Hodina otázok Vytlačiť stránku / Print page

Otázka od: Vladimír Bajan

Stav otázky: zodpovedaná
Dátum zadania 10. 5. 2000 
Zadávateľ Vladimír Bajan 
Otázka Pán predseda vlády, súčasťou prenosu kompetencií pri reforme verejnej správy je i presun príslušného množstva majetku i financií na I. a II. stupeň samosprávy. Sú známe informácie o pohybe majetku na okresných a krajských úradoch, ktorý by mohol byť určený na presun na samosprávu. Neuvažujete v spolupráci s ministerstvom financií a ministrom vnútra Slovenskej republiky prijať uznesenie vlády o moratóriu na tento majetok až do obdobia realizácie reformy? 
Adresát predseda vlády SR Mikuláš Dzurinda 
Dátum odpovede 11. 5. 2000 
Zodpovedal podpredseda vlády SR pre ekonomiku Ivan Mikloš 
Odpoveď Vážený pán poslanec, vláda Slovenskej republiky o tomto probléme vie a tento problém bol analogický už v roku 1990 - 1991. Dnešný stav je takýto: Podľa ustanovenia § 3 ods. 2 zákona číslo 278/1993 Z. z. o správe majetku štátu je správca nielen oprávnený, ale aj povinný užívať majetok štátu na plnenie úloh v rámci predmetu svojej činnosti alebo v súvislosti s ním. Len tento majetok vo vlastníctve štátu môže byť dotknutý decentralizáciou a modernizáciou verejnej správy, čiže prenosom kompetencií štátu alebo zriaďovateľskej funkcie štátu prejde a musí prejsť tento majetok do vlastníctva obcí, prípadne vyšších územných celkov. Týmto prechodom však nemôže byť dotknutý majetok, ktorý už v súčasnosti neslúži správcovi na plnenie úloh v rámci predmetu jeho činnosti alebo v súvislosti s ním. Čiže ide o majetok pre správcu prebytočný, s ktorým je správca povinný naložiť bez zbytočného odkladu účelne a s maximálnou hospodárnosťou podľa ustanovenia § 3 ods. 3 citovaného zákona. Táto povinnosť je explicitne zakotvená v zákone a tejto povinnosti nemôže správcu zbaviť žiadny subjekt. Tento majetok štátu nebude dotknutý reformou verejnej správy, a preto ani nemôže prejsť do vlastníctva obcí, prípadne vyšších územných celkov bez porušenia článku 20 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky. V súvislosti s otázkou, ktorú ste položili, a s návrhom chcem, pán poslanec, upozorniť na obdobnú situáciu, ktorá nastala v roku 1991 pred prijatím zákona o majetku obcí, keď vláda Slovenskej republiky svojím uznesením schválila moratórium na majetok štátu. Toto moratórium však súdy neakceptovali, poukazujúc na všeobecne záväzné právne predpisy. Podľa ich vyjadrenia bol správca nielen oprávnený, ale aj povinný nakladať s majetkom štátu podľa týchto všeobecne záväzných právnych predpisov, ktorými v tom čase bola vyhláška. To znamená právny predpis nižšej právnej sily a v súčasnosti je nakladanie s majetkom štátu upravené zákonom. Súdy teda neakceptovali argumentáciu, že správca nenaložil s majetkom štátu len preto, že platilo moratórium. S poukazom na uvedené zákonné dôvody nie je možné vášmu návrhu, pán poslanec, vyhovieť bez toho, aby nedošlo k porušeniu minimálne článku 20 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky a zákona o správe majetku štátu. Skončil som. 
Doplňujúca otázka Ja som si vedomý, samozrejme, týchto ustanovení. Moja predstava bola o určitej súčinnosti vládnych úradníkov na centrálnej úrovni a vládnych úradníkov na nižšej regionálnej úrovni. Predpokladáme, že jednoducho tá časť majetku, ktorá nebude dosť postihnutá prenosom kompetencií, by mala slúžiť na časť dofinancovania tých činností, ktoré štát tak či tak nemá ako zabezpečiť. A jednoducho chcelo by to skôr taký gentleman agreement. Jednoducho ak je treba súhlas príslušného úradníka ministerstva financií a ministerstva vnútra ku každému súhlasu na predaj, jednoducho by sa nedal, jednoducho neviem si predstaviť, podobne je to vo Vodárňach a kanalizáciách s neidentifikovateľným majetkom, ktorý zúrivo cez katastre sa predáva, zabezpečiť určitý status do vyjasnenia celej tejto pozície. Je mi jasné, že nehovoríme o nariadení vlády alebo uznesení vlády, ale jednoducho nejaký krok týmto smerom by mal nastať. Ďakujem. 
Doplňujúca odpoveď Áno, myslím, že týmto spôsobom by sa dal problém riešiť. Ja vidím, samozrejme, zmysel, vecný zmysel toho, čo je v tom návrhu dané aj z hľadiska toho, že pri prenášaní kompetencií obce a ZMOS, všetci samozrejme požadujú, aby prechádzali kompetencie a majetok bez záväzkov, takže možno by sa dali príjmy z toho predaja prebytočného majetku využiť na uhradenie aspoň časti záväzkov toho, čo prechádza. Takže v tomto zmysle si myslím, že sa tým budeme zaoberať a že nejaká taká dohoda by mohla vzniknúť. 

Deň v parlamente

<- ->
Kalendár zobrazí hodinu otázok pre daný deň.