Hodina otázok Vytlačiť stránku / Print page

Otázka od: Branislav Gröhling

Stav otázky: zodpovedaná
Dátum zadania 19. 10. 2022 
Zadávateľ Branislav Gröhling 
Otázka Vážený pán minister, aké aktivity vyvinie ministerstvo školstva, aby predišlo radikalizácii mládeže a dosiahlo, zlepšilo povedomie mladých ľudí v oblasti tolerancie či v oblasti práv a postavenia sexuálnych menšín? 
Adresát minister školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR Ján Horecký 
Dátum odpovede 20. 10. 2022 
Zodpovedal minister školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR Ján Horecký 
Odpoveď Vážený pán poslanec, ďakujem za vašu otázku. Ako sme už spomínali predtým, v utorok to boli dva týždne, čo som nastúpil do funkcie ministra a naozaj som tam neprišiel na tento rezort kúriť a svietiť, ale naopak, robiť všetko pre to, aby sa školstvo na Slovensku posunulo do 21. storočia. Mal som zároveň to šťastie, že na ministerstve som našiel veľa šikovných ľudí, ktorí majú rovnaké zapálenie pre tento dlho očakávaný a potrebný posun a, samozrejme, som so sebou priniesol ďalších odborníkov. Pán poslanec, týmto vám aj opätovne ďakujem za prácu, ktorú ste na rezorte počas svojho pôsobenia vo funkcii ministra urobili. Našou snahou je pokračovať v dobre rozbehnutej práci a koncepčne ju viesť ďalej. Práce na curricule sa, samozrejme, nezastavili, pokračujú v súlade s plánom obnovy a odolnosti a strategickými dokumentmi a cieľmi rezortu. Tragédia, ktorá sa udiala minulý týždeň, je bezprecedentná a všetkých nás hlboko zasiahla. O to viac, že ju sprevádza napätie na všetkých úrovniach, polarizácia, ku ktorej dochádza od ulíc až po najvyššie miesta. Deti a mladí ľudia jednoducho len zrkadlia reakcie našej spoločnosti, okrem toho, že si nesú aj vlastné traumy z náročného času, ktorý prežívali. Ich názory sa ešte len tvoria, hľadajú svoje miesto, snažia sa začleniť. Tie veci, ktoré predchádzali tej dvojnásobnej vražde a následnej sebevražde, sú vám známe. Dva roky covidu, dištančné vzdelávanie, sociálna izolácia v ich rozvoji zanechali veľmi výraznú stopu. Trauma z vojny na Ukrajine, často im chýbal priestor na diskusiu o svojich názoroch, chýbal im priestor v reálnom svete. Nehovorím, že to, aká je situácia dnes, je vinou len pandémie. Naši žiaci v niektorých oblastiach dlhodobo majú výsledky, ktoré zaostávajú za úrovňou, ktorú by sme chceli dosiahnuť aspoň s krajinami OECD. Napríklad v testovaní gramotnosti PISA. Osobitne nízka je úroveň gramotnosti v oblastiach globálneho vzdelávania. To je veľmi hrubo a úsporne zhrnutý východiskový stav. A ako viete, spôsob vyučovania prejde zmenou. Napokon aj vy ste na tom začali pracovať. Aktuálne odborné tímy NIVAM-u a ministerstva školstva pracujú na príprave nových štandardov základného vzdelávania. Hlavným cieľom curriculárnych zmien bude presun ťažiska vzdelávania z odovzdávania vedomostí na rozvoj kompetencií žiakov, ku ktorým budú žiaci vedení naprieč všetkými vzdelávacími oblasťami. Medzi tieto kompetencie v oblasti osobnostného rozvoja patria okrem iného aj etické konanie, schopnosť riešiť problémy, kriticky myslieť, spolupracovať, byť solidárny, proaktívne komunikovať, vyhodnocovať rôzne zdroje informácií a podobne. Plánované zmeny v obsahu a forma vzdelávania budú reflektovať aj tzv. hodnotové témy vrátane primeranej vzťahovej a sexuálnej výchovy. Táto téma sa v obsahu posilní dvomi spôsobmi. Stane sa súčasťou spomínaných vzdelávacích štandardov, vzdelávacích oblastí a taktiež sa premietne aj do tvorby učebných zdrojov, učebníc, didaktických prostriedkov, ktoré budú k dispozícii pedagogickým zamestnancom škôl, rôznych zriaďovateľov s rešpektom k ich voľbe spôsobu realizovania štátno-vzdelávacieho programu vlastnou cestou školských vzdelávacích programov. Obsahovo sa pri tejto téme zameriavame najmä na vytvorenie inkluzívneho prostredia. Napokon v svojom prístupe k deťom neskúmame a nepristupujeme k nim podľa toho, aký je ich sociálny, ekonomický, etnický, rasový pôvod alebo sexuálna orientácia, pohlavie alebo ďalšie rozdiely. A to všetko s cieľom na posilnenie bezpečia a ochrany pred zneužívaním a šikanou vrátane tej, ktorá sa odohráva v online priestore na princípe zodpovedného a informovaného rozhodovania o vlastnom správaní a rešpektovaní rozhodnutia druhých osôb.  
Doplňujúca otázka Ďakujem veľmi pekne, pán minister. Ja som sa pýtal, že aké aktivity budete robiť v nasledujúcom období, pretože si povedzme veľmi jasne, že to cítime v rámci školstva, tú radikalizáciu školského prostredia. A prispeli k tomu, samozrejme, aj určité okolnosti v rámci covidu, ale tie posledné okolnosti, o ktorých môžme rozprávať, je, že sme mali tu, bohužiaľ, obete, päť obetí mladých ľudí v rámci tej nešťastnej udalosti na Zochovej. Bola tu teraz naozaj ohavná vražda dvoch mladých ľudí na Zámockej. Momentálne v médiách sa všade rieši chlapec, ktorý priniesol sekeru reálne do školy. Ja som nezachytil nejaké vaše jasné vyjadrenia, alebo ja som nezachytil z ministerstva školstva nejaký metodický pokyn alebo nejakú pomoc, alebo nejaké usmernenie, alebo niečo, čo by ste poskytli školám, tak ako sa poskytovalo v minulosti, pretože školy toto naozaj zasiahlo a naozaj to školy riešia. Riešia to špeciálni pedagógovia, riešia to učitelia, riešia to mladí ľudia. Prečo ste nedali nejakých päť zásad, akože citlivo počúvame, budeme empatickí, dodržujeme nejakú dennú rutinu, otvorene komunikujeme bez nejakej, bez nejakého tabu. Vyhľadajte jednotlivé centrá podpory, aby ste zverejnili na jednom mieste, tak ako sa vždy zverejňovalo, kontakty linky )pomoci, kontakty na všetky poradenské centrá, na Dobrú linku, na Linku detskej istoty, Linku detskej dôvery. Aby ste pripravili pomocné materiály pre samostatne pedagógov, následne pre odborných zamestnancov, pre učiteľov, aby ste urobili nejakú diskusiu, aby aj učitelia, aj mladí ľudia vedeli, že majú vo vás podporu. Rozprávate, že chcete byť minister pre všetky deti, ja vám to zatiaľ verím, lebo je to aj uveriteľné, ale tak poďte to urobiť. Poďte reálne urobiť niečo pre školy, pretože toto je reálny problém. Máte tam tím dobrých ľudí, tak ako ste povedali, stačí im to iba zadať, aby pripravili takúto pomoc na jednom mieste, kde budú môcť školy... (Prerušenie vystúpenia časomerom. 
Doplňujúca odpoveď Pán minister, dovolím si zopakovať vašu otázku, vážený pán (reakcia predsedajúceho: „pán poslanec“), pán poslanec: „Vážený pán minister, aké aktivity vyvinie ministerstvo školstva, aby predišlo radikalizácii mládeže a dosiahlo, zlepšilo povedomie mladých ľudí v oblasti tolerancie či v oblasti práv a postavenia sexuálnych menšín?“ Toto sa, pán poslanec, aby sa predišlo a zlepšilo povedomie mladých ľudí, nedá urobiť takto (rečník lúskol prstami). Nedá sa to urobiť jedným päťbodovým metodickým pokynom. Je to systematická práca, ktorá vyžaduje presne to, čo som vám odpovedal v stanovenom čase. A tie okamžité opatrenia, ktoré ste sa ma mimochodom v tejto otázke nepýtali, preto ďakujem za tú doplňujúcu, sme urobili. My sme aj okamžite kontaktovali VÚDPaP, centrá pomoci, dali sme, ubezpečili sme sa, že hneď na tú školu, kde sa to stalo, išiel intervenčný krízový tím, na dve strany z VÚDPaP-u sme dostali pre školy spôsoby, ako môžu komunikovať, ako môžu rodičia, žiaci, učitelia kontaktovať alebo získavať pripravené materiály a informácie na linkách a už hotové veci, pretože toto sa nestalo v krajine, kde všetci sme si žili v pohode a v blahobyte. Tomu predchádzali udalosti, ktoré ste museli riešiť aj vy, keď bola vojna na Ukrajine alebo covid. Čiže už rozbehnuté mechanizmy sme použili aj v tomto prípade a pridali sme k tomu to, čo bolo aktuálne, aj podporu pre ľudí z komunity LGBTI. Že sme okamžite si neurobili gesto a neodfajkli fajočku, že sme poslali niečo na školy. Tak viete, pán poslanec, okamžité, vzbrklé reakcie niekedy neprinášajú ten cieľ, ktorý aj úprimne sa ním hľadá. Niekedy len prispievajú k rozbúreniu vášní a k nie vždy dobre nasmerovanému aktivizmu. Prvá naša reakcia bola okamžitá a hneď. Vyjadrili sme svoj postoj k tej strašnej tragédii a odporučili sme okamžite, aby deti, nielen deti, ale aby pedagógovia boli vnímaví, rozprávali na deti, s deťmi, aby rodičia si všímali svoje deti viacej, spolužiaci, kamaráti a vyjadrili sme sústrasť a úprimnosť s tými, ktorých sa najviac táto udalosť dotkla. Čiže tie prvé kroky sme podnikli tak, ako teraz ste mi vytkli, že nie. A systémové veci, ktoré môžu riešiť presne v duchu vašej otázky a majú pomôcť tejto spoločnosti ku kultúrnemu a hodnotovému posunu, tak na tom pracujeme.  

Deň v parlamente

<- ->
Kalendár zobrazí hodinu otázok pre daný deň.