Hodina otázok Vytlačiť stránku / Print page

Otázka od: Samuel Zubo

Stav otázky: zodpovedaná
Dátum zadania 29. 10. 2003 
Zadávateľ Samuel Zubo 
Otázka Na základe skúseností spred roka 1989 môžeme s určitosťou tvrdiť, že predškolská výchova má svoje nezastupiteľné miesto v celom školskom systéme, pravda v rozvinutej krajine. Skutočne ekonomika Slovenska je na tom tak zle, že nemá dostatok finančných prostriedkov ani na zabezpečenie vzdelávania mladej generácie. Uvedomuje si vláda, že navrhované opatrenia smerujúce k likvidácii predškolskej výchovy sú v rozpore s trendom EÚ a na základe nich budú postihnuté predovšetkým deti - i talentované zo sociálne slabších rodín? 
Adresát minister školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR Martin Fronc 
Dátum odpovede 30. 10. 2003 
Zodpovedal minister školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR Martin Fronc 
Odpoveď Vážený pán poslanec, celkom iste, tak ako uvádzate v začiatku svojej otázky, spoločenský význam výchovy na prelome 3. tisícročia vzrastá najmä z hľadiska riešenia problémov ľudstva. Inštitucionálna predškolská výchova, ktorá sa uskutočňuje v materských školách a v špeciálnych materských školách, predstavuje integrálnu súčasť výchovno-vzdelávacej sústavy Slovenskej republiky. Viete, že na základe zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 416/2001 Z. z. o prechode niektorých pôsobností z orgánov štátnej správy na obce a na vyššie územné celky prešla od 1. apríla 2002 zriaďovateľská pôsobnosť predškolským zariadeniam z okresných úradov do priameho výkonu samosprávy obcí. V záujme zvýšenia zaškolenosti detí materských škôl sa pripravila porovnávacia analýza medzi jednotlivými okresmi. Myslím, že presnejší údaj o miere zaškolenosti päť a šesťročných detí v predškolských zariadeniach predstavuje informácia o počte a zložení zaevidovaných detí pri zápise do základnej školy podľa zaškolenosti týchto detí v materských školách a špeciálnych materských školách Slovenskej republiky. A tu by som rád uviedol, že v roku 2001 - 2003 sa celková zaškolenosť päť a šesťročných detí v materských školách a v špeciálnych materských školách mierne zvýšila z približne 90 % na 90,67 %. Ak urobíme porovnanie s inými krajinami, zaškolenosť detí na Slovensku je veľmi vysoká. Zároveň by som vás chcel informovať, že aj v záujme zabezpečenia predškolskej výchovy aj v zložitých podmienkach niektorých regiónov Slovenska v predloženom návrhu zákona o štátnej správe v školstve a školskej samospráve, o ktorej budeme dnes rokovať, teda Národná rada bude rokovať na tomto svojom plenárnom zasadaní, je možnosť, aby v osobitných prípadoch zriaďovateľom materských škôl bol aj krajský školský úrad. Na porovnanie by som rád ešte uviedol niektoré čísla, pán poslanec. V roku 2003 sme mali 3 206 materských škôl, ktoré boli v obciach a v štátnej správe ako špeciálne, 12 súkromných a 17 cirkevných. Dohromady teda 3 235. Ak uvediem na porovnanie číslo, že máme 2 500 základných škôl, myslím si, že nemožno povedať, že dnes zanikajú materské školy a ten priestor na fungovanie materských škôl a na zaškolenosť a prípravu detí tu je. V roku 2003 bolo vyčlenených na prevádzku materských škôl celkove 781 mil. korún a navyše 61 mil. 700 Sk bolo dané na kapitálové výdavky. Myslím si, že tieto čísla svedčia o tom, že prostriedky sú naďalej vyčlenené zo štátneho rozpočtu. Nechcem tým poprieť, že niekde regionálne a miestne môžu byť problémy, problémy hlavne v takých prípadoch, keď ide o materské škôlky, ktoré majú malý počet detí, pretože v tom prípade je veľmi ťažké takéto škôlky udržať. 
Doplňujúca otázka Pán minister, ja nespochybňujem vaše úprimné slová, ktoré tu boli dané. Ale samotná otázka, keď ste počuli jej obsah, videli ste, že ani tak nekonštatuje súčasný stav, ale vidí nebezpečenstvo do budúcnosti. Pretože zákony, ktoré sú predložené z oblasti školstva, zakladajú riziko, že pri prenose kompetencií zo štátu na obce a zriaďovateľské právomoci jednotlivým obciam, keď prídu, je tu reálne nebezpečenstvo, že budú postupne jednotlivé materské školy v našich dedinách zanikať. Taký je fakt, taká je skutočnosť. Nebudú mať finančné zdroje, nebudú mať prostriedky a v rámci šetrenia pre iné, podľa nich dôležitejšie oblasti budú postupne zatvárať materské škôlky. Hovorili ste, že zaškolenosť je pomerne vysoká. No záleží, všetko je relatívne. Ak to porovnáme s tým, čo bolo do roku 1989, tak môžeme tvrdiť, že je nízka. Pretože je nižšia, ako bola do roku 1989. Je tu obrovské nebezpečenstvo ešte aj v tom smere, že dochádza k určitej diskriminácii detí rodičov, ktorí pracujú a potrebujú tie deti niekde umiestniť v nádeji a v dobrej viere, že o deti je postarané. Ako môže pracujúca matka spokojne pracovať a vytvárať hodnoty, pokiaľ si nie je istá tým, že o jej decko je postarané. To je jedna stránka veci. Strácajú sa, ak príde k znižovaniu počtu materských škôl, talenty. Koľko talentov zanikne len preto, že v nerovnakých sociálnych podmienkach budú deti vyrastať, a ten nárast, tá strata vedomostí, ktorými budú poznačené, keď budú prichádzať do prvého ročníka, ich poznačí na celý život. A bude strácať nie konkrétna rodina, ale ... (Čas určený na doplňujúcu otázku uplynul.) 
Doplňujúca odpoveď Asi sa v niektorých číslach celkom nezhodneme, pán poslanec. Pretože si myslím, že prakticky 91-percentná zaškolenosť detí je naozaj vysoká a ja som si porovnával tabuľky v celej Európe a myslím si, že jedna jediná krajina má povinnú zaškolenosť zo zákona päťročných detí, teda ten posledný prípravný rok. A druhá vec. V zákonoch, ktoré ja pripravujem, to tak vcelku nie je, ako ste vraveli, pretože prechod tých kompetencií na obce bol urobený zákonom č. 416 a ja len rešpektujem platnosť zákona č. 416. Ale v čom vás môžem uistiť, teraz vychádzajúc z návrhu štátneho rozpočtu a z predbežných odhadov, ktoré pripravujeme v súvislosti so zákonom o financovaní škôl a školských zariadení a príslušného nariadenia vlády, som schopný povedať, že normatív na žiaka materskej škôlky, na žiaka opakujem, bude minimálne taký vysoký, aký bol tohto roku, dokonca si dovolím aj tvrdiť, že bude o niečo vyšší. Dnes neviem povedať presné číslo, pretože to číslo sa môže jedine odraziť od toho, keď bude schválený štátny rozpočet. Čiže nie je tu predpoklad, že by sme znižovali prostriedky, ktoré idú na pripravenosť detí a na ich výchovu a vzdelávanie v materských škôlkach. 

Deň v parlamente

<- ->
Kalendár zobrazí hodinu otázok pre daný deň.