Hodina otázok Vytlačiť stránku / Print page

Otázka od: Mária Sabolová

Stav otázky: zodpovedaná
Dátum zadania 6. 12. 2000 
Zadávateľ Mária Sabolová 
Otázka Ako bude stanovený cennový výmer pre ADOS pre rok 2001? Aké kritériá použijete pri jeho stanovovaní mimo kritéria "počtu pacientov"? 
Adresát minister zdravotníctva SR Roman Kováč 
Dátum odpovede 7. 12. 2000 
Zodpovedal minister zdravotníctva SR Roman Kováč 
Odpoveď Vážený pán podpredseda, vážená pani poslankyňa, vážené panie poslankyne, páni poslanci, vážení hostia, cenové opatrenie je jedným z najdôležitejších nástrojov dlhodobého riešenia štrukturálnych procesov v systéme zdravotnej starostlivosti a svojím významom a dosahmi sa radí k základným dokumentom ovplyvňujúcim činnosť poskytovateľov zdravotnej starostlivosti. Takto ho vnímajú všetci poskytovatelia zdravotnej starostlivosti, a preto príprava novely platného cenového opatrenia, alebo nové cenové opatrenie je predmetom širokého záujmu už vo fáze jeho tvorby. Pripravovaná novela cenového opatrenia pre ADOS nebude meniť formu úhrady, to znamená, že zostane na princípe ohodnocovania realizovaných výkonov vo väzbe na Liečebný poriadok, avšak v súlade so zámermi Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky sa v súhrnnom bilančnom modeli predpokladá navýšenie prostriedkov pre ADOS, predovšetkým pre vznik nových agentúr v oblastiach, kde doteraz absentujú. Ak sa pre rok 2000 vyhradilo na činnosť ADOS cca 46 mil. Sk, pre rok 2001 rátame s navýšením viac ako o 20 %. Ja už som hovoril v mojom doobedňajšom vystúpení, že tieto navyšovania musia ísť v súlade s poklesom počtu postelí v lôžkových zariadeniach, tak aby bola zmysluplnosť rozširovania ADOS-iek, aby agentúry domácej ošetrovateľskej starostlivosti spolu s lekármi prvého kontaktu a špecialistami prevzali ambulantnú starostlivosť ošetrovateľského typu o pacientov, ktorí sú uvoľnení z nemocnice, ale aj o ostatných pacientov, ktorí takúto starostlivosť vyžadujú. Kritériá sú rozdelené do dvoch skupín. Je pravda, že jedno z kritérií je aj ekonomické. Samozrejme, to znamená, že tá otázka počtu pacientov je absolútne na mieste. Na druhej strane je aj otázka kvality poskytovanej služby a jej efektivity, preto si myslím, že v ohodnocovaní, tak ako dnes postupujeme, sa musia tieto kritériá objaviť. My dnes vieme, že hodnoty alebo výkony sú ohodnotené rôznym počtom bodov a že zdravotné poisťovne majú istú vôľu pri určení rozpätia ceny bodu. To je práve ten priestor, ktorý by mal byť využitý pre uplatnenie kritéria kvality výkonu práce. Jednotlivé kritériá kvality máme v tejto chvíli vypracované pre celú oblasť primárnej starostlivosti, dopracúvame špecializovanú zdravotnú starostlivosť aj starostlivosť ošetrovateľskej služby. Ďakujem.  
Doplňujúca otázka Ďakujem, pán minister, za jednu časť odpovede a to je vlastne akési poopravenie zhodnotenia finančných nákladov na novovznikajúce agentúry, pretože veľmi dobre vieme, že zo zdrojov, ktoré sú dnes – a máme v koncepcii zvýšenie počtu –, by nebolo možné zabezpečiť dobrú zdravotnú starostlivosť. Je mi trošku ľúto, že na celoslovenskom sympóziu, ktoré sa konalo koncom novembra v Košiciach, sa nezúčastnili zástupcovia ministerstva financií a ministerstva zdravotníctva, pretože táto otázka sa netýka len ministerstva zdravotníctva, ale cenové výmery práve chystá ministerstvo financií. A myslím si, že koncepčne by bolo oveľa lepšie, a myslím si, že by lepšie zhodnocovalo potreby, ak by to bolo ministerstvo zdravotníctva a odobrené ministerstvom financií. Čiže myslím si, že aj toto by bolo potrebné do tej koncepcie zapracovať. Myslím si, že agentúry sú tie, ktoré zefektívňujú a zekonomizujú vlastne zdravotnú starostlivosť. A chcela by som sa, pán minister, opýtať, či je dnes možné, aby agentúry pracovali len na základe odporúčania ošetrujúceho lekára prvého kontaktu. Stáva sa, že odporúčania robia aj geriatri, či je to teda možné, a prípadne, či je možné, a to zatiaľ zákon neumožňuje, aby aj na základe odporúčania odborného lekára, ktorý po hospitalizácii potrebuje ešte doliečiť pacienta v domácom zariadení, agentúry mohli vykonávať takúto starostlivosť. A myslím si jednu vec nie k vašej otázke, ale k otázke skôr na stranu poisťovní: Bolo by možno vhodné, keby si poisťovne uvedomili, že vlastne agentúry šetria prostriedky a nikto týmto agentúram zatiaľ za takúto ich prácu nepoďakoval. Čiže bola by som ešte rada, pán minister, pretože zaznelo aj to, aby ste viac spolupracovali s... (Zvuk časomiery.)  
Doplňujúca odpoveď Nebola to jedna doplňujúca otázka, bola ich celá séria, takže budem veľmi stručne odpovedať. Súhlasím s vami, že jedným z dôležitých prvkov ďalšieho pokračovania transformácie zdravotníctva je prenos cenotvorby z ministerstva financií na ministerstvo zdravotníctva v tých oblastiach, kde ministerstvo zdravotníctva vlastne tieto ceny pomáha stanovovať. Myslím si, že by sme tak boli oveľa pružnejší v stanovovaní cien, bolo by tam menej byrokratizmu, lebo teraz sa to musí posudzovať osobitne na dvoch ministerstvách, a že ministerstvo, ktoré má v ruke istý balík peňazí, by veľmi starostlivo zvažovalo, ako by s týmto ekonomickým nástrojom, to znamená s cenou, ako by pracovalo. V tomto zmysle pripravujeme návrhy pre vládu, v tomto zmysle sú aj zapracované v materiále, o ktorom sme doobeda hovorili, to znamená v ďalšom pokračovaní transformácie. Pokiaľ sa týka rozšírenia indikácií pre ďalších špecialistov lekárov, my máme zatiaľ situáciu riešenú tak, že praktický lekár pre dospelých dostáva, či už v prepúšťacej správe alebo v lekárskom náleze, odporúčanie špecialistu aj geriatra alebo odporúčanie nemocnice na poskytovanie ošetrovateľskej starostlivosti. On je povinný ju ordinovať. Skôr si myslím, že koncepcia, aby ordinoval praktik, je zavedená preto, že praktik je človek, ktorý najlepšie môže kontrolovať výkon tejto činnosti. Pre budúcnosť treba kalkulovať aj s rozšírením možnosti, aby priamo zdravotné sestry indikovali niektoré ošetrovateľské výkony, ale to prichádza do úvahy vtedy, keď v súlade so smernicami Európskej únie naše zdravotné sestry budú mať vysokoškolské vzdelanie na úrovni bakalariátu alebo magisterského titulu. A tam bude možné takto postupovať. Chcem povedať, že vo vyhláške, ktorú ministerstvo zdravotníctva prijalo, sme túto úlohu koncipovali tak, aby si do ôsmich rokov samostatne pracujúce sestry práve v agentúrach doplnili svoje vzdelanie týmto smerom. A nič nebráni tomu, aby bol ďalší rozvoj priamo indikácií, ktoré budú indikovať pracovníci. Ja súhlasím s vami, že rozvoj agentúr domácej ošetrovateľskej starostlivosti výrazne ekonomizuje zdravotníctvo. My dnes dosahujeme situáciu, že onedlho budeme mať vo všetkých okresoch minimálne jednu agentúru, ale chceme ísť teraz trošku ďalej, nielen na počet agentúr, ale aby sme si zistili, resp. vedeli stanoviť presné kritériá na istý počet obyvateľov, aby sme mali minimálne jednu sestru, tak ako to máme určené pre lekárske miesta, tak presne takisto to chceme určiť pre ADOS-ky. A v podstate nám bude jedno, či tá sestra bude pracovať, či päť sestier bude v jednej ADOS-ke, alebo budú rozdelené do viacerých ADOS-iek. Na tom už tak ďaleko nezáleží, len chceme mať zakotvenú starostlivosť ošetrovateľského typu. Ďakujem pekne.  

Deň v parlamente

<- ->
Kalendár zobrazí hodinu otázok pre daný deň.