Dátum zadania
3. 11. 1999
Zadávateľ
Milan Ištván
Otázka
Ako hodnotíte doterajšie vybavenie stredných škôl výpočtovou technikou a úroveň ich napojenia na internet?
Adresát
minister školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR Milan Ftáčnik
Dátum odpovede
4. 11. 1999
Zodpovedal
minister školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR Milan Ftáčnik
Odpoveď
Vážený pán predseda,
vážená vláda,
vážený pán poslanec,
dovoľte mi, aby som vám stručne odpovedal. Zareagujem úvodným konštatovaním, že úroveň výpočtovej techniky na stredných školách nie je dobrá. Toto konštatovanie vás iste neprekvapí, objektivizovať sa to dá asi takým konštatovaním, že na jeden počítač pripadá na školách zhruba 33 detí. To znamená, sme ďaleko od toho, aby sme boli schopní poskytnúť našim žiakom a študentom možnosť využívať výpočtovú techniku ako bežnú súčasť vyučovacieho procesu. Z hľadiska kvantity stredných škôl zhruba na 100 školách máme vybavenie, ktoré možno nazvať vybavením na úrovni počítačovej učebne, prípadne pripojenia na internet. Uvádzam, že stredných škôl máme rádovo 1 000, takže dá sa z toho urobiť obraz, v akom stave je problematika výpočtovej techniky na stredných školách.
Odpoveďou na túto situáciu je projekt INFOVEK, ktorý bol predložený v tomto roku a ktorý dostal vďaka podpore Národnej rady - teda 20 mil., ktoré ste vyčlenili v rozpočte - reálne kontúry a ministerstvo školstva tieto prostriedky použije na zvýšenie pripojenia škôl a ich vybavenia výpočtovou technikou. Reálne sme na základe zhruba 500 žiadostí vybrali 80 škôl zo všetkých regiónov Slovenska, ktoré dostanú výpočtovú techniku, resp. zlepšia svoju existujúcu výpočtovú techniku a budú pripojené na internet. Tam, kde doteraz pripojení na internet boli, napríklad vďaka Nadácii občianskej spoločnosti, budeme pokračovať v platení tohto pripojenia, pretože nadácia s touto podporou končí. Sme presvedčení, že projekt INFOVEK by mal získať podporu vlády a parlamentu v roku 2000 a v ďalších rokoch, pretože vybaviť len 80 škôl by bolo málo, nepokročili by sme dostatočne ďaleko a tak, ako chceme riešiť problém zatekajúcich striech, plynofikácie, chceme riešiť i vybavenie škôl výpočtovou technikou a ich pripojenie na internet. To je moja odpoveď na vašu otázku, pán poslanec.
Doplňujúca otázka
Ďakujem veľmi pekne zatiaľ za odpoveď. Ja by som mal možno takú síce zložitú otázku, ale prosím aspoň stručnú odpoveď. Aké sú teda asi vyhliadky alebo trendy do budúcnosti? Podľa tabuľky v dnešných Hospodárskych novinách to všeobecné pripojenie na internet napríklad v Rakúsku je 5-násobne vyššie, že či povedzme vláda, resp. ministerstvo školstva, alebo kompetentná rada vlády sa zaoberala touto problematikou a že či dokážeme povedzme zhodnotiť tú časovú hranicu, ten časový limit, dokedy by sme sa my dostali na úroveň, ktorá je dnes bežná povedzme v krajinách Európskej únie. A možno taká odľahčená otázka, že u koho z členov vlády by sme vám mali pomôcť lobovať, aby povedzme pri príprave štátneho rozpočtu situácia pre túto problematiku bola ružovejšia.
Ďakujem.
Doplňujúca odpoveď
Vážený pán poslanec,
ja sa budem držať faktov. Tabuľka, ktorú spomínate, hovorí, že všeobecné pripojenie na internet, teda nielen na školách, ale z hľadiska užívateľov aj zo súkromnej a komerčnej sféry je v Rakúsku 167 tisíc pripojených počítačov, v Českej republike 88 tisíc a na Slovensku 23 tisíc. Čiže ani princíp 2:1 tu celkom neplatí, je vidieť, že máme ešte čo doháňať.
Ja sa budem držať len oblasti školstva. Máme dva projekty, teda pokračovanie v projekte INFOVEK, ktorý je adresovaný základným a stredným školám. A po druhé máme ambíciu zrýchlenia akademickej informačnej siete, teda v oblasti vysokých škôl zlepšiť komunikáciu, ktorá bola a ktorá dnes vlastne stále beží na úrovni roku 1993 či 1994 prostredníctvom projektu SANET. Máme rozpracovaný projekt SANET II a vyzerá to tak, že vláda je pripravená vyčleniť na to isté prostriedky, ktoré sa získajú z privatizácie. Zatiaľ v pracovnom návrhu priorít, ktorý dnes prerokúva vláda a ktorý sme prerušili práve kvôli hodine otázok, je navrhovaných 200 mil. Sk na informačné technológie na základných, stredných a vysokých školách. Čiže ten lobing vyzerá, že vláda si vlastne osvojila a je pripravená o tomto návrhu, zatiaľ návrhu, ktorý bol predložený, rokovať. Vy ho dostanete v takej podobe, aby ste o ňom mohli kvalifikovane rozhodnúť.
Ďakujem.