Hodina otázok Vytlačiť stránku / Print page

Otázka od: Tomáš Šudík

Stav otázky: zodpovedaná
Dátum zadania 3. 2. 2021 
Zadávateľ Tomáš Šudík 
Otázka Pán minister, v súčasnej kríze je potrebné spolupracovať aj s bankami, a aj to určite bol dôvod, prečo sme boli nútení zrušiť bankový odvod. Mnoho obyvateľov však takému kroku nerozumie a vnímajú ho ako rozhodnutie, ktoré nás stálo milióny eur. Viete obyvateľom Slovenska stručne vysvetliť, prečo bol takýto krok nevyhnutný a aké výhody z toho má Slovensko?  
Adresát minister financií SR Eduard Heger 
Dátum odpovede 4. 2. 2021 
Zodpovedal minister financií SR Eduard Heger 
Odpoveď Určite áno. Ďakujem veľmi pekne. Trošku by som aj poopravil tú otázku. Možno by som len tak zaspomínal v pamäti, však v tomto pléne som to vysvetľoval nejedenkrát, ale opakovanie je matka múdrosti a presne takéto dôležité veci je dobré pripomínať. Ak by som možno to len tak zhmotnil do takej myšlienky, ktorá bude, predpokladám, ľahko zapamätateľná, kde ste sa opýtali, že... počkajte, tá otázka znela, že viete stručne vysvetliť, prečo bol takýto a aké výhody z toho má Slovensko. Tak má z toho minimálne jednu miliardu výhod. A myslím to vyslovene, tak schválne som to tak povedal, že tá najväčšia výhoda je, že Slovensko dostalo miliardu práve na rozvoj, na rozvoj Slovenska. To je asi to najhmatateľnejšie, ktorého sa to týka. Druhá vec, my sme nemuseli bankový odvod rušiť, pretože chceme spolupracovať s bankami, ale my sme ho rušili práve preto, aby banky... alebo inak poviem. Zoberme si začiatok, ako vznikol bankový odvod a koľko mal trvať. Bankový odvod bola reakcia aj slovenskej vlády na to, aby sa vytvoril dostatočný fond na posilnenie zdravia bánk. Pretože vieme, že v roku 2008, keď prišla veľká kríza, tak to bola práve finančná kríza a, vďakabohu, slovenské banky to celkom dobre zvládli, ale boli banky, ktoré to až nezvládli a v celosvetovom, ale aj v európskom meradle sa povedalo, že musí sa zvýšiť, zvýšiť zdravie bánk. Dokonca išlo to tak ďaleko, že aj na európskej pôde sa dohodlo, že sa bude vyhodnocovať vlastne zdravie bánk až do roku 2024 a na základe toho sa potom prestavia parametre. Keďže ten vývoj vďaka aj tým úrodným rokom, ako to zvyknem hovoriť, práve tej konjunktúre, ktorá nastala po kríze, pomohla aj výrazne zlepšiť zdravie bánk, tak aj preto sa toto obdobie z dvadsiateho štvrtého posunulo na dvadsiaty druhý rok, aby sa mohli zmeniť kritériá, ale tým chcem povedať, že teda ten bankový odvod bol ako reakcia na túto krízu. Na Slovensku bolo povedané, že bude platiť do roku 2016, myslím, a mal parametre, na základe ktorých sa mal postupne klesať. Problém bol, že tým vládam, ktoré vtedy vládli, tento bankový odvod pomáhal bilančne. Čo tým myslím? Že tie peniaze totižto natekali na špeciálny, by som povedal, fond štátnych finančných aktív, účelový fond pre záchranu bánk, ale vylepšovali príjmy Slovenska. To znamená, že mohli k tomu dorovnať výdavky. Hoci tie príjmy neboli príjmy na to, aby ste ich prerozdeľovali, to jak keby niekto si u vás ukladal každý mesiac 100 euro a vy si poviete, že o 100 euro môžete viacej míňať. No nemôžete, lebo tých 100 euro nie je vašich. To si len niekto ukladal. A to bol práve ten problém. Čiže tie vlády o to viacej míňali, čiže v skutočnosti ten odvod nám bol, v úvodzovkách, aj takým prekliatím, lebo o tú sumu toho odvodu tie vlády míňali viac pod rúškom bilančnej neutrality. A ďalšia vec bola, že tento odvod z hľadiska finančného bol škodlivý, lebo on každým rokom škrtil viacej celý finančný sektor. To si treba povedať. Čiže preto bol nastavený iba dočasne. Z dočasného hľadiska mal dobrý, dobrý rozmer, ak by ho nezneužívali tie vlády na to, že si o to zvyšovali výdavky, ak by to len chápali, že dobre, toto je niečo, čo si tu odkladajú a my im to budeme držať. To by bol správny prístup, ten sa však nenaplnil a mal trvať teda do roku 2016. Lenže potom tie vlády si ho predĺžili práve kvôli tej bilančnosti, až si povedali, že dobre, tak v roku 2020 ho zrušíme. Skončí, respektíve nieže zrušíme, on skončí, tak bol napísaný zákon. Ale v roku 2019, tesne pred voľbami, sa vlastne odovzdával rozpočet na rok 2020 a dosluhujúca vláda pochopila, že ak by toto naplnila, tak v roku 2020 im nevyjde rozpočet, ktorý spĺňa parametre. Aj tak im to ledva, ledva vychádzalo, že museli robiť veľké kamufláže v rozpočte, ale o tom som tu v tomto pléne hovoril veľakrát, dokonca rádovo až o percentá, percentá HDP, čiže 3 mld. eur museli kamuflovať v tom rozpočte, aby vôbec ho mohli odovzdať. Lebo platia, platili, teraz kvôli kríze sú uvoľnené tie pravidlá európske. Čiže inak by im to Komisia vrátila späť na prepracovanie. Takže to bol dôvod, prečo ho ešte navýšili. Komisia už nemala čas na to, aby im ho vrátila a povedala, že takéto opatrenie nie je trvalé, lebo oni museli trvalé, štrukturálne, toto nie je štrukturálne opatrenie. Len už boli voľby a už jarná notifikácia neprišla a Komisia videla, že my to ideme riešiť. Takže to bolo celé jeden veľký podvod, bola to jedna veľká kamufláž. A preto hovorím, že je miliarda výhod z tohto samotného fondu, teda v prvom rade v podobe miliardy, ktorú nám banky uvoľnili, a tým pádom sme s nimi vyjednali, že túto miliardu nám dajú na rozvoj Slovenska. Po druhé, že sa zaviazali, donútili sme ich zaviazať sa, že najbližšie roky budú ponechávať vo výške toho odvodu peniaze na Slovensku. Čo to spôsobí? Spôsobí to to, že na Slovensku bude viacej dostupných peňazí, tým pádom hypotéky budú lacnejšie, tým pádom bude väčšia dostupnosť peňazí. A toto sú veci, ktoré, o ktorých treba hovoriť. Treba to tým ľuďom vysvetľovať, čiže som rád, že sa na to pýtate... 
Doplňujúca otázka  
Doplňujúca odpoveď  

Deň v parlamente

<- ->
Kalendár zobrazí hodinu otázok pre daný deň.