Hodina otázok Vytlačiť stránku / Print page

Otázka od: Tomáš Šudík

Stav otázky: zodpovedaná
Dátum zadania 25. 11. 2020 
Zadávateľ Tomáš Šudík 
Otázka Vážený pán minister, chcem sa opýtať, ako na ministerstve a v rámci úradov práce riešiť školenie zamestnancov na vykonanie kontrol čerpania príspevkov v rámci finančnej pomoci ohľadom COVID-19. Mnoho ekonómov či podnikateľov má dojem, že podmienky na ich získavanie boli často nejednoznačné a každý úrad práce na preplácanie pomoci používa iný meter alebo si to často zamestnanci jednotlivých úradov práce vysvetľujú po svojom. Prechádzajú títo zamestnanci nejakým školením, resp. je nejako zaručené, že nenastanú prípady, kde ten istý podnikateľ by v jednom okrese potrebnú pomoc získal, no v druhom mu povedia, že na ňu nemá nárok?  
Adresát minister práce, sociálnych vecí a rodiny SR Milan Krajniak 
Dátum odpovede 26. 11. 2020 
Zodpovedal minister práce, sociálnych vecí a rodiny SR Milan Krajniak 
Odpoveď Vážený pán poslanec, nielenže prechádzajú školeniami, ale prechádza, sú pripravované neustále metodické usmernenia v tom zmysle, aby každému, kto spĺňa zákonné nároky, bolo, bola, bola poskytnutá pomoc na to, aby tú pomoc aj dostal. To znamená, že úradníci úradov práce majú pokyn, aby pomohli tým ľuďom aktívne, v prípade, ak je tam nejaká formálna nezrovnalosť, aby mu pohli odstrániť, aby ich na ňu upozornili a aby mohli prípadne doplniť svoju žiadosť alebo výkaz tak, aby pomoc dostali. Podľa skúseností, ktoré mám na základe podnetov od občanov, na 90, ja neviem, 7-8 % sú skúsenosti také, že samotní žiadatelia veľmi kladne hodnotia práve ten ľudský prístup zamestnancov úradov práce, teda najmä zamestnankýň úradu práce. Dokonca tam vznikli už také situácie, že väčšina úradov práce to rieši takým spôsobom, že keď raz toho žiadateľa mala vo svojej agende niektorá pracovníčka alebo pracovník, tak si ho ponechala v tej agende celý ten čas, takže majú na seba priamo telefónne číslo, vybavujú veci už tak, že pošle echo ten žiadateľ, že teda poslal som žiadosť, prosím vás, je to v poriadku, dostane odpoveď, je to v poriadku, už je to v procese, čiže môžete počítať s tým, že o pár dní máte peniaze na účte. Samozrejme, že ide o viac ako 100-tisíc žiadateľov, čiže môže sa stať, že niektorý žiadateľ oprávnene, ale niekedy niektorí žiadatelia aj neoprávnene majú pocit, že ten úradník by mohol byť ústretovejší alebo že by mohol byť promptnejší, to sa môže stať a takéto podnety preverujeme. Ale to, čo mňa osobne teší, že oveľa viac je tých podnetov ďakovných, kde samotní tí žiadatelia chcú poďakovať, aj priamo že napíšu mne alebo napíšu na ministerstvo, že boli s tým prístupom aj z toho ľudského hľadiska spokojní. Pre vašu informáciu, ešte, aby ste si vedeli predstaviť, za tú prvú pomoc plus, nazvime to prvú vlnu, bolo približne 126-tisíc žiadateľov zaevidovaných v systéme, a teraz pred prvou pomocou plus my sme vlastne všetky tie, tých žiadateľov akoby preverili v tom zmysle, že niektorí žiadali opakovane o pomoc. Požiadali iba niektoré mesiace, a potom znovu požiadali. Takže máme 109-tisíc nazvime to aktívnych, aktívnych žiadateľov, ktorým boli doručované dodatky, aby podpísali dodatky na tú prvú pomoc plus, aby mohli čerpať peniaze vo vyššej výške, a k dnešnému dňu približne 95-tisíc týchto žiadateľov je preverených už v zmysle, že spĺňajú všetky formálne náležitosti tak, aby ich, im mohli peniaze dôjsť na účet. Takže verím, že nielen z toho metodického hľadiska, ale aj z toho ľudského hľadiska sa mi zdá, že v tom ohromnom pracovnom vypätí naozaj si zaslúžia pracovníci a pracovníčky úradov práce poďakovanie za to, že ako túto agendu zvládajú. 
Doplňujúca otázka Ďakujem za vašu odpoveď. Ja som sa to pýtal hlavne preto, pretože ma oslovili podnikatelia, ktorí komunikovali so zamestnancom, im schválili príspevok, príspevok im prišiel a potom ten príspevok museli už naspäť vrátiť. Ďakujem. 
Doplňujúca odpoveď Dobre, rozumiem, to znamená, teraz vám ide o to, že o postup pri kontrole. Dobre. Takže chcem vám povedať, že na základe pravidiel Európskej únie musí prichádzať k spätnej kontrole jednotlivých vyplatených príspevkov. Je to, samozrejme, kontrola v istom zmysle námatková, sú tam nejaké smerné čísla, že koľko žiadostí a na aký objem peňazí musí byť preverený. To, čo som veľmi rád, je, že na 99 % nedochádzalo k úmyselným podvodom. To znamená, že nestávalo sa, lebo len veľmi zriedka máme aj také prípady, aj polícia, chvalabohu, tú situáciu monitoruje, že boli tam nejaké pokusy, ale nedoch..., nezachytili sme nejaké masívne zneužívanie tej pomoci. Ako napríklad to vyzerá, že v Českej republike asi to tak bolo. To znamená, tam je to pomerne masová záležitosť. U nás sú to skôr jednotlivé prípady a tá celková suma je veľmi nízka, kde sa prišlo na nejaké nezrovnalosti. A teraz sú dve možnosti, buď ten žiadateľ urobil chybu, neuvedomil si, že kvôli nejakej podmienke nemal nárok o pomoc, alebo ju požiadal aj na niečo, na čo nárok nemal. V takom prípade, žiaľ, tú pomoc musí vrátiť. Ale snažíme sa pristupovať k tomu ľudsky, v prípade, ak by sa tak udialo, tak aby mal nejaký splátkový kalendár na to, aby ho to nepoložilo, to znamená rozložiť mu to nejako v čase. Ale stávajú sa aj prípady a boli, boli aj také, že ten žiadateľ zjavne mal nárok na pomoc, ale požiadal zo zlej schémy. To znamená išlo o nejakú, nazval by som to, že administratívnu chybu, ale zjavne ten žiadateľ, ako si chcel oprávnene uplatniť svoj nárok. Tak tam dokonca robíme takú vec, že on tú pomoc síce musí vrátiť, pretože urobil chybu, ale snažíme sa z prostriedkov štátneho rozpočtu mu pomôcť a máme vytvorenú takú paralelnú schému, že aby sme týmto ľuďom, ktorí zjavne nárok mali, len urobili chybu a vyplnili to zle, aby sme im to vedeli preplatiť zo štátneho rozpočtu. Skončil som, pán podpredseda. 

Deň v parlamente

<- ->
Kalendár zobrazí hodinu otázok pre daný deň.