Hodina otázok Vytlačiť stránku / Print page

Otázka od: Samuel Zubo

Stav otázky: zodpovedaná
Dátum zadania 23. 6. 2004 
Zadávateľ Samuel Zubo 
Otázka Počas návštevy Bruselu začiatkom tohto mesiaca sa poslanci NR SR, členovia Výboru NR SR pre verejnú správu, dozvedeli, že na výstavbu diaľnice medzi Nitrou a Žiarom nad Hronom je z fondov EÚ vyčlenených 200 mil. euro. Zástupca EÚ zároveň povedal, že sú to účelové prostriedky s nutnosťou zúčtovania do konca roku 2006. Súčasné stavebné práce na tomto úseku diaľnice a ich rozsah nezakladajú reálny predpoklad na vznik presvedčenia o reálnej možnosti preinvestovania uvedených prostriedkov. Aké opatrenia urobí vláda SR pre to, aby sa stavebné práce urýchlili a aby peniaze neprepadli? 
Adresát minister dopravy SR Pavol Prokopovič 
Dátum odpovede 24. 6. 2004 
Zodpovedal minister dopravy SR Pavol Prokopovič 
Odpoveď Ďakujem pekne za otázku, pán poslanec. Neviem, ktorý zástupca Európskej únie dal tie informácie, lebo nie sú presné, ale dovoľte mi, aby som uviedol presný reálny stav, aký je. Netvrdím, že nie je to pravda, ale nie je tá výška aj čerpanie v jednotlivých rokoch také, aké skutočne sú podpísané v zmluve medzi Európskou úniou a Slovenskou republikou. Teda dovoľte mi realitu. Na obdobie rokov 2004 - 2006 sú medzi Nitrou a Žiarom nad Hronom plánované v rámci operačného programu Základná infraštruktúra realizovať zo štrukturálneho fondu Európskeho fondu regionálneho rozvoja, skrátene ERDF, dve stavby. Ide o stavbu R1 Rudno nad Hronom - Žarnovica v dĺžke 9,95 km a pokračujúci úsek R1 Žarnovica - Šášovské Podhradie v dĺžke 18 km. Na stavbu R1, to je rýchlostná komunikácia, nie diaľnica, Rudno nad Hronom - Žarnovica momentálne prebieha výberové konanie na zhotoviteľa stavby, predpoklad začatia výstavby je august 2004. So začatím výstavby na stavbe R1 Žarnovica - Šášovské Podhradie, teda tá druhá etapa sa uvažuje koncom roku 2004. Podotýkam, že tu sme nemohli začínať skôr, až po 1. 5., keď sme vstúpili do Európskej únie, až vtedy bolo možné začať čerpať fondy Európskej únie. Otázka ohľadom financií, upresňujem ju nasledovne: v zmysle schváleného operačného programu Základná infraštruktúra a programového doplnku v zmysle priority č. 1 - dopravná infraštruktúra, opatrenia 1, 2 modernizácia a rozvoj cestnej infraštruktúry z ERDF vyčlenených na programovacie obdobie 2004 - - 2006 je 136,74 mil. eúr. Koordinačný výbor ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií schválil na spolufinancovanie z fondu ERDF zásobník ďalších projektov, z ktorých sú okrem už spomenutých dvoch projektov aj ďalšie tri, a to je diaľnica D1 Svinia - Prešov, teda výpadovka z Prešova, ďalej R2 - Ožďany obchvat a R2 - Figa obchvat. Oprávnené náklady na týchto 5 stavbách spolu predpokladáme vo výške až 307,5 mil. eúr, z toho prostriedky Európskej únie tvoria spomenutých 136,7 mil. eúr. Ostatné náklady sú dofinancované zo štátneho rozpočtu, kde sa počíta aj s úverom z EIB, prípadne iné zdroje mimo európskych fondov. Prostriedky z ERDF, teda z toho štrukturálneho fondu vyčlenené v tomto programovacom období sa môžu čerpať ešte ďalšie dva roky po ukončení daného programovacieho obdobia, t. j. teoreticky až do konca roku 2008. Je reálny a dôvodný predpoklad, že predmetné stavby cestnej infraštruktúry budú postupne odovzdávané do užívania v rokoch najneskoršie 2006 až 2007, to znamená, že pridelené prostriedky z ERDF vo výške 136,7 mil. eúr na programovacie obdobie 2004 až 2006 budú využité na 100 %. 
Doplňujúca otázka Ďakujem pekne, pán minister. K tej prvej veci, čo sa týka otázok súvisiacich s menom zástupcu Európskej únie, môžem poskytnúť meno, ale mám ho v poznámkach. Čo sa týka výšky, o ktorej bola reč, môžu to potvrdiť dvanásti členovia výboru pre verejnú správu, že tá výška 200 mil. eúr bola spomínaná skutočne a že to boli spomínané peniaze účelové so špeciálnou možnosťou použitia na stavbu rýchlodráhy medzi Žiarom nad Hronom a Nitrou. Spomínali ste tam obchvaty Ožďany a Figa. No zabudli ste povedať, že tam je časový sklz na týchto obchvatoch a že úsek obchvatu Figa bol vo výstavbe a v súčasnosti je pozastavený, všetky zemné práce sú pozastavené až na dokončenie premostenia rieky Slaná a nejakého potoka tam ešte a čo sa týka Oždian, ešte práce ani nezačali. Nie sú reálne predpoklady, že v tom stanovenom termíne aj tieto úseky budú dokončené. I keby došlo k sklzu, viem to pochopiť, mám strach ale, že dôjde skutočne k situácii, že dôjde k prepadu aj tých finančných zdrojov, malých finančných zdrojov, ktoré sme dostali z Európskej únie, že tieto nebudú využité. 
Doplňujúca odpoveď Vážený pán poslanec, ja som nerozoberal konkrétne jednotlivé stavby, ja som len povedal, kde sú alokované zdroje tých 136,7 mil. eúr. Vy ste spomínali 200 mil., ja som preto hovoril o tom mene, že ak mi ho dáte, ja sa pokúsim, aby naši ľudia sa skontaktovali, ale to, čo hovorím, sú fakty, ktoré môže potvrdiť minister výstavby, ktorý je vrchným šéfom pre čerpanie fondov. Okrem týchto prostriedkov, ktoré sú tu, ktoré sú určené na štrukturálne fondy a na tieto akcie, ktoré sú schválené v zásobníku, iné prostriedky nie sú. Čo sa týka tých akcií, ktoré som spomenul, je rôzna etapa ich rozostavanosti momentálne, ale môžem garantovať a pred všetkými tu garantujem, nielen že splníme a vyčerpáme všetky prostriedky, ale uchádzame sa aj o navýšené prostriedky zo štrukturálnych fondov. 

Deň v parlamente

<- ->
Kalendár zobrazí hodinu otázok pre daný deň.