Dátum zadania
5. 3. 2003
Zadávateľ
Mária Sabolová
Otázka
Ak má škola právnu subjektivitu, má právo obec, resp. primátor či starosta, rozhodovať o použití finančných zdrojov, ktoré škola získala z nájomného, školného alebo príspevku za pobyt dieťaťa v príslušnom zariadení?
Adresát
minister školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR Martin Fronc
Dátum odpovede
6. 3. 2003
Zodpovedal
minister školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR Martin Fronc
Odpoveď
Pán predseda, vážená pani poslankyňa, podľa zákona č. 542/1990 Zb. o štátnej správe a školskej samospráve v znení neskorších predpisov obec vykonáva správu škôl a školských zariadení aj v oblasti zabezpečovania finančných prostriedkov na prevádzku a údržbu. Pokiaľ má škola v zriaďovateľskej pôsobnosti právnu subjektivitu, vzťahujú sa na ňu ustanovenia zákona č. 303 o rozpočtových pravidlách v znení neskorších predpisov a doplnení. A podľa § 20 ods. 3 tohto zákona je rozpočtová organizácia oprávnená prekročiť rozpočtové výdavky o sumu prekročenia rozpočtových príjmov. Zriaďovateľ je povinný povoliť tejto organizácii prekročenie rozpočtovaného limitu výdavkov o túto sumu.
Aby som vymenoval trochu širšie, o ktoré príjmy ide. Ide o príjmy za úhradu stravy, prijaté od fyzickej osoby alebo právnickej osoby podľa osobitného predpisu, to je napríklad za nájomné, za telocvične, športoviská a podobne, získané z rozdielu medzi výnosmi a nákladmi z podnikateľskej činnosti po zdanení, od rodičov a iných osôb, ktoré majú voči dieťaťu vyživovaciu povinnosť, alebo za úhradu niektorých nákladov v súvislosti s osobitnými predpismi, napríklad poplatky za deti v školských kluboch, základných umeleckých školách a podobne. Čiže tu, kde vzniká tento problém, na ktoré si niektoré mestá a obce nárokujú tieto príjmy ako zriaďovateľa, je to v rozpore s týmto ustanovením a sú to prostriedky, ktoré patria škole. Ďakujem.
Doplňujúca otázka
Ja by som chcela len doplniť, aby pán minister možno ešte zodpovedal na takú podotázku. Je konkrétny prípad, kde všeobecne záväzným nariadením si mesto určuje možnosť rozhodovať o tom, akým spôsobom budú takto nadobudnuté prostriedky v škole používané. O použití všetkých prostriedkov, píše sa v tej dôvodovej správe, z nájomného, školného, z príspevku za pobyt dieťaťa v príslušnom zariadení bude rozhodovať primátor mesta - nebudem to zatiaľ menovať, ja vám to priamo odovzdám, pán minister - na základe písomnej žiadosti riaditeľa školy a školského zariadenia. Myslím si, že už väčšiu byrokraciu som nestretla pri tomto prechode kompetencií. A myslím si, že ak riaditeľ zodpovedá za chod školy a v súlade s rozpočtovými pravidlami hospodári, nie je tak, ako ste povedali, dôvodné, aby mesto vstupovalo do rozhodovania. Akým spôsobom môžeme takúto vec alebo túto vec zabrániť? Je tu prijaté, by som povedala, v rozpore so zákonom všeobecne záväzné nariadenie mesta, čiže bolo by dobré, aby cez metodické usmernenia sa dostali do škôl alebo do miest a obcí takéto možno jednoznačnejšie vykonávacie pokyny.
Doplňujúca odpoveď
Takéto všeobecne záväzné nariadenie nemôže ísť nad rámec platného zákona. Ja som dal metodické usmernenia, vôbec ... v súvislosti s tým, že mnohé veci sa menili v rámci zákona č. 416, to znamená o kompetenciách, ktoré išli ďalej aj na samosprávu, ale prostredníctvom Združenia miest a obcí Slovenska znova toto, ak mi dáte, pani poslankyňa, tak vo štvrtok budem na ich rade a upozorním ich na tieto veci a posuniem ďalej.