Hodina otázok Vytlačiť stránku / Print page

Otázka od: Ján Benčat

Stav otázky: zodpovedaná
Dátum zadania 2. 12. 1998 
Zadávateľ Ján Benčat 
Otázka Akým spôsobom chce vláda zabezpečiť výstavbu a modernizáciu infraštruktúry v trasách multimodálnych koridorov v krátkodobom a dlhodobom časovom horizonte tak, aby sa Slovenská republika mohla zaradiť aj v tejto oblasti medzi vyspelé krajiny Európy v čo najkratšom čase. 
Adresát minister dopravy SR Gabriel Palacka 
Dátum odpovede 3. 12. 1998 
Zodpovedal podpredseda vlády a minister hospodárstva SR Ľudovít Černák 
Odpoveď Teda v pléne zatiaľ odpovedáme na otázky pani Slavkovskej, ktorej počítač praje a má šťastie. Dovoľte mi, aby som prečítal odpoveď pána ministra dopravy na otázku pána Benčata. Výstavbu a modernizáciu infraštruktúry v trasách Európskych multimodál-nych koridorov považujeme za základnú prioritu. Študijné a projektové práce na jednotlivé druhy infraštruktúry v týchto koridoroch boli sčasti vypracované v uplynulom období a tieto prípravné projektové práce budeme primerane urýchľovať, aby boli dobrým podkladom pre rozhodovací proces. Európska komisia deklarovala ochotu finančne sa podieľať na výstavbe koridorov a formulovala rôzne časové horizonty na ich celkovú realizáciu. Treba zdôrazniť, že realizácia ktoréhokoľvek úseku koridoru bude podporovaná len vtedy, ak sa preukáže dopravnoinžinierska a ekonomická efektívnosť výstavby. Nemôžeme teda žiť v ilúzii, že budeme stavať stavbu len preto, že je v multimodálnom koridore. Chcel by som ilustrovať tento problém aj z poslednej misie Európskej investičnej banky, ktorá navštívila náš rezort začiatkom novembra a predbežne sondovala naše rozvojové zámery. Misia vyslovila nemenné postupy stratégie financovania, ktoré sa začínajú podrobným preskúmaním ekonomickej efektívnosti zámeru. V tomto smere teda zrejme nebude platiť zásada dostavby v čo najkratšom možnom čase, ako to naznačil pán poslanec, ale zásada efektívnej výstavby. Predpokladám, že program výstavby multimodálnych dopravných koridorov v strednodobom časovom horizonte zostavíme v spolupráci s rozhodujúcimi európskymi bankami v priebehu budúceho roka. 
Doplňujúca otázka Ďakujem za odpoveď. Neviem, či bude kompetentná moja otázka na vás, ale ide nielen o tie koridory, ktoré tu boli spomínané, je to aj otázka dopravnej objednávky. Zoberme si trasu medzi Ladcami a Žilinou, kde je priepustnosť tejto cesty asi 14 tisíc vozidiel denne (24 hodín). V súčasnosti tam prechádza asi 19 tisíc vozidiel za 24 hodín. Čiže je tu otázka, ja som mal na mysli tie úseky, ktoré sú nielen v koridore, to je samozrejmé, ale sú aj mimoriadne vyťažené, tam je otázka životov a otázka zdravia našich občanov. Čiže mal som na mysli, že by sa mal v krátkom čase pravdepodobne na týchto riskantných úsekoch pripraviť investičný zámer, alebo či je už pripravený na ďalší štvrťrok alebo na ďalší polrok, to je rozhodujúce pre stavebné firmy, ktoré tam majú nasadené mechanizmy, majú tam drahé stavebné stroje, majú pripravené pracovné sily a tak ďalej. Čiže ide o prvý a druhý štvrťrok z hľadiska investičnej pripravenosti. Ďakujem. 
Doplňujúca odpoveď Ďakujem pekne. Otázka bola kompetentná, keďže nie je to môj rezort, poviem laickú odpoveď a požiadam pána ministra Palacku, aby vám písomne odpovedal na túto druhú časť. Pokiaľ som počúval pozorne pána ministra Palacku pri programovom vyhlásení vlády, povedal jednoznačne, najprv zaplatíme to, čo predchádzajúca vláda postavila, poklepkala a otvorila, budeme mať s tým dosť veľké problémy, a potom budeme stavať tak, aby sme to mohli financovať z mimorozpočtových zdrojov, pretože je nezmysel stavať diaľnice a financovať to deficitom štátneho rozpočtu na úrok vyšší ako 20 %. Ale chceme stavať diaľnice. (Potlesk.) Vidíte, nie je to môj rezort a ešte mi aj zatlieskajú. Ďakujem pekne. Chceme stavať diaľnice, vážený pán poslanec Benčat, pán minister Palacka vám odpovie písomne, budeme to robiť takým tempom, aby to neohrozilo stabilitu rozpočtu. Ďakujem pekne. 

Deň v parlamente

<- ->
Kalendár zobrazí hodinu otázok pre daný deň.