Hodina otázok Vytlačiť stránku / Print page

Otázka od: Peter Liba

Stav otázky: zodpovedaná
Dátum zadania 9. 2. 2022 
Zadávateľ Peter Liba 
Otázka Pán minister, aké investície do železničnej infraštruktúry plánuje štát na tento rok? 
Adresát minister dopravy SR Andrej Doležal 
Dátum odpovede 10. 2. 2022 
Zodpovedal minister dopravy SR Andrej Doležal 
Odpoveď Vážený pán poslanec, v súlade so schváleným alebo schváleným, v súlade s investičnými plánmi a tzv. harmonogramom priorít pre železničnú infraštruktúru, ktorý sme zverejnili, a o týždeň v stredu bude, verím, schválený vládou Slovenskej republiky, máme jasne stanovené priority, ale máme aj jasne stanovené limity. Limity výdavkov na investovanie do železničnej infraštruktúry, a to je 0,4 % HDP. Napriek tomu, a to vrátane eurofondov, vrátane štátneho rozpočtu, vrátane plánu obnovy, čiže prostredníctvom týchto troch zdrojov a ešte som zabudol CEF, čiže prostredníctvom štyroch týchto zdrojov, máme už dnes vo výstavbe alebo v realizácii, alebo projekty vo vysokom stupni prípravy nasledujúce projekty. Prebieha nám modernizácia železničného uzla Žilina, modernizácie trate Devínska Nová Ves - štátna hranica s Českou republikou, modernizácie trate Poprad - Lučivná a elektrifikácia trate Haniska pri Košiciach - Moldava nad Bodvou. Čo sa týka roku 2022, očakávame začiatok realizácie nasledovných projektov: Čadca - Svrčinovec, Svrčinovec - štátna hranica s Českou republikou, tzv. tretia etapa, modernizácia bratislavského tunela č. 2 a realizácia projektov Fiľakovo - Holiša, Šaštín - Kúty, železničná stanica Barca, trať Margecany - Červená Skala a ďalšie menšie stavby. Kompletný zoznam stavieb, ktorú sa budú realizovať alebo majú začať realizovať v tomto a budúcich rokoch, nájdete na stránke ministerstva dopravy, slash priority, slash železničný harmonogram a, samozrejme, veľmi rád, veľmi rád možno dopodrobna vysvetlím tento harmonogram. Postupovali sme v zmysle priorizácie a do týchto priorít vstupovali viaceré kritériá, jednak CBA-čka, čiže pomer cena, výkon, hodnota alebo keď chcete hodnota za peniaze, ale bolo to oveľa komplexnejšie prioritizovanie ako pri cestnej infraštruktúre, lebo sme museli zohľadniť aj tzv. úzke miesta alebo batuneky, potom sme museli zohľadniť trate, ktoré sú v havarijnom stave. Musíme myslieť nielen na rekonštrukciu, ale aj na modernizáciu v zmysle zrýchľovania koridorov a nesmieme zabúdať na priority Európskej komisie v budovaní TEN-T koridorov. Takže ten harmonogram nie je jednoduchý, nie je určený na čítanie bežnej verejnosti, ale lepšia odborná verejnosť, je to, je to relatívne dobre čitateľné, máme tam viacero záložiek, ale ak treba, tak, samozrejme, veľmi rád vás s týmto strategickým dokumentom prevediem. Ten dokument prešiel hodnotením UHP a verím, že mu vyjadrí podporu aj vláda Slovenskej republiky budúci týždeň. Ďakujem veľmi pekne, skončil som. 
Doplňujúca otázka  
Doplňujúca odpoveď  

Deň v parlamente

<- ->
Kalendár zobrazí hodinu otázok pre daný deň.