Hodina otázok Vytlačiť stránku / Print page

Otázka od: Branislav Gröhling

Stav otázky: zodpovedaná
Dátum zadania 19. 10. 2022 
Zadávateľ Branislav Gröhling 
Otázka Vážený pán minister, vo svetle udalostí posledných dní plánujete posilniť prevenciu proti extrémizmu a sexuálnu výchovu, aby sa predchádzalo radikalizácii mládeže a nenávistným útokom voči sexuálnym menšinám? 
Adresát minister školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR Ján Horecký 
Dátum odpovede 20. 10. 2022 
Zodpovedal minister školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR Ján Horecký 
Odpoveď Vážený pán poslanec, ďakujem aj za túto vašu otázku. Ako som spomínal v predchádzajúcej odpovedi, pripravujeme zmenu obsahu vzdelávania, ktorej cieľom bude posun celej spoločnosti k väčšej tolerancii, ohľaduplnosti, k prijímaniu rôznorodosti a ku kritickému mysleniu a vyhodnocovaniu informácií. To je z dlhodobého hľadiska. Na zmiernenie následkov sme reagovali aj bezprostredne po minulotýždňových tragických udalostiach. Na škole, ktorú navštevoval útočník, bol zriadený intervenčný tím, posilnili sme krízový kontakt VÚDPaP-u, na ktorý sa mohli obrátiť ľudia, ktorí cítili frustráciu, strach či neistotu. K tragickým udalostiam na Zámockej zároveň vydal Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie viacero materiálov zameraných na pomoc pre mladých ľudí z LGBTI komunity. Okrem toho VÚDPaP a NIVAM dlhodobo publikujú a zverejňujú množstvo odborných materiálov, ktoré sú vždy k dispozícii pre každého, kto potrebuje pomoc či poradiť. Medzi tieto materiály patria manuály pre odborných zamestnancov, príručky a programy, návody na manažment triedy, na krízový manažment v školskom prostredí, na skupinovú dynamiku a ďalšie. Dlhodobo sa zaoberajú a vydávajú rady aj na témy násilia v školách, kyberšikanu a šikanu. Publikovali aj dokumenty k smútkovému poradenstvu, ako riešiť prejavy radikalizácie a extrémizmu v edukačnom aj v poradenskom procese, prevencie rizikového správania v edukačnom procese, v krízovej intervencii, riešeniu krízovej situácie, rozvíjaniu odolnosti ako prevencie šikanovania a radikalizácie mládeže, ale aj na témy podpory detí a mladých ľudí z menšinových komunít, ako je aj LGBTI komunita. Tieto materiály sú k dispozícii formou publikácií, online dokumentov, podcastov či webinárov. Toto sú okamžité kroky, ako pomôcť školám, mladým ľuďom, ale aj rodinám vysporiadať sa s krízovými udalosťami, návody na to, ako o ťažkých témach diskutovať a zvládať ich.Z dlhodobého hľadiska, už to bolo spomínané, ale chcem vám odpovedať v plnosti na vašu otázku, je to curriculárna zmena vyplývajúca z plánu obnovy, ktorej súčasťou bude aj to, čo niekde my nazývame charakterové vzdelávanie, a prinesie nadpredmetovú hodnotovú výchovu. Jej úlohou bude posilnenie kritického myslenia už spomínaného charakterového vzdelávania a rozvoj digitálnych zručností a mnohé ďalšie veci. Pripravené zmeny obsahu a formy vzdelávania by mali viesť k tomu, aby mladí ľudia mali schopnosť identifikovať, odsúdiť prejavy nenávisti, vedieť na ne reagovať bez toho, že by ubližovali sebe či druhým. Taktiež rozpoznať a nevliezť do pasce diskriminácie a upierania ľudských práv, vyhľadávať informácie o rôznych informačných zdrojoch, kriticky ich posudzovať, ich relevantnosť a dôveryhodnosť, počúvať, diskutovať, argumentovať, vyhodnocovať názory iných a na základe argumentov iných a vedeckých dôkazov upraviť vlastný názor, posúdiť svoje konanie a byť zaň zodpovedný. Toto nie je nejaké slovné cvičenie na základe vašej otázky. Je to prax, ktorá funguje na niektorých výborných školách na Slovensku, na ktorých som mal možnosť aj pôsobiť, a to či v oblasti štátneho, medzinárodného vzdelávania, cirkevného alebo súkromného. Vo všetkých prípadoch som videl, že tieto školy uplatňujú holistický prístup ku žiakom, ktorý neznamená, že, teda ktorý znamená, že žiak nie je len nositeľom izolovaných vedomostí z jednotlivých učebných predmetov, ale vyrastá ako zodpovedný, sebavedomý a úspešný občan, ktorý je nositeľom hodnôt, na ktorých sa vieme naprieč celým spektrom v tejto spoločnosti zhodnúť, ako je čestnosť aj akademická čistota, tolerancia, poctivosť, schopnosť komunikovať, byť tímovým hráčom, byť človekom, ktorý sa vie uplatniť, ktorý vie svoje vedomosti nielen reprodukovať, ale aj použiť. No a mojím cieľom je, tak isto ako verím, naozaj verím, že aj vaším, aby žiak nepotreboval šťastie byť na takej škole, ale aby na každej škole všetky deti v tejto krajine mohli dostať takýto osobnostný rozvoj a takéto vzdelávanie. Ale ako som spomínal, zmena spoločnosti závisí od nás všetkých. Tak ako prosím učiteľov, pedagógov, prosím aj rodičov, aby pomohli svojim deťom prejsť rôznymi zážitkami, rozprávať sa s nimi a snažiť sa im vysvetliť, čo sa deje, spôsobom, ktorý ich neprovokuje k vyhraneniu, k netolerancii, ale naopak k prijatiu a k porozumeniu. Ďakujem.  
Doplňujúca otázka Pán minister, ja viem, že som vám položil vlastne dve rovnaké otázky v podstate a vy ste mi podobne veľmi odpovedali. Ale spomenuli ste, že ste riaditeľ školy, bývalý riaditeľ školy, ja podotýkam, že aj úspešnej školy, aj manažér úspešnej siete školy, tak povedzte iba tak ľudsky, že ako ste vy predchádzali diskriminácii alebo nenávistným prejavom na adresu zdravotne postihnutých, sexuálnych menšín a že aké aktivity ste konkrétne realizovali vy v škole, keď ste boli riaditeľ alebo manažér jednotlivých škôl a že teraz by ste to odporúčali jednotlivým školám. Ďakujem. 
Doplňujúca odpoveď Ďakujem. Nebudem vám akoby jednotlivo vymenovávať, čo bolo v International Baccalaureate programe, čo na cirkevnej škole a čo vo FELIX-e na súkromnej, ale skúsim urobiť pre stručnosť takú syntézu, ale aby bola dostatočne konkrétna... (Prerušenie vystúpenie predsedajúcim.) 

Deň v parlamente

<- ->
Kalendár zobrazí hodinu otázok pre daný deň.