Hodina otázok Vytlačiť stránku / Print page

Otázka od: Marián Andel

Stav otázky: zodpovedaná
Dátum zadania 9. 6. 1999 
Zadávateľ Marián Andel 
Otázka Aký je zámer vlády na vytvorenie zo zahraničia známeho systému hypotekárneho domu, ktorý zastreší hypotékové banky garanciou, prípadne investuje finančné prostriedky? 
Adresát dočasne poverená predsedníčka vlády SR, dočasne poverená vedením Ministerstva financií SR a dočasne poverená vedením Ministerstva zdravotníctva SR Brigita Schmögnerová 
Dátum odpovede 10. 6. 1999 
Zodpovedal dočasne poverená predsedníčka vlády SR, dočasne poverená vedením Ministerstva financií SR a dočasne poverená vedením Ministerstva zdravotníctva SR Brigita Schmögnerová 
Odpoveď Vážený pán predseda Národnej rady, vážená poslanecká snemovňa, novela siedmej časti zákona číslo 21/1992 Zb. o bankách, v ktorej sú upravené legislatívne podmienky pre hypotekárne bankovníctvo, mala byť predložená vláde Slovenskej republiky podľa uznesenia vlády číslo 466 z 24. júna 1997 do konca toho istého roka. Nebola vypracovaná ani v predĺženom termíne do 30. 6. 1998 podľa uznesenia vlády číslo 102 zo 17. 2. 1998 prijatom k návrhu legislatívneho zámeru návrhu zákona o hypotekárnom bankovníctve. Schválený legislatívny zámer návrhu zákona predpokladal, že štátna podpora by mala byť orientovaná do oblasti priamej štátnej dotácie k úrokom z hypotekárnych úverov a daňových úľav. Keďže si veľmi dobre pripomínam diskusiu, ktorá k tejto novele zákona na pôde tejto poslaneckej snemovne vtedy odznela, chcem len pripomenúť, že vtedy bol ministrom tu nesediaci pán poslanec Kozlík, ktorý ma ubezpečoval ako opozičnú poslankyňu, že stopercentne hneď, ako tento zákon bude prijatý, takáto vyhláška uzrie svetlo sveta, čím by sa umožnila podpora hypotekárneho úverovania. Žiaľ, počas vládnej koalície predchádzajúcej vlády táto vyhláška nikdy nebola pripravená. Ale pokračujem ďalej. Gestorstvo návrhu zákona prešlo uznesením vlády číslo 102/1998 z Ministerstva výstavby a verejných prác Slovenskej republiky na Ministerstvo financií Slovenskej republiky. Takže novelu zákona číslo 21/1992 Zb. o bankách, v ktorom sa menia aj ustanovenia ôsmej časti o hypotekárnom bankovníctve, predložilo Ministerstvo financií Slovenskej republiky vláde Slovenskej republiky dňa 2. 6. 1999. Novelou zákona sa menia aj ďalšie súvisiace predpisy, ako napríklad Občiansky zákonník, Občiansky súdny poriadok, zákon o vlastníctve bytov a nebytových priestorov. Ďalšie súvisiace zmeny zákonov budú predložené ako osobitné novely, ako napríklad novela katastrálneho zákona a zákona o exekúcii. Sú to všetko potrebné novely preto, aby sa rozbehlo v primeranom rozsahu hypotekárne úverovanie. Chcem len uviesť, že na komplexnej zmene legislatívnych podmienok pre hypotekárne bankovníctvo sa podieľali aj experti z oblasti bankovníctva a kapitálového trhu zo zahraničia, osobitne zo Spolkovej republiky Nemecko. Systém podpory výstavby, nákupu, údržby a zmeny dokončených stavieb štátnym príspevkom k hypotekárnemu úveru uvažuje so 6-percentnou bonifikáciou úrokovej sadzby. V štátnom rozpočte na rok 1999 je vytvorená na tento účel rezerva vo výške 85 mil. Sk, ktorá sa bude v ďalších rokoch zvyšovať s tým, ako sa bude rozširovať hypotekárne úverovanie. Na podporu financovania nehnuteľností slúži aj nezdaňovanie výnosov, úrokov, hypotekárnych záložných listov emitovaných hypotekárnymi bankami. Chcem len pripomenúť, že toto je jedna z posledných noviel, ktorá bola uskutočnená a išli sme tentoraz znovu v ústrety podpory hypotekárneho úverovania. Ak sa vám zdá suma, ktorá je vyčlenená v štátnom rozpočte, nízka, je to len preto, že zatiaľ slovenské banky, ktoré majú aj licenciu na poskytovanie hypotekárnych úverov, pri konzultácii neprejavili záujem, resp. preukázali neschopnosť emitovať vo väčšom rozsahu hypotekárne záložné listy, takže bolo evidentné, že nebude potreba v tomto roku vyššia. Predpokladáme, že vytvorením vhodných legislatívnych podmienok vytvoria sa aj podmienky na to, aby banky, ktoré majú túto licenciu vo väčšom rozsahu, boli schopné získať zdroje na financovanie hypotekárnych úverov emisiou hypotekárnych záložných listov a zároveň budú, samozrejme, aj vo väčšom rozsahu poskytovať tieto úvery. Z toho dôvodu v tomto roku, keď už pripravujeme východiská štátneho rozpočtu na rok 2000, budeme počítať s väčšou sumou, ktorá sa použije na bonifikáciu úrokovej sadzby. Podľa predloženého návrhu zákona sme teda nezvolili systém podpory formou záruk k hypotekárnym úverom verejným inštitúciám, to je vlastne konkrétna odpoveď na vašu otázku, štát alebo ním založené účelové ustanovizne, obce, bankami, prípadne poistením majetku. Čiže pristupujeme k tomu trošku iným spôsobom. Po nadobudnutí skúseností s účinnosťou zvolenej podpory sa neuzatvárame pred jej vyhodnotením a prípadnou korekciou. Nami zvolený systém reaguje na situáciu v úrokovej politike bánk a vidí v nej v tejto chvíli najúčinnejší nástroj pomoci pre fyzické osoby, a to tak, že by sa znížila výška splácaných úrokov. Chcem teda len znovu zopakovať to, čo som už uviedla. Ukáže sa, či bude potrebné neskôr použiť aj iné prístupy na podporu hypotekárneho úverovania, napríklad aj ten, ktorý ste vy vlastne predložili vo vašej otázke. Ďakujem za pozornosť. 
Doplňujúca otázka Prepáčte, bol tu šum, prepočul som, čiže vláda ide, je schopná aj vytvoriť nejaké garancie na vytvorenie zahraničného hypotekárskeho domu u nás, proste zohnať cez zahraničný kapitál. 
Doplňujúca odpoveď Ja by som to chcela rozlíšiť, lebo otázka znela, či sa budú používať garancie pre hypotekárne banky, a druhá časť, či sa teda použijú aj nejaké zahraničné zdroje. Voči zahraničným zdrojom, samozrejme, nemáme žiadne námietky. V tejto chvíli tak, ako pracujeme na príprave, vlastne už ten zákon je predložený, ale potom ho budeme mať zapracovaný aj do rozpočtu, nebudeme počítať priamo s garanciami, ale s bonifikáciou úrokov. 

Deň v parlamente

<- ->
Kalendár zobrazí hodinu otázok pre daný deň.