Hodina otázok Vytlačiť stránku / Print page

Otázka od: Zita Pleštinská

Stav otázky: zodpovedaná
Dátum zadania 3. 6. 2020 
Zadávateľ Zita Pleštinská 
Otázka Aká je stratégia ministerstva dopravy v oblasti výstavby diaľnic s dosiahnutím cieľa prepojenia Bratislavy a Košíc diaľnicou? 
Adresát minister dopravy SR Andrej Doležal 
Dátum odpovede 4. 6. 2020 
Zodpovedal minister práce, sociálnych vecí a rodiny SR Milan Krajniak 
Odpoveď Pozerám bez okuliarov, že áno, áno, dobre, nechal som si ich v aute. Vážená pani poslankyňa, pri plánovania, príprava a výstavba diaľníc a rýchlostných ciest prebieha v súlade so základným strategickým rozvojovým dokumentom pre budovanie siete diaľníc a rýchlostných ciest na Slovensku, ktorým je nový projekt výstavby diaľníc a rýchlostných ciest schválený uznesením vlády Slovenskej republiky č. 162/2001 zo dňa 21. 2. 2001. Tento dokument definoval diaľničnú sieť tvorenú diaľničnými ťahmi D1, D2, D3 a D4 a sieť rýchlostných ciest R1 až R8. Aktualizácia siete diaľníc a rýchlostných ciest bola uzákonená prílohou č. 2 k zákonu č. 135/1965 Zb. zákon o pozemných komunikáciách tzv. cestný zákon s účinnosťou od 1. 2. 2009. Definovaná cestná sieť zabezpečuje jednotnú dopravnú politiku štátu a jej kompatibilitu s európskou cestnou sieťou a bola predmetom koncepcie územného rozvoja Slovenska, ktorá bola schválená vládou Slovenskej republiky v roku 2001 a aktualizovaná v roku 2010. Taktiež bol 25. 6. 2014 uznesením vlády č. 311/2014 schválený Strategický plán rozvoja dopravnej infraštruktúry Slovenskej republiky do roku 2020, v ktorom bola definovaná stratégia rozvoja dopravnej infraštruktúry pre strednodobý horizont do roku 2020 s výhľadom do roku 2030, tzv. master plán, dopravná stratégia Slovenskej republiky. Plánovanie, príprava a výstavba ciest a diaľníc a hľadanie najvhodnejšieho riešenia je niekoľkoročný proces počas, ktorého odborné projektové organizácie v spolupráci s investorom zvažujú všetky možné a vhodné varianty z hľadiska dopravných potrieb, technických a finančných možností, ako aj vplyvu budúcej stavby na okolité životné prostredie. Navrhovanie ciest a diaľníc sa vykonáva podľa platných právnych predpisov slovenských a európskych technických noriem a technických predpisov. V záujme Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky je zosúladiť plánované riešenia s finančnými možnosťami štátu a s dôrazom na potreby jednotlivých regiónov. Rezort dopravy si kladie za cieľ dôkladne zanalyzovať priority a prípravu výstavby dopravnej infraštruktúry s dôrazom na optimalizáciu a etapizáciu riešení pri zohľadnení dostupných finančných zdrojov a dopravno-inžinierskych požiadaviek. Prioritou Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, ako aj Národnej diaľničnej spoločnosti je čo najrýchlejšie pripraviť a vybudovať sieť chýbajúcich diaľníc a rýchlostných ciest na území Slovenska, predovšetkým dobudovať plnohodnotné diaľničné prepojenie D1 medzi mestami Bratislava a Košice. V súčasnosti sú vo výstavbe viaceré chýbajúce úseky diaľnice D1, úseky D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala, D1 Hubová - Ivachnová a D1 Prešov západ - Prešov juh. Všetky úseky D1 v realizácii sú financované z prostriedkov EÚ v rámci operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 až 2020. V tomto roku by mal byť uvedený do prevádzky úsek D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka. V zmysle uzatvorenej zmluvy so zhotoviteľmi stavebných prác je zmluvný termín ukončenia stavby D1 Prešov západ - Prešov juh 26. 6. 2021. Pre stavbu D1 Hubová - Ivachnová sa predpokladá dokončenie realizácie do roka 2022. Od 31. januára 2020 prebieha súťaž na dostavbu hlavnej trasy úseku D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala, pričom je predpoklad podpisu zmluvy o dielo do konca roka 2020 a následné dokončenie stavebných prác a odovzdanie diela do užívania motoristom najneskôr do konca roka 2023. Národná diaľničná spoločnosť, ktorej kompetencie, príprava a výstavba jednotlivých úsekov diaľníc zabezpečovala vypracovanie dokumentácie pre územné rozhodnutie pre úseky D1 Turany - Hubová, v príprave v zmysle vydaného záverečného stanoviska životného prostredia zo dňa 18. 5. 2017, ktoré nadobudlo právoplatnosť dňa 9. 2. 2018. Predpokladaný termín vyhlásenia verejného obstarávania na výber zhotoviteľa stavby podľa knihy Žltý FIDIC je v zmysle aktuálneho harmonogramu a za predpokladu zabezpečenia finančného krytia projektu v treťom štvrťroku 2021, realizácia sa predpokladá v termíne prvý štvrťrok 2022 až prvý štvrťrok 2029 v závislosti od priebehu procesu verejného obstarávania. V tejto súvislosti je potrebné uviesť, že ani alokácia operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 až 2020 ani kapitola ministerstva dopravy a výstavby nedokážu plne pokryť všetky rezortné potreby, ktoré na Slovensku existujú. 
Doplňujúca otázka Chcem sa opýtať na tunel Višňové, aké sú tam vlastne problémy a hlavne pri tom verejnom obstarávaní teraz a ako to vidíte reálne, že by sa mohlo opäť pokračovať vo výstavbe. Viem, že zastupujete, tak neviem, či mi budete vedieť odpovedať, ale. 
Doplňujúca odpoveď Pani poslankyňa, ja vám poviem, čo považujem za najväčší problém. Za najväčší problém považujem to, že si myslím napriek všetkým problémom, ktoré boli, bolo možné za nejakých okolností dokončiť tento úsek aj s predchádzajúcim konzorciom dodávateľov. Osobne si myslím, že to bolo ukončené takým spôsobom preto, pretože tam bol záujem, povedal by som, vybrať niekoho iného, tak by som to povedal a verím, že napriek tomu, alebo takto. Napriek tomu, že sa zmenila vláda a samozrejme je záujem urobiť to čo najrýchlejšie, nie som si ja istý, či nebudú pokusy, keďže vieme, že to sú dlhodobé zákazky, dlhodobé peniaze, v prípade ak niekto, kto si možno myslel, že to bude realizovať, ak náhodou sa ukáže, že keď budú všeobecnejšie nastavené kritéria, myslím objektívne, aby to bolo čo najrýchlejšie a čo najlacnejšie, ja sa skôr obávam, že tam môžme očakávať proces námietkovania a ďalších vecí, preto ak ste si všimli ani v tomto stanovisku, ktoré som čítal ako odpoveď na vašu otázku, ani raz nebol použitý žiadny prísľub toho, že do akého termínu čo sa dá garantovať. Neviem vám povedať ako sa to bude ťahať, úprimne povedané, myslím si, že sme urobili pri výstavbe diaľničnej siete niekoľko strategických chýb. Za jednu z nich považujem, ale berte to teraz, že je to môj osobný názor, nie je to názor ministerstva dopravy, že napriek tomu ako bolo predražená tá príprava toho PPP projektu na tú severnú, na ten severný ťah, asi dnes sa ukazuje, že možno bolo lepšie aj keď úmysel bol úprimný, čo najviac ušetriť finančné prostriedky, myslím si, že možno z dnešného pohľadu efektívnejšia stratégia bola, že snažiť sa existujúcich dodávateľov zraziť s cenou čo najnižšie, ale s tým, aby ten proces nebol zbrzdený. Za úplne najhoršiu vec čo považujem, čo sa nám stala pri výstavbe tej diaľničnej siete, lebo všetky tieto veci sa dajú opraviť a bolo to, že tam máme ten úsek Turany - Hubová, ktorý už bol pripravený a schválený. Akonáhle vlastne došlo k presúťaženiu, vstúpila do toho Európska komisia a myslím, že to boli svište, kvôli ktorým sa musel prekreslovať celý, celý úsek. To čo mne strategicky najviac vadí, napriek tomu, že som ochotný pre ochranu prírody urobiť veľmi veľa, nezdá sa mi celkom efektívne, že občianske združenie, ktoré prepáčte za výraz, si nájde nejakého motýľa, ktorý tam je, môže teraz predražiť nejakú stavbu a oddialiť o niekoľko rokov a predražiť o stá milióny eur. Neviem, či je to celkom efektívne. Pamätám si, že keď sme stavali pri Voderadoch závod pre Samsung, tak sme dokázali vymyslieť to, že tam bolo hniezdisko nejakého vzácneho vtáka, prepáčte, nepamätám si presne akého a dokonca sme vymysleli aj taký konštrukt, že presťahujeme to hniezdisko, to neviem ako sa dá a všetci to akceptovali. Ale pri stavbe tejto diaľnice je toľko takýchto prekážok, podľa mňa nezmyselných, že dať záväzný prísľub, že do kedy to bude hotové, to podľa mňa, by urobil iba blázon, Mrzí ma, že je to tak, často tade chodím, ale sú niektoré veci, ktoré ako keď si raz zapnete to sako zle, tak už teraz iba riešime následky. 

Deň v parlamente

<- ->
Kalendár zobrazí hodinu otázok pre daný deň.