Hodina otázok Vytlačiť stránku / Print page

Otázka od: Róbert Madej

Stav otázky: zodpovedaná
Dátum zadania 18. 6. 2003 
Zadávateľ Róbert Madej 
Otázka Pán premiér, kedy bude dostavaná diaľnica do Banskej Bystrice a Zvolena? 
Adresát predseda vlády SR Mikuláš Dzurinda 
Dátum odpovede 19. 6. 2003 
Zodpovedal minister financií SR Ivan Mikloš 
Odpoveď Vážený pán poslanec, príprava a výstavba diaľnic a rýchlostných ciest sa v súčasnosti realizuje v zmysle nového projektu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest rozpracovaného na roky 2001 až 2006, ktorý schválila vláda svojím uznesením č. 162/2001 pri súčasnom zohľadnení schváleného štátneho rozpočtu na rok 2003. V súlade s uznesením vlády 904/2002 k správe o plnení uvedeného materiálu Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR pripravilo na prerokovanie vo vláde aktualizáciu nového projektu výstavby diaľnic a rýchlostných komunikácií s rozpracovaním na roky 2003 až 2006, v ktorých je zohľadnený štátny rozpočet na rok 2003, návrh východísk štátneho rozpočtu na rok 2004 a možnosti financovania diaľnic a rýchlostných ciest v ďalších rokoch z verejných prostriedkov. Navyše, v dodatku aktualizácie sú navrhnuté štyri zásadné alternatívy riešenia pri predpoklade rovnakých výdavkov, verejných výdavkov na ich realizáciu. Vláda v súčasnosti rokuje o výbere optimálneho variantu. V aktualizácii je zrejmá výrazná podpora štátu v smere dostavby ťahu R1 úseku Trnava-Zvolen-Banská Bystrica. Súvislý ťah štvorpruhovej rýchlostnej cesty R1, teda nie diaľnice, bude vybudovaný a sprevádzkovaný najneskôr do roku 2012, avšak ak sa prijme navrhovaný model s využitím súkromného kapitálu počnúc rokom 2006, je termín sprevádzkovania reálny už v roku 2010. 
Doplňujúca otázka Pán minister, ja by som sa chcel spýtať, keďže nie ste nový človek vo vláde Slovenskej republiky a ste členom vlády už dlhšie viac ako štyri roky, reagujem aj na tú vec, že na Slovensku sú obrovské regionálne rozdiely, životná úroveň je na strednom a východnom Slovensku možno na úrovni niekde 40 %, 30 % priemeru Bratislavy, ktorý sa približuje priemeru Európskej únie. Preto sa chcem spýtať v nadväznosti na to, lebo diaľnice sú hlavným lákadlom pre investorov a ide to naozaj veľmi pomaly, čo urobila vláda Slovenskej republiky a ešte čo mieni urobiť, ak niečo naozaj bude na to, aby sa stierali regionálne rozdiely na Slovensku. Je to veľmi dôležité z toho pohľadu, že Bratislava a západoslovenský región, ktorý je naozaj infraštruktúrou celkom dobre vybudovaný, končí možno 40 km od Bratislavy, možno niekde pri Malackách. Teda moja otázka znie: Čo sa urobí pre ostatné regióny na Slovensku? 
Doplňujúca odpoveď Súhlasím s vami, pán poslanec, že regionálne rozdiely sú jedným z najcitlivejších a možno aj najväčších problémov, ktoré Slovensko má. A súhlasím tiež s tým, že rozvoj infraštruktúry, resp. prepojenie diaľnicou je jeden z dôležitých nástrojov na odstraňovanie týchto regionálnych rozdielov. Ale pýtali ste sa, čo všetko vláda urobila a chce urobiť a najmä, čo urobí do budúcna na stieranie rozdielov. Takže je to naozaj veľmi široká a komplexná otázka, s ktorou súvisia aj také veci, ako je vstup do Európskej únie a využitie štrukturálnych fondov, využitie fondov na rozvoj vidieka práve na pozdvihnutie zaostávajúcich regiónov. Celkom určite s tým súvisí reforma verejnej správy, ktorou sa posilňujú kompetencie miestnej a regionálnej samosprávy tak, aby sa kapacity a potenciál, ktorý v území je, využil čo najlepšie. Celkom určite s tým súvisí napríklad aj daňová reforma, ktorá by mala viesť k vyššiemu ekonomickému rastu a k väčšiemu prílevu investícií, vrátane zahraničných, lebo faktom je, že zatiaľ sa väčšina investorov tlačí skôr k Bratislave, ale faktom tiež je, že sa dá predpokladať aj na základe skúseností z iných krajín, napríklad z Maďarska, že už sa nasycuje tento priestor okolo Bratislavy a čím ďalej, tým viac sa investori a investície budú umiestňovať aj v iných regiónoch. Pričom, samozrejme, pravdou je, že už sú významní investori aj na východnom, aj na strednom Slovensku. Ale pravdou je, ako hovoríte, že zatiaľ najväčší záujem je o investovanie na Slovensku západnom. Čo sa týka diaľnic a rýchlostných komunikácií, tam práve preto, čo som spomínal aj v tom dodatku, je pripravovaná aktualizácia výstavby diaľnic s využitím aj súkromných zdrojov tak, aby termíny, ktoré pôvodne boli rozpočítané na pomerne veľa rokov dopredu, mohli byť urýchlené. Takže, dovoľte mi uzavrieť tým, že infraštruktúra, diaľnice a rýchlostné komunikácie sú v tomto určite veľmi dôležité. Zároveň ale aj z hľadiska medzinárodného porovnania, z hľadiska porovnania, ja neviem napríklad s Poľskom, tá situácia nie je až taká zlá, ako sa niekedy vykresľuje a takéto investície na prepojenie Slovenska diaľnicou, ešte navyše takej členitej krajiny, akou Slovensko je, je nesmierne náročnou a aj nesmierne drahou investíciou. Ale práve v tej aktualizácii koncepcie vychádzame z toho, aby sme v čo najkratšom čase, aj s použitím súkromných zdrojov prepojili východ a západ Slovenska a zároveň súčasne budovali čo najskôr aj rýchlostnú komunikáciu, na ktorú sa pýtate, R1 z Trnavy do Zvolena a Bystrice. 

Deň v parlamente

<- ->
Kalendár zobrazí hodinu otázok pre daný deň.