Hodina otázok Vytlačiť stránku / Print page

Otázka od: Peter Liba

Stav otázky: zodpovedaná
Dátum zadania 20. 10. 2021 
Zadávateľ Peter Liba 
Otázka Vážený pán minister, rád by som sa informoval, ako pokračuje plánovanie výstavby obchvatu Košíc a cesty na Svidník (R4, od Prešova po Vyšný Komárnik). Kedy je naplánovaný začiatok a ukončenie výstavby? Susedné krajiny (Maďarsko, Poľsko) majú úseky pomaly už dokončené. 
Adresát minister dopravy SR Andrej Doležal 
Dátum odpovede 21. 10. 2021 
Zodpovedal minister školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR Branislav Gröhling 
Odpoveď Pán poslanec, dovoľte mi, aby som vám prečítal otázku od pána ministra dopravy a výstavby, respektíve teda odpoveď. Pán minister pravidelne komunikuje so svojím poľským a maďarským partnerom. O pár týždňov bude do prevádzky odovzdaný úsek D1 Prešov, západ – Prešov, juh. V realizácii je stavba R4 Prešov, severný obchvat. Prvá etapa verejného obstarávania na zhotoviteľa druhej etapy, po tom, čo bolo ukončené hodnotenie zo strany Útvaru hodnoty za peniaze ministerstva financií, by malo začať ešte v tomto roku. Zároveň očakávame v dohľadnej dobe podpis zmluvy zhotoviteľom stavby R2/R4 Košice, Šaca – Košické Olšany ako druhá etapa. Ďalšie chýbajúce úseky, respektíve rýchlostné Via Carpatia, respektíve rýchlostnej cesty R4 medzi Prešovom a štátnou hranicou s Poľskom sú v príprave, pričom na jeden úsek je právoplatné územné rozhodnutie a spracovaná dokumentácia pre stavebné povolenie. Na ďalšie tri úseky je spracovaná dokumentácia pre územné rozhodnutie a pri zvyšných štyroch úsekoch je ukončený proces posudzovania vplyvov na životné prostredie. Ako iste viete, vláda Slovenskej republiky na rokovaní 16. septembra schválila pre rezort dopravy zásadný dokument Priority vo výstavbe cestnej infraštruktúry, v ktorom sa nachádza aj zoznam investičných priorít. Na jeho základe sa bude riešiť príprava, výstavba aj údržba cestnej infraštruktúry nasledujúce desaťročie. Zoznam investičných priorít bol pripravený spolu s Útvarom hodnoty za peniaze ministerstva financií. Je zásadný nielen preto, že je jednou zo základných úloh v programovom vyhlásení vlády, ale najmä preto, že na jeho základe bude možné transparentne, predvídateľne pripravovať cestné projekty, čo je dôležité pre stavebný trh a všetkých obyvateľov Slovenska. Zoznam vyše stovky projektov vznikol na základe analytických výpočtov a tvrdých dát. Analytici Útvaru hodnoty za peniaze pri posudzovaní jednotlivých projektov brali do úvahy kritériá ako dopravná intenzita, spoločenská priorita, teda aký vplyv bude mať dokončený projekt na nezamestnanosť, a tiež pomer nákladov a prínosov. Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky spracovalo časový a finančný harmonogram prípravy a výstavby prioritných projektov cestnej infraštruktúry, ktorý bol predložený na Útvar hodnoty za peniaze ministerstva financií. Uvedený harmonogram vzala vláda na vedomie na svojom rokovaní 12. mája tohto roku. Ďalšie prípravy a realizácie jednotlivých stavieb diaľnic a rýchlostných ciest, a teda aj úsekov rýchlostnej cesty R4, by sa malo pokračovať na základe schváleného materiálu a taktiež v súlade s limitmi výdavkov rozpočtovanými na tento účel v rámci rozpočtu Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky na príslušný rozpočtový rok. Keďže si na ministerstve uvedomujeme dôležitosť tohto projektu, tak sa zaoberáme aj analýzou možností realizácie chýbajúcich úsekov R4 medzi Prešovom a štátnou hranicou s Poľskom prostredníctvom projektu verejno-súkromného partnerstva. K tomuto však je potrebné dotiahnuť prípravu týchto úsekov po stupeň územného rozhodnutia, na ktorú je nevyhnutné potrebné vyčleniť finančné zdroje zo strany ministerstva financií. Zároveň však bude potrebné posúdenie tejto formy realizácie aj rezortom financií. Ďakujem veľmi pekne. 
Doplňujúca otázka  
Doplňujúca odpoveď  

Deň v parlamente

<- ->
Kalendár zobrazí hodinu otázok pre daný deň.