Hodina otázok Vytlačiť stránku / Print page

Otázka od: Štefan Rusnák

Stav otázky: zodpovedaná
Dátum zadania 8. 9. 1999 
Zadávateľ Štefan Rusnák 
Otázka Pokladáte doterajší postup ministerstva v prípade Slovenskej automobilovej dopravy za správny? 
Adresát minister dopravy SR Jozef Macejko 
Dátum odpovede 9. 9. 1999 
Zodpovedal ministerka pre správu a privatizáciu národného majetku SR Mária Machová 
Odpoveď Vážený pán predseda, vážený pán poslanec, aj keď z vašej otázky nie je jasné, o aký postup ministerstva v prípade štátnych podnikov Slovenskej autobusovej dopravy vám ide, domnievam sa, že máte na mysli nové organizačné usporiadanie v štátnych podnikoch Slovenskej autobusovej dopravy. V tomto prípade pokladám za prvoradé upozorniť na skutočnosť, že väčšina štátnych podnikov Slovenskej autobusovej dopravy hľadá nové prístupy, ktoré by umožnili vytvoriť dostatok zdrojov na pokrytie strát, ktoré vyplývajú z nedostatočných dotácií zo štátneho rozpočtu. V podmienkach regulovaných cien cestovného a medziročného zníženia dotácie do pravidelnej autobusovej dopravy sa rast cien vstupov negatívne prejavuje vo finančnej situácii týchto podnikov. Niektoré, najmä menšie podniky vyčerpali vlastné možnosti rozvoja klasickými prístupmi, ako je zvyšovanie tržieb a znižovanie nákladov, a napriek zavedeným úsporným opatreniam nedokázali výrazne zlepšiť svoju finančnú situáciu. Vzhľadom na to, že nie je možné zreálniť finančné pokrytie úbytku tržieb za výkony vo verejnom záujme v plnej miere zo štátneho rozpočtu a nie je to problém iba tohto roku, pri zohľadnení skutočnosti, že podniky vyčerpali už všetky opatrenia týkajúce sa zlepšenia hospodárskej situácie, v niektorých štátnych podnikoch Slovenskej autobusovej dopravy je mimoriadne zložitá situácia. Ministerstvo preto pristúpilo k postupnému zlučovaniu štátnych podnikov SAD do väčších celkov, ktoré znamená, že z pôvodných 53 štátnych podnikov sa vytvára 17 väčších zlúčených celkov. V súčasnom období prebiehajú vlastné prípravné práce a jednotlivé kroky prípravy nového organizačného usporiadania štátnych podnikov SAD. Pri hodnotení plnenia podnikateľských zámerov zlúčených podnikov do väčších celkov je možné konštatovať, že vykonané opatrenia prinesú zlepšenie hlavne v oblasti skvalitnenia a zabezpečenia pravidelnej autobusovej dopravy v okrese zlúčeného podniku, v oblasti spolupráce so starostami obcí pri úprave obsluhy, pri vytypovaných smeroch a tiež skvalitňovanie riadiaceho aparátu. Tento proces nie je ešte ukončený, je pravda, že stanoviská a názory na jeho obsah a formy boli rôzne, ale v konečnom dôsledku správnosť rozhodnutia o novom organizačnom usporiadaní štátnych podnikov Slovenskej autobusovej dopravy preverí prax. Skončila som. 
Doplňujúca otázka Keď, žiaľ, nie je tu prítomný pán minister, ale aj napriek tomu. Samozrejme, zazneli tu niektoré argumenty, s ktorými nemôžem súhlasiť, pretože poznám menší podnik Slovenskej autobusovej dopravy, ktorý bol prakticky ziskový a pripája sa k väčšiemu, ktorý mal stratu 20 mil., tak s tým nemôžem súhlasiť. Ďalšia vec je, a to je moja ďalšia doplňujúca otázka, či je to príprava na privatizáciu SAD-ky. 
Doplňujúca odpoveď Pán poslanec, určite viete, že vlastne už niekoľko rokov sa proces prípravy transformácie alebo transformácia Slovenskej autobusovej dopravy pripravoval a už aj v predchádzajúcom roku bol schválený zoznam podnikov, štátnych podnikov z tejto oblasti na privatizáciu. Z celého toho zoznamu na privatizáciu v podstate alebo do finále privatizácie dospelo len zlomok z týchto vytypovaných podnikov alebo z toho zoznam, ktorý nakoniec schválila aj Národná rada Slovenskej republiky. To, že tá organizačná zmena - vytvorenie väčších celkov -, ktorá znamená určitý ten transformačný krok, a ako ste povedali, naozaj možno v niektorých konkrétnych prípadoch popri tých pozitívnych môže priniesť aj určité negatíva k tomu zdravému jadru, ktoré možno pôsobí vo výnimočne dobrých podmienkach vzhľadom na geografické prostredie, vzhľadom na manažment a ďalšie skutočnosti, ale tie väčšie celky - aspoň tá predstava - naozaj môžu vytvárať aj lepší priestor na proces privatizácie, ktorý by však svojím obsahom a svojou formou mal rešpektovať, že ide o podniky, ktoré poskytujú služby verejnoprospešného charakteru, a preto aj určitá forma musí predstavovať rešpektovanie tohto vzťahu a mal by vytvoriť priestor nato, aby sa do privatizácie a do vytvorenia podmienok pre trhové pôsobenie týchto podnikov zapojil miestny kapitál, aby sa zapojili obce. Čiže dá sa povedať, že ten predstupeň - zlučovanie do týchto väčších celkov - môžeme považovať za jeden z prípravných krokov na privatizáciu. 

Deň v parlamente

<- ->
Kalendár zobrazí hodinu otázok pre daný deň.