Hodina otázok Vytlačiť stránku / Print page

Otázka od: Ivan Hopta

Stav otázky: zodpovedaná
Dátum zadania 18. 5. 2005 
Zadávateľ Ivan Hopta 
Otázka Rozhodli ste sa sprivatizovať nákladnú železničnú dopravu, ktorá bola zisková a svojim spôsobom dotovala stratovú osobnú dopravu. Utiahne finančne potom štát osobnú dopravu bez výrazného zvýšenia cestovného? 
Adresát predseda vlády SR Mikuláš Dzurinda 
Dátum odpovede 19. 5. 2005 
Zodpovedal predseda vlády SR Mikuláš Dzurinda 
Odpoveď Pán poslanec, vláda svojím uznesením 830 z roku 2000 schválila projekt transformácie a reštrukturalizácie Železníc Slovenskej republiky v súlade so zásadami štátnej dopravnej politiky a programového vyhlásenia vlády. V rámci tohto procesu došlo k oddeleniu infraštruktúry železníc od prevádzkovania železničnej dopravy, a tým aj ku vzniku Železničnej spoločnosti, a. s. Za účelom sprehľadnenia financovania v osobnej a nákladnej železničnej doprave došlo k rozdeleniu Železničnej spoločnosti, a. s. na dve obchodné spoločnosti. Tento postup, ako aj privatizáciu majetkovej účasti štátu na podnikanie Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a. s. schválila vláda svojím ďalším uznesením 662 zo 7. júla minulého roku. Nákladnú dopravu vykonáva od 1. 1. 2005 Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a. s. V súčasnosti sa trh v železničnej doprave začína výrazne liberalizovať. V rámci celej Európy vzniká silná konkurencia nielen zo strany iných druhov dopráv, ale aj v rámci vlastnej železničnej dopravy. Podľa Európskej komisie bude od 1. 1. 2006 liberalizovaná nákladná preprava a od 1. 1. 2007 aj vnútroštátna nákladná doprava. To znamená, že licencie pridelené v jednej členskej krajine sú platné aj v iných krajinách, čím sa konkurencia v tomto segmente ešte výraznejšie zvýši. Je evidentné, že prežijú iba silné dynamické spoločnosti. Treba povedať, že v reformách na železniciach je Slovenská republika lídrom v regióne nielen bývalých východných krajín a tento určitý náskok v transformácii chceme premietnuť aj do čo najvyššej kúpnej ceny. Hospodársky výsledok spoločnosti v minulom roku nebol pozitívny, pán poslanec. Nákladná doprava bola stratová. Zároveň je potrebné zdôrazniť, že nie je dotovaná zo štátneho rozpočtu. Ani tohto roku Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a. s. neplánuje vytvorenie zisku. Keďže spoločnosť prevádzkuje dopravu so zastaralým vozňovým parkom, je nevyhnutný vstup strategického investora v rámci privatizácie na jeho obnovu a modernizáciu. Výnosy z privatizácie plánuje štát použiť na oddlženie, ktoré vzniklo doteraz počas prevádzkovania železničnej dopravy. Osobnú dopravu prevádzkuje od 1. 1. 2005 Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. Osobná doprava je orientovaná ako verejná služba a je prepojená na štátny rozpočet financovaním výkonov vo verejnom záujme, t. j. štát určuje a reguluje ceny cestovného. Vláda nedotuje osobnú prepravu, ale platí za objednaný výkon v osobokilometroch, ktorý si objednáva a uzatvára s osobnou prepravou. Ide o takzvanú zmluvu o výkonoch vo verejnom záujme. V prípade, že by takáto zmluva podpísaná nebola, občania by za cestovné lístky platili približne trikrát viac. 
Doplňujúca otázka Pán predseda, v podstate reformy, ktoré tu robíte od roku ´89, spočívajú v tom, že rozpredávate majetok, ktorý bol tu štátny a rozpredávate predovšetkým tie veci, ktoré boli, by som povedal, ziskové. Mám taký dojem, že aj tá nákladná doprava, ktorú idete predať, aj keď tvrdíte, že teraz je stratová, bude pre niekoho postupom času veľmi lukratívna. Čítal som odborné články ohľadom osobnej dopravy. Chcem sa vás preto spýtať doplňujúcu otázku. Je pravdou, že chcete niektoré lokálne, takzvané lokálne trate dať pod samosprávne kraje do prevádzky? Ak by to bola pravda, chcel by som vyjadriť v tejto súvislosti veľké obavy, či samosprávne kraje, ktoré majú už teraz problém s autobusovou dopravou, majú problém so svojimi regionálnymi nemocnicami, by dokázali utiahnuť ešte aj tie lokálne takzvané trate. 
Doplňujúca odpoveď Pán poslanec, na tú vašu prvú poznámku, že rozpredávame štátne, pripomínam, že vy ste zoštátňovali. Vy ste ľuďom kradli. Brali ste im majetky a 50 rokov ste ukazovali, ako ste neschopní tieto majetky zoštátnené a ľuďom pobraté, firmám zoštátnené spravovať. 50 rokov ste nám to predvádzali a preto ste túto spoločnosť dostali tam, kde ste ju dostali. Aj vďaka rozumnej a efektívnej privatizácii sa dnes ekonomika zviecha a umožňuje obyvateľom postupné zvyšovanie životnej úrovne. K tej druhej časti vašej otázky alebo vášho príspevku, áno, je to naozaj pravda. Takéto opatrenia zvažujeme, ale, samozrejme, tak ako aj doterajšiu reformu verejnej správy sprevádzalo finančné krytie, finišujúce fiškálnou decentralizáciou, tak isto aj ďalší, povedzme, prenesený výkon na ďalšie kompetencie, ak by k nim došlo, tak budú sprevádzané takýmto finančným krytím. 

Deň v parlamente

<- ->
Kalendár zobrazí hodinu otázok pre daný deň.