Hodina otázok Vytlačiť stránku / Print page

Otázka od: Jarmila Tkáčová

Stav otázky: zodpovedaná
Dátum zadania 1. 2. 2006 
Zadávateľ Jarmila Tkáčová 
Otázka Vážený pán minister, ako sa vyvíja nehodovosť a počet usmrtených pri dopravných nehodách na slovenských cestách? 
Adresát minister vnútra SR Vladimír Palko 
Dátum odpovede 2. 2. 2006 
Zodpovedal minister vnútra SR Vladimír Palko 
Odpoveď Vážená pani poslankyňa, vývoj dopravnej nehodovosti v priebehu roka 2005 možno hodnotiť veľmi pozitívne, keďže je charakterizovaný poklesom všetkých základných ukazovateľov dopravnej nehodovosti, teda počet dopravných nehôd a najmä následky nehôd na zdravie a životy ľudí. V roku 2005 sme zaznamenali v porovnaní s rokom 2004 pokles počtu dopravných nehôd o 1 261. Pri podrobnejšej analýze dopravnej nehodovosti v sledovanom období zisťujeme, že ten hlavný úspech, ku ktorému došlo, je to, že počet 560 osôb usmrtených pri dopravných nehodách v roku 2005 je najnižší počet usmrtených osôb pri dopravných nehodách za celé obdobie po roku 1989, a to je veľmi, veľmi potešujúce. Najmä to vystupuje do popredia, keď to porovnáme s obdobím niekedy v polovici 90. rokov, kedy boli roky, keď zahynulo aj viac ako 800 ľudí. Čiže 800 a 560 to už je veľký rozdiel, to je pokles okolo, takmer okolo 40 %. Ďalej ďalším úspechom bolo, ďalším kladným rekordom bolo to, že ďalší ukazovateľ, a to je počet ťažko zranených osôb, tam sme tiež zaznamenali najmenší počet ťažko zranených osôb pri dopravných nehodách po roku 1989. Čiže, v tomto bol rok 2005 veľmi úspešný. Aj tu keď porovnáme situáciu s tým, ako to bolo niekedy v polovici 90. rokov, vtedy bolo bežné, že to číslo sa šplhalo takmer ku 4 tisíc za rok. Teraz tých ťažko zranených bolo menej ako 2 000 a síce 1 962. A k významnému poklesu došlo aj u počtu ľahko zranených osôb pri dopravných nehodách. Takže toto sú čísla, z ktorých mám naozaj veľkú radosť a ukazuje sa, že ten trend, ktorý sme začali dopravno-bezpečnostnými akciami pred dvomi, dva a pol rokom, že ten trend priniesol svoje ovocie. Veľa sa tu kritizovalo v médiách, ale nám išlo o to, aby bolo menej mŕtvych, menej ranených a tento cieľ sme dosiahli. Čiže, krídla jastraba boli krídlami ochrannými. 
Doplňujúca otázka Ďakujem pekne, pán minister, za odpoveď. Samozrejme, že sú to potešujúce výsledky, hoci každý zbytočne vyhasnutý život prináša pre rodinu traumu a zbytočnú bolesť. Chcela by som sa ešte opýtať. Údajne Slovensko patrí v Európskej únii medzi krajiny s veľmi vysokou mierou nehodovosti, aj usmrtených pri nehodách a údajne máme domácu úlohu znížiť to na polovicu. Je na tom niečo pravdy? 
Doplňujúca odpoveď Rád odpoviem aj na toto, pretože ono to nie je také zlé s tým Slovenskom. Isteže, v starých krajinách EÚ tam tie počty tragických následkov na dopravné nehody nie sú také zlé, ako je to u nás. Ale keď sa porovnávame so všetkými novými členskými krajinami, ktoré vstúpili do EÚ v roku 2004 a porovnáme si, povedzme, počet usmrtených pri dopravných nehodách na 100 tisíc obyvateľov, tak zisťujeme, že Slovensko je skôr na tom najlepšie, lepšie na tom je už iba Malta, pričom na Malte, samozrejme, keďže je to maličký ostrov, sa jazdí veľmi pokojne. Čiže zo všetkých ostatných členských krajín sme na tom, z nových členských krajín sme na tom najlepšie a chceme sa ďalej zlepšovať. 

Deň v parlamente

<- ->
Kalendár zobrazí hodinu otázok pre daný deň.