Vystúpenie v rozprave Vytlačiť stránku / Print page

Vystupujúci Anna Zemanová 
Dátum 16. 10. 2018 00:00 
Schôdza 35 
Tlač 1049 
Bod rokovania Vládny návrh zákona o chránených oblastiach prirodzenej akumulácie vôd a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1049) - druhé a tretie čítanie.
 
15:33:23 - 15:44:26 Vystúpenie v rozprave   (text neprešiel jazykovou úpravou) Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
99.
Vážený pán podpredseda, pán minister, kolegovia, kolegyne, máme tu návrh zákona, ktorý má vysoké ambície, a to ambíciu chrániť najväčšie vodohospodárske zásoby podzemnej pitnej vody na Žitnom ostrove. Pán minister predkladá návrh zákona, ktorý papierovo má túto ambíciu.
Žiaľ, hrozí práve opak. A domnievam sa, že toto divadlo, ktoré tu dnes máme s týmto zákonom, je divadlom na prekrytie škandálov, ktoré sa dejú na Žitnom ostrove už niekoľko mesiacov, kde rezort životného prostredia absolútne fatálne zlyháva spoločne aj so Štátnou vodnou správou v gescii ministerstva vnútra. Svedčia o tom zistenia polície, zistenia korupčných škandálov, zistenia toho, že Slovenská inšpekcia životného prostredia, okresné úrady a samotné ministerstvo životného prostredia v danom území nekoná, hoci má plnú kompetenciu v súčasných zákonoch konať a chrániť tento Žitný ostrov. Návrh zákona, tak ako je predložený, je úplne zbytočný a nie je potrebné v legislatívnej úprave Slovenskej republiky vynímať ochranu vodohospodárskych oblastí pod samotný zákon. Totižto tento počin prinesie legislatívny chaos, nejasnosti v aplikačnej praxi a tým bude nahrávať tým subjektom, ktorým vyhovuje zmätok, neporiadok a nejasné pravidlá.
Už v prvom čítaní, vlastne v medzirezortnom pripomienkovacom konaní bolo daných množstvo pripomienok. Bola daná hromadná pripomienka občianskej odbornej verejnosti, ktorá poukazovala na množstvo nedostatkov pôvodného návrhu. Do parlamentu a predtým ešte do vlády sa dostal návrh ešte „v kvalitnejšej“, v úvodzovkách kvalitnejšej podobe, kde ministerstvo životného prostredia sa vzdáva svojich kompetencií a presúva kontrolnú činnosť do úplne iného rezortu, a to pod rezort ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka.
Tým, že vlastne v zákone o vodách odkazuje, že ochrana a vyhlasovanie chránených vodohospodárskych oblastí sa bude riadiť osobitným zákonom, vyníma tieto územia spod zákona o vodách. A len v tých ustanoveniach, kde sú odkazy na jednotlivé paragrafy, sa bude musieť konania riadiť zákonom o vodách. Prináša neprehľadnosť a nie to, čo pán minister hovorí a deklaruje, že je to snahou zjednotiť, uľahčiť, sprehľadniť. Nie, robíte, pán minister, práve opak.
Je absurdné, že vzdávate sa svojich práv a kontrolovať činnosť, zakázané činnosti na území vzácnych vodohospodárskych zásob pitnej vody. Komu to prispeje? Tým, ako som povedala. Tým, ktorí majú chaos a neporiadok v svojej DNA, tým, ktorým takéto nejasnosti vyhovuje. Pozrime sa na to, čo sa deje dnes na Žitnom ostrove, ako dnes uplatňujete zákon a dodržiavané zákonnosti v tejto lokalite. Skládky odpadov, zavážanie kontaminované, podozrenie na navážanie kontaminovanej zeminy pod diaľnicu D4 do územia, kde následne pôsobením zrážkovej vody sa môžu ropné látky nekontrolovateľne šíriť do podzemných vôd.
Nekontrolovateľné skládky odpadov v Moste pri Bratislave, v Podunajských Biskupiciach, v Tomášove a ďalšie, ktoré sú tam nie jeden deň, ale sú tam niekoľko mesiacov, možno až rokov, sú tam a ministerstvo životného prostredia a orgány štátnej správy, či už inšpekcia, alebo okresných úradov, ich nevidia.
Ako funguje odbor štátnej štátneho odpadového hospodárstva? Ako funguje štátna vodná správa, keď dopustili ste takéto znečisťovanie Žitného ostrova? Vaše zľahostajňo..., zľahčovanie situácie a nálezy atrazínu v hlbokých horizontoch Žitného ostrova, tak ako ste to uviedli na rokovaní výboru, poukazujú na to, pán minister, že tejto problematike nie najlepšie rozumiete, a tým, čo vám radia, buď vás chcú zavádzať, alebo vám nehovoria pravdu.
Mali by ste sa dôsledne oboznámiť s dopadmi a o tom, čo hovorím ja, čo hovorí odborná verejnosť k tomuto zákonu, a zamyslieť sa, či naozaj na tom nie je kus pravdy. Vyzývam vás k odbornej diskusii. Vyzývam vás k tomu a dávam procedurálny návrh, aby sme hlasovali o tom, že tento návrh zákona bude stiahnutý z rokovania parlamentu, a, pán minister, vyzývam vás k diskusii na túto tému.
Ťažba štrku, ktorá v súčasnosti prebieha ako nezákonná ťažba na Žitnom ostrove, je ďalším dôkazom toho, že už dnes zakázaná činnosť v tejto oblasti sa realizuje vo veľkom pod rúškom strany, schválenia strany MOST - HÍD, kde pán minister Érsek zodpovedný za ekologické dodržiavanie podmienok výstavby diaľnice D4, ale aj vy, pán minister, ako nominant tejto politickej strany, rezortný minister životného prostredia máte dohliadať na to, aby sa dodržiavali všetky predpisy na ochranu životného prostredia.
V čom je táto hrozba tejto nekontrolovanej ťažby štrkopieskov tzv. dominovým kazetovým spôsobom? Stavebník alebo investor vyťaží na hrane zákona plochu do 5 hektárov. To je plocha, do ktorá si nevyžaduje zatiaľ posúdenie vplyvov na životné prostredie. Nevyžaduje, vyžaduje si ale ďalšie postupy ako povolenie miestnych samospráv a taktiež povolenie na ťažbu. Tieto povolenia neexistujú a v ťažbe nielenže sa pripravuje, ťažba prebieha.
Pýtam sa, pán minister, čo robíte, akú kontrolu tomu, aby tomuto bolo zabránené. Pretože aké sú tam riziká? Takto sa otvárajú veľké jazvy, rany na Žitnom ostrove ako priestor pre vznik znečisťujúcich a škodlivých látok do podzemných vôd Žitného ostrova. Samozrejme, papier tomu nezabráni, ale zabráni tomu účinná kontrola, ak je takáto ťažba povolená, a zabráni tomu aj prevencia o tom, ako sa s takýmito ťažobnými priestormi následne má a môže zaobchádzať.
Totižto aký je zvyk? Keď sa vyťaží takáto kazeta, tá sa následne zaváža tzv. inertným, resp. akože neškodným materiálom. Keď vidíme, čo sa vozí pod teleso diaľnice D4, mám veľké obavy, že tieto ťažobné jamy budú zavezené práve tým materiálom, ktorý je už nachystaný na kopách v Moste pri Bratislave, Ivanke pri Dunaji a ďalšie, ktoré sú zmiešané so škodlivým až nebezpečným, kontaminovanou zeminou spod priestoru bývalej, bývalej Apolky. Ak toto sa nastane a zasypú sa tieto jamy takouto látkou, na ktorú sa následne navezie orná pôda, akože rekultivácia, môžme sa naozaj rozlúčiť s kvalitnou pitnou vodou, ktorá pre ďalšie generácie má slúžiť na zásobovanie pitnej vody nielen celého Slovenska, ale má kapacitu pre 13 mil. ľudí dodávať zatiaľ kvalitnej, kvalitnú podzemnú vodu, ktorá mala úroveň kvality pitnej vody.
Pán minister, váš návrh zákona opomína túto skutočnosť a kategorizuje chránené vodohospodárske oblasti len v oblasti ochrany kvantity. To je, samozrejme, taktiež dôležité, ale aby sme mali, my musíme chrániť aj kvalitu a hlavne v lokalitách, kde tá kvalita dosahuje úroveň kvality pitnej vody, to znamená bez ďalších významných výdavkov na jej prečisťovanie, pretože nedá sa myknúť plecami, ako to robia niektorí vaši ľudia z vášho rezortu, veď no a čo, no tak budeme tú vodu prečisťovať. To sú obrovské výdavky na dodávku pitnej vody, ktorú následne budeme platiť my všetci.
Vytvárate obrovský ekologický dlh pre ďalšie generácie, a preto vás prosím, stiahnite tento návrh zákona, pomenujme ozajstné problémy, ktoré sú v chránených vodohospodárskych oblastiach, venujte sa účinnej kontrole na základe platných zákonov, ktoré sú, aké sú, a sú v podstate dobré, mohli by byť lepšie, mohli ste to urobiť možno pozmeňujúcim návr..., nejakým doplňujúcim návrhom zákona, avšak tento proces, ktorý ste nastúpili je obrovským rizikom a vyzývam a prosím plénum, aby za tento návrh nehlasovali, aby odsúhlasili môj návrh na stiahni..., jeho stiahnutie z legislatívneho procesu.
Ďakujem pekne.
15:46:37 - 15:48:37 Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou) Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
103.
Pán kolega, by som vás odporučila prečítať si dôsledne § 8, kde sa jednoznačne ukladá kontrola obmedzení činností podľa § 3 ods. 3, ktoré, ktorý je celý o tom, čo sa zakazuje na chránenej vodohospodárskej oblasti, a túto kontrolu presúva rezort ministerstva životného prostredia na ministerstvo pôdohospodárstva. Toto v pôvodnom návrhu, ktorý bol v medzirezortnom pripomienkovacom konaní, takáto formulácia nebola. To je novinka, ktorú prináša pán minister, priniesol do vlády a do parlamentu.
A čo sa týka Úradu verejného zdravotníctva, áno, tam bol aj zotrváva chaos a neplatí to, čo povedal pán minister, že práve sa posilňuje kontrola a informovanosť verejnosti ohľadom kvality podzemných vôd, pretože tuná vlastne zase sú tie ustanovenia úplne vágne a chýba tu kontrola a účinný výkon nad tým, nad zisteniami. A taktiež to, čo aj v tom pôvodnom návrhu, ktorý som tiež kritizovala, ale bolo to tam lepšie uvedené, kde vlastne bola povinnosť informovať, tak teraz to zostáva na úvahe tých orgánov, či nejakú informáciu zverejnia alebo nezverejnia. Čiže opätovne sa bude selektovať množstvo informácií, ktoré občan, obyvateľ chránenej vodohospodárskej oblasti dostane a taktiež aj prevádzkovateľ alebo samospráva. Ale nielen oni, ale pretože to sú poklady Slovenska, nerastné suroviny, pitná voda, ktorá je pokladom nás všetkých, a preto máme právo tieto informácie mať, a nie takýmto vágnym spôsobom umožňovať, vlastne spôsobovať chaos v legislatíve.
Čiže to, čo vy hovoríte, ste nereagovali úplne na moje, moje slová, reagovali ste na to, čo som hovorila na výbore, ale v poriadku.
16:02:40 - 16:04:40 Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou) Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
107.
Pán kolega, s jednou vecou by som nesúhlasila a s tým, čo ste v úvode povedali, že tento zákon je potrebný.
Ja si myslím, že tento zákon nie je potrebný, pretože upravuje väčšinu povinností existujúci zákon o vodách, a to v § 31, ktorý sa výlučne venuje chráneným vodohospodárskym oblastiam. Ak bolo treba nejakú novelu, malo sa ísť touto cestou, a nie vynímaním do osobného, osobitného zákona, lebo to spôsobí práve len ten legislatívny chaos a problémy v aplikačnej praxi. Totižto chránené vodohospodárske oblasti sú okrem tohto § 31 následne upravené vo vyhlá..., v príslušných vyhláškach a pre Žitný ostrov v nariadení vlády.
Čiže ak lex Žitný ostrov mal byť menený, tak, pán minister, dva a pol roka ste vo vláde, mohli ste dať návrh na úpravu alebo nové nariadenie vlády, resp. urobiť vyhlášku k tomuto zákonu.
Čo sa týka tých poľnohospodárov, tak myslím si, že, že tí poľnohospodári nie sú nejako teraz nadmieru viacej zaťažení, ako to je v súčasnom zákone a v súčasných vyhláškach, pretože aj dnes majú v týchto chránených vodohospodárskych oblastiach isté regulácie v hospodárení a aj výkazníctvo. Takže v tomto bode, toto by som nie vytýkala ako takú tú hlavnú, hlavnú tému.
A ešte jedna vec. Súhlasím úplne s vami, že zákon o rybárstve, ktorý sa tu prilepil v druhom čítaní, je v rozpore s Legislatívnymi pravidlami vlády, a ako také, pán minister, je to vlastne protizákonný postup, ktorý, žiaľ, tuná v parlamente sa zo strany koalície bežne, bežne aplikuje, ale nie je to správne a dehonestuje to aj... (Prerušenie vystúpenia časomierou.)

Deň v parlamente

<- ->