Dátum zadania
23. 10. 2024
Zadávateľ
Zora Jaurová
Otázka
Pán minister, v katalógu podporných opatrení došlo k zmenám v oblasti poskytovania doučovania. Z cieľových skupín ste vyradili žiakov so zhoršeným prospechom o 2 stupne a ponechali ste neprospievajúcich. Maximálny počet nárokovateľných hodín doučovania klesol zo 40 na 16. Účelom opatrenia pritom mala byť eliminácia predčasného ukončovania vzdelávania, opakovania ročníka a vyrovnávanie rozdielov vo vedomostiach. Ako s ohľadom na tieto ciele odôvodňujete vykonané zmeny?
Adresát
minister školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR Tomáš Drucker
Dátum odpovede
24. 10. 2024
Zodpovedal
minister školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR Tomáš Drucker
Odpoveď
Ďakujem veľmi pekne, vážený pán predsedajúci, ďakujem za slovo.
Vážená pani poslankyňa, ďakujem za otázku. Katalóg podporných opatrení obsahuje celkovo 21 podporných opatrení, medzi ktoré patrí aj doučovanie. Ide o systém, v ktorom sa jednotlivé podporné opatrenia môžu vzájomne prepájať, dopĺňať, a to v rôznom zložení. To znamená, že ak dieťaťu so zrakovým postihnutím neposkytneme podporné opatrenie kompenzačné pomôcky alebo podporné opatrenie úprava formy vzdelávania, to sú konkrétne dve opatrenia, bude neúčelné mu poskytovať podporné opatrenie doučovanie. Vychádzajúc z uvedeného, predchádzaniu či eliminovaniu zhoršenému prospechu môže okrem podporného opatrenia doučovanie vo výraznej miere prispieť aj iné podporné opatrenie, napríklad zabezpečenie činnosti na rozvoj emocionality a sociálnych zručností a tiež podpora prostredníctvom pedagogických a odborných zamestnancov školy. Títo zamestnanci môžu ako členovia školského podporného tímu poskytovaním intervencií účinne napomôcť tomu, aby u žiakov nedochádzalo k zhoršeniu prospechu, čo neraz vyústi do opakovania ročníka.
Ministerstvo školstva preto v rámci svojich rozpočtových možností pristúpilo prioritne aj k financovaniu iných potrebných podporných opatrení, najmä poskytnutím príspevku na podporné opatrenie zabezpečenie pôsobenia pedagogického asistenta v triede a odborných a pedagogických zamestnancov, ktorí môžu byť členmi školského podporného tímu. Práve oni identifikujú poskytovanie podporného opatrenia, doučovania nevynímajúc.
Doučovanie bolo nastavené s tým úmyslom, aby sa najväčšia pomoc dostávala takým žiakom, ktorým hrozí v nasledujúcom školskom roku 2025/2026 opakovanie ročníka. Podotýkam, že sa jedná o jedno z viacerých kritérií, na základe ktorých môže škola požiadať o finančný príspevok na podporné opatrenie doučovanie. Pri revidovaní podporného opatrenia doučovanie muselo ministerstvo školstva brať do úvahy aj rozpočtové možnosti, ktorými disponujeme a ktoré boli schválené a legislatívne ustanovené v roku 2022, rozpočet na príspevok na podporné opatrenia podľa zákona o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v roku 2024 vo výške 74 585 000. Ide o finančné prostriedky rozpočtované na obdobie september až december roku 2024. Z týchto finančných prostriedkov sa v uvedenom období financuje približne deväťtisíc pedagogických asistentov, tisícpäťsto úväzkov školských podporných tímov, šesťsto úväzkov nepedagogických zamestnancov zabezpečujúcich sebaobslužné činnosti a ďalšie podporné opatrenia, ktoré si zakladajú nemalý finančný nárok. Vzhľadom na výšku disponibilných prostriedkov a konsolidačné opatrenia muselo ministerstvo školstva pristúpiť k postupnému zavádzaniu a prioritizovaniu jednotlivých podporných opatrení tak, aby boli čo najefektívnejšie využité.
Dovoľujem si však upozorniť, že právne predpisy sú aktuálne nastavené tak, že od roku 2026 budú podporné opatrenia z finančného hľadiska plne nárokovateľné. To znamená, že všetky oprávnené požiadavky musia byť kladne vybavené, teda aj odfinancovateľné. Školský zákon ustanovuje žiakovi zákonné právo na poskytnutie podporného opatrenia vrátane doučovania, pričom zákon o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení, o ktorom aktuálne rokujeme v druhom čítaní, uvádza, že do roku 2026 ministerstvo školstva môže prideliť príspevok na podporné opatrenia, teda nemusí tento príspevok priznať, a teda odfinancovať. Z uvedeného vyplýva, že do roku 2026 je potrebné nastaviť systém podporných opatrení spôsobom, aby sme takto nastavené kritériá dokázali pri súčasnej aj ekonomickej situácii financovať.
Do úvahy je potrebné brať aj ďalšie súvislosti ako napríklad udržateľnosť doposiaľ podporených pracovných pozícií pedagogických asistentov a iných zamestnancov, ktorým sa bude musieť zabezpečiť pokračovanie financovania zo štátneho rozpočtu, pretože prechádzame aj z financovania európskych finančných prostriedkov z národného projektu POP III aj v ďalších školských rokoch. Aj preto sme pri nastavovaní kritérií a cieľových skupín kombinovali a hľadali také možnosti, ktoré budú prínosom pre žiaka, a zároveň budú môcť byť aj reálne odfinancované. Revidovaný katalóg podporných opatrení stanovil maximálnu hranicu hodín vzhľadom k tomu, že v prvom vydaní katalógu podporných opatrení sa uvádza len odporúčaný rozsah. Tento umožňoval školám poskytovať viac ako 40 hodín doučovania na žiaka za kvalifikačné obdobie, čo výrazne prekračovalo možnosti financovania vzhľadom na spomenuté finančné alokované prostriedky. Ministerstvo školstva však sa daným podnetom a podnetmi podobného charakteru zaoberá.
Chcem ešte na záver upozorniť alebo dať do povedomia, že naozaj aj v rámci revízie výdavkov budú všetky podporné opatrenia revidované aj Útvarom hodnoty za peniaze.
Doplňujúca otázka
Okej, ďakujem pekne, pán predsedajúci, a ďakujem, pán minister, za odpoveď. Ja rozumiem tomu, že tá redukcia aj tých hodín, aj tých podporných opatrení je daná konsolidáciou a je daná finančnými možnosťami, len tá miera redukcie či už vlastne celkových hodín, alebo aj tých jednotlivých opatrení v tom katalógu je tak masívna, že moja otázka je, či ten systém včasného varovania, ktorý je aj súčasťou zákonov, o ktorých teraz rokujeme, potom má zmysel a či vôbec bude fungovať, pokiaľ vy takto zásadne zredukujete aj podporné opatrenia, aj počet tých hodín, ktorý je na nich vyčlenený.
Ďakujem pekne.
Doplňujúca odpoveď
Ďakujem.
V prvom rade chcem povedať, že konsolidácia sa vôbec nedotkla financií, ktoré smerujú na školstvo aj v oblasti podporných opatrení. To, o čom hovoríme, je, že v priebehu dvoch rokov ide viac ako 200 miliónov na podporné opatrenia a či už sú to asistenti učiteľov, či už je to školský podporný tím a sú to aj potom ďalej finančné prostriedky do budúcna na supervízorov. A od začiatku, ako som prišiel na ministerstvo, naozaj nechceme znižovať latky na vzdelávanie. Chceme, naopak, udržať tú latku požiadaviek na deti a radšej im dať podporu aj prostredníctvom napríklad podporných opatrení. Ale je úplne legitímne sa pýtať, že každé jedno euro, ktoré smeruje do školstva, akú prináša hodnotu.
A to, čo sa pýtam toho tímu napriek tomu, že pokračujeme stále s financovaním a my okrem navyšovania počtu napríklad asistentov učiteľov z 9-tisíc na 11-tisíc, teraz to je celkový objem, aj preklápame k tomu ešte aj ešifové peniaze, sú to obrovské finančné prostriedky zo štátneho rozpočtu, ale ja sa pýtam, čo to prináša. To je legitímna otázka. Či to jedno euro, ktoré ide do podporného tímu, je viac, ako keď pôjde učiteľom na platy, zjednodušene povedané. My musíme mať úplne jasné kritériá, vedieť zmerať, že ak sme takéto podporné opatrenie nasadili u istej skupiny žiakov na základe, samozrejme, diagnostiky, CPP a podobne, ktoré tu vznikajú, tak nám to prináša tento typ, v priemere nejaký, výsledku, ktorý meriame. Pretože ak mi niekto povie, že však vieme, že to je potrebné, tak ja hovorím, ak to vieme, tak mi to popíšte. Popíšte mi tú funkciu, ak poviem, že keď sem dám, toto mi to prinesie. Samozrejme, to neni úplne exaktná veda, ale toto musíme vedieť a sme tlačení z ministerstva financií, úplne prirodzene, a ja by som robil to isté. My vám dávame finančné prostriedky, povedzte, akú hodnotu to prináša.
Takže nie, nešetrí sa v tom, ale kým prejdeme teda na tú nárokovateľnosť plnú, tak si naozaj dávame pozor a chceme urobiť všetko pre to, aby sme mali dobrú metodiku, ale aj dobré meranie v tom, čo s tými peniazmi dávame. Ja som aj navštívil mnohé školy. Necítim sa odborník, aby som hovoril, či štyria asistenti učiteľa v niektorých triedach sú potrební. Vidím, že napríklad v marginalizovaných rómskych komunitách špecificky, keď máte integrované triedy, tak proste je to potrebné. Deti, ktoré majú aj zdravotné postihnutie a podobne. Ale, ale musíme to vedieť zmerať.
Takže len som chcel spresniť ešte, v úvode aj čo som odmietol, nešetrí sa tu a konsolidácia sa nijakým spôsobom tejto oblasti nedotkla. Ale sú to obrovské finančné prostriedky a musíme na to vedieť aj povedať, že sú efektívne využívané. A doteraz na to neexistuje, neexistuje, opakujem, nejaká dobrá, presná metodika hodnotenia a vyhodnocovania a merania toho, čo to prináša.