Hodina otázok Vytlačiť stránku / Print page

Otázka od: Eva Antošová

Stav otázky: zodpovedaná
Dátum zadania 22. 6. 2005 
Zadávateľ Eva Antošová 
Otázka Úsek cesty medzi Nitrou a Zlatými Moravcami najmä pri obciach Beladice a Tesárske Mlyňany obyvatelia označili za "cestu smrti". V súvislosti so zahraničnou investíciou v Leviciach vznikla mediálna prestrelka medzi vaším rezortom a ministerstvom hospodárstva. Môžete záväzne oznámiť kedy bude spomínaný úsek daný do užívania ako štvorprúdový, či ako diaľnica? 
Adresát minister dopravy SR Pavol Prokopovič 
Dátum odpovede 23. 6. 2005 
Zodpovedal minister dopravy SR Pavol Prokopovič 
Odpoveď Vážený pán podpredseda Národnej rady, vážené pani poslankyne, páni poslanci, vážená pani poslankyňa Antošová, vážení ministri, v súčasnosti je v platnosti rozvojový program Nový projekt výstavby diaľnic a rýchlostných ciest schválený vládou v roku 2001. Tento program bol už dvakrát aktualizovaný a to v roku 2003 a naposledy v novembri 2004 v rámci Správy o plnení aktualizovaného nového projektu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest. V zmysle uvedeného programu rezort dopravy zabezpečuje prostredníctvom národnej diaľničnej spoločnosti prípravu výstavby chýbajúceho úseku rýchlostnej štvorprúdovej cesty R1 medzi Nitrou a Hronským Beňadikom, ktorý je rozdelený z hľadiska prípravy a výstavby na tri samostatné stavby. A teraz konkrétne. Podľa harmonogramu začatia odovzdania stavieb do užívania v období rokov 2004 - 2008, teda celej stavby, by mala začať výstavba prvého úseku Beladice - Tekovské Nemce v dĺžke 15,8 km v roku 2006, teda už budúci rok by sa malo začať s fyzickým výkopom, druhého úseku Selenec - Beladice dĺžky 13,5 km v roku 2007 a tretieho úseku privádzač Nitra dĺžky 5 km v roku 2008 s cieľom ich spoločného sprevádzkovania najneskoršie v roku 2010. Uvedený termín sprevádzkovania je viazaný na bezproblémovú investorskú prípravu stavieb, predovšetkým z hľadiska majetkovoprávneho vysporiadania a na zabezpečenie plánovaného viaczdrojového financovania výstavby. To znamená, štátny rozpočet, úvery, PPP projekty, fondy Európskej únie a podobne a to v kontexte zabezpečenia výstavby viacerých vládnych priorít, predovšetkým na ťahu D1, D3 spomínanej R1, R2 a R4. V súčasnosti rezort dopravy pripravuje finančný rámec a harmonogram postupu ďalších úsekov výstavby diaľnic a rýchlostných ciest do roku 2013 so zohľadňovaním uvedených priorít, v ktorom sú v súčasnosti otvorené ešte viaceré otázky, napríklad financovanie spôsobom projektmi PPP, rozsah financovania z fondov Európskej únie, elektronický výber mýta a s ním súvisiace finančné zdroje. Takýto komplexný materiál pripravíme na rokovanie vlády najneskôr k novembru 2005. Zároveň by ten materiál mal dať aj odpoveď na otázky ohľadom reálnych termínov sprevádzkovania ďalších jednotlivých úsekov. Bude v právomoci vlády Slovenskej republiky ovplyvniť termíny realizácie výškou a smerovaním zdrojov štátneho rozpočtu do projektu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest. V súčasnosti ohľadom toho úseku, na ktorý sa pýtate, sa zabezpečuje na tomto úseku Nitra - Tekovské Nemce intenzívna investorská príprava v súlade s platnými zákonmi tak, aby boli vytvorené všetky predpoklady na plánované začatie výstavby uvedených troch úsekov v termíne tak, ako som povedal, tak, ako sú schválené vládou Slovenskej republiky v týchto materiáloch. V súvislosti s pripravovanou investíciou v Leviciach môžem zodpovedne vyhlásiť, že rokovania prebehli a prebiehajú na veľmi korektnej a argumentačnej úrovni, nebolo tam žiadne iskrenie medzi našimi ministerstvami a ministerstvo hospodárstva spolu s potenciálnym zahraničným investorom rešpektuje naše stanoviská, teda že to nebude rýchlostná komunikácia, ale upravíme súčasnú dvojprúdovú cestu na štvorprúdovú pri získaní finančných prostriedkov na uvedené roky. Cieľom je pripraviť obojstranne dobrú dohodu, ktorej súčasťou budú aj záväzky štátu vo vzťahu k výstavbe cestnej infraštruktúry a to sa týka aj celého úseku rýchlostnej cesty R1 Nitra - Hronský Beňadik, lebo to takisto súvisí s tými Levicami. 
Doplňujúca otázka Vážený pán minister, ja vám ďakujem za vašu naozaj konkrétnu odpoveď, ale chcem podotknúť, že naozaj zaostalosť Nitrianskeho samosprávneho kraja v mnohých ukazovateľoch voči celoslovenskému priemeru má podľa môjho názoru súvis aj s tým, že naozaj diaľnica končí zatiaľ v Nitre. To je však len jeden problém, o ktorom teraz hovoríme, ktorý táto, ale i predchádzajúca vláda zanedbali. Najnovšie však navrhujete podľa mojich informácií také riešenie v osobnej, autobusovej a železničnej doprave, ktoré podľa zástupcov kraja obmedzí možnosť obyvateľov cestovať za prácou. Preto sa pýtam, pán minister, či máte spracované podrobné a konkrétne analýzy, čo spôsobí vami predložená koncepcia v tejto oblasti. Mám teda na mysli konkrétne tú osobnú, autobusovú a železničnú dopravu v možnosti občanov cestovať za prácou. 
Doplňujúca odpoveď Ďakujem za doplňujúcu otázku. Nesúvisí to síce priamo s predmetom tej hlavnej otázky, ale veľmi rád na to odpoviem. Máme spracovanú koncepciu rozvoja autobusovej alebo výkonov vo verejnom záujme v oblasti autobusovej a železničnej dopravy. Je to práve predmetom rokovania tejto schôdze, myslím bod č. 72, tam, odporúčam, môžeme rozvinúť širokú debatu o tomto smere, ale cieľom celého toho materiálu je priblížiť kompetencie na úroveň samosprávneho kraja tak, ako sme to urobili v osobnej autobusovej doprave. Plánujeme v časovom horizonte niekoľkých rokov s istým prechodným obdobím priblížiť to rozhodovacie právo z úradníkov ministerstva dopravy na vyššie územné celky. Samozrejme, vrátane presunu všetkých finančných možností, kompetencií, finančného rozpočtu, ktorý teraz ide cez ministerstvo dopravy. Toľko približne v kocke. Ďakujem pekne. 

Deň v parlamente

<- ->
Kalendár zobrazí hodinu otázok pre daný deň.