Hodina otázok Vytlačiť stránku / Print page

Otázka od: Igor Hus

Stav otázky: zodpovedaná
Dátum zadania 5. 5. 2021 
Zadávateľ Igor Hus 
Otázka Vážený pán minister, v úseku Kremnické Bane - Turček - Horná Štubňa má cesta prvej triedy I/65 nevyhovujúce smerové vedenie a šírkové usporiadanie pre cestu I. triedy, ako aj stavebno-technický stav, ktorý nezodpovedá významu tejto komunikácie. Preto by som sa chcel opýtať na aktuálny stav prípravy rekonštrukcie spomínaného úseku cesty prvej triedy I/65 Kremnické Bane - Turček - Horná Štubňa, aké konkrétne kroky sa plánujú vykonať a v akom časovom horizonte.  
Adresát minister dopravy SR Andrej Doležal 
Dátum odpovede 6. 5. 2021 
Zodpovedal minister dopravy SR Andrej Doležal 
Odpoveď Ďakujem pekne. Vážený pán predsedajúci, vážený pán poslanec, dovoľte, nebudem to čítať, lebo lepšie to poviem z hlavy. Je to aj v programovom vyhlásení vlády, že pri výstavbe cestnej i železničnej infraštruktúry budeme postupovať podľa schváleného harmonogramu investičných priorít, a ešte na jeseň minulého roku ministerstvo dopravy spolu s Útvarom za peniaze vytvorilo zoznam investičných priorít, na čo sme namapovali disponibilné prostriedky, alebo teda financie, či už štátny rozpočet, alebo eurofondy a vzniká alebo vznikol harmonogram investičnej výstavby, kde už vidíme, ktoré úseku sa dostanú v ktorom čase do výstavby. Tento harmonogram bol predložený na vládu Slovenskej republiky túto stredu, včera, ale z rôznych okolností sa to odložilo ešte o týždeň, takže budem ho predkladať osobne ja o týždeň. No ale aby som odpovedal na vašu otázku, spomínaný úsek Kremnické Bane - Turček - Horná Štubňa je súčasťou potencionálneho severojužného prepojenia. A na základe diskusie, ktorú máme s Útvarom hodnoty za peniaze, pokým nebude spracovaná komplexná štúdia severojužného prepojenia Slovenskej republiky až smerom na Šahy, alebo teda sever, končiac až Zvolen - Šahy a dolu, tak nie je možné povedať, ani na ktorom mieste sa tento predmetný úsek cesty I. triedy 1/65 nachádza. Čiže najskôr štúdia, ktorá povie o tom, koľko to bude stáť, resp. aké bude trasovanie, koľko to bude stáť, a potom vám budem vedieť odpovedať na otázku, kedy sa prípadný úsek dostane do rekonštrukcie, resp. modernizácie. Chcem vám aj pripomenúť, keby to tak aj bolo, že investičný rozpočet Slovenskej správy ciest je nula eur. Ešte raz si to dovolím tvrdiť - je nula eur, pri správe 3 300 km ciest I. tried - nula eur. Nebyť čerpania eurofondov, na čo sa absolútne sústredíme ako náš, na náš jediný legitímny zdroj financovania modernizácie a výstavby ciest I. triedy, tak nerobíme nič. Nehovoriac o tom, že za dlhé roky bola významne podfinancovaná aj údržba ciest I. triedy, kde objektívne nároky na údržbu ciest I. triedy sú každoročne cez 85 mil. a dlhé roky nedostávala Slovenská správa ciest viac ako 25, výsledkom čoho je absolútna degradácia ciest I. triedy, výsledkom čoho je viac ako 50 % ciest I. triedy v nevyhovujúcom stave. Aby som dal aspoň sčasti možno pozitívnu informáciu, tak okrem investičnej činnosti v súčasnosti Slovenská správa ciest pripravuje, ale už i realizuje komplexnú obnovu alebo opravu ciest I. triedy. No a v súčasnosti pripravujeme konkrétnu aukciu na zhotoviteľa stavebných prác na opravu úseku cesty 1/65 križovatka Kopernica - prieťah mestom Kremnica v dĺžke 1,5 km v rámci tzv. veľkoplošných opráv prvej cesty... ciest I. triedy. Takže späť ešte k tomu severojužnému prepojeniu, tú štúdiu, momentálne jej zadanie konzultujem s Útvarom hodnoty za peniaze, nemôžme to robiť sami, lebo aj to zadanie je podstatné, a keď bude vypracovaná štúdia, tak budem vám vedieť bližšie odpovedať aj na konkrétne termíny i financie. Ďakujem pekne. 
Doplňujúca otázka No nejako sme sa neuspokojili, ale však môžme mať nato rozdielny názor (povedané so smiechom), to je v poriadku, ale verím, že aj občanom to priblížime. Chcel by som zdôrazniť, že pre niektorých to môže po nahliadnutí do mapy vyzerať ako cesta len cez nejaké hory, lesy, lúky, háje, ale nie je to tak. Denne tadiaľ prejdú stovky kamiónov, ktoré veselo túto cestu využívajú ako tranzit zo severu na juh. Ja som nenarážal na nové trasovanie cesty, hovorím o aktuálnom stave. Je to aj pripojenie na rýchlostnú cestu R3. Ak by sme hovorili iba o osobnej doprave, tak po menších úpravách by táto cesta možno na pár rokov stačila, ale pri dnešných podmienkach začína byť nebezpečná. Verím, že ani vy to nemáte jednoduché, ja tak isto vnímam rekonštrukcie ciest I. triedy, ktoré pod vaším vedením začalo ministerstvo riešiť, ale tiež berte aj situáciu v tom regióne, že zo žiarskej strany je tá cesta proste okachličkovaná, z tej strany okresu Turčianske Teplice sa proste prepadáva, takže vždy sa tvorí nejaký lievik, ktorý proste nezapadá do tej mozaiky. Takže ja budem rád keď aj nie sú finančné prostriedky, že ministerstvo túto cestu si zaradí na pracovný stôl a dá si tam nejakú, nejaký nadpis: Nutná oprava. To asi by tak všetko bolo. Ďakujem pekne. 
Doplňujúca odpoveď Ja vás vnímam, viem, že ste z toho regiónu, ale ak by som sa spýtal pani Pleštinskej, akéhokoľvek poslanca, pána Kollára napríklad, prepáčte, tak mi povie absolútne to, to isté. Cesty I. triedy, viac ako 60 % ciest I. triedy je v dezolátnom stave, sú preťažené nákladnou dopravou a Slovenská správa ciest má nulový investičný rozpočet, Slovenská správa ciest nemá rozpočet ani na údržbu existujúcej siete. Čiže ak vás môžem poprosiť aj možno vytvoriť také povedomie a poďme sa o to rozprávať, že poďme zmeniť spôsob financovania poďme priznať, že cisár je nahý, poďme priznať, že to nerobíme dobre, poďme priznať, že potrebujeme investovať do ciest viac. Takže sme na jednej lodi, nezaradím to do žiadneho zoznamu priorít alebo nezaradím to ako nejaký materiál, že Nutná oprava - Turiec, lebo nebudeme, a to deklarujem na pôde Národnej rady, nebudeme stavať podľa politických priorít, budeme stavať podľa objektívnych priorít, tam, kde to najviac treba. Ja vnímam, že pre každého predstaviteľa regiónu je ten jeho úsek konkrétny najprioritnejší, ale z pohľadu ministerstva dopravy budeme pristupovať a pozerať na celé Slovensko objektívne a budeme zvažovať dopravné toky, príslušnosť k medzinárodným koridorom, pomer cena výkon a podľa toho budeme opravovať rekonštruovať. Nepočúva sa to ľahko, ja viem, nepočúva sa to ľahko, ale ten systém aký sme udržiavali, opravovali a modernizovali cesty 30 rokov sa evidentne ukázal ako nie ten najlepší, takže rád vám ten harmonogram prídem predstaviť, ale uzrie svetlo sveta budúci týždeň. 

Deň v parlamente

<- ->
Kalendár zobrazí hodinu otázok pre daný deň.