Hodina otázok Vytlačiť stránku / Print page

Otázka od: Jozef Hurban

Stav otázky: zodpovedaná
Dátum zadania 5. 3. 2003 
Zadávateľ Jozef Hurban 
Otázka Pán minister, uvažujete vy alebo vláda o prehodnotení koncepcie výstavby diaľničnej siete na Slovensku? 
Adresát minister dopravy SR Pavol Prokopovič 
Dátum odpovede 6. 3. 2003 
Zodpovedal minister dopravy SR Pavol Prokopovič 
Odpoveď Vážený pán poslanec, diaľničná sieť na území Slovenskej republiky bola založená v 70. rokoch a priebežne až dosiaľ bola potvrdzovaná územnoplánovacím procesom, tvorbou koncepčných dopravných materiálov a ich priebežnými aktualizáciami. Naposledy bola diaľničná sieť potvrdená schválením Koncepcie územného rozvoja Slovenska 2001. Diaľničná sieť na území Slovenskej republiky, teda diaľnice D1 až D4 v plánovanej dĺžke 659 km, je založená na hlavných európskych cestných ťahoch E50, E65 a E75, ktoré sú súčasťou medzinárodnej cestnej siete E v zmysle dohody AGR, podpísanej Európskou hospodárskou komisiou OSN v roku 1975. Bola schválená ako súčasť paneurópskych multimodálnych dopravných koridorov, koridory 4, 5 vetva a 6, potvrdená ako súčasť siete TEM (to je transeurópsky severno-južný diaľničný projekt) a ako súčasť dopravnej siete TINA. Koncepčný materiál, nový projekt výstavby diaľnic a rýchlostných ciest, schválený vládou Slovenskej republiky vo februári 2001, zahrnul do spoločnej koncepcie s diaľnicami aj rýchlostné cesty, ktoré sú tiež definované v trasách medzinárodných E ciest. Tento materiál bol založený na výsledkoch celoštátneho sčítania cestnej dopravy v roku 1995. Výsledky celoštátneho sčítania cestnej dopravy v roku 2000 preukazujú opodstatnenosť a reálnosť tohto rozvojového dokumentu. Rezort dopravy v súčasnosti pripravuje aktualizáciu nového projektu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest, a to výhradne z dôvodu zmeny miery financovania diaľnic a rýchlostných ciest na základe schváleného štátneho rozpočtu na rok 2003 s výhľadom ich financovania do roku 2006 s možnosťou zapojenia aj iného financovania iných zdrojov ako zdrojov zo štátneho rozpočtu. V zmysle aj tu uvedeného, čo som povedal, vážený pán poslanec, nevidím žiadny dôvod na prehodnotenie koncepcie výstavby diaľničnej siete. 
Doplňujúca otázka Pán minister, ja som vám položil túto otázku preto, lebo vychádzajúc z programového vyhlásenia vlády, pod ktoré sa podpísali, samozrejme, všetky koaličné vládne strany, niektorí politici spochybňujú schválenú koncepciu výstavby diaľnic. Ja si naozaj nemyslím, že tzv. južný ťah je možné vybudovať za päť rokov s nákladmi okolo 80 mld. už aj vzhľadom na majetkovoprávne vysporiadanie a všetko, čo s tým súvisí. Podľa vášho vyjadrenia, ktoré som zachytil v poslednom čase, tzv. severný ťah mal by stáť okolo 200 mld. korún. Z akých zdrojov je možné dobudovať tento severný ťah? A poprosím vás aj, aby ste odpovedali, aký názor máte na tie hlasy, ktoré zaznievajú od niektorých politikov z vládnej koalície. Ďakujem. 
Doplňujúca odpoveď Sú to dve otázky v podstate, pán poslanec. Prvá, z akých zdrojov chceme doplniť do tých tie chýbajúce finančné zdroje v objeme zhruba desať aj viac miliárd ročne na urýchlenie výstavby diaľnice tak, aby bola dokončená do roku 2010. My sme aj pred dvoma dňami boli účastníkmi seminára, ktorý práve riešil problematiku možností alternatívnych zdrojov financovania diaľničnej siete tak, aby do roku 2010 až 2011 bol spojený východ a západ Slovenska diaľničnou cestou. Uvažuje sa rôznymi možnosťami kombinácie mimo štátneho rozpočtu, štátnymi dlhopismi, uvažuje sa o vstupe fondového kapitálu, uvažuje sa takisto reálne so vstupom súkromného kapitálu, samozrejme, takisto sčasti aj úvermi. Je to kombinácia rôznych druhov. Teraz momentálne vypracúva Výskumný ústav dopravný komplexnú koncepciu, o ktorú sa chceme opierať aj na základe skúseností tých odborníkov, ktorí tam boli. A teda jednoznačne treba povedať, ak by sme sa spoliehali len na prostriedky zo štátneho rozpočtu, výstavba diaľnice alebo spojenie východu a západu diaľničnou cestou by trvalo pri takomto tempe aj viac ako 20 rokov. Čo sa týka posledných mediálnych správ alebo mediálnych výstupov niektorých odborníkov aj politikov o možnosti riešenia spojenia východu a západu republiky tzv. južnou cestou, chcem podčiarknuť jednu vec. V žiadnom prípade z môjho pohľadu, ani z pohľadu ministerstva, ani z pohľadu vlády nemôže ísť o alternatívne riešenie. Tu je raz daná, schválená v koncepcii diaľnica severnou trasou. To, že uvažujú niektorí o možnosti rýchlostnej cesty južným smerom, bol by som zlý minister a myslím, že nikto nie je proti tomu, aby sa súbežne s tým mohla robiť aj rýchlostná cesta. Ale podotýkam, rýchlostná cesta, nie diaľnica, lebo tá má iné parametre, ako má diaľnica. Aby sa robila rýchlostná cesta, ale z iných zdrojov, ako je štátny rozpočet. Teda ak sa nájde investor, pre ktorého bude atraktívne budovať súčasne aj rýchlostnú trasu južným smerom, my urobíme všetko pre to, aby sme to podporili. Ale podotýkam, nie ako alternatívu severnej trasy výstavby diaľnice. Ďakujem. 

Deň v parlamente

<- ->
Kalendár zobrazí hodinu otázok pre daný deň.