Hodina otázok Vytlačiť stránku / Print page

Otázka od: Tomáš Šudík

Stav otázky: zodpovedaná
Dátum zadania 3. 2. 2021 
Zadávateľ Tomáš Šudík 
Otázka Chcel by som poprosiť pána ministra, aby zhrnul priority či plánuje rezort investičné akcie v rámci cestnej či železničnej dopravy, ktoré sa budú týkať východného Slovenska v najbližšom období. 
Adresát minister dopravy SR Andrej Doležal 
Dátum odpovede 4. 2. 2021 
Zodpovedal minister dopravy SR Andrej Doležal 
Odpoveď Ďakujem pekne, pán predsedajúci. Vážený pán poslanec, vláda Slovenskej republiky, nebudem to čítať ani kolega nečítal, skúsim to povedať vlastnými slovami. Máme jasné priority v oblasti cestnej aj železničnej výstavby na celom Slovensku, nielen na východe našej krajiny. Aby som bol konkrétny, začnem možno železničnou dopravou, o tej sa hovorí menej, aj keď je podľa mňa veľmi dôležitá. Pre železničnú dopravu môžem povedať, že niektoré projekty sú už rozbehnuté, čochvíľa sa premietnu do života. Ide najmä o elektrifikáciu trate Haniska pri Košiciach – Moldava nad Bodvou, výstavbu terminálu integrovanej osobnej prepravy v Trebišove, dodávku piatich elektrických ucelených jednotiek a jedného multifunkčného rušňa pre Vysoké Tatry a ozubnicovú železnicu. Tam sa trošku pristavím. Viete, že prebieha rekonštrukcia ozubnicovej železnice, prepájame ju s klasickou tatranskou TEŽ-kou, čiže tie hybridné vozidlá budú chodiť od Štrby až, teoreticky až do Popradu. Ďalej to bude 17 nových moderných vozňov a 35 zmodernizovaných klimatizovaných vozňov, ktoré budú postupne dodávané v rokoch ´21 až ´23 pre regionálnu dopravu v Košickom a Prešovskom kraji. No a v neposlednej miere príde v rozpätí rokov ´22 až ´24 na východné Slovensko deväť dvojsystémových elektrických ucelených jednotiek, kde je navyše možná opcia na ďalších jedenásť kusov. Tieto procesy, dnes sme mali aj s pánom ministrom financií videokonferenciu, kde sme sa detailne informovali navzájom o tom, ako čerpáme Operačný program Integrovaná infraštruktúra. K tým ďalším projektom, naďalej zároveň prebiehajú rokovania s Európskou komisiou o tzv. pláne obnovy, kde chceme značnú časť týchto zdrojov práve venovať do železničnej infraštruktúry. A tu chcem zdôrazniť konkrétny projekt, elektrifikáciu trate Humenné – Bánovce nad Ondavou a pokračovanie rekonštrukcie železničnej stanice Košice, či obnovy budov pre cestujúcich v železničnej stanici Stará Ľubovňa a Tatranská Lomnica. Kde je pán poslanec? Tam sme sa veľa bavili o aj obnove železničných staníc. Ono to súvisí nielen s obnovou železničnej infraštruktúry, ale aj s obnovou budov a zvyšovaním energetickej efektivity. Ak by som sa mal chvíľu venovať tej cestnej doprave, viete veľmi dobre, že sme vo finále s projektom Prešov-západ – Prešov-juh. Tam očakávané otvorenie tohto diaľničného úseku D1 bolo naplánované na jún ´21, ale prvýkrát už aj kvôli COVID-u a máme ohlásené posunutie o 60 až 90 dní. Veľmi intenzívne komunikujeme s Európskou komisiou, aby sme za to nedostali prípadnú, prípadnú korekciu, aj keď v tomto prípade tam skôr hrozí 100-percentná korekcia. Ale to je iný príbeh. Samostatnou témou je severný obchvat Prešova, R1 prvá fáza... R4 prvá fáza a R4 druhá fáza. Tá prvá fáza R4 alebo prvá fáza severného obchvatu je v realizácii a napreduje veľmi dobre a druhá fáza by mala ísť do obstarávania najbližšie týždne. Verím, že do mesiaca je to vonku. Pripomínam, že ešte intenzívne komunikujeme aj s Útvarom hodnoty za peniaze, kedy každé verejné obstarávanie na investičný projekt chceme podrobne odkomunikovať a získať pokiaľ možno kladné hodnotenie. V prípade R4 druhá etapa komunikujeme, vyzerá to hodnotenie, verím, že dobre. Veľmi ma teší, že sa podarilo presadiť R4 v plnom profile. Takže verím, že o mesiac bude toto obstarávanie už realitou. Už väčším problémom, čo sa týka cestnej infraštruktúry na východe, je R4 ďalej na sever. Tieto úseky nie sú pripravené. Sú v mojom alebo sú v našom zozname investičných priorít nie veľmi vysoko, momentálne nie veľmi vysoko. Je dôležité, že vnímam tlak nielen občanov Slovenskej republiky, prípadne medializované vyjadrenia pána župana, ale skôr vnímam aj tlak z Poľska a z Maďarska, kedy skoro na týždennej báze ma kontaktuje maďarský alebo poľský minister, ktorí tlačia na realizáciu cesty Via Carpatia. A ja v tomto tlaku budem pokračovať aj smerom na ministerstvo financií, resp. budeme sa musieť na tento projekt pozrieť, ako ho chceme financovať, či na to vyčleníme zdroje zo štátneho rozpočtu, prípadne PPP projekt. Uvidíme, ako to pôjde. Takže ďakujem veľmi pekne. 
Doplňujúca otázka  
Doplňujúca odpoveď  

Deň v parlamente

<- ->
Kalendár zobrazí hodinu otázok pre daný deň.