Hodina otázok Vytlačiť stránku / Print page

Otázka od: Štefan Kuffa

Stav otázky: zodpovedaná
Dátum zadania 23. 6. 2021 
Zadávateľ Štefan Kuffa 
Otázka Pán minister, tento mesiac došlo k tragédii dvoch 12-ročných dievčat, ktoré zrazil vlak priamo na železničnej trati. Je tento úsek trati dnes už chránený plotom? 
Adresát minister dopravy SR Andrej Doležal 
Dátum odpovede 24. 6. 2021 
Zodpovedal minister dopravy SR Andrej Doležal 
Odpoveď Vážený pán poslanec, nie. K dnešnému dňu nie je predmetný úsek trate chránený dostatočne zriadeným oplotením. Treba si uvedomiť, že železničná sieť je líniová stavba a nie je možné, aj keby sme chceli, v celom jej, v celom jej rozsahu zriadiť, zriadiť oplotenie. Tie, samozrejme, je to, je to obrovská tragédia. Aj z tohto miesta treba vyjadriť rodine naozaj aspoň úprimnú sústrasť, ale tu je ten problém prakticky neriešiteľný, lebo maloleté osoby alebo akékoľvek osoby sa na tú trať vedia dostať prostredníctvom železničných priecestí alebo priamo z nástupíšť železničných, čiže je to správna otázka. To oplotenie môže pomôcť aj v súvislosti napríklad so zrážkami so zverou, ktorá nám spôsobuje obrovské problémy, ale v tomto prípade išlo o dva mladé ľudské životy a tu by som skôr tú odpoveď smeroval aj ako výzvu a apel na inštitúcie, ktoré vychovávajú, vzdelávajú, aby jednoducho tá výchova smerovala k tomu, že tie dievčatá na tom, na tej trati nemali, nemali čo robiť. Podľa dostupných informácií sa tam fotili a tak ďalej a tak ďalej. Takže je to obrovské nešťastie, ale nie je v našich silách ani možnostiach urobiť oplotenie po celej, ani to nie je technicky možné vykonať oplotenie po celej dĺžke železničnej siete. Ďakujem pekne. 
Doplňujúca otázka Áno, rozumiem tomu, pán minister, čo ste povedali, líniovú stavbu je veľmi ťažko zabezpečiť. Tuná otázka, ja by som ju takto upresnil. Údajne toto je taký krátky úsek železničnej trate, kde je k nej vyšľapaný chodník. Na Slovensku je veľmi veľa takýchto vyšľapaných chodníkov, kde ľudia si skracujú túto cestu. Chápem to, že všetky tie železnice na Slovensku nie je možné tými líniovými, teda plotmi ohradiť z jednej aj z druhej strany, lebo by to bolo jednak veľmi nákladné a ťažké, ale aspoň tie inkriminované úseky, kde dochádza k tej kolízii vlakov s ľuďmi, a vie sa o tom, že kadiaľ si to ľudia ako skracujú, tak aspoň tieto úseky. Tieto dve dievčatá boli tak zarozprávané jedna s druhou a tak, jak ste to hovorili, možno tie selfky si robili, tak skončilo to pre tie deti veľmi tragicky, aj mňa to veľmi hlboko zasiahlo a... lebo tiež máme deti a si to uvedomujem, koľko málo stačí na to, a ten vlak to neubrzdí. Ale ak dovolíte, pán minister, tak predsa len k tým líniovým stavbám, tá hlavná trať Bratislava - Košice, čo je, je chvályhodné, že tam je zrekonštruovaný hodný úsek cesty, postupne sa to, tej železničnej trate a zrýchľuje sa tá doprava. IC-ečko keď ide, alebo tie rýchliky, tak sú úseky, kde ten vlak ide, som si všimol 160 km/h. Je to oveľa väčšia rýchlosť jak auto na diaľnici. Toto by bolo na zváženie, takúto líniovú stavbu železníc zabezpečiť plotom, oplotením. Vo Švajčiarsku, v susednom Švajčiarsku, však je to trošku ďalej, majú takto zabezpečené ploty, že je plot z ľavej strany, z pravej strany, tam, kde je to veľmi nebezpečné pre tých chodcov, je to zabezpečené týmto oplotením. Teda viem si to predstaviť, že niektoré úseky tých líniových stavieb tratí by boli takto... (Prerušenie vystúpenia časomerom.) 
Doplňujúca odpoveď Nie som si istý, môžem to overiť, ale v prípade týchto veľkých koridorov, o ktorých hovoríte, kde dochádza k 160-kilometrovej rýchlosti, tak na týchto koridoroch sú aj mimoúrovňové križovania, resp. nie sú tam žiadne úrovňové križovania, všetko je tak, aby sa to nekrižovalo s cestami. A nechcem klamať, ale mám pocit, že tam práve to oplotenie je ani nie tak kvôli ľuďom, lebo ľudia si tú cestu na trať vždy nájdu, ale kvôli zveri, takže myslím, že práve na týchto stavbách. Ale, ak mám čas, využijem toto na evanjelizáciu a osvetu, tá trať po Žilinu je, je výnimkou. Na Slovensku máme infraštruktúru v katastrofálnom stave, sú to desiatky rokov, kde tá infraštruktúra, infraštruktúra chátrala, a chceme teraz motivovať občanov, aby používali ekologickú formu dopravy, aby, aby odišli z ciest do vlakov. Tak kľúčom k tomu nie sú vlaky, ale infraštruktúra. Máme prepočty kedy, ak by sme dali dokopy železničnú infraštruktúru aspoň do tej miery, do pôvodných koridorových rýchlostí, to nemusí byť 160, častokrát stačí 90, 100 alebo 110 km/h, lebo dnes tam jazdíme 20. Tak ak by sme dali infraštruktúru do pôvodných koridorových rýchlostí, že by sme dokázali dobehnúť ten obrovský údržbový dlh, tak by sme so súčasným objemom vlakov a personálu dokázali prevoziť dvojnásobný počet cestujúcich. Dnes vozíme 75 mil. ročne. Vedeli by sme previesť 150 mil. ročne len tým, že by sme zvýšili frekvencie vlakov na zrekonštruovanej infraštruktúre. Prepáčte, že som zneužil túto otázku na takúto formu evanjelizácie. Ďakujem. 

Deň v parlamente

<- ->
Kalendár zobrazí hodinu otázok pre daný deň.