Dátum zadania
9. 6. 1999
Zadávateľ
Marián Andel
Otázka
Prečo vláda v pripravovanom zákone o verejnom obstarávaní nezmenila definíciu obstarávateľa tak, aby sa počet obstarávateľov znížil zo súčasných asi 6 tisíc na 300 alebo 500, čo je bežné v krajinách Európskej únie, a tým ušetrila štátne prostriedky a zredukovala počet zamestnancov?
Adresát
minister výstavby a regionálneho rozvoja SR István Harna
Dátum odpovede
10. 6. 1999
Zodpovedal
minister výstavby a regionálneho rozvoja SR István Harna
Odpoveď
Vážený pán predseda,
vážené panie poslankyne, páni poslanci,
vážený pán podpredseda Andel,
cieľom pravidiel verejného obstarávania je v prvom rade upraviť postupy obstarávateľov vedúcich k uzatváraniu zmlúv na dodanie tovarov, služieb a verejných prác. Tieto pravidlá musia zabezpečovať princípy, ako transparentnosť procesu verejného obstarávania, rovnakého zaobchádzania s účastníkmi, princíp nediskriminácie, a vytvárať predpoklady na hospodárne a efektívne vynakladanie finančných prostriedkov obstarávateľmi. Musia však rešpektovať súčasný daný právny stav, a preto napríklad zákon o verejnom obstarávaní neupravuje podrobne obsah a typy zmlúv, ktoré vznikajú v procese verejného obstarávania, ale obstarávatelia na formulovanie obsahu zmlúv využívajú Obchodný a Občiansky zákonník, prípadne iné predpisy. Obdobne je to aj s predpismi upravujúcimi právne postavenie obstarávateľov na úrovni štátu alebo obcí. Právne postavenie alebo právnu formu obstarávateľov nie je možné meniť zákonom o verejnom obstarávaní, je riešená inými právnymi predpismi.
Nedá mi však nepripomenúť, že základ decentralizácie obstarávateľov napríklad v školstve až na úroveň základných škôl bol daný v predchádzajúcom období. Štatistické zisťovania o použitých spôsoboch verejného obstarávania, ktoré zabezpečuje naše ministerstvo každý rok a ktorého oficiálne výsledky za rok 1997 sú známe, skutočne potvrdzujú, že v Slovenskej republike pôsobilo na úrovni štátnej správy 1 227 obstarávateľských subjektov, na úrovni miest a obcí 4 697 obstará-vateľských subjektov, spolu teda 5 924 obstarávateľov. Prvé výsledky štatistického zisťovania za rok 1998, ktoré sa v súčasnosti spracúvajú, potvrdzujú, že k výraznejším zmenám, čo sa týka počtu obstarávateľov, nedošlo. K zníženiu napríklad v štátnej správe došlo o 72 osôb, t. j. namiesto 1 227 máme 1 155 obstarávateľov.
Pri definovaní okruhu obstarávateľov návrhu nového zákona, ktorý je pripravovaný a o chvíľu by mal prísť do snemovne, ktorým plníme úlohu vyplývajúcu pre oblasť verejného obstarávania z Bielej knihy, a to druhej etapy aproximácie práva s právom Európskej únie, sme vychádzali z požiadaviek smerníc Európskej únie. V navrhovanom zákone sú určené štyri skupiny obstarávateľov. Prvú skupinu obstarávateľov tvoria štátne rozpočtové a príspevkové organizácie a štátne účelové fondy. Druhú skupinu obstarávateľov tvoria obce a ich rozpočtové a príspevkové organizácie. Tretiu skupinu verejnoprávne inštitúcie a zdravotné poisťovne. A konečne štvrtú podniky pôsobiace v odvetviach vodného hospodárstva, energetiky, dopravy a telekomunikácií. Táto posledná skupina právnických osôb podľa dnes platného zákona sa stáva obstarávateľom len vtedy a sporadicky, a to v prípadoch, ak na predmet obstarávania jej boli poskytnuté finančné prostriedky zo štátneho rozpočtu, štátneho fondu, obecného rozpočtu alebo jej bola poskytnutá iná forma pomoci zo spomínaných zdrojov.
Naše ministerstvo ako gestor zákona o verejnom obstarávaní veľmi citlivo vníma všetky problémy, ktoré vznikajú v súvislosti s uplatňovaním tohto zákona a kvalitou obstarávacieho procesu. Osobitný problém vidíme práve vo vysokej decentralizácii obstarávateľov. Máme tu obstarávateľov, ako daňové úrady, ktorých hlavnou činnosťou je výber daní, polikliniky a nemocnice, ktorých hlavným poslaním je starať sa o zdravie všetkých občanov, školy, ktorých prvoradou úlohou je zabezpečiť kvalitný výchovno-vzdelávací proces našej mládeže. Vo všetkých týchto organizáciách prevažuje zabezpečenie hlavného poslania, a to v oblasti personálnej, organizačnej, ale aj mzdovej, pred riešením kvalitnej aplikácie zákona o verejnom obstarávaní.
K riešeniu zvýšenia kvality obstarávacieho procesu pristupuje naše ministerstvo systémovo. Už pred viac ako dvoma rokmi pripravilo podklady pre katalóg pracovných činností, v ktorých sa riešila otázka práce zamestnancov vykonávajúcich obstarávateľské činnosti. Je reálny predpoklad, že zákon, ktorý uvedie tieto činnosti do praxe, bude ešte v tomto roku prijatý.
V novom zákone o verejnom obstarávaní navrhujeme skvalitniť obstarávací proces cestou zvýšenej transparentnosti, keď postupy obstarávateľa budú môcť byť monitorované nielen účastníkmi procesu, ale aj verejnosťou, ale i povinnosťou obstarávateľa vykonávať činnosti súvisiace s verejným obstarávaním prostredníctvom fyzických osôb, ktoré získali odbornú spôsobilosť na verejné obstarávanie. Toto riešenie však nepovažujeme za konečné. Zastávame názor, že kvalitné uplatňovanie pravidiel verejného obstarávania je možné zabezpečiť inštitucionálnymi a nevyhnutnými legislatívnymi zmenami, a to prostredníctvom odborných, profesionálnych obstarávateľských organizácií typu Slovenská správa ciest Bratislava, ktorá je zriadená za účelom zabezpečovania výstavby diaľnic, ciest, ale i správy zvereného majetku.
Na základe konzultácií s kanadskými partnermi na začiatku tohto roka a z minulého týždňa pripravujeme návrh projektu na vytvorenie projektu vzorovej obstarávateľskej organizácie použiteľnej v rezorte zdravotníctva, školstva či v iných rezortoch. Je reálny predpoklad, že sa nám podarí na základe tohto projektu získať know-how a finančnú podporu kanadských partnerov a kanadskej vlády. Konkrétny výstup z tohto projektu je možné očakávať už v priebehu polovice budúceho roka.
Zníženie administratívnej náročnosti pre obstarávateľské organizácie v zákone navrhujeme zvýšením finančných limitov na povinné aplikovanie pravidiel verejného obstarávania na získanie tovarov, služieb a prác. Od uplatnenia týchto navrhnutých finančných limitov očakávame, že sa zníži počet obchodných prípadov podliehajúcich zákonu cca zo 160 tisíc prípadov v roku 1997 na 15 až 20 tisíc v roku 2000.
Ďakujem za pozornosť.
Doplňujúca otázka
Doplňujúca odpoveď