Hodina otázok Vytlačiť stránku / Print page

Otázka od: Tomáš Šudík

Stav otázky: zodpovedaná
Dátum zadania 4. 11. 2020 
Zadávateľ Tomáš Šudík 
Otázka Vážený pán minister, rýchlostná cesta R9, ktorá mala mať asi 98 kilometrov mala po svojom vybudovaní spojiť Lipníky, Humenné a Sninu. Projekt už skoro naberal aké - také kontúry, no v roku 2012 bol ministerstvom stopnutý, aj keď sa táto investícia spomínala v Programovom vyhlásení vlády Slovenskej republiky na obdobie rokov 2010 - 2014. Mnoho Humenčanov či Sninčanov dochádza desiatky hodín autom do práce do ďalekého Prešova. Táto komunikácia by regiónu Horného Zemplína výrazne pomohla. Chcel by som sa preto opýtať, či neplánujete oživiť tento plán, nakoľko počet áut v týchto mestách rapídne stúpa. Cesty vo Vranove a Humennom sú denno - denne zaťažené a dané mestá nemajú ani obchvaty, ktoré by cestovanie zrýchľovali. 
Adresát minister dopravy SR Andrej Doležal 
Dátum odpovede 5. 11. 2020 
Zodpovedal minister dopravy SR Andrej Doležal 
Odpoveď Ďakujem pekne, pán predsedajúci. Vážený pán poslanec, áno, mala byť, mala spojiť projekt, mal aké-také a podobné výrazy, bol v programovom vyhlásení a tak ďalej atď. Nikdy sa však neobjavila rýchlostná cesta v žiadnom strategickom materiáli a rovnako sa neobjavuje ani v najnovšom strategickom materiáli ministerstva dopravy, ktorý objektívne podľa metodiky ÚHP aj objektívne posudzuje reálne potreby a zároveň posudzuje priority medzi sebou. Ak dovolíte, to bolo moje slovo a teraz aj oficiálna odpoveď, kde vlastne poviem to isté, len možno nie tak na priamo. Rýchlostná cesta v tomto koridore nie je uvedená v strategickom koncepčnom materiáli, ktorý bol schválený uznesením vlády č. 162/2001 a v ktorom bola definovaná sieť diaľnic a rýchlostných ciest, ani v jeho dodatkoch. Taktiež nie je súčasťou zoznamu diaľnic a rýchlostných ciest, ktorý je uvedený v prílohe č. 2 zákona 135/1961 o pozemných komunikáciách, to je tzv. cestný zákon. Rýchlostná cesta R9 nefiguruje ani v žiadnom schválenom platnom strategickom dokumente pre oblasť dopravy a cestnej infraštruktúry, ani v platnom územnom pláne Prešovského samosprávneho kraja. Dokonca ani štúdia realizovateľnosti koridorov ciest I. triedy 1/18 a 1/74 Lipníky -Ubľa, ktorú si nechala vypracovať Slovenská správa ciest a ktorej cieľom bolo navrhnúť technicky, ekonomicky a environmentálne najvhodnejšie riešenie koridoru cesty 1/18 na úseku Lipníky -Michalovce a cesty 1/74 Strážske - Ubľa - štátna hranica. Vyhodnotenie už navrhnutých trás, prípadne doplnenie variantov, ich zhodnotenie nepreukázala efektívnosť a potrebu riešenia tohto koridoru prostredníctvom rýchlostnej cesty. Jednou z prvých vecí, ktorú som inicioval ako minister dopravy, bolo pripraviť strategický plán výstavby cestnej infraštruktúry. Takéto niečo ma čaká aj v oblasti železničnej infraštruktúry. V skratke, nemôže byť všetko prioritou, aj keď chápem, že z pohľadu regionálneho je ten konkrétny problém najakútnejší, lebo ho mám najbližšie. Ale z pohľadu ministerstva dopravy máme omnoho kritickejšie a prioritnejšie, prioritnejšie úseky ako tento. Ale späť k rýchlostnej ceste R9, tá sa v žiadnych strategických plánoch neobjavuje. Ja si viem predstaviť do budúcna a bol som aj s primátorom Vranova, o riešení aspoň obchvatov miest formou ciest I. triedy. Tie určite majú svoje opodstatnenie, ale určite skôr ako rýchlostná cesta. Ďakujem, skončil som.  
Doplňujúca otázka  
Doplňujúca odpoveď  

Deň v parlamente

<- ->
Kalendár zobrazí hodinu otázok pre daný deň.