Hodina otázok Vytlačiť stránku / Print page

Otázka od: Jozef Zlocha

Stav otázky: zodpovedaná
Dátum zadania 30. 6. 1999 
Zadávateľ Jozef Zlocha 
Otázka Je pravdou, že pripravujete radikálne opatrenia v školstve, t. j. zvýšenie úväzkov, zvýšenie počtu žiakov v triedach a podobne? 
Adresát minister školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR Milan Ftáčnik 
Dátum odpovede 1. 7. 1999 
Zodpovedal minister školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR Milan Ftáčnik 
Odpoveď Vážený pán poslanec, ak by som mal odpovedať jednou vetou, tak poviem, že nie je to pravda, ale zrejme by tá odpoveď bola prikrátka a ja sa ju pokúsim rozšíriť. Vláda Slovenskej republiky včera prerokovala, ale nerozhodla definitívne o zámeroch na zníženie počtu pracovníkov štátnej správy a na obmedzenie mzdových výdavkov v štátnej správe o 10 %. Malo by sa to týkať ministerstiev, ale aj krajských úradov a rozpočtových a príspevkových organizácií v pôsobnosti ministerstiev a krajských úradov. Ten zámer je odrazom toho, že vláda veľmi zodpovedne zvažuje východiská rozpočtu na rok 2000 a počíta stranu príjmov a počíta stranu výdavkov. Na strane príjmov štátneho rozpočtu boli prijaté opatrenia, ktoré práve dnešným dňom vstupujú do platnosti a o ktorých dosahu už tu bola reč, keď boli kladené otázky na predsedu vlády. Na strane príjmov teda vláda urobila kroky, aby posilnila príjmovú stránku štátneho rozpočtu, aby bolo možné zabezpečiť potreby spoločnosti na všetkých úsekoch vrátane školstva. Na strane výdavkov je tiež zámer vlády... (Ruch v sále.) Pán predseda, mohli by ste upozorniť niektorých poslancov, osobitne pána poslanca Cupera, že by sa mohol správať ako poslanec Národnej rady? Budem ďalej pokračovať. Ja budem ďalej pokračovať. Ja budem ďalej pokračovať a chcel by som vám povedať, že zámerom vlády je prijať aj opatrenia na strane výdavkov, aby sa obnovila rovnováha štátneho rozpočtu, a že tie opatrenia sa dotknú konkrétnych pracovníkov, najmä pracovníkov štátnej správy, ktorých niekedy politicky nazývame byrokraciou. Myslím si, že to bude odôvodnené, pretože tam došlo k výraznému nárastu najmä po roku 1996, keď ste vy schválili vznik nových okresných a krajských úradov a rozšírili úrady najmä miestnej štátnej správy. Pravda je taká, že opatrenia, ktoré včera prerokovala vláda, o ktorých zatiaľ definitívne nerozhodla, sa majú týkať nielen tej byrokracie, teda úradníkov, ale mali by sa týkať aj tých, ktorí poskytujú a vykonávajú službu v mene štátu, to znamená napríklad aj učiteľov. Vláda má v podkladoch predložený návrh, aby sa toto 10-percentné zníženie netýkalo vysokoškolských učiteľov, to znamená pracovníkov vysokých škôl, ktorí pracujú ako pedagógovia. Ministerstvo školstva presadzuje - a včera som takto vystúpil na zasadnutí vlády -, aby sa toto zníženie netýkalo ani pedagogických pracovníkov základných a stredných škôl, teda aby sme nemuseli pristúpiť v tomto roku k zvýšeniu úväzkov, na ktoré sa pýtate vo vašej otázke. Pretože tá vec nie je pripravená, nie je dostatočne zanalyzovaná a toto opatrenie ja osobne považujem za krajné opatrenie, ktorým by sme mali riešiť situáciu v školstve. O zvýšení počtu žiakov v triedach sme v žiadnom prípade nediskutovali. Určite poznáte situáciu, ktorá dnes je na stredných školách, kde máme pomerne málo žiakov v triedach vzhľadom na trojročný prechod na deväťročnú základnú školu a to, že sa nám hlásil a bol prijímaný do stredných škôl len znížený počet žiakov, dnes ten počet žiakov je veľmi malý a nenarastá ani na základných školách, kde sa v podstate pridržiavame štruktúry škôl a siete škôl z minulého roku. Čiže o zvyšovaní počtu žiakov v triedach v žiadnom prípade neuvažujeme, tá situácia je podobná minulému roku, v oblasti stredných škôl je výrazne nižšia, pretože detí je menej vzhľadom na to, ako sa vyvíjala situácia v minulých rokoch. Zvýšenie úväzkov bola jedna alternatíva, ktorú predkladalo ministerstvo financií na rokovanie vlády. My sme túto alternatívu neodporúčali, hľadáme iné alternatívy a myslíme si, že je potrebné pristupovať k znižovaniu mzdových výdavkov vo verejnej správe, teda v štátnej správe diferencovaným spôsobom a že by sa tieto opatrenia, o ktorých hovoríme, nemali v plnej miere a v plnom rozsahu dotknúť školstva a pracovníkov vedy a techniky, teda Slovenskej akadémie vied a vedeckých pracovníkov vysokých škôl. Toto je pozícia ministerstva školstva, samozrejme, rozhodnutie prináleží vláde Slovenskej republiky, ktorá o samotnej veci rozhodne až po dialógu so sociálnymi partnermi, ktorý by sa mal najbližšie odohrať 9. júla na Rade hospodárskej a sociálnej dohody. Toľko moja odpoveď. 
Doplňujúca otázka Takto ste odpovedali aj redaktorovi Pravdy. Článok, ktorý bol uverejnený 8. júna, hovorí, že ste mu odpovedali dosť rázne. Medzi učiteľmi základných škôl sa šíria informácie, že skutočne v rámci znižovania počtu pracovníkov sa uvažuje so znížením 15 až 17 tisíc učiteľských miest. Ak ich znížite, samozrejme, že to bude mať potom dosahy aj na reguláciu žiakov v triedach. Teraz je, už aj teraz v niektorých školách sú počty žiakov vyššie, ale ak budeme mať 35 - 40 žiakov v jednej triede, tak potom ďakujem pekne za taký vyučovací proces. O tom, že učitelia patria do skupiny, ktorá má najnižšie priemerné platy, určite viete. Je to len okolo 8 tisíc. Pritom priemerný plat na celom Slovensku je trošku vyšší. Rozhodnutím ministerstva školstva ste v nedávnej minulosti znížili osobné hodnotenie, dosť výrazne. Sľubovali ste trinásty plat. Pravdepodobne nebude. No a, samozrejme, nečudujte sa, že učitelia sa boja, že situácia sa výrazne zhorší. Už teraz sa vie, že dostať mladého absolventa školy do učiteľských služieb je priam nemožné. Ak niekomu dáte 5 tisíc korún, alebo 5,5 tis. Sk hrubý plat, tak vám za to nepríde nikto učiť. A ak má učiteľ s 25 alebo s 27 a viacročnou praxou v 10. tarifnej triede a v 10. stupnici 10,5 tis. Sk hrubého, tak potom ďakujem pekne. Potom, samozrejme, v našom školstve sa bude zvyšovať počet nekvalifikovaných učiteľov a počet dôchodcov, ale potom úmerne tomu bude rázne klesať aj úroveň vyučovacieho procesu. Preto sa nečudujte, že učitelia sa boja. A pokiaľ ste informovaní, už to bolo v teletexte, aj v dnešnej tlači, v piatok vám prídu svoj názor povedať na jedno námestie v Bratislave. 
Doplňujúca odpoveď Vážený pán poslanec, iste si nemyslíte alebo nechcete nahovoriť tomuto váženému auditóriu, že situácia, ktorú ste opísali, je výsledkom práce súčasného ministerstva školstva. Bolo by príliš naivné očakávať, že je možné za osem mesiacov obrátiť tú vážnu situáciu, o ktorej ste hovorili, ja som si jej veľmi dobre vedomý. Ja viem, že absolventi pedagogických fakúlt, že absolventi pedagogických fakúlt nenastupujú v takom rozsahu, v akom by sme čakali, do škôl, pretože perspektíva, ktorú táto republika ponúka, nie je dostatočne lákavá. Ale taká istá situácia bola aj v predošlom období. Jednoducho to je proces, ktorý sa bude riešiť niekoľko rokov. My ho chceme riešiť zvýšením spoločenského postavenia učiteľov, čo berieme ako proces, ktorý zahŕňa aj tú materiálnu stránku, o ktorej ste hovorili, to znamená nástupný plat a priemerný plat, zahŕňa aj stabilizovanie postavenia učiteľov v zákonoch o verejnej službe, pripravujeme takýto zákon do vlády Slovenskej republiky spoločne s ministrom práce, sociálnych vecí a rodiny na september tohto roku a zahŕňa isté morálne oceňovanie, to znamená úctu spoločnosti k učiteľovi zo strany jeho najvyšších predstaviteľov, ale, samozrejme, každého občana tejto krajiny. Ak ste hovorili o tom, že ministerstvo školstva znížilo v tomto roku osobné ohodnotenie, nie je to pravda. Ministerstvo školstva nemohlo znížiť osobné ohodnotenia, pretože tie vyplývajú z počtu alebo z výšky prostriedkov, ktoré dostanú jednotlivé kapitoly krajských úradov, pretože cez ne sú financované základné a stredné školy. A pre vašu informáciu, priemerná výška tohto osobného ohodnotenia priemerne narátaná na všetky kraje Slovenskej republiky je 9 %. Možno je to menej, ako to bolo v minulom roku, ale neznížili sme tie osobné ohodnotenia, niekde ich znížili ako avízo, že bude nedostatok prostriedkov koncom roku. Je to rozhodnutie príslušného okresného a krajského úradu, s ktorým ja osobne by som nesúhlasil, keby som ho mohol priamo ovplyvniť, pretože si myslím, že učiteľom treba dať to, čo je v príslušnej kapitole naplánované. Ak ste spomínali 13. plat, bola to reakcia vlády na to, že v tomto roku sme pristúpili k zmrazeniu platov v štátnej správe. Zmrazili sme platy poslancov, ministrov, úradníkov na ministerstvách, na krajských a okresných úradoch, ale povedali sme, že vyčleníme z tejto skupiny dve kategórie pracovníkov, a to bolo školstvo a zdravotníctvo. Bol to výraz toho, že si myslíme, že tieto dve kategórie by si zaslúžili zvýšenie platov, ale priamo v štátnom rozpočte sme neboli schopní nájsť finančné zdroje na pokrytie rastu platov pracovníkov školstva. Preto sme prišli s myšlienkou, že vláda bude hľadať mimorozpočtové zdroje z dodatočných príjmov, napríklad z príjmov privatizácie, ktoré by mohli riešiť problém 13. platu, a tento prísľub zostáva platným, pretože december 1999 ešte nenastal. Čo sa týka toho, že učitelia sa boja, áno, je to pravda, pretože informácie, ktoré zatiaľ sú, nie sú dostatočne jasné a presné. Ja som dnes na porade vedúcich odborov školstva krajských úradov dostal informáciu, že prakticky máme pripravený budúci školský rok z hľadiska toho, že sú napočítané úväzky, sú napočítané výkony, ktoré budú podávať jednotliví učitelia. A zhromaždenie, ktoré zvolal Odborový zväz pracovníkov školstva a vedy na zajtra na námestie v Bratislave, je vyjadrením obáv odborárov o to, aby neboli obídení pri sociálnom dialógu opatrenia, ktoré sa dotknú aj pracovníkov školstva. V akom rozsahu a koho presne sa dotknú, bude na rozhodnutí vlády. Ministerstvo školstva bude vystupovať z tej pozície, ktorú som vám tlmočil v tej prvej odpovedi, pán poslanec. (Potlesk.) 

Deň v parlamente

<- ->
Kalendár zobrazí hodinu otázok pre daný deň.