Dátum zadania
14. 2. 2024
Zadávateľ
Dávid Dej
Otázka
Prečo ste nekritizovali skrátenie premlčania pri trestnom čine znásilnenia skôr, napríklad vo Vašom liste predsedovi NRSR a prečo ste zmenili názor až tento týždeň?
Adresát
generálny prokurátor SR Maroš Žilinka
Dátum odpovede
15. 2. 2024
Zodpovedal
generálny prokurátor SR Maroš Žilinka
Odpoveď
Vážený pán predsedajúci, vážený pán poslanec, ktorý ste mi položili otázku, vy ako keby ste v tej otázke zároveň uvádzali aj odpoveď, ale hlboko sa mýlite. V prvom rade generálny prokurátor Slovenskej republiky nie je politik a prokuratúra by vždy mala ostať mimo politického boja alebo súboja. Tak tomu bolo aj v danom prípade vzhľadom na charakter legislatívneho konania, štádium legislatívneho konania, to, že v danom prípade neprebiehalo medzirezortné pripomienkové konanie, pretože išlo o skrátené legislatívne konanie, postupoval som tomu zodpovedajúcim spôsobom – iniciatívne – a zo subjektov, ktoré sú inak subjektami medzirezortného pripomienkového konania, ako je-di-ný. Nechcem sa tým nikoho dotknúť. Iniciatívne.
Ja som sa 10. januára tohto roku obrátil na predsedu Národnej rady iniciatívne mojím listom, kde som mu predložil moje stanovisko ku korupčnej trestnej činnosti alebo návrhu zákona v tejto časti. V nadväznosti na to predseda Národnej rady zvolal pracovné stretnutie, na ktoré ma pozval spoločne s pánom ministrom spravodlivosti, a zúčastnili sme sa ho. Tam sme prebrali skutočne široký okruh problémov súvisiacich s návrhom legislatívy a okrem iného, možno ste si to nevšimli, ale pán predseda Národnej rady sa verejne vyjadril o našom stretnutí, že chce sa pozrieť na navrhované skrátenie premlčacích lehôt či na úpravy hranice výšky škody. Čo viac môžem ja ako generálny prokurátor v danom štádiu legislatívneho konania v danom mieste vykonať? Je to vec, vnútorná vec Národnej rady Slovenskej republiky, aká tu je komunikácia.
Trvám na tom, čo som povedal na ostatnej hodine otázok, že návrh legislatívny vrátane premlčacích lehôt je výrazom predstavy navrhovateľa o smerovaní trestnej politiky štátu a rovnako legitímne sú aj názory iných poslancov, ktorí tomu môžu oponovať. Generálny prokurátor Slovenskej republiky však tu nie je na to, aby kritizoval niekoho, ale ak uznám za vhodné, aby som prezentoval svoj názor. To som aj vykonal a absolútne primeraným, legitímnym spôsobom. Nie tak, ako hovorí strana Sloboda a Solidarita, že kabinetným, tajným spôsobom a neviem čo. Legitímnym a korektným spôsobom.
Pýtam sa, prečo iné subjekty neuplatnili taký istý postup iniciatívny ako ja? Prečo pán predseda Súdnej rady nepripravil materiál, nepredložil do Súdnej rady a Súdna rada nepredložila svoje pripomienky predsedovi Národnej rady ako ja? Na to poukázala aj členka Súdnej rady.
A či som zmenil názor? Nezmenil som názor. Neviem, z čoho vyvodzujete tento záver. Prokuratúra Slovenskej republiky tu vždy bola na strane obetí násilných trestných činov a zvlášť zraniteľných osôb. Venujeme tomu v každoročnej správe o činnosti jednu stať, kde sa tomuto venujeme. Máme špecialistov, ktorí veľmi citlivo pristupujú k vybavovaniu tejto agendy. A nehnevajte sa, slová, ktoré tu rozprávala pani poslankyňa Kolíková na tlačovej konferencii, sú nie urážkou mňa, ja úplne kašlem na jej vyjadrenia, ale všetkých prokurátorov, ktorí sa moria a ktorí robia a nasadzujú svoje, to najlepšie zo seba v boji za ochranu práv týchto subjektov. (Potlesk.)
A pokiaľ, pokiaľ narážate na status, ktorý som uverejnil, to nie je kritika nikoho. To je status o koncepčnom nastavení systému tak, že tu bude vytvorené právne prostredie, že tu budú štátne orgány a že tu budú subjekty, ktoré sú pripravené pomáhať obetiam trestných činov koncepčne. A trestné konanie je len jeden maličký dielik z tohoto celého... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Doplňujúca otázka
Ďakujem pekne. No, vy ste sa pokúsili opísať ten proces, aj keď mne to príde trošku absurdné, že vy teda hovoríte, že ste sa stretli s predsedom Národnej rady, a tam to končí. Ale ja som sa predsa len chcel opýtať, že aký je teda váš názor na skrátenie tej pre... tej doby premlčania pri trestnom čine znásilnenia. Takisto či si teda myslíte, že skrátenie tej lehoty je v prospech obetí a či ich teda bude motivovať nahlasovať tieto trestné činy.
Ďakujem.
Doplňujúca odpoveď
Pán poslanec, ja som sa nielen stretol s predsedom Národnej rady Slovenskej republiky, ja som ho najskôr oslovil listom, potom sme mali spoločné rokovanie a následne som zaslal pomerne rozsiahly materiál, ktorý bol spracovaný v časti korupcie až do paragrafového znenia. Mal riešiť korupciu z hľadiska rozsahu, z hľadiska trestných sadzieb a z hľadiska dosahu na premlčacie lehoty. Ako som povedal, Slovenská republika musí vytvoriť koncepčný systém garantujúci ochranu práv a záujmov obetí násilných trestných činov. Prokuratúra v tomto smere môže byť vzorom. To vám garantujem. Či je to aj v iných oblastiach, mimotrestných, to je druhá otázka.
A pokiaľ sa bavíme o premlčacích lehotách, tá debata, ktorú som zaznamenal v ostatnom čase a do nej sa nebudem ja zapájať, pretože to je politicko-emotívna debata, nie odborno-právna, áno? Pretože tak, ako je faktom, že dĺžka premlčacej doby nemá absolútne žiaden vplyv na motiváciu obete spáchaného trestného činu oznamovať skôr alebo neskôr spáchanie trestného činu, tak je faktom aj to, že čím neskôr sa trestný čin ohlási, tým je ťažšie zdokumentovateľný. A práve preto tu musí byť koncepčný systém, ktorý umožní týmto poškodeným osobám, tým obetiam prekonať to, tú prvotnú traumu z ataku agresora, aby umožnil čo najskôr sa postaviť tomuto agresorovi zoči-voči. Ale to musia byť všetky orgány: zdravotníctvo, psychológia, právne poradenstvo. Áno, aj polícia a prokuratúra, ktorá musí mať špecialistov na túto oblasť. Preto je ťažko diskutovať, vytiahnuť z tej skladačky, z tej mozaiky, z tých puzzlov jeden jediný okamžik a o ňom sa začať baviť. Bavme sa o koncepčnom riešení problematiky.
Ďakujem pekne.