Hodina otázok Vytlačiť stránku / Print page

Otázka od: Róbert Puci

Stav otázky: zodpovedaná
Dátum zadania 31. 1. 2024 
Zadávateľ Róbert Puci 
Otázka Pani ministerka Saková, aké boli hlavné problémy, ktoré spomínali zástupcovia automobilového priemyslu na spoločnom stretnutí, ktoré ste zorganizovala? 
Adresát podpredsedníčka vlády a ministerka hospodárstva SR Denisa Saková 
Dátum odpovede 1. 2. 2024 
Zodpovedal podpredsedníčka vlády a ministerka hospodárstva SR Denisa Saková 
Odpoveď Ďakujem veľmi pekne za slovo. Vážený poslanec, ďakujem aj za vašu otázku. Automobilový priemysel na Slovensku prináša do HDP alebo zúčastňuje sa na tvorbe HDP vyše ako desiatimi percentami, zamestnáva na Slovensku zhruba 260 000 ľudí a podieľa sa na slovenskom exporte viac ako 40 % a z tohto dôvodu je mu treba venovať veľkú pozornosť a hlavne z dôvodu toho, že máme tu výzvy, ktorým musí čeliť, a hlavnou výzvou je elektromobilita. A pokiaľ my na Slovensku aj spolu s jednotlivými veľkými podnikmi výrobcami automobilov tento trend nezachytíme, tak otázka budúcnosti automobilového priemyslu na Slovensku v strednodobom a dlhodobom horizonte by bola veľmi komplikovaná a veľmi otázna. Z tohto dôvodu som zorganizovala stretnutie na úrade vlády, kde sa zúčastnil predseda vlády Robert Fico a jednotliví ministri, ako minister životného prostredia, minister dopravy, minister školstva a takisto na toto stretnutie prijal pozvanie aj výkonný podpredseda Európskej komisie Maroš Šefčovič. Samozrejme, na tomto stretnutí boli hlavne predstavitelia veľkých automobilových spoločností, boli tam predstavitelia autobatériového priemyslu, ale aj zástupcovia akademickej obce. Hlavné problémy, ktoré nám adresovali v rámci automobilového autobatériového priemyslu, boli nasledovné: Bolo to neustále sa meniace legislatívne prostredie, ktorého sme boli svedkami posledného tri a pol roka. Ďalšími problémami sú dlhé, zdĺhavé povoľovacie procesy, ktorým čelia na Slovensku, niekedy je to v priemere 300 dní a zvyknutí sú v rámci štátov Európskej únie zhruba na 80 až 90-dňové povoľovacie procesy, samozrejme, aj veľká byrokracia. Následne nám adresovali výzvy, ako sú nedostupnosť pracovnej sily alebo nedostatočná kvalifikácia pracovnej sily, veľmi vysoké vstupy, nákladové vstupy, čo sa týka cien energií, ale aj, i veľká inflácia, ktorá im ovplyvňuje ich vstupy do výroby. Ďalšími problémami a tými markantnými, ktorými sme sa zaoberali aj na osobitných stretnutiach, bolo odpadové hospodárstvo a hlavne nútená zmena zákonov, ktoré sú v pôsobnosti ministerstva životného prostredia. Rokovali aj s ministrom životného prostredia. Potrebná je zmena legislatívy aj v oblasti recyklácie, pretože Slovensko absolútne nespĺňa KPI, ktorým sa zaviazalo a keby aj mohli niektoré komponenty recyklovať v rámci výroby, tak to zo zákona nie je možné. Toto sú všetky výzvy, ktorým sa musíme v najbližšom období venovať, a sľúbili sme, že spravíme veľkú, špeciálnu vládu na konci februára. Počas nasledujúcich týždňov jednotliví zástupcovia automobilového a autobatériového priemyslu si zrevidujú stratégiu rozvoja elektromobility do roku 2030, ktorú pripravila minulá vláda, odsúhlasila ju v júni v roku 2023. Takisto sme túto stratégiu rozoslali aj jednotlivým ministerstvám a ostatným štátnym inštitúciám a veľmi detailne sa chceme venovať každému jednému bodu, ktorý pre slovenský autobatériový a automobilový priemysel do budúcnosti je potrebný, pretože, ako som uviedla na začiatku, pokiaľ to nepodchytíme v nasledujúcich troch, štyroch rokoch, tak existencia automobilovej výroby na Slovensku bude veľmi otázna. Ďakujem veľmi pekne za otázku.  
Doplňujúca otázka  
Doplňujúca odpoveď  

Deň v parlamente

<- ->
Kalendár zobrazí hodinu otázok pre daný deň.