateľný počet mladých ľudí. Je to cca 35 000 športovcov, čo je zruba 20 % celkovej aktívnej športujúcej mládeže. Alarmujúca je skutočnosť, že klesá počet športovcov schopných presadiť sa v olympijských športoch v rámci medzinárodnej konkurencie. Je to spôsobené na základné nasledovných skutočností: nepriaznivý demografický vývoj spoločnosti, mnohí športovci zaradení do útvarov vyššej úrovne nespĺňajú parametre športového talentu, koordinovanie činnosti a riadenie útvarov je ponechané na športové zväzy a v systéme chýba odborný orgán.
Zriaďovanie športových tried a škôl je v kompetencii samosprávy, ktorá málokedy zohľadňuje požiadavky športových zväzov, a tým aj športovej reprezentácie. Väčšina centier talentovanej mládeže je zriadená pri športových kluboch a telovýchovných jednotách a ich činnosť nepresahuje miestny rámec záujmu. Útvary športovo talentovanej mládeže sú dlhodobo finančne poddimenzované a takisto nie je na úrovni ohodnotenia ani práca trénerov mládeže. Preto je nutné umožniť čo najväčšiemu počtu talentovaných žiakov na základných školách venovať sa športovým aktivitám pod odborným vedením kvalifikovaných trénerov a učiteľov a následne podporovať systém starostlivosti o športovo talentovanú mládež, pretože ten je hlavným predpokladom prípravy športovcov pre potreby štátnej reprezentácie.
Aj z týchto dôvodov sa nám javí ako unáhlený a nepremyslený krok zrušenia funkcie splnomocnenca vlády pre mládež a šport. Zamyslel sa niekto, že vláda tak stratí priame prepojenie na športové zväzy a ich základné zložky, to je kluby? V iných štátoch riadia šport samostatné ministerstvá, čo v našom prípade nie je, samozrejme, možno aj z objektívnych príčin možné, a preto aspoň funkcia splnomocnenca pre mládež a šport mala zostať zachovaná. Táto funkcia pri vytvorení správnej náplne, posilnení kompetencií a zastúpená človekom so skúsenosťami zo športového hnutia je jednou z podmienok bezproblémového fungovania športových aktivít od základných zložiek až po reprezentáciu. Veríme, že na miestach športovísk, hlavne vo veľkých mestách, nebudú vyrastať výškové budovy, obchodné centrá a podobné zariadenia. Veríme, že projekt Národného futbalového štadióna sa dotiahne do úspešného konca, pán minister, a že my Slováci budeme hrdí nielen na futbalovú reprezentáciu, ale i na tento nový futbalový stánok. Žiadna vláda nesmie zabúdať, že šport je dnes fenomén, ktorý ovplyvňuje myslenie širokej verejnosti, je zdrojom zábavy a zdravého životného štýlu.
Teraz by som pristúpil k avizovanému pozmeňujúcemu návrhu k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 300/2008 o organizácii a podpore športu a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 462/2008 Z. z.
V čl. I v bode 4 v § 11 ods. 1 písm. e) sa vypúšťajú slová "osobitného významu".
Odôvodnenie: Rozširuje okruh žiadateľov o dotácie na výstavbu, rekonštrukciu a modernizáciu športovej infraštruktúry, čím sa vytvára priestor žiadať o dotáciu pre malé mestá a obce.
Ďakujem pekne za pozornosť.
20. 10. 2010 10:35:45 - 10:37:45 7.schôdza NR SR - 6.deň - A. dopoludnia Tlač 129 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Želiezka, Ľubomír (SMER – SD) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text nie je autorizovaný)
Ďakujem pekne, pán predsedajúci. Vážený pán Dostál a niektorí poslanci z vládnej koalície, ja skutočne sa nestačím čudovať, kde to vlastne sedím. Pýtam sa sám seba: Sedím v Národnej rade Slovenskej republiky? Podľa vyjadrení, ktoré včera a dnes som tu počul, veľmi o tom začínam pochybovať. Nečudujem sa vôbec tomu, že strana Most – Híd tak vehementne obhajuje tento vládny návrh, ale čudujem sa tomu, že to robia za pána predsedu pána Bugára a predstaviteľov strany Most – Híd. Takí vážení poslanci, akými sú pán Dostál, pán Zajac, Osuský, ktorí sa dostali na chrbte tejto strany do parlamentu, pýtam sa: Musia to títo páni robiť? Musia. Asi vedia, prečo to musia robiť. Čie záujmy vlastne títo páni hája? Môžu mi odpovedať: „Hájime záujmy našich voličov.“ No pýtam sa, koľko ich je, veď podľa percent ani vlastná rodina ich nevolila.
Čo ma tak ale prekvapilo vehementne, to je to, že tento zákon obhajujú niektorí predstavitelia zo strany SaS. A už sa vôbec nebudem čudovať, keď podajú poslanecký alebo vládny návrh, aby sa maďarčina začala vyučovať už aj v predškolských zariadeniach... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)

Deň v parlamente

<- ->