Hodina otázok Vytlačiť stránku / Print page

Otázka od: Diana Štrofová

Stav otázky: zodpovedaná
Dátum zadania 29. 6. 2005 
Zadávateľ Diana Štrofová 
Otázka Vážený pán premiér, ako vy osobne hodnotíte priebeh a výsledky maturitných skúšok? 
Adresát predseda vlády SR Mikuláš Dzurinda 
Dátum odpovede 30. 6. 2005 
Zodpovedal predseda vlády SR Mikuláš Dzurinda 
Odpoveď Vážená pani poslankyňa, po prvýkrát v histórii nášho školstva sme realizovali pomerne rozsiahlu reformu v spôsobe ukončenia štúdia na stredných školách. Reformu, ktorá je kompatibilná s krajinami Európskej únie. Tým, že sme okrem iného zaviedli externú časť maturitných skúšok, ktorá je centrálne zadávaná a vyhodnocovaná, sa naša maturitná skúška stala objektívnejšou a vysvedčenie o maturitnej skúške získalo patričný kredit. Tohtoročné maturitné skúšky boli v mnohých ohľadoch štandardnými skúškami, ale zároveň ich sprevádzalo niekoľko udalostí, ktoré, žiaľ, štandardné neboli. V prvom rade si myslím, že nábeh na nové maturity bol ešte pred ich konaním tak trošku predramatizovaný, čo zbytočne traumatizovalo mladých adeptov na maturitu. Zároveň ma však práve kvôli nim veľmi mrzí, že tohtoročné maturity sprevádzal rozruch a aj istá dezorganizácia spôsobená zlyhaním a chybami zodpovedných pracovníkov. Netajím sa ani tým, že som zástancom skvalitnenia stredoškolskej prípravy a zavedenia nových maturít, zároveň ale sa netajím ani tým, že som mal vážne výhrady k spôsobu vykonania maturitnej skúšky z matematiky, ktorú museli opakovať aj maturanti, ktorí nijakým spôsobom neboli v pôvodnom termíne zvýhodnení a absolvovali skúšku za regulárnych podmienok. V dôsledku administratívnej chyby teda museli žiaci vykonať opakovanú externú časť maturitných skúšok úrovne A, keďže došlo k distribúcii nesprávnych tlačív, a tak bol zmarený účel vykonania tejto časti maturitnej skúšky, čo vyvolalo v radoch študentov, ale aj, myslím, medzi spoluobčanmi značnú nespokojnosť. Aby bolo vysvedčenie o maturitnej skúške pre týchto študentov nespochybniteľné, pán minister školstva rozhodol v súlade so svojou kompetenciou o opakovaní skúšky tak, ako to sám uznal za vhodné a správne. Tohtoročným novým maturitám predchádzala dlhodobá prípravná fáza, ale nemyslím si, že by som to mal nejako siahodlho čítať, lebo si myslím, že tá podstata vašej otázky cielila tam, kde som sa snažil na ňu odpovedať. Zhrniem len dvomi vetami, že som navštívil pred tohtoročnými maturitami mnohé gymnáziá - možno 10 tohto roku, možno 15 vlani - a veľmi som sa zasadzoval za to, aby sa nebáli gymnazisti nových maturít, lebo som presvedčený, že sa im to vráti, že sa im to vráti v kvalite. No, ale o to viac ma potom mrzeli tie chyby, ktoré som aj spomenul, a ktoré, myslím, mrzia aj ministra školstva a nás všetkých. Verím, že sme sa z toho poučili a na budúci rok to už pôjde hladko. 
Doplňujúca otázka Ďakujem, pán premiér, za odpoveď. Myslím si, že ozaj vás mrzí táto vec. Nie som si úplne istá, že môžete povedať za pána ministra, že ho mrzí, že dopadli maturity tak, ako dopadli, lebo v jeho vyjadreniach takéto poľutovanie zatiaľ nezaznelo. Musím povedať, že naozaj reforma v školstve bola potrebná, bola potrebná, ale správne načasovaná a myslím si, že bola predčasne spustená. Moja otázka, teda ešte doplňujúca, bude znieť tak, že tie neštandardné udalosti, ktoré nastali, viedli k tomu, že boli naozaj výsledky maturitných skúšok veľmi zlé alebo horšie v porovnaní s tými minuloročnými. Nemyslíte si, že by malo dôjsť k nejakému odškodneniu týchto študentov? 
Doplňujúca odpoveď Najprv ak dovolíte, v odpovedi na vašu doplňujúcu otázku by som chcel uviesť, neviem presne, ja som všetky výroky pána ministra nepočul, ale myslím si, že ho to mrzí tiež. A myslím si to preto, lebo som sa, samozrejme, s ním o tom viackrát zhováral. Neviem, či som povedal ja verejnosti, ale hneď večer, keď sa to stalo, v noci mi telefonoval do úradu, vracal sa z pracovnej cesty, neviem z Mexika, čiže hneď mi volal, že sa niečo veľmi zlé stalo, že na noc zvoláva štáb svojich najbližších spolupracovníkov. No, nemal som ten pocit, že by to podcenil alebo nejakým spôsobom, že by ho to nemrzelo a myslím si to aj preto, že ma učil a dlhé roky ho poznám. Na vysokej škole ma učil. A čo sa týka tej vašej druhej otázky, tak mi pripravili moji kolegovia aj čísla, ktoré hovoria o tom, koľko študentov maturovalo, aké boli výsledky, koľko ich bolo na gymnáziách, na odborných školách, na odborných učilištiach. Viem napríklad, že z celkového počtu maturantov neprospelo 5,39 % študentov, z toho na gymnáziách 2,25 a tak ďalej. Oproti minulému školskému roku neprospelo o 2,08 % viac študentov. Čiže, nie som si celkom istý, či som presne vystihol vašu dodatočnú otázku, ale čítam napríklad aj to, že v Poľsku bola napríklad neúspešnosť na gymnáziách až 9 % napríklad, ako som už povedal na Slovensku 2,25. Mám informácie, pomerne obsiahly prehľad, že isté problémy boli aj v okolitých krajinách, aj v Maďarsku, aj v Poľsku, aj v Čechách, čo nemá byť nejakým spôsobom barlička alebo ospravedlnenie, ale, povedzme, toto číslo, ktoré hovorí, že oproti vlaňajšku neprospelo 2,08 % viacej žiakov alebo študentov, svedčí o tom, že by sme nemuseli tieto výsledky takto dramaticky hodnotiť. 

Deň v parlamente

<- ->
Kalendár zobrazí hodinu otázok pre daný deň.