Hodina otázok Vytlačiť stránku / Print page

Otázka od: Štefan Kuffa

Stav otázky: zodpovedaná
Dátum zadania 2. 12. 2020 
Zadávateľ Štefan Kuffa 
Otázka Pán minister, v dôsledku pandemických opatrení neobávate sa výrazne klesajúcej úrovne vzdelania a straty zručnosti našich študentov? 
Adresát minister školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR Branislav Gröhling 
Dátum odpovede 3. 12. 2020 
Zodpovedal minister školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR Branislav Gröhling 
Odpoveď Pán predsedajúci, pán poslanec, dámy a páni, asi obavu máme všetci. Obavu máte vy, obavu majú ostatní poslanci v Národnej rade, obavu majú členovia vlády a obavu mám aj ja ako minister školstva. Robíme všetky opatrenia už od marca, kedy bola tá prvá vlna, aby sme dopady pandémie na žiakov zmiernili, aby sme ich vedeli nejakým spôsobom aj regulovať, aby sme vedeli vyrovnávať tie nerovnosti, ktoré môžu nastať aj v rámci jednotlivých regionálnych rozdielov alebo možno aj sociálnych rozdielov, aby sme robili kroky k tomu. My sme hneď spustili web Učíme na diaľku, kde nájdu učitelia všetky tie dostupné materiály, kde sme diskutovali aj s jednotlivými vydavateľmi, aby tieto materiály boli naozaj dostupné aj tie, za ktoré sa platí. A ja viem, že mi teraz budete hovoriť, že a čo tí žiaci, ktorí nemajú prístup k internetu alebo prístup k digitálnych technológiám. Tam sme okamžite oslovili RTVS, ktorá vyšla či už v prvej vlne, alebo aj v tejto druhej vlne naozaj ústretovo smerom k nám k ministerstvu školstva, a spustili sme školský klub. Ten sa natáčal v prvej vlne, teraz sa natáča 22 dielov v druhej vlne, lebo ten predpoklad je, že by si toto mohli pozerať všetky deti. Kontinuálne alebo naše priamo riadené organizácie ako ŠPÚ a VÚDPaP naozaj pravidelne organizujú semináre, webináre učiteľov o tom, ako vyučovať na diaľku, ako rozlišovať či už sociálne, alebo iné rozdiely, a tak prispôsobovať aj výučbu. Toto sa deje. Keď si pozriete tieto portály, tak nájdete množstvo rôznych webinárov, ktoré sa dajú pozerať. Bohužiaľ, nie je možné robiť celoplošné nejaké školenia alebo stretnutie, že sto riaditeľov, sto učiteľov. Toto prebieha tým dištančným a online vzdelávaním. Uzavreli sme dohodu s mobilnými operátormi ohľadom navýšení dát a hovorov pre učiteľov. A môžete mi znova hovoriť, že nebolo to korektné voči všetkým, že tam boli rôzne podmienky, ale snažili sme sa to zabezpečiť v rámci možností, ktoré sú aj v rámci toho komerčného biznisu, ktorý je nastavený. Investovalo sa 6 mil. hneď do digitálnych technológií, aby si vedeli nakúpiť školy nejaké web kamery alebo tie základné ukazovatele, ktoré sú. Teraz je požiadavka, pani ministerka Remišová naozaj obhajuje finančné prostriedky z fondu obnovy a z programu REACT, aby bolo školstvo vybavené. Tam sa rozprávame o niekoľkých desiatkach miliónov, kde pôjdeme naozaj postupne v rámci druhého stupňa základných škôl, stredné školy, učitelia, aby sme mali tento prístup, že keď nastane táto situácia, ktorá verím, že skončí a nebude pokračovať ďalej, tak nejakým spôsobom budú si vedieť títo žiaci zobrať tieto vybavenia domov alebo budeme vytvárať samostatné miestnosti a tak ďalej. Vyčlenilo sa 82 mil. na pozíciu asistentov a podporných profesií, ktoré majú byť nápomocné v jednotlivých školách. Spustil sa projekt Edu TV, ktorý je podporený pracovnými listami. Tým, že si to pozrú, vedia si vytlačiť ten pracovný list a takýmto spôsobom vedia komunikovať. Takže všetky tie možnosti naozaj za ministerstvo školstva ľudia, ktorí tam pracujú a celý ten tím využívajú v maximálne možnej miere, aby sme čo najviac minimalizovali ten dopad. Samozrejme, že to plnohodnotne nikdy nenahradí vzdelávanie, vzdelávanie pred tabuľou, resp. v rámci triedy. Ale, bohužiaľ, a tam sa vrátim k tej pôvodnej, stojíme niekde na rozmedzí, že kde je tá ochrana zdravia a vzdelania a budeme sa snažiť nejakým spôsobom ju nájsť, aby sme vedeli deti pustiť do škôl, aby sme následne potom robili ďalšie kroky, že budeme vyrovnávať rozdiely vedomosti, ktoré oni môžu dosiahnuť. Ďakujem. 
Doplňujúca otázka Ďakujem, pán minister. A vážim si aj to, že ste prišli vôbec, lebo minule som kládol otázky na pána ministra zdravotníctva a odpovedá mi pani ministerka kultúry a už som mal obavu takú, že aj tentokrát to tak bude, že pani ministerka kultúry mi bude odpovedať. Ale to už by bolo bližšie k tomu školstvu. Tak ako ste to spomenuli, presne tak tie marginalizované skupiny, ktoré sú a nie je ich málo, a to nie sú len rómske komunity, ale to sú veľakrát chudobné rodiny, kde tie deti jednoducho ani ten počítač nemajú doma, nie to ešte internet. A dovolím si povedať, že sú rodiny na Slovensku, v Bratislave vám sa to nezdá, ale dovolím si povedať, že sú aj také, ktoré nemajú aj ten televízor. A darmo to budete nahrávať, nenahradíte to. Tak ako sa mamička sťažovala, sa smiala z toho, že jej dcéra cvičila telocvik online, hej, cez webkameru, tak ako ste to spomenuli. Toto všetko doceňujem. Na jednej strane ten COVID by som zase dokázal tu vnímať aj pozitívne, že konečne aj školstvo dostane nejakú tú techniku. Ale na druhej strane, pán minister, nikdy to nenahradíme, tak jak ste to povedali. Tá výuka v škole ničím nie je nahraditeľná. Ten kontakt učiteľa, proces socializácie, osobný kontakt detí medzi sebou. Jednoducho sa formujú a vychovávajú. Dávam doplňujúcu otázku, pán minister, neni to tam ale, neuvažovali ste aj nad takou vecou? A ja som sa koľkokrát nad tým zamýšľal. Však sme mali deti školopovinné, stredoškolákov, aby decká, ktoré chodia na základné školy si zopakovali ročník ešte raz? Veď mi nechcete povedať, že tá online výuka nahradí tú výuku. Ako odborné školy získajú zručnosti? A to sú nielen remeselníci, ktorí sú, ja neviem, učni, ale to sú aj zdravotné sestry a všetky odborné, keď oni nemajú hmatateľný kontakt s tou školou, nikdy sa to nenahradí. 
Doplňujúca odpoveď  

Deň v parlamente

<- ->
Kalendár zobrazí hodinu otázok pre daný deň.