Hodina otázok Vytlačiť stránku / Print page

Otázka od: Jozef Kalman

Stav otázky: zodpovedaná
Dátum zadania 12. 5. 1999 
Zadávateľ Jozef Kalman 
Otázka Prečo sa prestali vyrábať autobusy vo Zvolene a Lučenci a miesto toho ich dovážame z Českej republiky? 
Adresát podpredseda vlády a minister hospodárstva SR Ľudovít Černák 
Dátum odpovede 13. 5. 1999 
Zodpovedal podpredseda vlády a minister hospodárstva SR Ľudovít Černák 
Odpoveď Vážený pán poslanec Kalman, vy určite viete, ale dovoľte mi zrekapitulovať, že na Slovensku sú traja výrobcovia autobusov, ktorí ponúkajú mestský autobus, prímestský autobus a pripravujú ponuku na mikrobus a diaľkový autobus. V roku 1998 vyrobili títo producenti tieto počty autobusov: SAO Lučenec vyrobilo 7 kusov, Slovbus Nové Mesto nad Váhom 9 kusov a LIAZ Zvolen 51 kusov. Tieto autobusy sa vlastne overujú v prevádzke, hlavne s prihliadnutím na životnosť, distribúciu náhradných dielov a kvalitu vyhotovenia. Treba povedať, že všetci slovenskí výrobcovia sú v začiatkoch svojich výrob a kvalita sa musí preukázať v prevádzke. Nákupcom na Slovensku je jedine Slovenská autobusová doprava, tá vlastne rozhoduje o tom, aký autobus a za koľko si kúpi. Momentálna finančná situácia v slovenských autobusových dopravách je taká, že prakticky nenakupujú autobusy, a tak nie je možné potencovať rozvoj konkrétnych výrobcov autobusov. Preto tí, ktorí majú peniaze, často siahajú po autobusoch značky Karosa. Nie je to prekvapujúce, že sa rozhodnú pre túto značku. Mimochodom, táto značka má vysoký podiel slovenskej kooperácie, až 42 %. O to viac ma mrzí, keď vidím iné autobusy, zahraničné, ako tieto, ktoré predsa len majú podiel slovenskej výroby. Situáciou, ktorá je v autobusovej výrobe, sa zaoberala komplexne správa o realizácii programu rozvoja automobilového priemyslu, ktorú vláda prijala približne pred dvoma týždňami. Okrem iných úloh mám za úlohu rokovať s týmito privátnymi výrobcami autobusov tak, aby sa spojili, aby dokázali navzájom kooperovať, aby boli silnejší. Ale predovšetkým otázka ich rozvoja závisí od marketingu a predovšetkým od toho, ako dokážu prefinancovať dodávky svojich autobusov, pretože často naši slovenskí výrobcovia prehrávajú nie preto, že by nemali kvalitu alebo základnú cenu, ale nevedia tak prefinancovať svoje dodávky lízingovými alebo inými modernými formami ako ich konkurencia. To je všetko. 
Doplňujúca otázka Objasnili ste mi podstatu problému, s ktorým som sa teraz stretával, pokiaľ som chodil po danom regióne. Čiastočne som chápal situáciu aj určité súvislosti, ale otázku som položil aj v tom zmysle alebo aj preto, ako vo vzťahu k prvej otázke odpovedal aj pán premiér Dzurinda, vo vzťahu k ochrane domácich výrobkov a vo vzťahu k zabezpečovaniu zamestnanosti a riešeniu nezamestnanosti. Ďakujem, ďalšiu otázku nemám. 
Doplňujúca odpoveď Doodpoviem ešte aj na toto konštatovanie. V správe o rozvoji automobilovej výroby napríklad predpokladáme, že vo výrobe osobných automobilov, keď tento rok sa vyrába objem približne za 50 mld. korún, bude produkcia stúpať tak, že v roku 1999 už objem výroby bude 51 mld., v roku 2000 103 mld. a v roku 2001 105 mld. korún. Znamená to nárast predovšetkým pri Volkswagene približne o 1 500 pracovníkov. Pri autobusoch, ak sa nám podarí skoordinovať ich aktivitu a ak im dokážeme pomôcť z pohľadu financovania ich výroby, je možné, aby v roku 1999 sa nakúpili autobusy za 270 mil. korún, v roku 2000 už skoro dvojnásobok a v roku 2001 za ďalších 700 mil. korún. Mohlo by to znamenať pri rozumnej politike našich privátnych výrobcov autobusov zamestnanosť približne 220 ľudí. Takže budeme na tom pracovať. Ďakujem. 

Deň v parlamente

<- ->
Kalendár zobrazí hodinu otázok pre daný deň.